Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3697 - RIA Bilag 3
Offentligt
2058646_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2019
EU-retskontoret
Evin Botansen
2019-3051-0022
1125927
Skriftlig forelæggelse af rådsmødet (retlig og indre anliggender) den
6.- 7. juni 2019
Den 6.-7. juni 2019 afholdes der rådsmøde (retlig og indre anliggender) i
Luxembourg. Hermed forelægges de punkter fra rådsmødedagsordenen,
som navnlig forventes at have udvalgets interesse. Sagerne forelægges til
orientering. Der henvises i øvrigt til samlenotatet for rådsmødet, som er
oversendt til Europaudvalget den 21. maj 2019.
Sidst orienteres desuden om en versende sag ved EU-Domstolen, hvor der
er kommet et forslag til afgørelse fra generaladvokaten.
Kommissionens ændringsforslag til Rådets forordning (EF) nr.
1393/2007 af 13. november 2007 om forkyndelse i medlemsstaterne af
retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager (for-
kyndelse af dokumenter) (forkyndelsesforordningen)
Sagen er på dagsordenen med henblik på politisk drøftelse af ændringsfor-
slaget.
På grund af retsforbeholdet er Danmark som udgangspunkt ikke omfattet af
forkyndelsesforordningen. Danmark har imidlertid den 19. oktober 2005
indgået en parallelaftale om forkyndelse af retslige og udenretslige doku-
menter i civil- og handelsretlige sager, hvorved Danmark på mellemstatsligt
grundlag blev tilknyttet reglerne i forkyndelsesforordningen, så reglerne i
forordningen gælder mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det følger af parallelaftalen, at når der vedtages ændringer til forkyndelses-
forordningen, meddeler Danmark Kommissionen, om Danmark ønsker at
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, justitsdelen
gennemføre indholdet af ændringerne i dansk ret. Det følger endvidere af
parallelaftalen, at hvis Danmark meddeler Kommissionen, at indholdet af
ændringerne ikke ønskes gennemført i dansk ret, betragtes parallelaftalen
som udgangspunkt som opsagt, medmindre parterne beslutter andet.
Forkyndelsesforordningen regulerer forkyndelse af meddelelser i civile sa-
ger mellem EU-medlemsstaterne. I 2017 gennemførte Kommissionen en
evaluering af forkyndelsesforordningen, som viste, at overførslen af doku-
menter gennem de såkaldte fremsendende og modtagende instanser stadig
fungerer langsommere og mindre effektivt end forventet. Især udnyttes po-
tentialet i den seneste teknologiske udvikling ikke fuldt ud, og moderne
kommunikationskanaler anvendes ikke i praksis på grund af gamle vaner,
juridiske hindringer og manglende evne til samarbejde mellem de nationale
it-systemer.
Kommissionen har på den baggrund fremsat et forslag til ændring af for-
kyndelsesforordningen. Ændringsforslaget har generelt til formål at for-
bedre effektiviteten af de eksisterende forkyndelsesmetoder i sager omfattet
af forkyndelsesforordningen, herunder ved at fastsætte, at kommunikation
og udveksling af dokumenter mellem afsendende og modtagende myndig-
heder som udgangspunkt skal ske elektronisk. Med forslaget suppleres des-
uden de eksisterende forkyndelsesmetoder med en alternativ elektronisk
metode til at foretage grænseoverskridende forkyndelse af dokumenter. Der
foreslås således indført en ny bestemmelse i forkyndelsesforordningen,
hvorefter kommunikation og udveksling af dokumenter mellem afsendende
og modtagende myndigheder hos medlemsstaterne som udgangspunkt skal
gennemføres elektronisk via en fælleseuropæisk portal bestående af natio-
nale it-systemer, der er forbundet med en sikker og pålidelig kommunikati-
onsinfrastruktur.
Hvis Danmark efter en eventuel vedtagelse af ændringsforordningen ønsker
at tiltræde denne, vil det have lovgivningsmæssige konsekvenser og visse
statsfinansielle konsekvenser.
For det første vil forslaget således medføre omkostninger i forbindelse med
gennemførelsen af den elektroniske kommunikationsmetode, som skal be-
nyttes til at sende og modtage dokumenter.
For det andet vil forslaget medføre en administrativ byrde for danske myn-
digheder, der skal bistå udenlandske myndigheder med at skaffe adresseop-
lysninger.
2
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, justitsdelen
Fra dansk side er man generelt set positivt indstillet over for forslaget og
deler ønsket om at styrke det retlige samarbejde mellem medlemsstaterne
på det civil- og handelsretlige område. Derudover vurderes det grundlæg-
gende relevant at oprette en fælleseuropæisk portal til brug for forkyndelser
på tværs af medlemsstater i civil- og handelsretlige sager.
