Retsudvalget 2018-19 (1. samling)
L 20
Offentligt
1987562_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
12. december 2018
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Julie Christine Gade
Mikkelsen
Sagsnr.: 2018-0037-0032
Dok.:
950037
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og medie-
ansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 11. december 2018. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil være behjælpelig med at fremsætte et ændringsforslag, der friholder politiet for lovforslagets generelle begrænsning ang. montering af gps-enheder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven, erstatningsansvarsloven og
medieansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) (L 20):
”Vil
ministeren være behjælpelig med at fremsætte et ændrings-
forslag, der friholder politiet for lovforslagets generelle begræns-
ning ang. montering af gps-enheder og vil regeringen støtte et så-
dant ændringsforslag?”
Svar:
Med forslaget til lov om ændring straffeloven, retsplejeloven, erstatnings-
ansvarsloven og medieansvarsloven (Freds- og ærekrænkelser m.v.) fore-
slås bl.a. en kriminalisering af uberettiget at registrere en andens færden ved
hjælp af en gps eller et andet lignende apparat (lovforslagets § 1, nr. 8).
Straffeloven indeholder ikke i dag en selvstændig bestemmelse om registre-
ring af personers færden ved hjælp af gps eller et andet lignende apparat.
Der kan således lovligt foretages gps-sporing eller lignende, ligesom politiet
hidtil har kunnet foretage en sådan sporing uden særlig hjemmel, hvis spo-
ringen kan gennemføres uden indtrængen på privat område mv. Den fore-
slåede kriminalisering betyder imidlertid, at den gps-sporing, som politiet
foretager, fremadrettet vil anses for et straffeprocessuelt tvangsindgreb, som
skal have hjemmel i retsplejeloven.
Der er derfor med det fremsatte lovforslag lagt op til, at det fortsat skal være
muligt for politiet at foretage gps-overvågning af en mistænkt eller en anden
persons færden, hvis den pågældende har tilknytning til en mistænkt, eller
til samme køretøj eller ejendom som en mistænkt eller lignende. Det er i den
forbindelse foreslået, at betingelserne for politiets registrering ved hjælp af
en gps eller et andet lignende apparat skal svare til de gældende betingelser
for at foretage teleobservation efter retsplejelovens § 791 a, stk. 5 (lovforsla-
gets § 2, nr. 7).
Det betyder, at politiet efter det fremsatte lovforslag vil kunne foretage gps-
sporing af den nævnte personkreds, hvis det må antages at være af væsentlig
betydning for efterforskningen af en lovovertrædelse, der kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover. Indgrebet skal desuden være pro-
portionalt.
2
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil være behjælpelig med at fremsætte et ændringsforslag, der friholder politiet for lovforslagets generelle begrænsning ang. montering af gps-enheder, til justitsministeren
Endvidere følger det af lovforslaget, at indgrebet som udgangspunkt kun vil
kunne ske efter forudgående retskendelse, medmindre det betyder, at ind-
grebets øjemed forspildes. I sådanne tilfælde skal politiet snarest muligt og
senest inden for 24 timer foreligge indgrebet for retten.
Justitsministeriet har i lyset af indgrebets karakter, herunder at det kan fore-
tages over en længere periode og uden, at den person, som spores, er bekendt
med det, og i øvrigt af retssikkerhedsmæssige grunde fundet, at sådanne
indgreb som udgangspunkt bør ske efter retskendelse.
Det er fortsat regeringens opfattelse, at gps-sporing udgør en grov krænkelse
af privatlivets fred, og at den model, som der er lagt op til i lovforslaget, på
den mest hensigtsmæssige måde balancerer hensynet til politiets efterforsk-
ning mod hensynet til retssikkerhed og privatlivets fred, ligesom det vurde-
res hensigtsmæssigt, at det er retten, som objektivt vurderer, om politiets
mistanke er berettiget.
