Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling), Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19 (1. samling)
L 65 , L 65 A , L 65 B
Offentligt
1967558_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 13-11-2018
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPAGA
Sagsnr.: 1805334
Dok. nr.: 747465
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 9. november 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Ministeren
bedes redegøre for, eventuelt med bidrag fra Erhvervsministeriet, hvor-
for regeringen med finanslovsforslaget for 2019 foreslår en svækkelse af Sikkerheds-
styrelsens kontrol med e-cigaretter? Der henvises til § 8.22.41 punkt 77 i FFL19.”
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har mit ministerium indhentet bidrag fra
Erhvervsministeriet.
Erhvervsministeriet oplyser følgende:
”Der er ikke tale o e svækkelse af Sikkerhedsstyrelse s ko trol
2019.
ed e-cigaretter
i
Sikkerhedsstyrelsen har i forbindelse med implementering af tobaksvaredirektivet fra
december 2015 forpligtet sig til, at der kontrolleres ca. 25 pct. af forhandlerne (sva-
rende til ca. 750 udsalgssteder) årligt, og det er ligeledes det antal kontroller, der plan-
lægges med for 2019, hvorefter ordningen evalueres.
Fabrikanter og importører, der ønsker at markedsføre en e-cigaret eller en genopfyld-
ningsbeholder med nikotin i Danmark, skal betale et gebyr. Der er tale om to forskellige
gebyrer. Et gebyr for introduktion af nye produkter og et for at opretholdte produkter i
ordningen. Sikkerhedsstyrelsens omkostninger til markedsovervågning og sagsbehand-
ling af e-cigaret-området bliver dækket af gebyrerne. Sikkerhedsstyrelsen forventer en
markant nedgang i introduktion af nye produkter og en stigning i opretholdte produkter
i 2019, hvad der samlet giver færre indtægter end i 2018. Ordningen skal evalueres i sin
helhed efter 2019, og så skal det bl.a. vurderes om indtægter og udgifter hænger sam-
men over tid på baggrund af erfaringerne i den første periode.
Af § 8.22.41 punkt 77 i FFL 19 fremgår det, at der i 2018 finanslovsteknisk er anført
forventede indtægter på 10,8 mio. kr. vedrørende kontrol for e-cigaretter, og i 2019 er
der anført forventede indtægter til 7,6 mio. kr. Denne gebyrordning skal som øvrige
gebyrordninger generelt balancere over en 4-årig
periode.”
Jeg kan henholde mig til dette.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Anja Gade Andersen