Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 143
Offentligt
2024203_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. februar stillet følgende spørgsmål nr. 10
(L 143 ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jan Johansen
(S).
Spørgsmål nr. 10:
”Vil
ministeren redegøre for, om der i Beskæftigelsesministeriet eller Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har været drøftet andre administrations-
modeller end den, som lovforslaget bygger på? Hvis ja, hvilke modeller?
Svar:
Det er fastlagt i
Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obliga-
torisk opsparing for overførselsmodtagere
af 30. november 2018, at det er ATP der
skal administrere ordningen som en integreret del af ATP livslang pension.
Det betyder, at det er ATP, som skal forvalte og administrere midlerne på vegne af
overførselsindkomstmodtagerne, efter at disse er indbetalt til ATP. Der har ikke
været drøftet andre administrationsmodeller end denne fsva. hvem og hvordan,
midlerne skal administreres og forvaltes, når de er indbetalt til ATP.
Som følge af de indkomne høringssvar, som i nogle tilfælde har været kritiske over
for den foreslåede administrationsmodel, har det været overvejet, om der kunne
være mulige alternative administrationsmodeller for ordningen forud for, at mid-
lerne kommer under ATP’s forvaltning.
Henset til den tid, som der erfaringsmæssigt er behov for til at skabe en holdbar
administrationsmodel både fsva. IT mm., er det valgt at fastholde den administrati-
onsmodel, som fremgår af lovforslaget.
Det bemærkes hertil, at det er en underliggende forudsætning for administrations-
modellen i lovforslaget, at indberetnings- og indbetalingsprocesser og -frister m.v.
ligger sig så tæt op ad administrationsmodellen for den allerede eksisterende ATP-
ordning for overførselsindkomster.
Det bemærkes yderligere, at det ved udmøntningen af aftalen ikke har været vurde-
ret, at administrationsmodellen kunne anses for at være unødvendig bureaukratisk
set i lyset af, at bidraget skal beregnes med en kendt procentsats på baggrund af
førstehåndsdata, som den myndighed, der administrerer ydelsen er i besiddelse af,
4. marts 2019
J.nr.
2019-1267
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om drøftelse af andre administrationsmodeller end den, som lovforslaget bygger på, til beskæftigelsesministeren
samt at indberetnings- og indbetalingsprocessen i forvejen er indarbejdet i myndig-
hedens administration i relation til indberetning og indbetaling af det allerede eksi-
sterende ATP-bidrag af den pågældende overførselsindkomst.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2