Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 143
Offentligt
2021527_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
2 (L 143), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen (EL).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på L 1 - spørgsmål 99 i tabelform oplyse, hvor
meget mindre satsen for førtidspension, maksimale dagpenge og kontanthjælp
ville være reguleret, såfremt den foreslåede regulering, der følger med aftalen om
obligatorisk pensionsopsparing, havde været gældende siden satsreguleringens
begyndelse? I svaret bedes ministeren angive, hvor meget mindre de nævnte
ydelser ville have været i 2019 i kroner og i pct., ligesom satsreguleringsprocenten
og reguleringsprocenten ved den foreslåede obligatoriske opsparing bedes oplyst
år for år og samlet for periode 2005-2018?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Finansministeriet, som oplyser
følgende:
”Indledningsvis
bemærkes det, at satsreguleringen trådte i kraft fra 1991. De føl-
gende beregninger tager dog udgangspunkt fra år 1994, efter de betydelige ændrin-
ger i fastsættelsen af en række af indkomstoverførslerne, herunder bruttoficering af
sociale pensioner og kontanthjælp.
Historisk er der foretaget et fradrag på
op til
0,3 pct.-point til satspuljen i fastsæt-
telsen af satsreguleringsprocenten. Efter gældende regler foretages ved lønstignin-
ger over 2,0 pct. fradrag til satspuljen, hvorved overførselsmodtagerne ikke fuldt
ud reguleres med lønudviklingen.
I år 1994-1997 blev der dog foretaget et fast fradrag på 0,3 til satspuljen, på trods
af at lønstigningerne var mindre end 2,0 pct.,
jf. lov nr. 450 af 30. juni 1993.
Med oprettelsen af en obligatorisk opsparing for en række indkomsterstattende
ydelser vil overførselssatserne fra og med 2020 reguleres med lønudviklingen fra-
trukket et
fast
bidrag til pensionsindbetalinger på 0,3 pct. point,
jf. Aftale om ny re-
gulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførsels-
modtagere
(30. november 2018).
26. februar 2019
J.nr.
2019-1189
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om regulering af satsen for førtidspension, maksimale dagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
2021527_0002.png
Det nye reguleringsprincip indebærer, at bruttoydelsen for de enkelte typer af over-
førselsindkomster (dvs. ydelsen + bidraget til den obligatoriske opsparing) regule-
res fuldt ud med lønudviklingen, uanset størrelsen af den opgjorte lønudvikling.
Den nye regulering indebærer således, at overførselsmodtagerne samlet set som
minimum opnår samme regulering som i dag, målt ved ydelse og indbetalinger til
obligatorisk opsparing. I langt de fleste år vil overførselsmodtagerne opnå en høje-
re regulering, fordi fradraget til satspuljen afskaffes.
Tabel 1 viser de faktiske satser i 2019 for de udvalgte typer af overførsler, samt de
tilsvarende hypotetiske satser under den foreslåede regulering med aftalen om obli-
gatorisk pensionsopsparing gældende fra 1994.
Tabellen viser de hypotetiske satser både ekskl. og inkl. obligatorisk pensionsop-
sparing (OP) samt forskellen til den faktiske sats i 2019 angivet i kr. og pct.
Hvis det nye reguleringsprincip og den tilhørende obligatoriske opsparing havde
været gældende fra og med 1994, ville bruttoydelsen (sats + bidrag til obligatorisk
opsparing) for de enkelte overførselsindkomster have været højere end den faktiske
sats i dag.
Fx havde bruttoydelsen for personer, der modtager højeste dagpengesats (hele året)
været 237.000 kr. i 2019, hvilket er 13.100 kr. (5,9 pct.) højere end satsen er i dag
(2019),
jf. tabel 1.
Heraf havde 220.000 kr. været udbetalte dagpenge, og de reste-
rende 17.000 kr. indbetalt på den obligatoriske pensionsopsparing.
