Skatteudvalget 2018-19 (1. samling)
L 160
Offentligt
2029191_0001.png
13. marts 2019
J.nr. 2017 - 6695
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 160 - Forslag til Lov om anvendelse af multilateral konvention til gennem-
førelse af tiltag i dobbeltbeskatningsoverenskomster til forhindring af skatteudhuling og
overskudsflytning.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 6. marts 2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Karsten Lauritzen
/ Nina Legaard Kristensen
L 160 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om konsekvenser for den nuværende danske praksis vedrørende transfer pricing, til skatteministeren
2029191_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af bemærkningerne, at ”Konventionens artikel 17 vedrører korrektioner i
forbindelse med »transfer pricing«, dvs. transaktioner mellem interesseforbundne parter.
Det fastsættes i stk. 1, at hvis det ene land har foretaget en forhøjelse af fortjenesten ved
transaktioner mellem interesseforbundne parter, skal det andet land foretage en modsva-
rende regulering (nedsættelse). Bestemmelsen har været en del af OECD-modeloverens-
komsten siden 1977 og er almindeligt anvendt i Danmarks dobbeltbeskatningsoverens-
komster. Det er efter stk. 3 muligt at tage forbehold for at anvende artiklen på omfattede
skatteaftaler, som allerede indeholder de pågældende bestemmelser. Parterne kan også
tage forbehold, hvis det på anden mådes sikres, at de nævnte reguleringer vil finde sted.
Det er ikke muligt for en part at tage forbehold for artiklen som helhed, selvom artiklens
bestemmelser ikke betragtes som en minimumstandard. Den nævnte bestemmelse er som
ovenfor anført almindeligt anvendt i Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster, men
den findes ikke i alle. Det foreslås, at Danmark tager forbehold efter stk. 3, litra a, således
at kun de dobbeltbeskatningsoverenskomster (omfattede skatteaftaler), hvor en sådan be-
stemmelse ikke findes, eller hvor bestemmelsen er udformet anderledes, ændres i medfør
af konventionens artikel
I forhold til en dobbeltbeskatningsoverenskomst som den, der er redegjort for i afsnit
2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, betyder dette, at overenskomstens artikel
9 (Forbundne foretagender)
ændres i de tilfælde, hvor bestemmelsen ikke allerede findes.”
Ministeren bedes redegøre for, hvilke konsekvenser dette får for den nuværende danske
praksis vedrørende transfer pricing.
Svar
Konventionens artikel 17 opdaterer alene de relativt få gældende dobbeltbeskatningsover-
enskomster, der ikke indeholder en bestemmelse om tilsvarende reguleringer, som denne
siden 1977 har været affattet i OECD-modellen.
De gældende danske regler for transfer pricing ændres ikke ved konventionen. Den på-
gældende bestemmelse får således ikke betydning for den nuværende danske praksis ved-
rørende transfer pricing.
Side 2 af 2