Vejen frem for gensidig anerkendelse på det strafferetlige område. Op-
følgning på rådskonklusionerne fra december 2018
Sagen er på dagsordenen med henblik på en politisk drøftelse af formand-
skabets udkast til en rapport om vejen frem for gensidig anerkendelse på det
strafferetlige område. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
Det strafferetlige samarbejde i EU bygger på princippet om gensidig aner-
kendelse af retsafgørelser fra andre EU-lande. Det gælder bl.a. i forhold til
udlevering af kriminelle og overførsel af udvisningsdømte afsonere mellem
medlemsstaterne samt fuldbyrdelse af bøder og konfiskation på tværs af
medlemsstater. Samarbejdet er udmøntet i en række retsakter, bl.a. ramme-
afgørelsen om den europæiske arrestordre og rammeafgørelsen om overfør-
sel af domfældte.
Rapporten er en opfølgning på de rådskonklusioner om fremme af gensidig
anerkendelse på det strafferetlige område ved at styrke den gensidige tillid,
der blev vedtaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. de-
cember 2018. Danmark støttede rådskonklusionerne.
Rapporten er opdelt i fire hovedafsnit, der hver fokuserer på et emne, som
har betydning for den praktiske anvendelse af instrumenter til brug for gen-
sidig anerkendelse og princippet om gensidig tillid.
Den første del af rapporten fokuserer på de udfordringer, der er forbundet
med anvendelsen af kriterierne fra Aranyosi-dommen, som i hovedtræk fast-
slog, at myndigheder ikke må udlevere personer til strafforfølgning eller
straffuldbyrdelse i lande, hvor der er en objektiv, dokumenteret og reel ri-
siko for umenneskelig eller nedværdigende behandling i strid med menne-
skerettighederne, samt anvendelsesområdet for at afslå anerkendelse, her-
under pga. utilstrækkelige fængselsforhold.
3
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, justitsdelen
Den anden del af rapporten fokuserer på undervisning i og rådgivning om
instrumenterne til brug for gensidig anerkendelse, herunder behovet for at
samle og digitalisere information samt at sikre kendskab hertil.
Den tredje del af rapporten fokuserer på at
identificere ”huller” i instrumen-
terne til brug for gensidig anerkendelse, herunder om der er behov for yder-
ligere EU-lovgivning.
Den fjerde og sidste del af rapporten fokuserer på, hvordan man kan styrke
samarbejdet på det strafferetlige område, herunder ved optimeret brug af
Eurojust og European Judicial Network (EJN).
Der synes at være en generel opbakning til formandskabsrapporten blandt
medlemsstaterne.
Den danske regerings holdning er grundlæggende, at principperne om gen-
sidig tillid og gensidig anerkendelse udgør en hjørnesten i samarbejdet mel-
lem medlemsstaterne og alene bør kunne tilsidesættes under helt særlige
omstændigheder. Hvis der rejses tvivl om disse principper, vil det ikke alene
svække det praktiske arbejde med bl.a. udlevering af kriminelle og overfør-
sel af udvisningsdømte afsonere mellem medlemsstaterne, men også mere
overordnet bringe grundlaget for det strafferetlige samarbejde mellem med-
lemsstaterne i fare.
Lagring af data (logning)
Sagen er på dagsordenen med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
EU-Domstolen afsagde i december 2016 dom i den såkaldte Tele2-sag om
logning. I forlængelse heraf nedsatte Rådet i foråret 2017 en særlig arbejds-
gruppe, hvor medlemsstaterne i samarbejde med bl.a. Kommissionen og Eu-
ropol har drøftet de problemstillinger, som Tele2-dommen rejser.
Udkastet til rådskonklusioner er udarbejdet i regi af den særlige arbejds-
gruppe. Der lægges op til, at arbejdet i arbejdsgruppen skal fortsætte. Der-
udover anmodes Kommissionen om at foretage en fyldestgørende undersø-
gelse af mulige løsninger på, hvordan data kan lagres, herunder ved at have
målrettede drøftelser med relevante interessenter. Kommissionen anmodes
om at afgive rapport om arbejdet med datalagring i slutningen af 2019.
4
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, justitsdelen
Der kan fra dansk side støttes op om rådskonklusionerne. Man tager fra
dansk side dommen i Tele2-sagen til efterretning og ønsker i videst muligt
omfang at finde fælles løsninger sammen med de andre EU-lande og Kom-
missionen på, hvordan logningsregler kan indrettes fremover. Danmark læg-
ger i den forbindelse vægt på at sikre de nationale myndigheders fortsatte
adgang til loggede oplysninger i videst muligt omfang inden for EU-rettens
grænser.
