Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3643 - udenrigsanl. Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2018-3701
Den 2. oktober 2018
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018
SAMLENOTAT
1. Centralasien...................................................................................................................................2
2. Libyen ...........................................................................................................................................4
3. De eksterne aspekter af migration ...............................................................................................6
4. Den Centralafrikanske Republik ..................................................................................................8
5. EU sanktionsregime på kemiske våben ..................................................................................... 10
1
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
1948112_0002.png
1. Centralasien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet vil have en drøftelse af udviklingen i Centralasien og
EU’s
forhold til regionen i lyset af de seneste
udviklinger.
2. Baggrund
På rådsmøde (udenrigsanliggender) vil der være en generel drøftelse af udviklingen i Centralasien
og EU’s forhold til regionen.
Drøftelsen vil foregå i lyset af den igangværende
opdatering af EU’s strategi over for
Centralasien og det planlagte møde mellem de centralasiatiske udenrigsminitre og EU 23.
november 2018. Den seneste strategi er fra 2007, og opdateringen, der forventes vedtaget i 2019,
skal afspejle udviklingen i regionen siden da. Drøftelsen skal således give medlemslandene en
mulighed for at dele deres syn på udviklingen i regionen og påpege hvilke muligheder denne
giver for EU, også med henblik på at spille ind til drøftelsen med de centralasiatiske
udenrigsministre 23. november.
Centralasien udvikler sig relativt hurtigt i disse år. Der har været reformer i Usbekistan og
Kirgisistan og der er tiltag til øget regionalt samarbejde. Hertil kommer en øget interesse fra
Kina, bl.a. igennem Belt and Road Initiative, samt fra andre regionale spillere i regionen.
Drøftelsen på rådsmødet falder sammen med vedtagelsen af EU’s strategi for at forbinde Europa
og Asien, der også er relevant for den centralasiatiske region. De centralasiatiske lande ser et øget
samarbejde med EU som en mulighed for at diversificere deres samarbejdspartnere og balancere
mellem disse.
3. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af udviklingen i Centralasien og
EU’s
forhold til regionen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
2
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en konsensual drøftelse af udviklingen i Centralasien blandt medlemslandene og
opbakning til EU’s arbejde i regionen. Der forventes bred støtte til det igangværende arbejde
med at opdatere EU’s strategi over for Centralasien.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens
holdning, at det er gavnligt at opdatere EU’s
strategi over for Centralasien i
lyset af udviklingen i regionen siden seneste strategi blev vedtaget i 2007, og der bakkes op om
EU’s engagement i regionen. Dermed findes drøftelsen af Centralasien på rådsmødet den 15.
oktober 2018 betimelig.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
1948112_0004.png
2. Libyen
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 ventes at drøfte den seneste udvikling i Libyen samt den
kommende Libyen-konference i Italien i november 2018.
2. Baggrund
Sikkerhedssituationen i Libyen er forsat yderst skrøbelig. Den internationalt anerkendte
samlingsregering i Tripoli har kun meget begrænset territoriel kontrol, og er under pres fra
general Khalifa Haftar og hans styrker i øst og fra intern rivalisering mellem regeringstro militser.
I slutningen af august intensiveredes kampene mellem forskellige militser i og omkring Tripoli.
FN’s særlige repræsentant for Libyen, Ghassan Salamé
har siden forhandlet op til flere
våbenhviler på plads, men situationen er fortsat meget ustabil. Det har sat den hårdt prøvede
befolkning under yderligere pres, ligesom migrationshåndteringen påvirkes negativt.
Danmark og det internationale samfund bakker fortsat op om
FN’s bestræbelser på at finde en
politisk løsning på krisen, herunder afholdelse af parlaments- og præsidentvalg. Dog har den
manglende fremdrift i FN-sporet resulteret i bilaterale initiativer fra både Frankrig og Italien.
