Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3680 - landbrug og fiskeri Bilag 1
Offentligt
2026513_0001.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2019-9691
Fiskeriafdelingen
7. marts 2019
_______________________________________________________
SAMLENOTAT
Møde i Folketingets Europaudvalg fredag den 15. marts 2019
____________________________________________________
8.
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU)
2019/124 for så vidt angår visse fiskerimuligheder
- Tidlig forelæggelse
KOM (2019) 123
s. 2
_______________________________________________________
Rådsmøde nr. 3680 (landbrug og fiskeri) den 18.marts 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/3-19 - fiskeridelen
2026513_0002.png
2
______________________________________________________
8. Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EU) 2019/124
for så vidt angår visse fiskerimuligheder
KOM (2019) 123
________________________________________________________
Nyt notat.
1. Resumé
Formålet med forslaget er blandt andet at fastsætte TAC´er
1
for tobis for 2019 og at
fordele EU´s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fiskeriet efter tobis.
Forslaget forventes også at indeholde visse andre tekniske elementer. Forslaget har ikke
i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.
Fastsættelse af TAC og kvoter har dog på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Fiskerimulighederne for tobis for 2019 forventes reduceret sammenlignet med
fiskerimulighederne for 2018. Dette vil dermed forventeligt indebære en reduktion i
bruttoindtjeningen i tobisfiskeriet.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2019) 123 af 4. marts 2018 fremlagt forslag
til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EU) 2019/124
for så vidt angår visse fiskerimuligheder.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan
vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
Sagen forventes vedtaget i en skriftlig procedure i Rådet (landbrug og
fiskeri) i marts måned med henblik på ikrafttræden senest den 1. april
2019.
3. Formål og indhold
Rådet (landbrug og fiskeri) opnåede i december 2018 politisk enighed om
en forordning med fastsættelse af fiskerimuligheder for 2019 i EU-
farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande og for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande.
Forslaget om tilpasning af forordningen om fiskerimulighederne for 2019
indeholder flere elementer, herunder særligt fastsættelse af
fiskerimuligheder for tobis.
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder
Rådsmøde nr. 3680 (landbrug og fiskeri) den 18.marts 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/3-19 - fiskeridelen
2026513_0003.png
3
Tobis
Forordningen om fiskerimuligheder for 2019 indeholdt som ventet ikke
TAC´er for tobis for fiskerisæsonen 2019, da den videnskabelige
rådgivning ikke forelå. Forslaget indeholder derfor blandt andet TAC´er
og kvoter for tobis i de 7 forvaltningsområder for 2019, baseret på
rådgivningen, som Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES)
offentliggjorde den 22. februar 2019. Tobissæsonen fastsættes ifølge
forordningen om fiskerimuligheder nr. 2019/124 til at begynde den 1. april
2019.
Rådgivningen gives pr. område for følgende områder:
Rådgivningen fra ICES blev offentliggjort den 22. februar 2019. ICES
rådgiver om følgende TAC for tobis for hvert af de 7 forvaltningsområder:
-
Område 1r (Dogger Banke området og sydlige Nordsø): 91.916
tons
-
Område 2r (EU farvande i centrale østlige Nordsø og Skagerrak):
Moniteringskvote på 5.000 tons
-
Område 3r (Norske farvande i Nordsøen og Skagerrak): 133.610
tons
-
Område 4 (central-vestlige Nordsø): Moniteringskvote på 5.000
tons
-
Område 5r (Viking og Bergen Bank i norsk zone i Nordsøen): 0
tons
-
Område 6 (Kattegat): 175 tons
-
Område 7r (Shetlandsområdet): 0 tons.
Rådsmøde nr. 3680 (landbrug og fiskeri) den 18.marts 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/3-19 - fiskeridelen
4
Kommissionens forslag følger den videnskabelige rådgivning fra Det
Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og indeholder følgende
forslag til TAC’er og kvoter:
-
Område 1r (Dogger Banke området og sydlige Nordsø): 91.916
tons, heraf er den danske kvote: 86.704 t
-
Område 2r (EU farvande i centrale østlige Nordsø og Skagerrak):
Moniteringskvote på 5.000 tons, heraf er den danske kvote: 4.717
t
-
Område 3r (Norske farvande i Nordsøen og Skagerrak): 133.610
tons.
Heraf foreslås EU TAC’en til 10.689 t (8% af den samlede
rådgivning), den danske kvote til 10.084 t
-
Område 4 (central-vestlige Nordsø): Moniteringskvote på 5.000
tons, heraf er den danske kvote: 4.717 t
-
Område 5r (Viking og Bergen Bank i norsk zone i Nordsøen): 0
tons
-
Område 6 (Kattegat): 175 tons, heraf er den danske kvote: 165 t
-
Område 7r (Shetlandsområdet): 0 tons.
