Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (1. samling)
L 143
Offentligt
Ændringsforslag
Til § 2
1)
Nr. 1-3
udgår.
[Regulering af arbejdsløshedsdagpenge og efterløn med satsreguleringsprocenten]
Til § 3
2)
Nr. 1-3
udgår.
[Regulering af barselsdagpenge med satsreguleringsprocenten]
Til § 4
3)
Nr. 2-4
udgår.
[Regulering af sygedagpenge med satsreguleringsprocenten]
Til § 5
4)
Nr. 2
udgår.
[Regulering af den individuelt beregnede fleksydelse med satsreguleringsprocenten]
Til § 6
5)
Den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 49, stk. 3, 2.
og
3. pkt.,
affattes således:
»De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 4 og 9-13, reguleres én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent, og § 49 a. Reguleringen sker dog
første gang for de beløb nævnt i stk. 1 og § 49 c den 1. januar 2020.«
[Regulering af førtidspension og beløbsgrænser med satsreguleringsprocenten]
Til § 7
6)
Den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 48, stk. 3, 1. pkt.,
affattes således:
»De beløb, der er nævnt i nr. 1, 3, 7-10 og 12-14, reguleres én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent og § 48 a«
[Regulering af førtidspension og beløbsgrænser m.v. med satsreguleringsprocenten]
Til § 8
7)
Nr. 6
affattes således:
1
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om førtidspensionen, til beskæftigelsesministeren
»6.
§ 109, stk. 1,
affattes således:
»Én gang årligt den 1. januar reguleres med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent og efter stk. 4 de beløb, der er nævnt i:
1) § 12, stk. 3, og §§ 22-26 om hjælp til forsørgelse.
2) § 13 f, stk. 15, om omregningssatsen ved ordinært og ustøttet arbejde uden fastsat arbejdstid.
3) § 13 g, stk. 1, om nedsættelse af hjælpen til ugifte personer, der ikke opfylder kravet om 225
timers ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
4) § 25 b, stk. 1-5, om de øvre grænser for den samlede hjælp.
5) § 26, stk. 5, 7 og 8, om beregning af hjælp til ægtepar, der ikke opfylder kravet om 225 timers
ordinært og ustøttet arbejde inden for de seneste 12 kalendermåneder.
6) § 27, stk. 2, om et støttebeløb til familier med børn under 18 år.
7) § 30 om indtægtsfradrag for ægtepar omfattet af § 26, stk. 3.
8) § 31 om fradrag for arbejdsindtægter m.v.
9) § 42 om sanktioner ved uberettiget modtagelse af hjælp samtidig med arbejde eller ophold i
udlandet.
10) § 52 om revalideringsydelse og § 68 og § 69 j, stk. 2 og 4, om ressourceforløbsydelse.
11) § 68 a, stk. 3, og § 69 j, stk. 10, om fradrag for arbejdsindtægter i ressourceforløbsydelse.
12) § 69 d, stk. 2, om nedsættelse af hjælpen efter § 68 og § 69 o, stk. 2, om nedsættelsen af hjælpen
efter § 69 j.
13) § 79, stk. 3, om mindstebeløb for ATP-beregning.
14) § 85 a om efterlevelseshjælp.
15) § 96 a om fradrag for beløb til dækning af forskudsvis udbetalt børnebidrag.««
[Regulering af ydelser m.v. efter lov om aktiv socialpolitik med satsreguleringsprocenten]
8)
I
nr. 7
udgår »der bliver stk. 3,«.
[Konsekvensændring]
Til § 9
9)
Nr. 4-6
udgår.
[Regulering af fleksløntilskud og støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende med
satsreguleringsprocenten]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 2, nr. 1-3, foreslås den årlige regulering af arbejdsløshedsdagpenge og efterløn
ændret således, at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil sige, at reguleringen af
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn efter forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent.
2
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om førtidspensionen, til beskæftigelsesministeren
For at sikre, at reguleringen af arbejdsløshedsdagpenge og efterløn bevares på det niveau, der
gælder i dag, foreslås det, at nr. 1-3 udgår. Det betyder, at den årlige regulering af
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn fortsat vil ske med satsreguleringsprocenten. Regulering med
satsreguleringsprocenten er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den procentvise
ændring i årslønnen i lønåret i forhold til året forud for lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere.
