Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 85 Bilag 6
Offentligt
1982296_0001.png
Til lovforslag nr.
L 85
Folketinget 2018-19
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 00. december 2018
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om voksenansvar for
anbragte børn og unge og lov om socialtilsyn
(Udvidet anvendelse af unge- og forældrepålæg, ensretning af indsatsen for anbragte kriminalitetstruede unge og styrkelse af
sikkerheden på delvis lukkede og sikrede døgninstitutioner)
[af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller po‐
litiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
justitsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af social service, lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge, lov om socialtilsyn og lov om
røgfri miljøer.«
[Ændring af lovforslagets titel]
Til § 1
2)
Nr. 34
affattes således:
»34.
Efter § 66 a indsættes:
»Formålet med indsatsen på opholdssteder og
døgninstitutioner
§ 67.
Formålet med indsatsen på opholdssteder og døgn‐
institutioner efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, er at varetage om‐
sorgen og sikre trivsel og udvikling for de anbragte børn og
unge. Opholdssteder og døgninstitutioner skal arbejde mål‐
rettet med at understøtte uddannelse, beskæftigelse og fore‐
byggelse af kriminalitet for de anbragte børn og unge.««
[Lovteknisk korrektion]
3)
I
nr. 54
ændres »og § 11, stk. 2 og efter § 15« til »efter
§ 11, stk. 2, og § 15«.
[Lovteknisk korrektion]
Ny paragraf
4)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
DokumentId
Journalnummer
L 85 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1982296_0002.png
2
Ȥ 01
I lov nr. 512 af 6. juni 2007 om røgfri miljøer, som ænd‐
ret ved lov nr. 532 af 26. maj 2010, lov nr. 607 af 18. juni
2012 og lov nr. 1726 af 27. juni 2016 foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 7, stk. 5,
udgår »i rygerum, på deres egne værelser
og«.«
[Begrænsning af rygning på delvis lukkede døgninstitutioner
og sikrede afdelinger på døgninstitutioner til udendørs area‐
ler]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af lovforslagets titel er en konse‐
kvensændring, da lovforslaget med ændringen i nr. 3 nu
foreslås også at omfatte en ændring af lov om røgfri miljøer.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 34, er en bestemmelse om formålet
med indsatsen på opholdssteder og døgninstitutioner foreslå‐
et indsat som § 66 b i lov om social service.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at lovfor‐
slag nr. L 8, fremsat den 3. oktober 2018, ligeledes indehol‐
der et forslag til at indsætte § 66 b i lov om social service.
Der foreslås samtidig med L 8 indsat en række yderligere
bestemmelser som §§ 66 c-66 f i lov om social service. De
foreslåede bestemmelser i L 8 har en tæt indholdsmæssig
sammenhæng med den gældende regel i § 66 a i lov om so‐
cial service.
Det foreslås derfor, at den foreslåede § 66 b, jf. lovforsla‐
gets § 1, nr. 34, i stedet indsættes som en ny § 67. Det fore‐
slås samtidig at indsætte overskriften »Formålet med indsat‐
sen på opholdssteder og døgninstitutioner« før § 67, så den
struktur, som foreslås indført med L 8, følges.
Forslaget indebærer således ingen indholdsmæssig æn‐
dring.
Til nr. 3
Der er alene tale om en lovteknisk korrektion med hen‐
blik på at sikre, at der på korrekt vis henvises til foreløbige
afgørelser efter § 11, stk. 2, og § 15 i lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge.
Til nr. 4
Lov om røgfri miljøer fastsætter regler om røgfri miljøer
på lokaliteter på det statslige, regionale og kommunale om‐
råde.
Loven finder således bl.a. anvendelse på institutioner og
skoler for børn og unge, jf. lovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Det følger af lovens § 4, at i lokaliteter mv., der er omfat‐
tet af loven, er det ikke tilladt at ryge indendørs, medmindre
andet fremgår af lovens øvrige bestemmelser.
Lovens § 7 indeholder særlige regler om rygning på bl.a.
børneinstitutioner, skoler, gymnasier og anbringelsessteder.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 7, stk. 5, i
lov om røgfri miljøer, at det for sikrede afdelinger på døgn‐
institutioner og delvis lukkede døgninstitutioner, der også
fungerer som bolig for unge under 18 år, kan besluttes, at
det er tilladt, at de unge ryger i rygerum, på deres egne væ‐
relser og udendørs på institutionens område.
Med lovforslagets § 2, nr. 5, foreslås det, at der indføres
en pligt for lederen af en delvis lukket døgninstitution, en
delvis lukket afdeling på en døgninstitution, en sikret døgn‐
institution eller en særligt sikret afdeling, i lov om social
service til at fastsætte en skriftlig husorden, der angiver de
nærmere regler og retningslinjer for ophold på institutionen.
Med lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det, at børne- og so‐
cialministeren efter forhandling med justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om indholdet af husordenerne.
Det fremgår af bemærkningerne til den foreslåede § 2, nr.
7, at bemyndigelsesbestemmelsen bl.a. skal anvendes til at
fastsætte regler om, at der i husordenen skal være regler om
rygeforbud på de delvis lukkede og sikrede institutioner og
afdelinger med undtagelse af nærmere bestemte udendørs
arealer.
For at sikre at sådanne regler vil kunne fastsættes i hus‐
ordenen, foreslås det, at bestemmelsen i § 7, stk. 5, i lov om
røgfri miljøer ændres, således at det ikke kan tillades, at de
unge ryger i rygerum eller på deres egne værelser.
Det betyder, at de unge fremover kun vil kunne tillades at
ryge på udendørs arealer på institutionen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober 2018 og var til
1. behandling den 6. november 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 6. september
2018 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 411
(folketingsåret 2017-18). Den 26. oktober 2018 sendte ju‐
stitsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval‐
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [3] bilag på lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
L 85 - 2018-19 (1. samling) - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
1982296_0003.png
3
Peter Skaarup (DF)
fmd.
Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader (KF) Simon Kollerup (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S)
nfmd.
Trine Bramsen (S) Rasmus Prehn (S)
Morten Bødskov (S) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) René Gade (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV)
Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1