For område 3r, der primært ligger i norsk zone fastlagde man i 2018, på
baggrund af videnskabelig rådgivning fra Det Internationale
Havundersøgelsesråd (ICES), at 8% af rådgivningen kan fastsættes som
fiskerimuligheder for EU-farvande. Kommissionens forslag følger denne
tilgang.
Den samlede TAC for tobis udgør således 112.780 tons. Danmarks
kvoteandel er ca. 94 % af EU-TAC’en, og den danske kvote udgør således
samlet 106.387 tons.
Til sammenligning rådgav ICES om følgende TAC for tobis for hvert af
de 7 forvaltningsområder for 2018:
-
Område 1r (Dogger Banke området og sydlige Nordsø): 134.461
tons
-
Område 2r (EU farvande i centrale østlige Nordsø og Skagerrak):
Moniteringskvote på 5.000 tons
-
Område 3r (Norske farvande i Nordsøen og Skagerrak): 108.365
tons
-
Område 4 (central-vestlige Nordsø): 59.345 tons
-
Område 5r (Viking og Bergen Bank i norsk zone i Nordsøen): 0
tons
-
Område 6 (Kattegat): 175 tons
-
Område 7r (Shetlandsområdet): 0 tons.
Rådsmøde nr. 3680 (landbrug og fiskeri) den 18.marts 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/3-19 - fiskeridelen
5
Øvrige elementer
Forslaget indeholder visse mindre tekniske rettelser til forordningen om
fiskerimulighederne for 2019. Endelig er resultaterne fra de regionale
forhandlinger om fiskeriforvaltning inden for rammerne af de Regionale
Fiskeriforvaltningsorganisation for det Sydlige Stillehav (SPRFMO) samt
for Fiskerikommissionen for det Vestlige og Centrale Stillehav (WCPFC)
blevet tilføjet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor
nærhedsprincippet er tilgodeset.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller
administrative konsekvenser.
Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Tobis er en industrifisk, som anvendes til at fremstille
fiskemel og fiskeolie. Det er økonomisk en vigtig fisk for dansk fiskeri,
samt for den danske fiskemel- og fiskeolieindustri. Priserne for tobis
svinger, også afhængigt af udbuddet på verdensmarkedet. Danske fiskeres
samlede fiskerimuligheder for tobis var i 2018 på ca. 196.000 tons. Det
foreliggende forslag udgør med en dansk kvote på 106.387 t en samlet
reduktion i fiskerimulighederne for tobis for 2019, der dermed forventeligt
vil indebære en reduktion i bruttoindtjeningen i tobisfiskeriet.
Fiskerimulighedernes
størrelse
har
selvsagt
også
afledte
erhvervsøkonomiske konsekvenser for forarbejdningsindustrien.
I årene 2011-2015 blev i gennemsnit 63% af de danske fangster af tobis
taget i UK-farvande. For 2019 forventes hovedparten af
fiskerimulighederne for tobis at ligge i forvaltningsområde 1r, der efter
Brexit langt overvejende dækker UK-farvande.
I tilfælde af et Brexit ’no-
deal scenarie’ den 29. marts 2019 uden adgang til fiskeri i britisk farvand
vil det danske fiskeri efter tobis på den baggrund blive alvorligt påvirket.
8. Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) har anført følgende bemærkninger:
Rådsmøde nr. 3680 (landbrug og fiskeri) den 18.marts 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/3-19 - fiskeridelen
2026513_0006.png
6
Danmarks Fiskeriforening PO (DFPO)
tager ICES’
rådgivning for tobis i
2019 til efterretning og finder, at det er centralt, at EU træffer beslutning
om kvotefastsættelsen, så fiskeriet kan starte til den 1. april 2019. DFPO
forventer i den sammenhæng, at der også for 2019 vil være adgang til at
fiske tobis i britisk farvand.
DFPO finder det beklageligt, at bestandsvurderingen ikke giver
muligheder for et større fiskeri efter tobis i 2019, end tilfældet er. DFPO
finder, at dette desværre afspejler, at alle de gode hensigter med
forvaltningen af tobisfiskeriet ikke giver de fangstmuligheder, som er
formålet.
DFPO anbefaler derfor, at der tages skridt til at indarbejde resultaterne fra
genetik-undersøgelsen fra 2018, som påviste, at der ikke er genetiske
forskelle på havtobis i Nordsøen, hvilket indikerer, at der er tale om samlet
bestand - og på den baggrund slå område 1r og 2r sammen til ét
forvaltningsområde. DFPO finder, at dette vil give fartøjerne bedre
muligheder for at tilrettelægge deres fiskeri på en hensigtsmæssig måde.