Siden sidst: Orientering om status i EU-Domstolens sag C-128/18,
Dorobantu
Baggrunden for sagen er, at en tysk ret i en sag om udlevering af en rumænsk
statsborger til Rumænien har forelagt EU-Domstolen en række præjudicielle
spørgsmål om fortolkningen af artikel 4 i EU’s Charter om Grundlæggende
Rettigheder om forbuddet mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf samt Rådets rammeafgørelse 2002/584/RIA af 13. juni
2002 om den europæiske arrestordre og om procedurerne for overgivelse
mellem medlemsstaterne.
Der henvises til det tidligere fremsendte notat (vedlægges) for så vidt angår
sagens faktiske omstændigheder og den danske interesse i sagen. Helt over-
ordnet kan det oplyses, at sagen bl.a. angår, hvilke minimumskrav der i hen-
hold til EU-retten kan stilles til fængslingsforhold i forbindelse med udle-
vering af personer til strafforfølgning eller afsoning til andre medlemsstater,
og hvilke kriterier fængslingsforholdene skal vurderes ud fra. EU-Domsto-
lens praksis for minimumskrav til fængselsforhold vil kunne have en væ-
sentlig betydning for danske myndigheders behandling af sager om udleve-
ring og overførsel af kriminelle til andre EU-lande.
Den danske regering gjorde de synspunkter gældende, der fremgår af ved-
lagte notat, herunder overordnet at der ved besvarelsen af de præjudicielle
spørgsmål bør lægges betydelig vægt på princippet om gensidig anerken-
delse og gensidig tillid mellem medlemsstaterne, der er af grundlæggende
betydning for et effektivt samarbejde om udlevering og overførsel af krimi-
nelle mellem medlemsstaterne. Fra dansk side blev det navnlig gjort gæl-
dende, at EU-Domstolen ved sin vurdering af tilstrækkeligheden af fæng-
selsforholdene i modtagerlandet bør kunne lægge vægt på andre forhold end
størrelsen af det personlige rum, som den enkelte indsatte har til rådighed i
sin celle under frihedsberøvelsen, herunder at muligheden for bevægelses-
frihed uden for cellen har betydning for vurderingen.
5
Rådsmøde nr. 3697 (retlige og indre anliggender) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 3: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde RIA 6-7/6-19, justitsdelen
Justitsministeriet kan oplyse, at generaladvokaten den 30. april 2019 har
fremlagt sit forslag til afgørelse i sagen.
Generaladvokaten lægger i sit forslag til afgørelse bl.a. op til, at spørgsmå-
lene besvares således, at når en medlemsstat råder over oplysninger, der do-
kumenterer systemiske eller generelle mangler ved fængslingsforholdene i
fængselsinstitutionerne i modtagerlandet, skal medlemsstaten foretage en
vurdering af den reelle risiko for, at den berørte person vil blive udsat for
umenneskelig eller nedværdigende behandling som følge af forholdene un-
der frihedsberøvelsen i den fængselsinstitution, i hvilken det er
sandsynligt,
at den pågældende vil blive indsat. Der skal foretages en samlet vurdering
af alle relevante materielle aspekter af fængslingen med særlig vægt på stør-
relsen af det personlige rum, som den enkelte indsatte har til rådighed i sin
celle. I mangel af EU-retlige normer fastlægges denne faktor under hensyn
til den nedre grænse, som er blevet fastsat af Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol (3 m
2
), som dog ikke er en absolut nedre grænse.
Generaladvokaten anfører endvidere, at hvis der er oplysninger om, at mind-
stearealet af det personlige rum, som den pågældende har til rådighed, er 3
m
2
eller mindre, skal det afgøres, om de øvrige materielle aspekter af fængs-
lingen i rimeligt omfang kan opveje manglen på personligt rum og afkræfte
formodningen om krænkelse af chartrets artikel 4. Der skal navnlig foreta-
ges en vurdering af forholdene for så vidt angår indretningen af den celle,
som den berørte person vil blive anbragt i, og om de væsentligste tilbud og
de bygningsmæssige forhold i fængselsinstitutionen samlet betragtet er an-
stændige, tillige under hensyn til aspekter såsom bevægelsesfrihed og de
aktivitetstilbud uden for cellen, som den pågældende har adgang til.
Det bemærkes, at generaladvokatens forslag til afgørelse ikke er bindende
for EU-Domstolen.
Der afventes nu en dom fra EU-Domstolen.
Kopi af dette brev er sendt til Folketingets Retsudvalg til orientering.
6