Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3691 - økofin Bilag 3
Offentligt
2055855_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Folketinget, Christiansborg
9. maj 2018
Skriftlig forelæggelse af dagsordenen for ECOFIN 17. maj 2018
Alle sagerne forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering. Denne forelæg-
gelse giver et prioriteret uddrag af de centrale aspekter af sagerne. Der henvises
generelt til samlenotatet, som er oversendt til Folketingets Europaudvalg 2. maj
2019, samt det supplerende samlenotat oversendt 6. maj 2019.
Forslag om punktafgiftspakke
Rådet skal igen drøfte den såkaldte punktafgiftspakke, hvis hovedformål er at mo-
dernisere reglerne om handel med punktafgiftspligtige varer i EU, herunder alkohol
og tobak. Regeringen forelagde senest sagen i Folketingets Europaudvalg 11. marts
2019 forud ECOFIN 12. marts 2019.
Der kunne ikke opnås enighed om sagen på ECOFIN 12. marts 2019. Der var
således ikke enighed om den foreslåede omvendte bevisbyrde ved grænsehandel
med store mængder punktafgiftspligtige varer. Omvendt bevisbyrde ville fx inde-
bære, at en dansker, der købte over 110 liter øl i udlandet og bragte det til Danmark,
skulle kunne bevise, at det er til eget forbrug, og ellers betale punktafgift i Danmark.
Det rumænske formandskab ventes nu at fastholde omvendt bevisførelse. Det er
fortsat uklart, om der vil kunne opnås enighed om sagen på ECOFIN.
Fra dansk side vil man kunne støtte en styrket håndhævelse af reglerne vedr. græn-
sehandel og man kan generelt støtte kompromisforslaget.
Ændringer af strukturdirektivet for alkohol
Rådet skal igen drøfte strukturdirektivet for alkohol. Forslaget indfører en række
valgfrie bestemmelser for at tilpasse punktafgiftsstrukturen for visse typer alkohol.
Regeringen forelagde sagen i Folketingets Europaudvalg 18. januar 2019 forud for
ECOFIN 22. januar 2019 samt 11. marts 2019 forud ECOFIN 12. marts 2019. Der
er endnu ikke opnået enighed i Rådet, og det rumænske formandskab vil igen for-
søge at opnå enighed på ECOFIN 17. maj 2019.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økonomi og finans den 17. maj 2019
Side 2 af 4
Siden sagen sidst blev forelagt til Folketingets Europaudvalg, er forslaget gjort mere
fleksibelt. Endnu flere typer alkohol vil nu kunne omfattes af muligheden for lavere
afgifter for små producenter, konkret nu også små producenter af hedvine (små
producenter af vin og fx cider var allerede omfattet af tidligere kompromisforslag).
Desuden er grænsen for afgiftsfritagelse af hjemmeproduktion af spiritus hævet. Da
sagen sidst blev forelagt Folketingets Europaudvalg, var grænsen 70 liter. Den er
siden blevet foreslået hævet og efterfølgende igen foreslået sænket, og det er fortsat
uklart, hvilken grænse, man kan blive enige om.
Fra dansk side kan man støtte forslaget, herunder den løsning vedr. grænsen for
afgiftsfritagelse af hjemmeproduktion, som der kan opnås enighed om.
Internationale møder
På ECOFIN vil formandskabet og Kommissionen afrapportere fra IMF- og G20-
møderne for finansministre og centralbankchefer 11.-13. april 2019 samt fra det
første møde i koalitionen af finansministre for klimahandling 13. april 2019. Der-
udover ventes ECOFIN at drøfte det kommende G20-møde for finansministre og
centralbankchefer i Fukuoka (Japan) 8.-9. juni 2019.
Der ventes også en drøftelse om de igangværende OECD-forhandlinger om be-
skatning af den digitale økonomi. Der er bred enighed i EU om, at arbejdet skal
fortsætte i det globale OECD-spor.
En arbejdsgruppe i OECD har fremlagt foreløbige rapporter, senest i marts 2018.
Sigtet er en løsning i 2020. I OECD drøfter man aktuelt forskellige typer forslag,
men der er endnu ikke nogen konsensus. Et af de centrale forslag er en fælles stan-
dard for effektiv minimumsbeskatning foreslået af Tyskland og Frankrig, som re-
geringen senest redegjorde for i Europaudvalget 11. marts 2019 forud for ECOFIN
12. marts 2019. Fra dansk side støttes aktivt dette forslag. Det er i dansk interesse,
hvis der blandt EU-landene er stemning for at arbejde for at få realiseret dette for-
slag som led i OECD-arbejdet.
