Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3679 - beskæftigelse m.v. Bilag 2
Offentligt
2024812_0001.png
Samlenotat
Enhed:
Europapolitisk kontor
(EUP)
Dato:
04-03-2019
Sagsnummer:
2018 - 15000
Forordning om Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliserin-
gen (EGF)
KOM (2018) 380
- Delvis generel indstilling
1. Resumé
Forordningen fastlægger en række bestemmelser for Den Europæiske Fond for Tilpasning til Glo-
baliseringen (EGF). Forordningen har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (TEUF) artikel 175.
Regeringen finder principielt, at arbejdsmarkedspolitik er et anliggende for medlemslandene, men an-
erkender, at Globaliseringsfonden i relation til ledighed som følge af grænseoverskridende udviklinger
kan udgøre et supplement til nationale tiltag. Regeringen vil arbejde for, at tærsklen for støtte bedre
reflekterer udviklingen på det europæiske arbejdsmarked, og derfor sænkes i forhold til i dag.
Punktet er på rådsmødet til delvis generel indstilling. Sagen har været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg til tidligt forhandlingsoplæg den 23. november 2018.
2. Baggrund
Forordningen fastlægger en række bestemmelser for EGF’en. Fonden blev etableret
for at give EU et instrument til at udvise solidaritet med og yde støtte til arbejdsta-
gere, der er blevet afskediget som følge af gennemgribende strukturelle ændringer i
verdenshandelsmønstrene, der kan tilskrives globaliseringen, og hvor disse afskedi-
gelser har en betydelig negativ konsekvens for den regionale eller lokale økonomi.
Forordningen har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) artikel 175.
Den økonomiske ramme for EGF’en fastsættes i KOM(2018) 322, artikel 9, og ind-
går således ikke i nærværende forslag fra Kommissionen. Det bemærkes, at Kommis-
sionen i sit MFF-forslag har lagt op til et maksimalt årligt udgiftsniveau på 200 mio.
euro i 2018-priser over den syvårige periode 2021-2027.
Sagen er sat på til delvis generel indstilling på rådsmødet.
3. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forordningsforslag er at sætte rammerne for, hvordan
der gennem EGF’en kan ydes økonomisk støtte til primært aktive arbejdsmarkeds-
foranstaltninger. Disse foranstaltninger har til formål at sikre en hurtig tilbagevenden
til stabil beskæftigelse for afskedigede arbejdstagere i situationer, hvor der sker større
omstruktureringer i arbejdsstyrken.
Målsætningen for EGF’en jf. artikel 3, er:
Rådsmøde nr. 3679 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.marts 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelses m.v. 15/3-19 - socialdelen
2024812_0002.png
overordnede at udvise solidaritet med og yde støtte til afskedigede arbejdsta-
gere og selvstændige erhvervsdrivende, hvis aktivitet er ophørt som følge af
uforudsete større omstruktureringer, der er omhandlet i forordningens artikel
5.
specifikt at yde støtte i tilfælde af uforudsete større omstruktureringer, især
som følge af globaliseringsrelaterede udfordringer, som f.eks. ændringer i ver-
denshandelsmønstrene, handelstvister, finansielle eller økonomiske kriser,
overgangen til lavemissionsøkonomi eller som følge af digitalisering eller au-
tomatisering. Der lægges særlig vægt på foranstaltninger, som hjælper de dår-
ligst stillede grupper.
Af konteksten for Kommissionens forslag samt præamblens betragtning 14 fremgår
det, at antallet af større masseafskedigelser bliver færre og færre. Tærskelværdien for
at kunne modtage støtte fra EGF i forbindelse med masseafskedigelser foreslås der-
for sat ned fra 500 afskedigede personer under den nuværende EGF, til 250 personer
jf. forslagets artikel 5.
EGF’en skal ifølge forordningsforslaget kunne støtte større
omvæltninger på arbejds-
markedet, der finder sted i en virksomhed eller produktionskæde eller i samme øko-
nomiske sektor
1
i en eller flere regioner
2
jf. artikel 5:
a) Aktivitetsophør for mere end 250 arbejdstagere eller selvstændige erhvervs-
drivende i en virksomhed i en medlemsstat, inklusive tilfælde, hvor dette op-
hør gælder leverandører eller producenter i efterfølgende produktionsled.
