Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3695 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa og Nordamerika
EKN, sagsnr.: 2019-417
Den 16. maj 2019
Rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 27. maj 2019
SAMLENOTAT
1. Modernisering af WTO .................................................................................................................2
2. EU-USA handelsrelationen ..........................................................................................................4
3. Frihandelsaftale og investeringsbeskyttelsesaftale mellem EU og Vietnam ...............................6
1
Rådsmøde nr. 3695 (udenrigsanliggender - handel) den 27. maj 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 27/5-19
2057223_0002.png
1. Modernisering af WTO
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret notat.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel) den 27. maj ventes en orientering om status for moderniseringen af
WTO. Fortsatte uenigheder
blandt WTO’s medlemmer
betyder, at appelorganet formentlig ikke vil være
funktionsdygtigt efter december 2019. EU søger i samarbejde med en række andre WTO-medlemmer fortsat at
finde løsninger, der kan sikre opbakning til WTO og appelorganet. Behovet for modernisering af WTO skal
blandt andet ses i lyset af begrænsede fremskridt i de multilaterale forhandlinger, mens der dog kan spores
momentum ift. national regulering af tjenesteydelser og e-handel, som drøftes i grupper af interesserede medlemmer.
2. Baggrund
Uenigheder blandt
WTO’s medlemmer
kombineret med den aktuelle handelskonflikt mellem
USA og Kina lægger pres på det multilaterale handelssystem.
Krisen handler bl.a. om manglende fremdrift i forhandlingssporet samt behov for opdatering af
WTO’s regelsæt. Dertil kommer
behov for en løsning på krisen i tvistbilæggelsessystemet. USA
blokerer fortsat for nye dommerudnævnelser til appelorganet, men benytter fortsat
tvistbilæggelsessystemet til at anlægge nye sager mod især Kina. Findes der ikke en løsning på
krisen i appelorganet, vil der kun være ét medlem tilbage efter december 2019, og så vil
appelorganet ikke længere kunne fungere. Derudover kritiserer USA med støtte fra bl.a. EU, at
visse WTO-medlemmer
(især Kina) ikke overholder WTO’s regler ift. notifikationer
og
transparens. Dertil kommer spørgsmålet om, hvilke udviklingslande der reelt har behov for
lempelige handelsvilkår, og hvilke der som stærke vækstøkonomier ikke længere bør kunne
påberåbe sig udviklingsstatus.
EU spiller fortsat en aktiv og konstruktiv rolle i moderniseringsprocessen. EU har sammen med
en række andre WTO-medlemmer fremsat forslag om modernisering af tvistbilæggelsessystemet
som bidrag til en løsning på krisen i appelorganet. Med sigte på bedre at kunne håndtere unfair
handelspraksis har EU, USA og Japan fremsat forslag vedrørende efterlevelse af regler om
notifikation og transparens. Gennem dette trilaterale samarbejde sigtes også på at fremsætte
forslag om regler for industrisubsidier. I forhold til spørgsmålet om handelsvilkår for
udviklingslandene
er det EU’s holdning, at der i højere grad skal differentieres mellem landene.
Gennem omfattende bilateral dialog med andre WTO-medlemmer, herunder USA og Kina,
arbejder EU for at opnå opbakning til sine tekstforslag og generel fremdrift i
moderniseringsbestræbelserne.
Behovet for modernisering af WTO skal blandt andet ses i lyset af de begrænsede fremskridt i de
multilaterale forhandlinger, herunder vedrørende fiskerisubsidier. Til gengæld kan der spores
momentum i drøftelserne vedr. e-handel og national regulering af tjenesteydelser, hvor sigtet er
fælles regler i WTO-sammenhæng. Disse drøftelser finder sted i grupper af interesserede WTO-
medlemmer
3. Formål og indhold
2
Rådsmøde nr. 3695 (udenrigsanliggender - handel) den 27. maj 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 27/5-19
2057223_0003.png
Rådet ventes på baggrund af en orientering fra EU-Kommissionen at drøfte situationen i WTO,
herunder EU's indsats i forhold til modernisering af WTO-systemet med særlig fokus på at løse
krisen i appelorganet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, jf. artikel 218, godkende eventuelle
aftaler, som EU indgår i regi af WTO.
5. Nærhedsprincippet
EU har enekompetence på området for den fælles handelspolitik, og det er derfor alene EU, der
kan indgå aftaler, herunder i WTO. Det er på den baggrund regeringens vurdering, at
nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Forhandlingsemnerne i WTO forudses ikke at medføre ændringer af dansk lovgivning.
7. Konsekvenser
Generelt ventes handelsliberalisering i regi af WTO at få positive samfundsøkonomiske og
erhvervsøkonomiske konsekvenser i form af bl.a. øget eksport, øget vækst, højere lønninger og
et større beskatningsgrundlag.