Rådskonklusioner vedr. Kommissionens landerapporter for 2019
Rådet skal vedtage konklusioner om indsatsen med at følge op på landespecifikke
anbefalinger og reducere ubalancer.
Konklusionerne anerkender reformer i opfølgning på de landespecifikke anbefalin-
ger. Siden 2011 er der fulgt helt eller delvist op på ca. to tredjedele af anbefalingerne.
Fremskridt med at reducere makroøkonomiske ubalancer anerkendes, men er i høj
grad båret af konjunkturforbedring.
EU-landene har dog væsentlige udfordringer ift. reformer. 13 EU-lande vurderes at
have makroøkonomiske ubalancer, herunder 3 med alvorlige ubalancer. Udfordrin-
gerne er forskelligartede, men vedrører særligt høj offentlig og privat gæld, svag
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økonomi og finans den 17. maj 2019
Side 3 af 4
produktivitetsvækst og ufleksible produkt- og arbejdsmarkeder. Konklusionerne
noterer sig Kommissionens styrkede fokus på investeringsbehov i EU-landene.
Der ventes generel enighed om konklusionerne på ECOFIN.
Genopretning og
afvikling af centrale modparter (CCP’er)
Kommissionen fremsatte i november 2016 et forslag om genopretning og afvikling
af såkaldte
centrale modparter (CCP’er). Forslaget er ikke på
det kommende ECO-
FIN, men der ventes muligvis snarlig rådsenighed om et kompromisforslag.
En CCP er et mellemled mellem de to parter i en værdipapirhandel, dvs. hhv. sælger
og køber. CCP’en garanterer
afviklingen af handlen og skal honorere modparten,
hvis den ene part i handlen ikke kan honorere sine forpligtelser. Der er aktuelt ingen
danske CCP’er.
Danske
finansielle institutter er medlemmer af og bruger CCP’er i
andre lande.
CCP’er er en vigtig del
af det finansielle system, og forslaget skal derfor medvirke
til, at man i Europa har et system for genopretning og afvikling af nødlidende
CCP’er, der kan reducere risici for finansiel ustabilitet og beskytte statsfinanserne.
Der vil således skulle udarbejdes konkrete genopretnings- og afviklingsplaner for
CCP’er, som myndighederne involveres i. Der skal for CCP’er gælde samme gene-
relle princip, som for afvikling af banker, at tab skal bæres af private aktører og ikke
staten. Kompromiset tydeliggør fx, at genopretnings- og afviklingsplaner ikke må
forudsætte brug af offentlige midler.
Fra dansk side kan man støtte et kompromis på linje med det nuværende, idet det
vurderes i dansk interesse, at der er et fælles effektivt regelsæt for genopretning og
afvikling
af CCP’er.
Styrkelse af ØMU’en: Forslag om europæisk reformstøtteprogram (ERSP)
Rådet skal drøfte vejen frem for Kommissionens forslag om et reformstøttepro-
gram fra maj 2018. Forslaget indeholder for det første
teknisk reformstøtte,
for det
andet et
konvergensinstrument
til finansiel støtte målrettet lande på vej ind i euroen, og
for det tredje et
reformleveringsinstrument,
som giver finansiel støtte til euro- og ikke-
eurolande, der gennemfører reformer.
Kommissionen har fået den idé, at reformstøtteprogrammet skal danne basis for
det nye budgetinstrument til fremme af konvergens og konkurrenceevne, som blev
besluttet på det udvidede eurotopmøde i december 2018. Det nye budgetinstrument
er for eurolandene, mens andre kan deltage frivilligt, og drøftes løbende i den udvi-
dede eurogruppe.
Det er uklart, hvordan reformstøtteprogrammet og det nye budgetinstrument nær-
mere skulle kobles, og det vil i givet fald kræve et tilpasset reformstøtteprogram.
Der foreligger ikke et egentligt forslag, og der ventes ikke truffet beslutninger nu.
Rådsmøde nr. 3691 (økonomi og finans) den 17. maj 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde økonomi og finans den 17. maj 2019
Side 4 af 4
EU-landene støtter generelt fremme af reformer, men har delte meninger om re-
formstøtteprogrammet og især om det konkrete design af det nye budgetinstru-
ment. Holdningerne til at koble de to er også uklare.
Folketingets Europaudvalg kan komme tilbage til sagen, når der er mere klarhed
over indhold og vejen frem for reformstøtteprogrammet og det nye budgetinstru-
ment.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister