Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3667 - almindelige anliggender Bilag 2
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi: UPN
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Sagsnummer
2019-313
EKN
4. januar 2019
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 8. januar 2019
Dagsordenen for rådsmøde (almindelige anliggender) den 8. januar 2019
omfatter:
MFF 2021-2027, præsentation af det rumænske formandskabs priorite-
ter samt koordineret indsats til imødegåelse af desinformation.
Alle punkter fore-
lægges hermed Folketingets Europaudvalg til orientering. Der henvises i
øvrigt til samlenotatet for rådsmødet, som er oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 20. december 2018.
Dagsordenspunkt 1: Den kommende flerårige finansielle ramme
MFF 2021-2027
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 8. januar 2019 forventes en
orientering om det videre arbejdsprogram for EU's flerårige finansielle
ramme under rumænsk formandskab samt en politisk drøftelse af de
elementer, der kan indgå i en overordnet forhandlingsboks.
Der er således tale om en første drøftelse af den kommende flerårige
finansielle ramme under det netop påbegyndte rumænske formandskab.
Forhandlingerne om EU´s flerårige finansielle ramme er stadig på et rela-
tivt tidligt stadie. Der forventes således ikke truffet beslutninger på nu-
værende tidspunkt i forhandlingerne.
Der kan under mødet forventes generelle udmeldinger om den såkaldte
forhandlingsboks. Forhandlingsboksen er et arbejdsdokument, som ud-
arbejdes af det roterende formandskab på eget ansvar, og vil ikke være
bindende for nogen medlemsstater. I forhandlingsboksen opridses de
emner og mulige optioner som formandskabet vurderer skal adresseres i
forhandlingerne. Forhandlingsboksen vil være udgangspunkt for de
kommende politiske forhandlinger og vil løbende blive opdateret af det
siddende formandskab.
Rådsmøde nr. 3667 (almindelige anliggender) den 8. januar 2019 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender) 8/1-19
2
Det er vigtigt at understrege, at forhandlingsboksen stadig bearbejdes på
teknisk niveau. Der har på politisk niveau hidtil alene været tale om
overordnede tilkendegivelser af de forskellige medlemslandes hovedprio-
riteter.
På det overordnede MFF-forslag vil finansministeren som bekendt fore-
lægge et forhandlingsoplæg i Folketingets Europaudvalg før de afslutten-
de forhandlinger, og når forhandlingssituationen er tilstrækkelig afklaret,
således at forhandlingsoplægget fastlægges tilstrækkelig konkret.
Europaudvalget orienteres løbende om sagen, jf. forelæggelser 9. maj
2018, den 20. juni 2018, den 14. september 2018, den 12. oktober 2018,
den 2. november 2018 og den 7. december 2018.
Sideløbende med det såkaldt centrale spor forhandles en række sektor-
forordninger, hvor de forskellige ressortministre vil forelægge forhand-
lingsoplæg. Disse forhandlinger er allerede påbegyndt. Eksempelvis har
udenrigsministeren indhentet forhandlingsoplæg i Europaudvalget til
Globaliseringsfonden samt til Den Europæiske Fond for Regionaludvik-
ling og Samhørighedsfonden.
Forhandlingerne om MFF er ofte langvarige, og de vil skulle afsluttes
med enstemmighed i Det Europæiske Råd.
På Det Europæiske Råd den 13.-14. december 2018 var der enighed om,
at ambitionen for afslutning af forhandlingerne bør være efteråret 2019.
Det vil være ambitiøst at nå. Det er komplekse forhandlinger. Ikke
mindst i lyset af Storbritanniens udtræden af EU og det hul i budgettet,
det efterlader.
Regeringen er gået konstruktivt ind i forhandlingerne og ser gerne en
aftale i 2019. Men det er vigtigere at få en god aftale, end at forhandlin-
gerne lukkes hurtigt. Der er trods alt tale om de centrale budgetmæssige
rammer for EU-samarbejdet i de næste 7 år.
Regeringen mener som bekendt, at det samlede udgiftsniveau ikke bør
overstige
1,00 pct. af EU27’s BNI,
og at alle EU-budgettets udgifter skal
afholdes inden for dette loft.
Inden for rammerne af denne målsætning ønsker regeringen en moderni-
sering af budgettet. Men større budgetter til nogle områder kræver natur-
ligvis, at der sker modgående reduktioner andetsteds. Det gør Kommis-
sionens forslag ikke i tilstrækkelig grad.
Vi er nødt til at se kritisk på alle dele af EU-budgettet, herunder nogle af
de markante stigninger, som Kommissionen lægger op til.