Den 29. maj var Frankrigs præsident Emmanuel Macron vært for et højniveaumøde, der bl.a.
havde deltagelse af den libyske premierminister Sarraj, general Haftar, formanden for
repræsentanternes hus Aguila Saleh og formanden for statsrådet Khalid Meshri. Mødet
resulterede i en erklæring, der fastsatte datoen for afholdelse af valg i Libyen til den 10. december
2018. Det vurderes imidlertid ikke længere at være realistisk.
I et forsøg på at skabe fornyet momentum har Italien taget initiativ til at afholde en international
Libyen-konference
i Italien i november. Formatet forventes at være det såkaldte ”Rom-format”
med højniveaudeltagelse fra Algeriet, Chad, Kina, Egypten, Frankrig, Tyskland, Jordan, Italien,
Malta, Marokko, Niger, Qatar, Rusland, Saudi-Arabien, Spanien, Sudan, Tunesien, Tyrkiet, UAE,
USA, Storbritannien, EU, FN, Den Arabiske Liga samt Den Afrikanske Union. Dagsordenen er
ikke endeligt fastsat, men emner såsom økonomi, sikkerhed, den politiske proces, humanitære
aspekter og national forsoning forventes at blive drøftet. Derudover vil konferencen særligt
fokusere på øget libysk ejerskab og støtte til den FN-faciliterede proces.
På foranledning af Italien har der i længere tid været fokus på at intensivere bestræbelserne på at
standse menneskesmuglere, der opererer fra Libyen. Bl.a. fremhævede konklusionerne fra Det
Europæiske Råd af den 28. juni 2018, at EU fortsat vil stå side om side med Italien og andre
medlemsstater i frontlinjen i denne henseende. Den nye italienske regering har siden sin tiltræden
i juni 2018 i flere tilfælde nægtet at modtage irregulære migranter og flygtninge, der reddes i
Middelhavet men insisteret på omfordeling til andre EU-lande. Ankomsttallet af irregulære
migranter til Italien er dog faldet med mere end 80 procent sammenlignet med 2017.
Ifølge IOM og UNCHR er forholdene for de ca. 9000 migranter og flygtninge, der befinder sig i
de officielle detentionscentre i Libyen, fortsat yderst kritiske. Danmark har igennem støtten til
EU's Trust Fund bidraget til, at over 30.000 migranter og 1.700 flygtninge er blevet evakueret fra
Libyen siden 2017. Derudover bidrager Danmark til stabiliseringsindsatser i Libyen med fokus på
4
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
genopbygning af basal infrastruktur og støtte til afholdelse af lokalvalg samt til FN’s og
International Røde Kors’
humanitære indsatser for internt fordrevne samt migranter/flygtninge.
3. Formål og indhold
Rådet (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 ventes at drøfte den seneste udvikling i Libyen
samt den kommende Libyen-konference i Italien i november 2018.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes fortsat opbakning til
FN’s bestræbelser på at fremme en politisk løsning og
bidrage til stabilitet i Libyen. Der må også forventes støtte fra flere medlemslande til Italiens
forsøg på at skabe fornyet momentum med afholdelse af en international Libyen-konference i
Italien den 13. november.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter et stærkt EU-engagement i Libyen og
FN’s
bestræbelser på at opnå en politisk
løsning. Danmark kan endvidere udtrykke støtte til afholdelse af en Libyen-konference i Italien i
2018.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering ved skriftlig
forelæggelse den 11. juli 2018.
5
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
1948112_0006.png
3. De eksterne aspekter af migration
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 forventes en bred drøftelse af de eksterne aspekter af
migration. Drøftelsen vil formentlig pege frem mod det Det Europæiske Råd den 17. - 18. oktober 2018, hvor
migration forventes at være på dagsordenen med en status for arbejdet med implementeringen af konklusionerne fra
Det Europæiske Råd i juni.
2. Baggrund
Antallet af ankomne flygtninge og migranter til Europa er faldet markant i 2018, og er nu under
niveauet før 2015. Der er bred enighed blandt medlemslandene om, at det i særdeleshed skyldes
EU’s eksterne migrationsindsatser, herunder styrkelsen af den Europæiske
Grænse- og Kystvagt
(Frontex) og indsatserne møntet på forbedret migrationshåndtering i transit- og
oprindelseslande. Ikke mindst har EU-Tyrkiet-aftalen været helt central, men også
kapacitetsopbygningen af den libyske kystvagt (med henvisning til Malta-erklæringen fra 2017),
FN’s beskyttelses-
og stabiliseringsindsatser i Libyen, herunder den trilaterale EU-AU-FN-
taskforce, der bl.a. har bidraget til at hjælpe over 30.000 irregulære migranter og 1700 flygtninge
ud af libyske detentionscentre.
EU’s Trustfond
for Afrika (EUTF) er et centralt EU-
migrationsinstrument, der bl.a. har bidraget til at finansiere EU-indsatserne i Libyen.