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg har været løbende inddraget. Erhvervs-, arbejdstager- og
civilsamfundsorganisationer konsulteres løbende om forhandlingerne i WTO i regi af det
såkaldte Beach Club-forum.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i Rådet bred opbakning til, at EU fortsat skal fremme et stærkt og regelbaseret
multilateralt handelssystem samt spille en aktiv og central rolle i WTO.
10. Regeringens generelle holdning
I overensstemmelse med relevante folketingsvedtagelser, herunder senest V83 af 3. juni 2013,
bakker regeringen stærkt op om WTO og det multilaterale handelssystem som det bedste og
mest effektive værn imod protektionisme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har tidligere været forelagt udvalget til orientering den 2. november 2018 og den 8. februar
2019.
3
Rådsmøde nr. 3695 (udenrigsanliggender - handel) den 27. maj 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 27/5-19
2057223_0004.png
2. EU-USA handelsrelationen
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender
handel) den 27. maj ventes en generel drøftelse af det transatlantiske
handelsforhold herunder status for de aktuelle drøftelser om indledning af forhandlinger om bl.a. en aftale om
afskaffelse af told på industrivarer. Kommissionen ventes også at orientere om den videre proces efter afgørelserne i
WTO’s appelorgan om statsstøtte til Airbus (EU) og Boeing (USA)samt
den amerikanske forvaltning af
Helms-Burton loven, der muliggør søgsmål mod europæiske virksomheder i Cuba.
2. Baggrund
Præsident Trump og kommissionsformand Juncker blev i juli 2018 enige om en fælleserklæring
om at øge handelssamarbejdet, hvilket afværgede en eskalering af handelskonflikten mellem EU
og USA som følge af amerikanske toldforøgelser på europæisk stål og aluminium. Den
amerikanske administration meddelte i januar formelt Kongressen målsætningen om at indlede
forhandlinger med EU. Tilsvarende vedtog Rådet med kvalificeret flertal to
forhandlingsdirektiver den 15. april om hhv. en toldliberaliseringsaftale på industrivarer og en
aftale om overensstemmelsesvurderinger. Det er endnu uklart, hvornår de egentlige
forhandlinger kan indledes, idet en afklaring af de betragtelige forskelle i EU og USA's
forhandlingsmandater afventes. Forhandlingerne ventes imidlertid at blive vanskelige, også i lyset
af de fortsatte amerikanske trusler om straftold på biler.
Til den vanskelige handelspolitiske relation mellem EU og USA føjer sig nu også håndteringen af
afgørelserne fra
WTO’s
appelorgan om statsstøtte til producenter af store civile fly. USA indledte
i 2004 en sag mod EU for at yde statsstøtte til Airbus, mens EU i 2005 indledte en lignende sag
mod USA vedrørende Boeing. Sagerne er pga. den politiske, økonomiske og strategiske
betydning blevet kaldt de største i
WTO’s
historie.
WTO’s
appelorgan har nu truffet endelig
afgørelse i begge sager og har givet hhv. USA og EU medhold på flere punkter. Dermed har
begge parter i henhold til WTO-reglerne ret til at pålægge kompensationstold på modpartens
produkter, hvis der ikke kan findes en forhandlet løsning. Et WTO voldgiftspanel er i færd med
at opgøre størrelsen af de to parters kompensationstold. I afventning af panelets beløbsudmåling
har både USA og EU offentliggjort foreløbige bruttolister med varer, der vil kunne pålægges
told. EU arbejder dog målrettet for en forhandlet løsning i fælles transatlantisk interesse.
Endelig gennemførte den amerikanske administration den 2. maj 2019 en fuld aktivering af
kapitel III i den såkaldte Helms-Burton lov, hvilket ventes at ramme europæiske virksomheder.
Aktiveringen gør det muligt for amerikanske borgere at sagsøge virksomheder, der opererer på
områder, der blev eksproprieret under Castro-styret. Stramningen er samtidig en ændring i den
principielle tilgang til håndhævelse af ekstraterritoriale virkninger af sanktioner. Kommissionen
overvejer på den baggrund, hvordan EU bedst skal reagere.
3. Formål og indhold
Rådet ventes på baggrund af en orientering fra Kommissionen om status for indledning af
forhandlinger mellem EU og USA om bl.a. industriliberaliseringsaftale, den videre proces efter
afgørelserne om statsstøtte til Airbus/Boeing samt den amerikanske forvaltning af Helms-Burton
loven, at drøfte den videre håndtering af de transatlantiske handelsrelationer.
