Europaudvalget 2018-19 (1. samling)
Rådsmøde 3696 - transport, tele og energi Bilag 5
Offentligt
2058678_0001.png
Skriftlig orientering for Folketingets Europaudvalg om
rådsmøde (telekommunikation) den 7. juni 2019
Kontor
EU-kontoret
Dato
21. maj 2019
J nr.
2019-1815
Dagsordenen for telerådsmødet omfatter tre sager, der alle forelægges til oriente-
ring. Sagerne er følgende:
Rådskonklusioner om EU’s digitale dagsorden fra 2020
Fremskridtsrapport om e-databeskyttelsesforordningen
Rådsafgørelse om den holdning, som EU skal indtage på Den Internationale
Telekommunikationsunions verdensradiokonference i 2019.
/ PEHPE
Der henvises i øvrigt til det fremsendte samlenotat.
1)
Rådskonklusioner om EU’s digitale dagsorden fra 2020
Sagen omhandler rådskonklusioner om EU’s digitale dagsorden fra 2020 og frem
og forelægges udvalget til orientering.
Det rumænske formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner, der ven-
tes drøftet med henblik på vedtagelse på rådsmødet. Rådskonklusionerne vedta-
ges med enstemmighed og udlægger på den baggrund Rådets samlede prioriteter
for den digitale dagsorden for den kommende 5-årige mandatperiode med en ny
Kommission og et nyt Europa-Parlament.
Rådskonklusionerne dækker over en bred vifte af indsatser, hvor Rådet gennem-
gående ønsker en mere holistisk tilgang til videreudviklingen af det indre marked
med et fokus på at undgå fragmenteret lovgivning.
Konklusionerne indeholder en opfordring til Kommissionen om at forbedre europæ-
iske virksomheders muligheder for at skalere på tværs af det indre marked, hvilket
bl.a. skal hjælpe med at gøre de digitale virksomheder konkurrencedygtige på glo-
balt plan.
Kommissionen opfordres derudover til at udarbejde en europæisk politik, der un-
derstøtter innovation og udvikling af nye digitale teknologier og ansvarlig kunstig
intelligens, idet det anerkendes, at der er et stort vækstmæssigt potentiale.
Rådskonklusionerne lægger op til udarbejdelsen af en ny europæisk data-strategi,
der skal inkludere udviklingen af sammenhængende europæiske rammer for frivillig
datadeling og genbrug af data. Det påpeges endvidere, at det er vigtigt at sikre den
nødvendige infrastruktur, herunder 5G, at EU’s cybersikkerhedskapacitet skal styr-
kes, ligesom der er behov for at fremme digitale kompetencer.
Side 1/3
Rådsmøde nr. 3696 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 7/6-19, teledelen
2058678_0002.png
Regeringen kan tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner.
2) Forslag til ny forordning om e-databeskyttelse
Sagen omhandler formandskabets fremskridtsrapport for forslaget til ny forordning
om e-databeskyttelse og forelægges udvalget til orientering.
Forslaget om en ny e-databeskyttelsesforordning har været behandlet i Rådet si-
den februar 2017. På trods af, at forslaget har fået en overvejende positiv modta-
gelse hos medlemsstaterne, har forhandlingerne i Rådet krævet tid. Dette skyldes
fortrinsvis, at der er tale om regulering af et meget komplekst, teknisk og bredt om-
råde. Således er der under Rådets behandling løbende afdækket flere problemstil-
linger, der har krævet nye undersøgelser, forhandlinger og tilpasninger.
Forslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 23. november
2018 til orientering forud for telerådsmødet den 4. december 2018. På dette råds-
møde præsenterede det østrigske formandskab en fremskridtsrapport, og et flertal
af medlemsstaterne gav udtryk for, at man fortsat så væsentlige udeståender, samt
at man ikke ønskede at ofre kvalitet for en hurtig aftale. Således opfordredes på ny
til yderligere behandling af sagen i arbejdsgrupperegi.
Det rumænske formandskab havde oprindeligt sat sagen på dagsordenen for
rådsmødet den 7. juni 2019 til generel indstilling, men har grundet forhandlingssitu-
ationen efterfølgende ændret dette til præsentation af en fremskridtsrapport uden
politisk drøftelse.
På en række områder er der stadig ikke klarhed over de potentielt store konse-
kvenser, som forslaget kan have for en lang række aktører. Ligesom der ikke er
klarhed over de muligheder og begrænsninger, som reglerne indebærer i forhold til
at behandle elektroniske kommunikationsdata.
Europa-Parlamentet har været parat til at indgå i trilogforhandlinger siden oktober
2017. Da det ikke er lykkedes at opnå enighed i Rådet under det rumænske for-
mandskab, vil trilogforhandlinger tidligst kunne indledes under det indkommende
finske formandskab.
Regeringen har støttet en opdatering af de gældende regler og har arbejdet aktivt
for at fremme sagen i Rådet i overensstemmelse med det mandat, som Europaud-
valget gav regeringen i marts 2018.
Regeringen vil tage formandskabets fremskridtsrapport til efterretning.
Side 2/3
Rådsmøde nr. 3696 (transport, telekommunikation og energi) den 6.-7. juni 2019 - Bilag 5: Skriftlig forelæggelse af rådsmøde transport, tele og energi 7/6-19, teledelen
2058678_0003.png
3) Rådsafgørelse om den holdning, som EU skal indtage på verdensradiokonfe-
rencen i 2019
Sagen handler om den holdning, som
EU’s medlemsstater skal
indtage på den
kommende verdensomspændende radiokommunikationskonference i 2019 på ud-
valgte områder, hvor EU har interesser. Sagen forelægges udvalget til orientering.
Verdensradiokonferencerne afholdes ca. hvert 4. år i regi af den Internationale
Telekommunikationsunion, ITU.
ITU er FN’s særorganisation for informations-
og
kommunikationsteknologi. Konferencen fastlægger de globale rammer for anven-
delse af radiofrekvenser og satellitbaner.
Kommissionen vurderer, at konferencen i 2019 kan få en indvirkning på
EU’s
fælles
regler og EU's bestræbelser på at sikre borgerne gode teleforbindelser. Kommissi-
onen søger med forslaget til rådsafgørelse at sikre, at de beslutninger, der træffes
på WRC-19, er i overensstemmelse med den eksisterende EU-lovgivning på områ-
det.
Regeringen støtter overordnet Kommissionens forslag til den holdning, som EU
skal indtage på konferencen. Regeringen lægger i forhandlingerne vægt på, at der
er tilstrækkelige frekvensressourcer til anvendelse for mobile bredbåndstjenester,
og at der er tilstrækkelige handlemuligheder for valg af attraktive frekvensbånd til
nye bredbåndstjenester. Dette er vigtigt for at sikre udrulningen af den næste gene-
ration af mobiltelefoni, 5G.
På dette grundlag vil regeringen støtte rådsafgørelsen.
Side 3/3