På det uformelle møde i Det Europæiske Råd i Salzburg den 19.-20. september var der bred
enighed om vigtigheden af at styrke samarbejdet med tredjelande om migration. Dette sker
blandt andet som opfølgning på konklusionerne fra Det Europæiske Råd i juni og den
efterfølgende proces, som Kommissionen har igangsat med konceptudvikling af såkaldte
ilandsætningsplatforme (uden for EU) og kontrollerede centre (i EU) i dialog med UNHCR og
IOM. Dertil kommer, at EU og Den Arabiske Liga blandt andet vil kunne forventes at drøfte et
styrket migrationssamarbejde på et kommende topmøde i starten af 2019.
EU-Kommissionens formand Jean-Claude Juncker fremhævede på linje hermed i sin årlige tale
om Unionens tilstand den 12. september behovet for både at styrke samarbejdet med tredjelande
om tilbagetagelse, men også for at skabe lovlige
migrationsveje, som led i EU’s eksterne
migrationsindsats
.
Endelig kan det bemærkes, at der i
forslaget til EU’s næste flerårige budget
(MFF) indgår et eksternt udviklingsinstrument med en målsætning om at anvende 10 pct. af det
samlede budget på i alt 79,2 mia. euro (2018-priser) på migrationsrettede indsatser.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 forventes en drøftelse af de eksterne
aspekter af migration. Drøftelsen vil formentlig pege frem mod det Det Europæiske Råd den 17.
- 18. oktober 2018, hvor migration forventes at være på dagsordenen med en status for arbejdet
med implementeringen af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i juni.
På rådsmødet (udenrigsanliggender) må følgende emner på den baggrund forventes at kunne
indgå i den overordnede drøftelse: Den aktuelle udvikling i ankomsttal, dialogen med tredjelande,
ilandsætningsmekanismer og kontrollerede centre, styrkelsen af den Europæiske Grænse- og
6
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
Kystvagt (Frontex), EU’s Trustfond for Afrika (herunder et finansieringsunderskud på over 500
mio. euro.) samt migrationselementerne i Junckers State of the Union-tale.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelserne forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Generelt er der solid opbakning i EU-kredsen
til EU’s eksterne migrationsindsatser. Samtlige
medlemslande bakker ligeledes op om EU’s styrkede fokus på tilbagetagelse
og vigtigheden af at
fremme et stærkt samarbejde med de afrikanske partnerlande om migration.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side støtter man op om og bidrager aktivt til EU’s
eksterne migrationsindsatser med
fokus på styrket kontrol ved EU’s eksterne grænser, forbedret migrationshåndtering i transit-
og
oprindelseslande, styrket samarbejde med tredjelande om bl.a. tilbagetagelse og fokus på
indsatsen for at imødegå de grundlæggende årsager til migration. Med et nyt tilsagn i juni i år på
75 mio. kr. fordoblede Danmark sit bidrag til
EU’s Trustfond for Afrika
til i alt 150 mio. kr.
Danmark er nu fjerdestørste bidragsyder i absolutte tal. Danmark har endvidere et bidrag på 75
mio.
kr. på FFL19 til EU’s Eksterne Finansieringsplan. Derudover har Danmark styrket sit
bidrag til EU’s civile grænsemission i Libyen (EUBAM) samt til
den europæiske grænse- og
kystvagt (Frontex).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
1948112_0008.png
4. Den Centralafrikanske Republik
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Konflikten i den Centralafrikanske Republik vil være genstand for en kort drøftelse på rådsmødet
(udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018. Hovedfokus for drøftelsen forventes at være behovet for en forbedret
sikkerhedsmæssig og humanitær situation samt perspektiverne for EU’s videre indsats i landet.
Muligheden for en
civil CSDP-mission kan i denne forbindelse komme op.
2. Baggrund
Situationen i den Centralafrikanske Republik er fortsat præget af konflikt og en meget svær
humanitær situation. Landet har siden overgangen til selvstændighed i 1960 været præget af vold
og ustabilitet. Efter borgerkrigen i 2013 opstod et utal af kriminelle grupperinger uden politisk
dagsorden, som i dag dominerer voldsbilledet. Det vurderes således, at 80% af volden i den
Centralafrikanske Republik alene er af kriminel karakter og sker på baggrund af en manglende
retsstat med bl.a. strategisk anvendelse af seksuel vold og omfattende overgreb mod
civilbefolkningen til følge. Præsident Touadera og hans regering blev valgt i marts 2016 ved en
legitim, demokratisk proces
beskyttet af FN’s fredsbevarende mission, MINUSCA. Præsidenten
har dog ikke flertal i parlamentet, og der mangler basale statsstrukturer, ligesom staten ikke
vurderes at have kontrol over mere end 20% af landets territorium.