4
Rådsmøde nr. 3695 (udenrigsanliggender - handel) den 27. maj 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 27/5-19
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Punktet er ikke i sig selv blevet drøftet i Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Punktet har ikke betydning for nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Punktet har ikke konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Drøftelsen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Forhandlingsdirektiverne vedrørende afskaffelse af industritold og
overensstemmelsesvurderinger har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg inklusiv
erhvervs- og civilsamfundsorganisationer. De europæiske varelister i relation til Airbus/Boeing-
sagen har været i høring hos de danske erhvervsorganisationer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning blandt
EU’s
medlemslande til Kommissionens linje over for
USA. Langt størstedelen af
EU’s
medlemslande har støttet at indlede forhandlinger om en aftale
om industriforhandlinger og overensstemmelsesvurderinger med USA.
I relation til Helms-Burton loven og Airbus/Boeing-sagen forventes visse medlemslande at ytre
bekymringer om udsigten til, at eksportvirksomheder kan lide tab.
10. Regeringens generelle holdning
Det er regeringens holdning, at EU bør føre en konstruktiv handelsdialog med USA. Det er i den
forbindelse afgørende, at EU tilstræber en fælles linje og taler med én stemme. Regeringen lægger
vægt på, at en eventuel handelsaftale med USA er i overensstemmelse med
WTO’s
regler og
forpligtelser. Regeringen støtter, at EU tager de nødvendige skridt for at beskytte egne
økonomiske interesser i handelsrelationen med USA.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketinges Europaudvalg er løbende blevet orienteret om det transatlantiske handelsforhold,
senest den 8. februar 2019, hvor udvalget blev forelagt forhandlingsdirektiver om hhv. en aftale
om toldreduktion på industrivarer og en aftale om overensstemmelsesvurderinger til
forhandlingsoplæg.
5
Rådsmøde nr. 3695 (udenrigsanliggender - handel) den 27. maj 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 27/5-19
2057223_0006.png
3. Frihandelsaftale og investeringsbeskyttelsesaftale mellem EU og Vietnam
KOM (2018) 0691 - 0694
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt udkast til beslutninger om undertegnelse og indgåelse af henholdsvis
EU’s
frihandelsaftale og investeringsbeskyttelsesaftale med Vietnam. Forhandlingerne om en samlet EU-Vietnam
frihandels- og investeringsbeskyttelsesaftale blev afsluttet i december 2015, men aftaletekstens bestemmelser om
investeringsbeskyttelse blev siden genåbnet og gjort til genstand for en separat aftale, der følger EU's moderne
principper for tvistbilæggelse. Rådet ventes at have en politisk drøftelse af aftalerne med henblik på vedtagelse af
aftalerne på et senere rådsmøde. Regeringen bakker op om aftalerne.
2. Baggrund
Rådet bemyndigede i 2007 Kommissionen til at indlede frihandelsforhandlinger med ASEAN-
landene. I lyset af vanskeligheder med den regionale tilgang til forhandlingerne besluttede Rådet i
december 2009 i princippet at igangsætte bilaterale forhandlinger med de enkelte ASEAN-lande
om frihandelsaftaler, der kunne anvendes
som “byggeblokke”
til en regional EU-ASEAN
frihandelsaftale på et senere tidspunkt. I maj 2012 bemyndigede Rådet Kommissionen til at
indlede bilaterale forhandlinger med Vietnam om en frihandelsaftale, og i oktober 2013 blev
forhandlingerne udvidet til også at omfatte investeringsbeskyttelse.
Der blev i første omgang opnået enighed mellem EU og Vietnam om en samlet aftale i december
2015. Forhandlingerne om investeringsbeskyttelsesbestemmelserne blev imidlertid efterfølgende
genåbnet med henblik på at reflektere udviklingen af EU’s koncept for tvistbilæggelse i form af
investeringsdomstolssystemet (ICS) svarende til handels- og investeringsaftalen med Canada
(CETA) og Singapore-aftalerne. Disse forhandlinger afsluttedes i juli 2018, og resultatet heraf er
udskilt i en separat investeringsbeskyttelsesaftale.
Frihandelsaftalen omfatter alene emner under EU’s enekompetence, hvorfor denne aftale vil
kunne ratificeres af EU, når Rådet har truffet afgørelse om godkendelse og Europa-Parlamentet
har givet samtykke til aftalen. Rådet træffer beslutning efter reglerne om kvalificeret flertal.
Aftalen om investeringsbeskyttelse vil
ud over godkendelse i Rådet og samtykke fra Europa-
Parlamentet - skulle ratificeres af alle EU's medlemsstater. Rådet træffer beslutning ved
enstemmighed om denne aftale.
Kommissionen har fremlagt udkast til beslutninger om undertegnelse og indgåelse af både
frihandelsaftalen og investeringsbeskyttelsesaftalen. De to aftaler ventes vedtaget på et senere
rådsmøde, når den juridisk-lingvistiske gennemgang er afsluttet.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte resultatet af forhandlingerne med Vietnam og de fremlagte udkast til
beslutninger. De to aftaler indebærer blandt andet:
Afskaffelse af
told på 65% af EU’s eksport til Vietnam ved ikrafttræden og afskaffelse af
næsten al told inden for en tiårig overgangsperiode.
