Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3696 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
Dato
J. nr.
28. maj 2019
2019-171
Skriftlig forelæggelse af rådsmøde (TTE-transport) den 6. juni 2019
(til orientering)
Der afholdes rådsmøde (TTE-transport) den 6. juni 2019. Der henvises til sam-
lenotatet, der er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 23. maj 2019.
Forslaget om elektronisk transportinformation (eFTI) blev forelagt Folketin-
gets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 10. maj 2019, da sagen er sat på
rådsmødedagsordenen til generel indstilling. Alle øvrige væsentlige sager på
rådsmødedagsordenen forelægges hermed til skriftlig orientering.
1. Forordning om forenkling af foranstaltninger til gennemfø-
relse af det transeuropæiske transportnet (Smart TEN-T)
Fremskridtsrapport
Europa-Kommissionen har ved KOM (2018) 277 af 17. maj 2018 fremsat for-
slag til forordning om forenkling af foranstaltninger til fremme af gennemførel-
sen af det transeuropæiske transportnet (Smart TEN-T).
Forslaget omhandler simplificering af procedurer for godkendelse af transport-
infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet (TEN-T). Intentio-
nen med forslaget er - ifølge Kommissionen - dels at minimere risikoen for
forsinkelser i projekterne på det transeuropæiske transportnet dels at øge den
juridiske sikkerhed for projektiværksættere for derigennem også at tiltrække
flere private investorer til transportinfrastrukturen.
Forslaget blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg 30. november 2018 til
orientering og var på til fremskridtsrapport ved seneste TTE-rådsmøde den 3.
december 2018.
Transport og Turisme-udvalget (TRAN) vedtog sin betænkning den 15. januar
2019. Den 13. februar 2019 vedtog Europa-Parlamentet sin position på grund-
lag af Kommissionens forslag til forordning. Europa-Parlamentet støttede sær-
ligt, at der indføres specifikke frister på hvert enkelt stadie af godkendelsespro-
ceduren, samt at der etableres et enkelt kontaktpunkt for projektiværksættere
gennem udpegning af én enkelt kompetent myndighed, og at offentlige indkøb i
forbindelse med grænseoverskridende projekter foreslås gennemført efter en
enkelt lovgivning for hele projektet. Endelig ønskede Europa-Parlamentet, at