Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 85 Bilag 5
Offentligt
1977583_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. november 2018
Strafferetskontoret
Eva Katrine Barnholdt
2018-731-0038
911063
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af social service, lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge og lov om socialtilsyn
(Udvidet anvendelse af unge- og forældrepålæg, ensretning af indsatsen
for anbragte kriminalitetstruede unge og styrkelse af sikkerheden på delvis
lukkede og sikrede døgninstitutioner) (L 85)
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af…:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
”Forslag
til
lov om ændring af social service, lov om voksenansvar for anbragte
børn og unge, lov om socialtilsyn og lov om røgfri miljøer”.
[Ændring af lovforslagets titel]
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Til § 1
2)
Nr. 34
affattes således:
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 85 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra justitsministeren
»34.
Efter § 66 a indsættes:
»Formålet med indsatsen på opholdssteder og døgninstitutioner
§ 67.
Formålet med indsatsen på opholdssteder og døgninstitutioner ef-
ter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, er at varetage omsorgen og sikre trivsel og
udvikling for de anbragte børn og unge. Opholdssteder og døgninstitu-
tioner skal arbejde målrettet med at understøtte uddannelse, beskæfti-
gelse og forebyggelse af kriminalitet for de anbragte børn og unge.«
[Lovteknisk korrektion]
3)
I
nr. 54
ændres »og § 11, stk. 2 og efter § 15« til »efter § 11, stk. 2, og
§ 15«.
[Lovteknisk korrektion]
Ny paragraf
4)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ӥ
01
I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om røgfri miljøer, som ændret ved lov nr. 532
af 26. maj 2010, lov nr. 607 af 18. juni 2012 og lov nr. 1726 af 27. juni 2016
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 7, stk. 5,
udgår »i rygerum, på deres egne værelser og«.
[Begrænsning af rygning på delvis lukkede døgninstitutioner og sikrede af-
delinger på døgninstitutioner til udendørs arealer]
Bemærkninger
Til 1)
Den foreslåede ændring af lovforslagets titel er en konsekvensændring, da
lovforslaget med ændringen i nr. 3 nu foreslås også at omfatte en ændring
af lov om røgfri miljøer.
Til 2)
2
L 85 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra justitsministeren
I lovforslagets § 1, nr. 34, er en bestemmelse om formålet med indsatsen på
opholdssteder og døgninstitutioner foreslået indsat som § 66 b i lov om so-
cial service.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lovforslag nr. L 8, fremsat
den 3. oktober 2018, ligeledes indeholder et forslag til at indsætte § 66 b i
lov om social service. Der foreslås samtidig med L 8 indsat en række yder-
ligere bestemmelser som §§ 66 c-66 f i lov om social service. De foreslåede
bestemmelser i L 8 har en tæt indholdsmæssig sammenhæng med den gæl-
dende regel i § 66 a i lov om social service.
Det foreslås derfor, at den foreslåede § 66 b, jf. lovforslagets § 1, nr. 34, i
stedet indsættes som en ny § 67. Det foreslås samtidig at indsætte overskrif-
ten »Formålet med indsatsen på opholdssteder og døgninstitutioner« før §
67, så den struktur, som foreslås indført med L 8, følges.
Forslaget indebærer således ingen indholdsmæssig ændring.
Til 3)
Der er alene tale om en lovteknisk korrektion med henblik på at sikre, at der
på korrekt vis henvises til foreløbige afgørelser efter § 11, stk. 2, og § 15 i
lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Til 4)
Lov om røgfri miljøer fastsætter regler om røgfri miljøer på lokaliteter på
det statslige, regionale og kommunale område.
Loven finder således bl.a. anvendelse på institutioner og skoler for børn og
unge, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Det følger af lovens § 4, at i lokaliteter mv., der er omfattet af loven, er det
ikke tilladt at ryge indendørs, medmindre andet fremgår af lovens øvrige
bestemmelser.
Lovens § 7 indeholder særlige regler om rygning på bl.a. børneinstitutioner,
skoler, gymnasier og anbringelsessteder.
3
L 85 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 5: Ændringsforslag, fra justitsministeren
Det følger af den gældende bestemmelse i § 7, stk. 5, i lov om røgfri miljøer,
at det for sikrede afdelinger på døgninstitutioner og delvis lukkede døgnin-
stitutioner, der også fungerer som bolig for unge under 18 år, kan besluttes,
at det er tilladt, at de unge ryger i rygerum, på deres egne værelser og uden-
dørs på institutionens område.
Med lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås det, at der indføres en pligt for lederen
af en delvis lukket døgninstitution, en delvis lukket afdeling på en døgnin-
stitution, en sikret døgninstitution eller en særligt sikret afdeling, i lov om
social service til at fastsætte en skriftlig husorden, der angiver de nærmere
regler og retningslinjer for ophold på institutionen.
Med lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at børne- og socialministeren efter
forhandling med justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om indhol-
det af husordenerne.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 2, nr. 7, at bemyndigel-
sesbestemmelsen bl.a. skal anvendes til at fastsætte regler om, at der i hus-
ordenen skal være regler om rygeforbud på de delvis lukkede og sikrede
institutioner og afdelinger med undtagelse af nærmere bestemte udendørs
arealer.
For at sikre at sådanne regler vil kunne fastsættes i husordenen, foreslås det,
at bestemmelsen i § 7, stk. 5, i lov om røgfri miljøer ændres, således at det
ikke kan tillades, at de unge ryger i rygerum eller på deres egne værelser.
Det betyder, at de unge fremover kun vil kunne tillades at ryge på udendørs
arealer på institutionen.
4