6
Rådsmøde nr. 3695 (udenrigsanliggender - handel) den 27. maj 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 27/5-19
Stort set al EU’s told på
varer fra Vietnam vil blive afviklet gradvist over en 7-årig
periode. Der vil være kvoter for enkelte sensitive landbrugsprodukter.
Reduktion af tekniske handelshindringer og barrierer inden for en lang række områder
herunder forpligtigelse for Vietnam til at anvende internationale standarder i udarbejdelse
af national regulering og forenkling af handel med plante- og dyreprodukter.
Bedre adgang for EU virksomheder til at byde på offentlige udbud.
Forbedret markedsadgang for en række tjenesteydelser herunder inden for miljø,
banksektoren og maritim transport.
Højt beskyttelsesniveau for intellektuelle ejendomsrettigheder og forbedret beskyttelse af
testdata for farmaceutiske produkter.
Et robust kapitel om handel og bæredygtig udvikling med en lang række bindende
forpligtigelser herunder vedrørende effektiv gennemførelse af en række ILO
konventioner samt miljø- og klimaaftaler, herunder Parisaftalen.
Gensidig beskyttelse af investeringer mellem Vietnam og EU med
investeringsdomstolssystemet (ICS) - med appelmulighed - som grundsten. Aftalen om
investeringsbeskyttelse fastslår endvidere staternes ret til at regulere på områder som
miljø, sundhed, forbrugerbeskyttelse, arbejdstagerrettigheder mv.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 207, jf. artikel 218, godkende aftalerne.
5. Nærhedsprincippet
EU har enekompetence på området for den fælles handelspolitik, og det er derfor alene EU, der
kan indgå handelsaftaler med tredjelande. Investeringsbeskyttelsesaftalen indeholder både
elementer med fællesskabskompetence og elementer med blandet kompetence. Det er på den
baggrund regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Aftalerne forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Aftalerne forventes at få positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekvenser i
form af bl.a. øget eksport, øget vækst, lavere forbrugerpriser og et større beskatningsgrundlag.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser, forventes disse hovedsageligt at ske indirekte
via EU-budgettet
i form af lavere toldindtægter. Kommissionen anslår, at EU’s samlede tab af
toldindtægter ved fuld implementering af handelsaftalen kan beløbe sig til 12,7 mia. kr. Lavere
egne indtægter til EU-budgettet vil alt andet lige medføre et højere dansk bidrag. Dog berøres
danske offentlige indtægter også direkte, idet 20 procent af toldprovenuet går til de enkelte
medlemslande. De statsfinansielle virkninger af lavere toldindtægter ventes dog på sigt at blive
modvirket af øget vækst og beskatningsgrundlag.
I forhold til investeringsbeskyttelse vil det kunne have direkte eller indirekte statsfinansielle
konsekvenser for Danmark i form af betaling af erstatning, såfremt en investor skulle få medhold
i en sag mod Danmark eller EU.
Aftalerne forventes umiddelbart ikke at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Udmøntningen af frihandelsaftalens bestemmelser på området for bæredygtig udvikling kan dog
på sigt have positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
7
Rådsmøde nr. 3695 (udenrigsanliggender - handel) den 27. maj 2019 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanl. (handel) 27/5-19
8. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg orienteres løbende om EU’s igangværende
frihandelsforhandlinger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til undertegnelse og indgåelse af aftalerne med sigte på endelig
vedtagelse uden yderligere debat på et snarligt efterfølgende rådsmøde.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at der er tale om to gode aftaler til gavn for danske virksomheder, investorer,
forbrugere og arbejdstagere. Regeringen støtter, at aftalerne undertegnes og indgås med henblik
på snarlig ikrafttræden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
ASEAN-forhandlingerne, hvori forhandlingerne med Vietnam oprindelig indgik, blev forelagt til
orientering for Folketingets Europaudvalg den 20. april 2007. Forhandlingerne om en specifik
frihandelsaftale med Vietnam blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 25. maj
2012.
Endvidere blev forhandlingerne om at udvide forhandlingerne med ASEAN-landene med
investeringsbeskyttelse forelagt til orientering for Folketingets Europaudvalg forud for
rådsmødet (udenrigsanliggender - handel) den 18. oktober 2013.
Udvalget er sidenhen blevet orienteret om
EU’s
bilaterale forhandlinger med Vietnam den 14.
november 2014 og den 20. november 2015.
Udvalget er desuden løbende blevet orienteret om status for EU’s igangværende
frihandelsaftaleforhandlinger med tredjelande, herunder med Vietnam, senest i forbindelse med
handelspolitisk redegørelse den 8. februar 2019.
8