DFPO tilføjer, at skulle det vise sig, at der i Kommissionens forslag til
ændring af TAC/kvote-forordningen for 2019 enten er afvigelser fra
tobis-rådgivningen, eller forslaget indeholder andre elementer med
konsekvenser for dansk fiskeri i øvrigt, forbeholder de sig ret til at
fremsende yderligere bemærkninger.
Marine Ingredients Denmark (MID) bemærker, at tobis er den historisk
set vigtigste fiskebestand for de danske producenter af fiskemel og
fiskeolie, og MID finder det stærkt bekymrende, at rådgivningen lægger
op til et fiskeri på samlet set ca. 100.000 tons, da dette bringer den
forventede tilgang af råvarer til de danske fabrikker ned på et historisk lavt
niveau.
At den begrænsede tobiskvote ligeledes næsten udelukkende kan fiskes i
område 1r, som primært er britisk farvand, gør - i lyset af det forestående
Brexit
ifølge MID udsigterne for 2019 meget svære for
forarbejdningsindustrien, som med produktionen af fiskemel og fiskeolie
til en gennemsnitlig årlig eksportværdi på ca. 3,5 mia. kr. opretholder
mange vigtige arbejdspladser i Nord- og Vestjylland og bidrager væsentligt
til danske eksportindtægter.
MID beklager, at forvaltningen af tobis fortsat er opdelt i underområder,
som væsentligt begrænser fiskeriet. Ny forskning ved DTU Aqua har vist,
Rådsmøde nr. 3680 (landbrug og fiskeri) den 18.marts 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/3-19 - fiskeridelen
7
at tobis i område 1r og 2r er genetisk ens og det tyder derfor på, at tobis i
område 1r og 2r er en og samme bestand af tobis. MID er af den
opfattelse, at forvaltningsområderne 1r og 2r bør blive slået sammen pga.
den store udveksling af såvel tobislarver som større tobis mellem
områderne. Det bør desuden undersøges nærmere, om det vil påvirke
bestanden negativt, at fiskeriet foregår koncentreret på udvalgte
fiskepladser, da al erfaring viser, at det ikke har betydning for bestanden.
Med hensyn til den konkrete rådgivning har MID fremført en række
kommentarer, herunder:
Forvaltningsområde 1r:
MID savner en forklaring på den store forskel
på skrabesurvey indeks for 0-årige tobis i 2016 og 2018.
Forvaltningsområde 2r:
MID finder det bekymrende, at der igennem
flere år har været en meget lille rekruttering til tobisbestanden i område 2r
bedømt ud fra skrabesurvey fangsterne af 0-årige tobis. MID er ikke
overbevist om korrektheden af beregningsmodellerne. Det er fiskernes
erfaring, at der er mange tobis i område 2r selvom skrabesurveyindeks og
modelberegninger viser noget andet. MID ønsker, at biologernes
beregningsmodeller og deres resultater for især område 2r bliver nærmere
analyseret og sammenkørt med fiskernes erfaringer og viden.
Forvaltningsområde 4:
For område 4 skyldes rådgivningen om nul
fangst en ringe fangst af 0-årige tobis i skrabesurvey i 2018. MID har ikke
tillid til, at skrabesurveyet giver et retvisende indeks for rekrutteringen af
0-årige tobis til område 4.
Set i lyset af den store usikkerhed som hersker omkring beregningen af
bestandsstørrelsen i især område 2r, og den store økonomiske betydning,
som fiskeriet har, er det MIDs forventning, at Udenrigsministeriet vil se
positivt på følgende forslag:
En løbende overvågning af fangsterne fra fiskeriet i område 1r og 2r,
således at en højere fangstrate (CPUE) af 1-årige tobis og større
gennemsnitsvægt end forventet kan åbne op for en højere kvote.
Der bør ligeledes overføres tobiskvote fra område 3r til fiskeri i
område 2r svarende til den danske del af tobis forvaltningsområde
område 3r (Norsk zone).
Muligheden for fleks af ubrugt kvote fra 2018 bør ligeledes udnyttes for
alle områderne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at opnå bred støtte fra medlemslandene.
Rådsmøde nr. 3680 (landbrug og fiskeri) den 18.marts 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde landbrug og fiskeri 18/3-19 - fiskeridelen
8
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at TAC for tobis fastsættes i overensstemmelse med
rådgivningen fra ICES.
Regeringen finder det vigtigt, at TAC fastsættes hurtigst muligt, så fiskeriet
kan påbegyndes den 1. april 2019.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.