Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3688 - udenrigsanliggender Bilag 3
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi: UPN
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Sagsnummer
2019-384
EKN
9. maj 2019
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE
Rådsmøde (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-14. maj 2019
Dagsordenen for rådsmøde (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-
14. maj 2019 omfatter:
Sahel og Libyen.
Alle punkter forelægges hermed
Folketingets Europaudvalg til orientering. Der henvises i øvrigt til sam-
lenotatet for rådsmødet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg
den 2. maj 2019.
Dagsordenspunkt 1 og 3: Sahel, inklusive session med G5-Sahel
udenrigs- og forsvarsministre
Rådet forventes at have en drøftelse af Sahel med fokus på sikkerhed og
stabilitet i lyset af den forværrede sikkerhedssituation i især Mali, Niger
og Burkina Faso.
Sahel-regionen er et godt eksempel på, hvordan Danmark samarbejder
med EU og kernepartnere for at fremme danske udenrigs-, sikkerheds-
og udviklingspolitiske interesser. Med Libyens sammenbrud er Sahel-
regionen kun én grænse fra Europa. Stabilisering af Sahel-regionen er
derfor afgørende for at sikre Europas sydlige nærområde.
Desværre har man over længere tid kunnet konstatere en forværring af
sikkerhedssituationen, især i Mali og Burkina Faso, men også i Niger.
Denne udvikling understreger behovet for en integreret tilgang, hvor
man gør brug af alle relevante instrumenter.
På det humanitære område og udviklingsområdet har Danmark også et
omfattende og langsigtet engagement, som går hånd i hånd med den be-
tydelige danske stabiliseringsindsats.
På det sikkerhedspolitiske område forbereder regeringen at udsende mili-
tære bidrag til både den fransk-ledede Operation Barkhane og et nyt bi-
drag til FN’s fredsbevarende mission i Mali, MINUSMA.
Rådsmøde nr. 3688 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-14. maj 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde udenrigsanliggender inkl. forsvar den 13.-14. maj 2019
2
Det er vigtigt for regeringen, at vi står sammen med europæiske allierede
og regionale partnere om at øge sikkerheden og stabiliteten i Sahel.
Sahel er på dagsordenen på rådsmødet både mandag den 13. maj og tirs-
dag den 14. maj, hvor fokus vil være på den generelle situation samt
EU’s samarbejde med G5 Sahel og støtten til G5’s fællesstyrke, og tors-
dag den 16. maj,
hvor fokus forventes at være på EU’s udviklingsindsat-
ser i Sahel.
På den fælles session med udenrigs- og forsvarsministre tirsdag den 14.
maj, vil der være deltagelse fra G5 Sahels forsvars- og udenrigsministre.
På grund af de fortsat store udfordringer i regionen er det forventningen,
at G5 Sahels udenrigs- og forsvarsministre vil lægge vægt på den forvær-
rede sikkerhedssituation og opfordre til hurtig implementering af de til-
sagn om støtte, der er givet
fra EU og EU’s medlemslande til bl.a. G5
Sahel-fællesstyrken. Det er samtidig forventningen, at G5-landene vil
efterspørge yderligere støtte fra EU
Danmark har fra starten støttet G5 Sahel, idet stabilitet i Sahelregionen
kun er mulig, hvis Sahel-landene i regionen selv tager ansvar og ejerskab
for egen sikkerhed og udvikling. Samtidig lægger Danmark stor vægt på,
at den eksisterende indsats effektiviseres og i endnu højere grad samtæn-
kes, og at en eventuel udvidelse af EU's engagement må bero på konkre-
te fremskridt i det nuværende samarbejde.
Dagsordenspunkt 2: Libyen
På mødet vil der være en drøftelse af Libyen med deltagelse af FN’s sær-
lige repræsentant for Libyen, Ghassan Salamé. Hovedfokus ventes at
være på den forværrede sikkerhedssituation i landet. LNA (Libyan Nati-
onal Army) indledte under ledelse af den selvudnævnte feltmarskal Kha-
lifa Haftar en militær offensiv mod Tripoli og den internationalt aner-
kendte samlingsregering, GNA, den 4. april. De voldsomme kampe har
medført, at mere end 430 har mistet livet og 56.000 personer er drevet
på flugt.
Eskaleringen af konflikten i Libyen giver grund til stor bekymring. Det
gælder både i forhold til (1) sikkerheden for civilbefolkningen og de
flygtninge og irregulære migranter, der opholder sig i Tripoli, (2) risikoen
for en stigning i antallet af ankomster over den centrale Middelhavsrute,
og (3) at ISIL, al Qaida og andre terrorgrupper vil forsøge at udnytte
situationen og konsolidere deres tilstedeværelse på libysk territorium.
Den militære offensiv har allerede påvirket situationen for de ca. 3000
irregulære migranter og flygtninge, der ifølge FN opholder sig i detenti-
onscentre i Tripoli. Det er dog positivt, at det er lykkedes FN at evakuere
op imod 1200 personer fra de mest udsatte centre i kampzonerne og
overføre dem til et åbent center administreret af IOM og UNHCR. End-
videre fortsætter FN, bl.a. med dansk støtte, med at hjælpe irregulære
Rådsmøde nr. 3688 (udenrigsanliggender inkl. forsvar) den 13.-14. maj 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde udenrigsanliggender inkl. forsvar den 13.-14. maj 2019
3
migranter tilbage til deres oprindelseslande og evakuere flygtninge til
tredjelande. Siden 2017 er mere end 40.000 irregulære migranter hjulpet
hjem, og 3000 flygtninge er blevet genbosat. Der er indtil videre ikke
indikationer på, at konflikten har medført en stigning i ankomster over
den centrale Middelhavsrute, men det er naturligvis noget man, inklusive
resten af EU, holder skarpt øje med.
FN’s Generalsekretær, Antonio Guterres, har opfordret de stridende
parter til øjeblikkeligt at stoppe kamphandlingerne og vende tilbage til
forhandlingsbordet. En våbenhvile synes dog for indeværende ikke inden
for rækkevidde. Tværtimod tyder det på, at begge parter opruster med
støtte fra eksterne aktører i regionen.
Fra dansk side bakkes
fortsat entydigt op om FN’s bestræbelser på at
finde en politisk løsning på konflikten. Det gjorde Danmark også gæl-
dende i en fælles EU28-udtalelse, der blev udsendt den 11. april. I udta-
lelsen udtrykte et enigt EU skarp kritik af eskaleringen af de militære ak-
tiviteter og fortsat fuld opbakning til FN’s særlige repræsentant. I tillæg
opfordrede vi alle parter i konflikten til at vende tilbage til forhandlings-
bordet og respektere international humanitær lov. Endelig har regeringen
i 2019 ydet 10 mio. kr. til UNHCR’s indsatser langs migrationsruterne,
herunder i Libyen, samt yderligere 10 mio. kr. til akutte humanitære ind-
satser i Libyen gennem Internationale Røde Kors, bl.a. i forbindelse med
den seneste krise.
Der ventes ikke nye rådskonklusioner, men der vil forventeligt blive ud-
sendt endnu en fælles udtalelse med fokus på bl.a. den humanitære situa-
tion.
Anders Samuelsen