Tabel 1
Hypotetisk konsekvensberegning for udvalgte ydelser, hvis den foreslåede regulering med et fast bidrag til
obligatorisk pensionsopsparing (OP) på 0,3 pct. havde været gældende siden 1994, 2019-priser
1. Faktisk 2. Hypotetisk 3. Hypotetisk 4. Absolut 5. Absolut 6. Relativ
sats
sats i 2019
sats i 2019
forskel
forskel
forskel
i 2019
ved fast 0,3
inkl.
ekskl. OP
inkl. OP ekskl. OP
pct. fradrag obligatorisk op-
(2)-(1)
(3)-(1)
(2)/(1)
fra 1994 ekskl.
sparing
obligatorisk
opsparing
-------------------------------------- Kr. --------------------------------------
Reelt enlig med højeste
førtidspension
Gift med højeste førtids-
pension
Person med arbejdsløs-
hedsdagpenge
Person med kontant-
hjælp, ikke-
forsørger
Person med kontant-
hjælp, forsørger
244.700
203.100
240.200
199.300
258.400
214.500
-4.500
-3.800
13.700
11.300
7. Relativ
forskel
inkl. OP
(3)/(1)
-------- Pct. -----
-1,8
-1,9
5,6
5,6
223.800
220.000
237.000
-3.800
13.100
-1,7
5,9
137.100
134.600
144.900
-2.500
7.800
-1,8
5,7
182.200
178.800
192.500
-3.400
10.300
-1,9
5,7
Anm.: Afrundet til nærmeste 100 kr.
De viste satser for førtidspension vedrører den ”gamle” ordning.
Med kon-
tanthjælpsreformen fra 2013 gælder et nyt regelsæt for kontanthjælpsmodtagere per 1. januar 2014. De an-
givne satser for kontanthjælpsmodtagere omfatter fra 2014 alene kontanthjælpsmodtagere over 30 år samt
2
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om regulering af satsen for førtidspension, maksimale dagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
2021527_0003.png
aktivitetsparate kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere mellem 25-29 år (som inkl. aktivitetstillæg har
samme grundsats som før kontanthjælpsreformen). Mindreregulering af overførsler vedtaget i
Aftale om skat-
tereform 2012
er medregnet for alle satser.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets Familietypemodel
I perioden fra 1994 til 2019 er satserne ved den faktisk satsreguleringsprocent sam-
let set steget med 71,2 pct.,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, at der specifikt spørges til
satsreguleringsprocenterne i de givne år, hvorfor der ikke er medregnet mindrere-
gulering af overførsler fra 2016 vedtaget i
Aftale om skattereform 2012.
Ved den hypotetiske satsregulering med fast bidrag til obligatorisk
pensionsopsparing på 0,3 pct. havde den tilsvarende stigning været på 68 pct.
ekskl. obligatorisk pensionsopsparing.
Ved regulering med den fulde lønudvikling (svarende til den hypotetiske regulering
af satserne inkl. obligatorisk pensionsopsparing), havde den samlede stigning i pe-
rioden været 81,4 pct.
Tabel 2
Faktisk satsreguleringsprocent, hypotetisk satsreguleringsprocent med fast bidrag til pensionsindbetalinger
på 0,3 pct. og regulering, som følger den fulde lønudvikling fra 1994-2019, pct.
År
1. Faktisk
satsreguleringspct.
-2,0
0,4
2,4
0,3
2,4
2,6
3,2
3,2
2,7
3,2
2,9
2,0
2,0
2,4
2,9
3,1
3,7
1,9
2,9
1,6
1,8
1,5
1,4
2,0
2. Hypotetisk satsregulering m.
fast bidrag til obligatorisk pen-
sionsopsparing på 0,3 pct.
-2,0
0,4
2,4
0,3
2,4
2,6
3,2
3,2
2,7
3,2
2,9
1,9
2,0
2,4
2,9
3,1
3,7
1,6
2,9
1,3
1,5
1,2
1,1
1,9
3. Regulering, som følger
den fulde lønudvikling
-1,7
0,7
2,7
0,6
2,7
2,9
3,5
3,5
3,0
3,5
3,2
2,2
2,3
2,7
3,2
3,4
4,0
1,9
3,2
1,6
1,8
1,5
1,4
2,2
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
3
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om regulering af satsen for førtidspension, maksimale dagpenge og kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren
2021527_0004.png
2018
2019
Samlet
2005-2018
Samlet
1994-2019
2,0
2,0
36,1
71,2
1,9
1,9
33,7
68,0
2,2
2,2
39,3
81,4
Anm.: Opgørelsen af satsreguleringsprocenten for et givent år tager udgangspunkt i lønudviklingen to år forud.
Bemærk at mindrereguleringen af overførslerne vedtaget i
Aftale om skattereform 2012
ikke indgår.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Økonomi- og Indenrigsministeriets Familietypemodel.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
4