Dette i løbet af en firemåneders periode
b) Aktivitetsophør for mere end 250 arbejdstagere eller selvstændige erhvervs-
drivende der alle er aktive i den samme økonomiske sektor, og som befinder
sig i en region, to sammenhængende regioner eller i mere end to sammen-
hængende regioner under forudsætning af, at over 250 arbejdstagere eller
selvstændige erhvervsdrivende er berørt, i to af de kombinerede regioner.
Dette i løbet af en seksmåneders periode.
c) Aktivitetsophør for mere end 250 arbejdstagere eller selvstændige erhvervs-
drivende der opererer inden for samme eller forskellige økonomiske sektorer,
og som befinder sig i den samme region. Dette i løbet af en firemåneders pe-
riode.
Mulighederne beskrevet i punkt b og
c gælder især for SMV’er.
Støtte skal altovervejende gives til aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger. Dertil er di-
gitale færdigheder et obligatorisk horisontalt element i de individualiserede tilbud til
afskedigede arbejdstagere jf. forordningens artikel 8, stk. 1.
For at undgå enhver form for konkurrence med andre støtteinstrumenter (nationale
og EU-baserede) må økonomisk støtte fra EGF ikke erstatte foranstaltninger, som
Som defineret på NACE rev. 2 hovedgruppeniveau. NACE er betegnelsen for EU’s fælles branchenomenklatur
(til brug for statistiske opgørelse).
2
Som defineret på NUTS 2-niveau. NUTS er betegnelsen
for EU’s fælles statistiknomenklatur for geografiske
1
enheder (regionsopdeling). NUTS 2-niveau følger i Danmark den officielle inddeling i regioner.
Rådsmøde nr. 3679 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.marts 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelses m.v. 15/3-19 - socialdelen
2024812_0003.png
det påhviler virksomhederne at gennemføre i medfør af national lovgivning eller kol-
lektive overenskomster. Der lægges i forslaget op til, at medfinansieringssatsen under
EGF bliver tilpasset den højeste medfinansieringssats under Den Europæiske Social-
fond Plus
3
(ESF+) i den pågældende medlemsstat jf. artikel 14, stk. 2.
Godkendes ansøgninger
om økonomisk støtte fra EGF’en skal medlemsstaten ud-
føre de støtteberettigede foranstaltninger indenfor 24 måneder, fra støttetilsagnet er
givet fra Kommissionen.
Formandskabets kompromisforslag tager overordnet set udgangspunkt i Kommissio-
nens forslag. Det involverer bl.a. den lavere tærskelværdi såvel som et udvidet anven-
delsesområde. Kompromisforslaget bevarer samtidigt fokus på de aktive arbejdsmar-
kedsforanstaltninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ved plenarforsamlingen den 16. januar 2019 stillet en række
ændringsforslag
4
. Følgende betragtes som hovedelementerne:
fondens navn bør ændres så det bedre reflekterer fondens (i forslaget) udvi-
dede anvendelsesområde,
referenceperioden for aktivitetsophør for arbejdstagere eller selvstændige er-
hvervsdrivende bør udvides afhængigt af typen af indsats,
fonden bør kunne anvendes til at støtte unge, der hverken er i beskæftigelse
eller under uddannelse.
5. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører en fond, der skal fungere på europæisk plan, og
som har hjemmel i TEUF artikel 175, kan det kun behandles på EU-niveau. Forsla-
get er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der eksisterer ikke gældende dansk ret for så vidt angår EGF’en.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget indebærer i sig selv ikke væsentlige statsfinansielle konsekvenser, idet den
samlede økonomiske ramme for
EGF’en fastlægges i anden retsakt
5
. Den sænkede
tærskelværdi kan øge de enkelte landes mulighed for at modtage støtte fra EGF’en.
En større udnyttelse af EGF op til budgetloftet vil kunne medføre en merudgift for
Danmark.
3
KOM(2018) 382 af 30. maj 2018
4
Europa-Parlamentet har stillet 95 ændringsforslag.