Er ændringen i årslønnen højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er
satstilpasningsprocenten 0,0, og beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3 vil bidrage til
finansieringen af den obligatoriske pensionsordning.
Da størrelsen af statens voksenuddannelsesstøtte og VEU-godtgørelse er afledt af
arbejdsløshedsdagpenge, vil den foreslåede ændring få betydning for størrelsen af statens
voksenuddannelsesstøtte og VEU-godtgørelse.
Til nr. 2
I lovforslagets § 3, nr. 1-3, foreslås den årlige regulering af barselsdagpenge ændret således, at
reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil sige, at reguleringen af barselsdagpenge efter
forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af barselsdagpenge bevares på det niveau, der gælder i dag, foreslås det,
at nr. 1-3 udgår. Det betyder, at den årlige regulering af barselsdagpenge fortsat vil ske med
satsreguleringsprocenten. Regulering med satsreguleringsprocenten er efter lov om en
satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den procentvise
ændring i årslønnen i lønåret i forhold til året forud for lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere.
Er ændringen i årslønnen højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er
satstilpasningsprocenten 0,0, og beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3 vil bidrage til
finansieringen af den obligatoriske pensionsordning.
Til nr. 3
I lovforslagets § 4, nr. 2-4, foreslås den årlige regulering af sygedagpenge ændret således, at
reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil sige, at reguleringen af sygedagpenge efter
forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af sygedagpenge bevares på det niveau, der gælder i dag, foreslås det,
at nr. 2-4 udgår. Det betyder, at den årlige regulering af sygedagpenge fortsat vil ske med
satsreguleringsprocenten. Regulering med satsreguleringsprocenten er efter lov om en
satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den procentvise
ændring i årslønnen i lønåret i forhold til året forud for lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere.
Er ændringen i årslønnen højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
3
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om førtidspensionen, til beskæftigelsesministeren
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er
satstilpasningsprocenten 0,0, og beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3 vil bidrage til
finansieringen af den obligatoriske pensionsordning.
Da størrelsen af fleksydelsens højeste beløb er afledt af sygedagpenge, vil den foreslåede ændring
få betydning for størrelsen af fleksydelsens højeste beløb.
Til nr. 4
I lovforslagets § 5, nr. 2, foreslås den årlige regulering af den individuelt beregnede fleksydelse
ændret således, at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil sige, at reguleringen af den
individuelt beregnede fleksydelse efter forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt tilpasningsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af den individuelt beregnede fleksydelse bevares på det niveau, der
gælder i dag, foreslås det, at nr. 2 udgår. Det betyder, at den årlige regulering af den individuelt
beregnede fleksydelse fortsat vil ske med satsreguleringsprocenten. Regulering med
satsreguleringsprocenten er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den procentvise
ændring i årslønnen i lønåret i forhold til året forud for lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere.
Er ændringen i årslønnen højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er
satstilpasningsprocenten 0,0, og beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3 vil bidrage til
finansieringen af den obligatoriske pensionsordning.
Til nr. 5
I lovforslagets § 6, nr. 3, foreslås det i affattelsen af § 49, stk. 3, 2. pkt., at den årlige regulering af
førtidspension, fradragsbeløb m.v. ændres til, at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil
sige, at reguleringen af den individuelt beregnede fleksydelse efter forslaget skal ske med 1,7 pct.
tillagt tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af førtidspension, fradragsbeløb m.v. bevares på det niveau, der gælder
i dag, foreslås det, at § 49, stk. 3, 2. pkt., affattes således, at den årlige regulering af førtidspension,
fradragsbeløb m.v. fortsat vil ske med satsreguleringsprocenten. Regulering med
satsreguleringsprocenten er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den procentvise
ændring i årslønnen i lønåret i forhold til året forud for lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere.
