Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3693 - uddannelse m.v. Bilag 5
Offentligt
14. maj 2019
Kultur- og sportsdelen af rådsmødet
(uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 22.-23. maj 2019
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har for kultur- og sportsdelens vedkom-
mende seks punkter. Af disse er der et kulturpunkt, to punkter om audiovisuelle
spørgsmål og tre punkter om idræt.
Alle punkter er til orientering.
[Pkt. 8 om rådskonklusioner om unge kreative generationer]
Hvad angår
punkt 8
om de unge og kreative generationer inviterer rådskonklusions-
udkastet medlemslandene og Kommissionen til at sætte de unge kreative generatio-
ner på dagsordenen.
Indsatsen tænkes at ske på fem områder:
For det første
ønskes forbedret adgang for børn og unge til kulturlivet. Dette ind-
satsområde er helt i tråd med den danske politik på området, som har tradition for at
prioritere børne- og ungeområdet.
For det andet
ønskes styrket tværfagligt samarbejde mellem kultur og uddannelse.
Også dette ligger fint i tråd med den danske politik på området, hvor der eksempel-
vis samarbejdes mellem kulturliv og skoler inden for rammerne af ”den åbne skole”.
For det tredje
ønskes facilitering af unges entreprenørskab i de kulturelle og kreative
sektorer. Også dette harmonerer med den danske politik på området, som bl.a. om-
fatter målrettet arbejde med entreprenørskab på de kunstneriske uddannelser.
For det fjerde
ønskes fremme af udviklingen af nye talenter. Dette passer fint med
eksempelvis den talentindsats, som varetages af såvel Statens Kunstfond som af mu-
sik- og kulturskoler landet over. Indsatsen suppleres af den særlige indsats, som Kul-
turministeriet gjorde sidste år med fokus på unge kunstneres karriereudvikling og
udvikling af lokale talentmiljøer.
Endelig
ønskes fremme af digitale færdigheder og mediekendskab. Også dette ligger
fint i tråd med dansk politik, hvor arbejdet med at styrke mediekundskab og digital
dannelse er et indsatsområde for regeringen. Bl.a. via Medierådet for Børn og Unge
samt undervisningstilbud, hvor skolebørn har mulighed for at arbejde med produkti-
on af film.
Fra dansk side kan man støtte det foreliggende udkast til rådskonklusioner, der lig-
ger i god forlængelse af nationale indsatser på området. Der lægges fra dansk side
samtidig vægt på at understrege, at kultur- og uddannelsespolitik er national kompe-
tence.
Jour. nr. 19/00164-41