Regeringen kan på den baggrund ikke støtte et ændringsforslag, der frihol-
der politiet for lovforslagets generelle begrænsning angående montering af
en gps eller et andet lignende apparat, herunder fra kravet om indhentelse af
en retskendelse.
Et ændringsforslag kan udformes på følgende måde:
Ændringsforslag
Til § 2
1) Efter nr. 6, indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 791 a, stk. 1,
indsættes efter »kan foretage«: »registrering ved hjælp
af gps eller et andet lignende apparat af en mistænkts færden eller en anden
persons færden, hvis den pågældende har tilknytning til en mistænkt eller til
samme køretøj eller ejendom som en mistænkt eller lignende (gps-sporing),
eller foretage«.
[Indsættelse af regler om politiets gps-sporing i retsplejelovens bestemmelse
om observation]
2)
Nr. 7
og
8
udgår.
[Konsekvensændring]
3
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil være behjælpelig med at fremsætte et ændringsforslag, der friholder politiet for lovforslagets generelle begrænsning ang. montering af gps-enheder, til justitsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at udvide retsplejelovens § 791 a, stk. 1, om observation til også
at omfatte tilfælde, hvor politiet ved hjælp af en gps eller et andet lignende
apparat registrerer en mistænkts færden eller en anden persons færden, hvis
den pågældende har tilknytning til en mistænkt eller til samme køretøj eller
ejendom som en mistænkt eller lignende.
Virkningen af udvidelsen vil være, at et sådant indgreb vil være betinget af,
at det må antages at være af væsentlig betydning for efterforskningen (indi-
kationskravet), og at efterforskningen vedrører en lovovertrædelse, der kan
medføre fængselsstraf (kriminalitetskravet). Indgrebet skal desuden være
proportionalt, jf. retsplejelovens § 791 a, stk. 7.
Reglerne om bl.a. indhentelse af retskendelse og beskikkelse af advokat for
den, som indgrebet vedrører, i retsplejelovens §§ 783-785, § 788, stk. 1, §
788, stk. 2, nr. 1, § 788, stk. 3 og 4, samt § 791 finder som konsekvens heraf
ikke anvendelse på indgrebet, jf. retsplejelovens § 791 a, stk. 8, 2. pkt.
Hvis der er tale om anbringelse af en gps eller et andet lignende apparat på
et ikke frit tilgængeligt sted, f.eks. inde i en bil, vil indgrebet efter retsprak-
sis fortsat være omfattet af retsplejelovens § 791 a, stk. 2. Det vil således
være en betingelse, at den konkrete lovovertrædelse kan medføre fængsel i
år og 6 måneder eller derover, ligesom der bl.a. vil være krav om indhentelse
af retskendelse, jf. retsplejelovens § 791 a, stk. 8, 1. pkt., jf. § 783, stk. 1.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i ændringsforsla-
gets nr. 1 foreslås at udvide retsplejelovens § 791 a, stk. 1, om observation,
til også at omfatte, at politiet ved hjælp af en gps eller et andet lignende
apparat registrerer en mistænkts færden eller en anden persons færden, hvis
den pågældende har tilknytning til en mistænkt eller til samme køretøj eller
ejendom som en mistænkt eller lignende.
Det pågældende indgreb skal således ikke fremadrettet være omfattet af rets-
plejelovens § 791 a, stk. 5, med deraf følgende krav om indhentelse af rets-
kendelse mv., hvorfor det foreslås, at nyaffattelsen af retsplejelovens § 791
4
L 20 - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om ministeren vil være behjælpelig med at fremsætte et ændringsforslag, der friholder politiet for lovforslagets generelle begrænsning ang. montering af gps-enheder, til justitsministeren
a, stk. 5, der findes i lovforslagets § 2, nr. 7, udgår. Det samme gør sig gæl-
dende for så vidt angår den foreslåede konsekvensændring af retsplejelo-
vens § 791 a, stk. 6, der findes i lovforslagets § 2, nr. 8.
5