Er ændringen i årslønnen højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er
satstilpasningsprocenten 0,0, og beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3 vil bidrage til
finansieringen af den obligatoriske pensionsordning.
Af tekniske årsager affattes § 49, stk. 3, 3. pkt., på ny i den formulering, der fremgår af lov nr. 125
af 6. februar 2019.
4
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om førtidspensionen, til beskæftigelsesministeren
Til nr. 6
I lovforslagets § 7, nr. 3, foreslås det i affattelsen af § 48, stk. 3, 2. pkt., at den årlige regulering af
førtidspension, pensionstillæg m.v. ændres til, at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil
sige, at reguleringen af den individuelt beregnede fleksydelse efter forslaget skal ske med 1,7 pct.
tillagt tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af førtidspension, pensionstillæg m.v. bevares på det niveau, der gælder
i dag, foreslås det, at § 48, stk. 3, 2. pkt., affattes således, at den årlige regulering af førtidspension,
pensionstillæg m.v. fortsat vil ske med satsreguleringsprocenten. Regulering med
satsreguleringsprocenten er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den procentvise
ændring i årslønnen i lønåret i forhold til året forud for lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere.
Er ændringen i årslønnen højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er
satstilpasningsprocenten 0,0, og beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3 vil bidrage til
finansieringen af den obligatoriske pensionsordning.
Til nr. 7
I lovforslagets § 8, nr. 6, foreslås det i affattelsen af § 109, stk. 2, at den årlige regulering af
uddannelses- og kontanthjælp, integrationsydelse, revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse
under ressourceforløb eller jobafklaringsforløb, ledighedsydelse og en række andre beløb efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats ændres til, at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil
sige, at reguleringen af de nævnte ydelser og beløb efter forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt
tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af de nævnte ydelser og beløb bevares på det niveau, der gælder i dag,
foreslås det, at § 109, stk. 1, affattes således, at den årlige regulering af de nævnte ydelser og beløb
fortsat vil ske med satsreguleringsprocenten. Regulering med satsreguleringsprocenten er efter lov
om en satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den procentvise
ændring i årslønnen i lønåret i forhold til året forud for lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere.
Er ændringen i årslønnen højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er
satstilpasningsprocenten 0,0, og beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3 vil bidrage til
finansieringen af den obligatoriske pensionsordning.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at de foreslåede § 109, stk. 1 og 2, samles i et
stykke.
Til nr. 9
I lovforslagets § 9, nr. 4-6, foreslås det, at den årlige regulering af fleksløntilskud og støtte i form af
tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende efter § 70 g hhv. § 75 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats ændres til, at reguleringen fast nedsættes med 0,3 pct. Det vil sige, at
5
L 143 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om førtidspensionen, til beskæftigelsesministeren
reguleringen af de nævnte ydelser og beløb efter forslaget skal ske med 1,7 pct. tillagt
tilpasningsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
For at sikre, at reguleringen af fleksløntilskud og støtte i form af tilskud til selvstændigt
erhvervsdrivende efter § 70 g hhv. § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats bevares på det
niveau, der gælder i dag, foreslås det, at nr. 4-6 udgår. Det betyder, at den årlige regulering af
fleksløntilskud og støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende efter § 70 g hhv. § 75 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats fortsat vil ske med satsreguleringsprocenten. Regulering med
satsreguleringsprocenten er efter lov om en satsreguleringsprocent fastsat til at være 2,0 pct. tillagt
satstilpasningsprocenten.
Satstilpasningsprocenten for et finansår svarer til tilpasningsprocenten, hvis den procentvise
ændring i årslønnen i lønåret i forhold til året forud for lønåret fratrukket 2,0, er 2,0 pct. eller lavere.
Er ændringen i årslønnen højere end 2,0 pct., svarer satstilpasningsprocenten til den del af
tilpasningsprocenten, der eventuelt overstiger 0,3. Er tilpasningsprocenten 0,0-0,3, er
satstilpasningsprocenten 0,0, og beløb, der svarer til en tilpasningsprocent på 0,0-0,3 vil bidrage til
finansieringen af den obligatoriske pensionsordning.
6