MINUSCA, der bl.a. råder over 11.650 militærpersonel og 2.080 politifolk, spiller en central rolle
i forsøget på at genoprette stabiliteten i landet. Missionen er under stærkt pres og har vanskeligt
ved at opfylde sit beskyttelsesmandat. EU’s militære træningsmission, EUTM RCA, er en
anden
vigtig aktør i landet særligt i relation til arbejdet med at kapacitetsopbygge den nationale hær,
FACA, hvis tropper er af ringe kvalitet. Missionen består af ca. 150 personel, der forestår træning
og certificering af alle elementer af FACA. Der har fra regeringens side været stor tilfredshed
med missionens indsats, og præsidenten har udtrykt ønske om, at EU som led i
retsstatsopbygningen kunne udvide EUTM med en civil komponent til kapacitetsopbygning af
politi og gendarmeri efter samme princip som støtten til FACA.
Der er fra EU's Fælles Udenrigstjeneste
lagt vægt på at styrke EU’s indsats i sikkerhedssektoren,
og det er i forbindelse hermed besluttet, at EUTM udvides med en
”interoperabilitetssøjle”,
hvori civile komponenter indgår. Der ville være behov for ca. 14 civile medarbejdere i den nye
søjle, der ville arbejde under den militære ledelse. Finansieringen heraf ville ske over Athena-
mekanismen.
3. Formål og indhold
Formålet med dagsordenspunktet er at drøfte situationen i den Centralafrikanske Republik med
fokus på den sikkerhedsmæssige og humanitær situation
samt perspektiverne for EU’s videre
indsats i landet. Mulighederne for en civil CSDP-mission kan i denne forbindelse komme op.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
8
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er blandt medlemslandene bred enighed om, at situationen i den Centralafrikanske Republik
er bekymrende. Enkelte lande ser i den forbindelse behov for oprettelsen af en ny civil CSDP-
mission. Det er der dog ikke opbakning til blandt de øvrige medlemslande. Der forventes
imidlertid at være opbakning til etableringen af en ”interoperabilitetssøjle” i den eksisterende
træningsmission, som indeholder civile elementer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter den generelle indsats for at skabe et fredeligt og stabil udvikling i den
Centralafrikanske Republik, der er i stand til at varetage egen sikkerhed. Dette kommer bl.a. til
udtryk igennem Danmarks humanitære støtte til den Centralafrikanske Republik, der er en
prioriteret humanitær krise for dansk humanitær assistance. I 2017 bidrog Danmark således med
i alt 36,8 mio. kr. til krisen, herunder fortrinsvis inde i selve den Centralafrikanske Republik, men
også til flygtninge fra den Centralafrikanske Republik i Cameroun. I 2018 har Danmark til og
med september bidraget med 19,2 mio. kr. til krisen, og der overvejes løbende behov for
yderligere bidrag. Danmark yder også via Afrika-programmet for Fred støtte til den Afrikanske
Unions nuværende 20 forbindelseskontorer, der er placeret i skrøbelige lande herunder bl.a. i den
Centralafrikanske Republik. En eventuel ny civil interoperabilitetssøjle vil indgå som en del af
EU’s træningsmission i den Centralafrikanske Republik. Danmark bidrager som følge af
forsvarsforbeholdet hverken
til EU’s træningsmission i den Centralafrikanske Republik
eller til
Athena-mekanismen, som finansierer missionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udviklingen i den Centralafrikanske Republik blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 13. december 2013.
9
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
1948112_0010.png
5. EU sanktionsregime på kemiske våben
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 ventes en vedtagelse af et autonomt EU-
sanktionsregime vedrørende kemiske våben mhp. at bidrage til at imødegå spredning og brug af kemiske våben.
Det foreslåede sanktionsregime indebærer, at der kan iværksættes målrettede restriktive foranstaltninger i form af
indefrysning og indrejseforbud over for personer, grupper, virksomheder og enheder, der foretager visse handlinger i
relation til spredning og brug af kemiske våben.
