Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3693 - uddannelse m.v. Bilag 3
Offentligt
2056760_0001.png
Skriftlig orientering
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2019 - 693
Doknr.
699950
Dato
09-05-2019
Skriftlig orientering af Folketingets Europaudvalg om Ministerrådsmødet
for Uddannelse og Ungdom den 22. maj 2019
Jeg vil gerne orientere udvalget om mødet i Ministerrådet den 22. maj 2019,
hvor Rådets henstilling ”Førskoleundervisning og børnepasningsordninger
(dagtilbud) af høj kvalitet” er på dagsordenen. Jeg henviser i øvrigt til det over-
sendte samlenotat. Dagsordenspunktet forelægges til orientering.
Rådshenstillingen om førskoleundervisning og børnepasningsordninger
(dagtilbud) af høj kvalitet
KOM (2018)271
På Børne- og Socialministeriets ressort er hovedpunktet på Ministerrådsmødet
rådshenstillingen om dagtilbud af høj kvalitet.
Kommissionen offentliggjorde forslag til Rådets henstilling om førskoleunder-
visning og børnepasningsordninger af høj kvalitet 22. maj 2018. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 165 og skal behandles efter den alminde-
lige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Initiativet indeholder ikke forslag
om udvidelse af EU's lovgivningsbeføjelser eller bindende forpligtelser for med-
lemsstaterne. Medlemsstaterne beslutter selvstændigt, hvordan de bedst gør
brug af henstillingen i overensstemmelse med deres nationale forhold.
Rådshenstillingen er formuleret i lyset af princip 11 i den europæiske søjle for
sociale rettigheder, hvoraf det fremgår, at alle børn bør have ret til prismæssigt
overkommelige dagtilbud af høj kvalitet. Desuden bør børn fra socialt dårlige
kår have ret til særlige foranstaltninger til fremme af lige muligheder.
Rådshenstillingen har det formål at forbedre adgangen til og kvaliteten af dag-
tilbud for alle børn i Europa. Dagtilbud ses i den forbindelse som en væsentlig
forudsætning for at sikre, at børn får en god start i livet og har desuden betyd-
ning sidenhen for uddannelse, arbejdsliv m.v. I forslaget indgår samtidig et initi-
ativ om en kvalitetsramme, der indeholder en række centrale principper for kva-
litet i dagtilbud. Forslaget, herunder kvalitetsrammen, skal ses som et redskab,
der selvstændigt kan benyttes af medlemsstaterne, og som kan være retnings-
givende i udviklingen af kvalitet på dagtilbudsområdet.
1
Rådsmøde nr. 3693 (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde uddannelse og ungdom 22.-23. maj 2019
2056760_0002.png
Rådshenstillingens formål er først og fremmest at sikre, at alle børn i Europa
får en god start i livet. Hensigten er, at der på EU-niveau skal formuleres og
drøftes en fælles forståelse af kvalitet i dagtilbud og udvikles redskaber og til-
tag, der kan støtte medlemsstaterne i at forbedre adgangen til og kvaliteten af
dagtilbud. Forslaget skal desuden ses i lyset af en udvikling, der peger på, at
efterspørgslen efter plads i dagtilbud på europæisk plads er større end udbud-
det, og at kvaliteten af dagtilbuddene på tværs af Europa i flere tilfælde ikke er
tilstrækkelig god.
I forslaget opfordres medlemsstaterne blandt andet til at:
-
-
-
-
-
Forbedre adgangen til dagtilbud samt at sikre en høj kvalitet heraf
Arbejde henimod at sikre at dagtilbud er inkluderende, tilgængelige og
økonomisk mulige for forældre
Støtte børns udvikling i dagtilbud så tidligt som muligt
Forberede udviklingen af en læreplan for dagtilbuddene med henblik
på at sikre børns trivsel, udvikling og læring.
Udvikle tiltag i dagtilbud, der styrker børns sociale, følelsesmæssige,
læringsmæssige og sproglige kompetencer.
Fra dansk side har man understreget vigtigheden af, at dagtilbuddene organi-
seres, så de bedst muligt understøtter børns udvikling, læring og trivsel
og så
tidligt som muligt. Således er der efter de fire forhandlinger i EDUC indskrevet
et tydeligere fokus på tidlig indsats, ligesom barndommens værdi fremhæves.
Fra dansk side har man været positivt indstillet over for vægtningen af lærepla-
ner, men har samtidig understreget behovet for, at der i denne forbindelse ind-
drages alle relevante interessenter på fagområdet. Dette fremgår ligeledes af
det endelige forslag til rådshenstillingen.
Man kan fra dansk side støtte vedtagelsen af rådshenstillingen, da henstillin-
gen ligger i fin forlængelse af den danske dagtilbudstradition og fokus på ad-
gang til og kvaltiet i dagtilbud samt på vigtigheden af tidlig indsats i dagtilbud.
Samtidig lægges der vægt på, at barndommen har en værdi i sig selv, og at
dagtilbud skal give børn medbestemmelse og skabe læringsmiljøer, der tager
udgangspunkt i børnenes perspektiver.
Der forventes generel opbakning til vedtagelsen af rådshenstillingen.
Henstillingen ikke er bindende for de enkelte EU-lande. Medlemsstaterne kan
således selvstændigt beslutte, hvordan de bedst gør brug af henstillingen i
overensstemmelse med deres nationale forhold.
Samtidig er man fra dansk side positivt indstillet over for rådshenstillingen, da
henstillingen ligger i fin forlængelse af den danske dagtilbudstradition.
2