Rådsmøde nr. 3667 (almindelige anliggender) den 8. januar 2019 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender) 8/1-19
1996463_0003.png
3
Under alle omstændigheder er det nødvendigt at budgettere realistisk,
herunder at ambitionerne balanceres med hensynet til et udgiftsniveau,
der afspejler,
at EU’s økonomi
- og dermed budgetformåen - bliver min-
dre efter Storbritanniens udtræden af EU. Regeringen vil ikke kunne ac-
ceptere en uforholdsmæssig stor stigning i det danske EU-bidrag i den
kommende MFF.
Regeringen er gået ind i forhandlingerne med det klare mål, at udgiftsni-
veauet må og skal ned. Det skal være muligt at sikre et fremtidssikret
budget inden for en ansvarlig ramme. Men der er ingen tvivl om, at for-
handlingerne bliver svære.
Dagsordenspunkt 2: Præsentation af det rumænske formandskabs
prioriteter
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 8. januar 2019 forventes der
en præsentation af det rumænske formandskabs prioriteter. Rumænien
overtog det roterende formandskab for Rådet den 1. januar 2019. Det er
første gang Rumænien har formandskabet. Programmet for trio-
formandskabet Rumænien-Finland-Kroatien blev præsenteret på råds-
mødet (almindelige anliggender) den 11. december 2018 og forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg den 7. december 2018.
Det rumænske formandskab ventes at fokusere på fire overordnede prio-
riteter:
1. Et samlende Europa: Formandskabet ønsker at sætte fokus på et kon-
vergerende Europa med udgangspunkt i vækst, samhørighed, konkur-
renceevne og konnektivitet. Dette skal ske gennem arbejde med bære-
dygtig udvikling og arbejdstager- og sociale rettigheder.
2. Et mere sikkert Europa: Formandskabet ønsker at styrke den interne
sikkerhed med fokus på Schengen-samarbejdet og de aktuelle udfordrin-
ger, der knytter sig hertil. Derudover vil der blive lagt særlig vægt på cy-
ber-sikkerhed og den fremtidige balance mellem frihedsrettigheder og
sikkerhed generelt.
3. Europa som en stærkere global aktør: Det fælles forsvars- og sikker-
hedssamarbejde vil sammen med effektiviteten i EU’s eksterne relationer
være i fokus for formandskabet på dette punkt. Dertil kommer konsi-
stens i EU’s naboskabspolitikker og efterlevelse af EU’s internationale
forpligtelser.
4. Et Europa med fælles værdier: Formandskabet vil lægge vægt på soli-
daritet, samhørighed, lige muligheder og social retfærdighed. Derudover
vil der være fokus på udviklingen af demokrati og menneskerettigheder,
herunder i relation til bekæmpelse af racisme, xenofobi, antisemitisme,
intolerance og populisme.
Rådsmøde nr. 3667 (almindelige anliggender) den 8. januar 2019 - Bilag 2: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender) 8/1-19
4
Dagsordenspunkt: Koordineret indsats til imødegåelse af desin-
formation
Rådet forventes at drøfte indsatsen til imødegåelse af desinformation,
herunder
opfølgning på EU’s fælles handlingsplan til imødegåelse
af des-
information, som Det Europæiske Råd den 13.-14. december 2018 bød
velkommen. Drøftelsen ventes at bidrage til at styrke koordinerede tiltag
på området, der også kan fremme udviklingen af en langsigtet EU-
strategi.
Der ventes på mødet udtrykt bred opbakning til indholdet af handlings-
planen og til øget koordination på området. Der ventes også opbakning
til et særligt fokus på det kommende Europaparlamentsvalg og andre
europæiske valg.
Fra dansk side vurderes handlingsplanen fint at afspejle danske holdnin-
ger og interesser, herunder den trusselsbaserede tilgang til arbejdet. Som
det fremgår af handlingsplanen, udgør desinformation fra Rusland den
største trussel i kraft af dens skala, dens systematiske karakter og dens
strategiske implikationer.
Fra dansk side vil vi fortsat støtte op om en styrket EU-indsats på områ-
det og øget koordination mellem EU´s medlemslande og institutioner,
herunder i forbindelse med hurtig varsling om desinformation. Derud-
over vil man fra dansk side betone vigtigheden af bevidstgørelse og ud-
dannelse for at forstå udfordringen, og for at styrke samfundets mod-
standskraft over for mulige forsøg på at undergrave vores demokratiske
værdier og processer.
***
Endelig kan det oplyses, at der på rådsmødet over frokost forventes en
drøftelse vedrørende oplysning om EU til borgerne.
Anders Samuelsen