5
Artikel 9 i KOM(2018) 322 final
Rådsmøde nr. 3679 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.marts 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelses m.v. 15/3-19 - socialdelen
2024812_0004.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen blev, i forbindelse med at forslaget blev præsenteret, sendt i høring. Nedenstå-
ende høringsvar er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 31. august 2018.
KL finder det positivt, at der kan gives støtte til aktive arbejdsmarkedsforanstaltnin-
ger, der indgår i en samordnet pakke af individualiserede tilbud. EGF’en har, ifølge
KL, vist sig at være et værdifuldt bidrag til at håndtere de store omvæltninger, som
større virksomhedslukninger medfører lokalt.
LO vurderer, at det er et fordelingspolitisk ansvar, at globaliseringen kommer alle til
gode. LO finder det derfor positivt, at tærsklen for interventionskriteriet for EGF er
blevet sænket fra 500 afskedigelser til 250 afskedigelser i Europa-Kommissionens
forslag. LO mener endvidere, at der bør introduceres et afsnit om Brexit, og hvorle-
des EGF kan bidrage til at løse de potentielle negative effekter, som Brexit vil betyde.
Der bør desuden skabes mere synlighed omkring EGF’s resultater.
Danske Regioner støtter en fortsættelse af Globaliseringsfonden. Særligt i sin første
funktionsperiode 2007-2014
viste EGF’en sig særdeles nyttig
for Danmark i forbin-
delse med store virksomhedsafskedigelser under de første år af den økonomiske
krise.
Region Nordjylland tilslutter sig Danske Regioners høringssvar, der er fuldt på linje
med Region Nordjyllands kommentarer til høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne er præget af, at en mindre gruppe af medlemslande er skeptiske over
for forslaget, mens en større gruppe af lande forholder sig mere positivt. Uenigheden
har stået klarest omkring den lavere tærskelværdi for intervention, de udvidede mulig-
heder for at inkludere forskellige sektorer i optællingen af antal aktivitetsophør, fon-
dens status som ikke-permanent instrument samt fondens formål, målsætninger og
anvendelsesområde.
En række medlemsstater har desuden udtrykt utilfredshed med at medfinansierings-
satsen afstemmes med den højeste medfinansieringssats for Den Europæiske Social-
fond Plus (ESF+). Der har været udtrykt kritik fra medlemsstater, der opfatter den
nationale medfinansiering som værende for høj, og fra medlemsstater der ser et be-
hov for yderligere national medfinansiering.
Der vurderes at være et flertal blandt EU’s medlemslande, der ønsker, at EGF’en skal
fortsætte sit virke efter 2020.
Der forventes bred opbakning til formandskabets kompromisforslag på rådsmødet.
Rådsmøde nr. 3679 (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 15.marts 2019 - Bilag 2: Supplerende samlenotat vedr. rådsmøde beskæftigelses m.v. 15/3-19 - socialdelen
En endelig aftale om EGF’en vil afhænge af,
at der kan opnås en aftale med Europa-
Parlamentet såvel som af den overordnede aftale om den kommende flerårige finan-
sielle ramme (MFF).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder principielt, at arbejdsmarkedspolitik er et anliggende for medlems-
landene, men anerkender, at Globaliseringsfonden i relation til ledighed som følge af
grænseoverskridende udviklinger kan udgøre et supplement til nationale tiltag.
Regeringen vil arbejde for, at tærsklen for støtte bedre reflekterer udviklingen på det
europæiske arbejdsmarked, og derfor sænkes i forhold til i dag.
Regeringen vil arbejde for, at globaliseringsfonden fokuserer på støtte til aktive ar-
bejdsmarkedsforanstaltninger. Støtten bør ikke gå til passive socialsikringsforanstalt-
ninger eller faste ydelser. Regeringen vil desuden arbejde for øget national medfinan-
siering.
Endelig lægger regeringen vægt på, at drøftelserne ikke foregriber forhandlingerne
om EU’s flerårige finansielle ramme.
Baseret på ovenstående kan regeringen støtte det foreliggende kompromisforslag fra
formandskabet.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Grund- og nærhedsnotat blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 27. juni
2018. Høringsnotat blev oversendt 31. august 2018. Sagen blev forelagt til tidligt for-
handlingsoplæg den 23. november 2018.