2. Baggrund
Rådet har fremlagt forslag om en afgørelse samt en forordning vedrørende sanktioner mod
spredning og brug af kemiske våben (herefter ”forslaget”).
Rådets forslag er i overensstemmelse med Rådets fordømmelse af enhver brug af kemiske våben
samt udtrykte vilje til en styrkelse af beredskabet imod kemiske, biologiske, radiologiske og
nukleare trusler (d. 22. marts 2018) som svar på Skripal-sagen og Syrien, og med Rådets
efterfølgende opfordring (d. 28. juni 2018) om snarlig udarbejdelse af et autonomt EU-
sanktionsregime til at imødegå spredning og brug af kemiske våben.
Forslaget understøtter endvidere EU strategien af 2003 som udtrykker forpligtelse på at
modarbejde spredning af masseødelæggelsesvåben og de internationale aftaler og traktater vedr.
spredning af kemiske våben, herunder Kemivåbenkonventionen, De deltagende staters
beslutning for at adressere truslen fra brugen af kemiske våben på den ekstraordinære samling i
kemivåbenorganisationen OPCW (27. juni 2018), Australia Group, The Proliferation Security
Initiative samt The International Partnership Against the Impunity for the Use of Chemical
Weapons. Forordningen understøtter desuden implementeringen af en række relevante FN
Sikkerhedsrådsresolutioner, herunder sikkerhedsresolution 1540 (2004), 2118 (2013), 2209
(2015), 2235 (2015) and 2325 (2016).
3. Formål og indhold
Forslagets foreslåede sanktionsregime indebærer, at der kan iværksættes målrettede restriktive
foranstaltninger i form af indefrysning og indrejseforbud over for personer, grupper,
virksomheder og enheder, der er ansvarlige for eller yder økonomisk, teknisk eller materiel støtte
ifm. fremstilling, anskaffelse, opbevaring, transport eller brug af kemiske våben. De restriktive
foranstaltninger kan endvidere iværksættes over for personer, grupper, virksomheder og enheder,
der tilskynder eller opfordrer andre personer, grupper, virksomheder og enheder til handlinger,
som resulterer i eller bidrager til ovennævnte aktiviteter. Forslaget er det første tematiske EU-
sanktionsregime. Virkefeltet er således ikke på forhånd afgrænset ift. personers, gruppers,
virksomheders og enheders geografiske eller organisatoriske tilhørsforhold.
Der er ved forslagets fremsættelse endnu ikke optaget nogen personer, grupper, virksomheder og
enheder på den til forslaget tilhørende sanktionsliste. Nye personer grupper, virksomheder og
enheder kan tilføjes ved enstemmighed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
10
Rådsmøde nr. 3643 (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2018 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 15/10-18
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Forslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller væsentlige konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forslaget har været i høring i myndighedsinteressentkreds vedr. EU-sanktioner (Specialudvalget
for EU-sanktioner). Ud over en enkelt teknisk afklaring af en formulering i et tidligere udkast,
hvilket er resolveret, har kredsen ikke bemærkninger til forordningsudkastet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Samtlige medlemsstater bakker forslaget op.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side anses det generelt, at en fælles EU indsats øger muligheden for at imødegå truslen
fra kemiske, biologiske, radiologiske og nukleare trusler.
Fra dansk side ydes desuden fuld støtte til initiativer til at styrke Kemivåbenkonventionen og
forhindre brugen af kemiske våben i andre internationale fora. Danmark var medunderskriver på
det beslutningsforslag, som de deltagende stater vedtog på den ekstraordinære samling i
kemivåbenorganisationen OPCW for at adressere truslen fra brugen af kemiske våben (d. 27. juni
2018). Danmark blev i maj 2018 endvidere medlem af det fransk-ledede Partnership Against the
Impunity for the Use of Chemical Weapons (stiftet februar 2018).
Fra dansk side er der ydet udstrakt opbakning bag Storbritannien ifm. Skripal-sagen, herunder
også dansk udvisning af to russiske diplomater, og politisk opbakning bag det Fransk-Britisk-
Amerikanske militære svar på Asad-styrets brug af kemiske våben i Douma i 2018.
Danmark har tidligere ydet markante bidrag til fjernelsen af kemiske våben i hhv. Syrien (2013-
2014) og Libyen (2016).
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
11