Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 143
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. februar 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 143), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 8. februar 2019 fra PensionDanmark
og Industriens Pension, jf. L 143 - bilag 4.”
Svar:
Med hensyn til valget om, at ATP skal administrere ordningen, og at der ikke er
mulighed for, at det obligatoriske pensionsbidrag kan indbetales til en anden pensi-
onskasse, henvises til min samtidige besvarelse af udvalgets spørgsmål nr. 7.
For medlemmer, der indbetaler ATP-bidrag efter 1. januar 2002, udbetales der i til-
fælde af medlemmets død, en ydelse (dødsfaldsydelsen) til medlemmets efterle-
vende børn under 21 år og til medlemmets samlever eller ægtefælle, såfremt med-
lemmet har været medlem i mindst 2 år og derudover har betalt bidrag svarende til
2 årsbidrag.
Ydelsen fastsættes af bestyrelsen for ATP og udgør 50.000 kr. pr. 1. januar 2019.
Bidrag hidrørende fra obligatorisk pensionsordning indgår på lige fod med almin-
deligt ATP-bidrag i opgørelsen af, om medlemmet har optjent ret til dødsfaldsydel-
sen.
Ydelsen nedsættes hvert år efter nået folkepensionsalder for helt at bortfalde 5 år
efter. Således vil der i tilfælde af et medlems død efter folkepensionsalderen ske
udbetaling af en forholdsmæssig del af ydelsen. Således vil ydelsen være større
hvis medlemmet går bort før folkepensionsalderen end hvis medlemmet går bort
efter folkepensionsalderen. Tilsvarende vil ydelsen være større desto yngre med-
lemmet er, efter nået folkepensionsalder, når medlemmet går bort.
Set i lyset af, at der særligt i de første år efter 2020 vil være tale om mange for-
holdsvis lave indbetalingsbeløb, især ved indbetalinger til aldersopsparing, hvor
der sker beskatning på indbetalingstidspunktet, er det afgørende at begrænse de
administrative omkostninger, som umiddelbart vurderes at være betydeligt højere
ved aldersopsparing end ved fradragsberettigede indbetalinger.
J.nr.
2019-1267