Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 84
Offentligt
1973700_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. november 2018
Forebyggelseskontoret
Eva Katrine Barnholdt
2018-0037-0029
924268
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84), som Folketingets Retsudvalg
har stillet til justitsministeren den 16. november 2018. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lotte Rod (RV).
Søren Pape Poulsen
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om belæg for nødvendigheden af de foreslåede skærpelser og nye sanktioneringsmuligheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 23 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (L 84):
”Vil ministeren forklare, hvilket belæg ministeren har for at
mene, at de foreslåede skærpelser og nye sanktioneringsmulig-
heder er nødvendige, når denne opfattelse ikke er delt af Fore-
ningen af Døgn- og Dagtilbud (FADD), som repræsenterer de
mennesker, der til dagligt arbejder i døgn- og dagtilbud-
dene?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der spørges til bag-
grunden for de foreslåede ændringer i lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge i det samtidig fremsatte lovforslag L 85 om lov ændring af so-
cial service, lov om voksenansvar for anbragte børn og unge og lov om so-
cialtilsyn.
De foreslåede ændringer i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
har til formål dels at ensrette indsatsen og dels at styrke sikkerheden og tryg-
heden for anbragte børn og unge på de delvis lukkede og sikrede døgninsti-
tutioner.
2.
Der er i dag nogle uhensigtsmæssige forskelle i den pædagogiske praksis
på tværs af døgninstitutionerne, herunder hvordan personalet arbejder med
kriminelle eller kriminalitetstruede børn og unge.
Lovforslaget indeholder derfor forslag om, at der på delvis lukkede og sik-
rede døgninstitutioner indføres pligt til at fastsætte en skriftlig husorden, der
fastlægger rammerne for acceptabel adfærd på institutionen. Samtidig fore-
slås det, at overtrædelse af husordenen kan efter omstændighederne med-
føre passende reaktioner eller træk i lommepenge.
Forslagene har til formål at sikre, at børnene og de unge mødes af klare ram-
mer og regler, og at de oplever, at brud på de fælles regler bliver mødt med
en passende reaktion, hvilket bidrager til at understøtte tryghed, trivsel og
udvikling.
Det foreslås endvidere, at personalet kan anvende fysisk magt, når det er
nødvendigt for at bringe en overtrædelse af den obligatoriske husorden til
ophør, og hvis betingelserne om proportionalitet mv. i øvrigt er opfyldt.
2
L 84 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om belæg for nødvendigheden af de foreslåede skærpelser og nye sanktioneringsmuligheder, til justitsministeren
3.
Endelig indeholder lovforslaget en række forslag, som skal styrke sikker-
heden på institutionerne. Det omfatter bl.a. regler om begrænsningen af ek-
stern elektronisk kommunikation på sikrede døgninstitutioner og særligt sik-
rede afdelinger, tv-overvågning af fællesområder og døralarmer ved indgan-
gen til værelser på delvis lukkede og sikrede døgninstitutioner samt adgang
til at foretage kropsvisitation på sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede
afdelinger, når betingelserne herfor er opfyldt.
Børn og unge, som er anbragt på delvis lukkede og sikrede døgninstitutio-
ner og afdelinger, har ofte meget komplekse problemer, som bl.a. relaterer
sig til kriminalitet, psykiatriske diagnoser og misbrug.
Det er altså børn og unge, som kan have en adfærd, der øger risikoen for, at
der opstår konflikter, som eskalerer og f.eks. ender med vold og trusler
blandt de anbragte børn og unge.
Det går ud over sikkerheden for de anbragte børn og unge, ligesom det van-
skeliggør personalets socialpædagogiske arbejde med børnene og de unge.
De foreslåede ændringer har derfor til formål at øge sikkerheden og tryghe-
den for de anbragte børn og unge. På den måde skabes der også bedre ram-
mer for personalets socialpædagogiske arbejde med børnene og de unge.
4.
Justitsministeriet og Børne- og Socialministeriet har bl.a. i forbindelse
med drøftelser om initiativer til bekæmpelse af ungdomskriminalitet mod-
taget en række henvendelser fra Region Midtjylland, samt en leder af to sik-
rede døgninstitutioner under Region Midtjylland, som pegede på behovet
for iværksættelse af en række tiltag på sikrede døgninstitutioner og tilknyt-
tede åbne og delvis lukkede afdelinger for børn og unge, herunder bl.a. over-
vågning, begrænsning af ekstern kommunikation og kropsvisitation.
3