Tak for det.
I den meget omtalte Taksøerapport, der kom for nogle år siden, blev rigsfællesskabet omtalt som en arktisk stormagt.
Det var det, der stod.
Det mere korrekte ville måske være at sige, at det er noget, som rigsfællesskabet kan blive, for den fremtid, den position kommer ikke af sig selv.
Men mulighederne er der selvfølgelig, først og fremmest på grund af Grønland og dernæst på grund af Færøerne, og det viser jo, hvor vigtig i Grønland og Færøerne er for Danmarks position og Danmarks vægt i verden.
Det viser ligeledes, hvor vigtig og hvor afhængig Danmarks udenrigspolitik er af et godt forhold og en stærk sammenhængskraft inden for rigsfællesskabet.
Derfor skal jeg kvittere for alt det, der er sagt om det fra talerstolen her i aften.
For vi har selvfølgelig også store fælles interesser.
Jeg er sikker på, at i Arktis kan en plus en plus en give mere end tre, først og fremmest på grund af Grønlands enorme område, som jo er klart det vigtigste aktiv.
Siden ligger Færøerne jo placeret midt på den kommende sejlrute nord om Rusland, det er også et stort aktiv, og så har Danmark jo en langt større diplomatisk kraft, end de andre lande har.
Derfor er det vigtigt, at vi udnytter de her tre faktorer i fællesskab for at få en synergieffekt.
De her muligheder burde jo skabe interesse, de burde skabe dynamik og en debat, som var ophedet.
Det gør de ikke, måske fordi man griber det lidt forkert an.
Nu skal vi f.eks.
behandle en redegørelse, som er fin, men der er ingen politik i den, der er ingen ideologi i den, der er ingen uenighed i den.
Det er en opremsning af faktuelle forhold, og det er svært at hidse sig op over det.
Og så står der endda eksplicit, at det, der har rigsfællesskabsintern karakter, ikke er med.
Det er jo et nyt ord, rigsfællesskabsintern karakter.
Det er sløjfet.
Det er jo helt mærkeligt.
Der er intet, der har med Arktis at gøre, der ikke er rigsfællesskabsinternt.
Det er jo næsten absurd at sige det.
Vi har jo set regeringen investere relativt meget store summer i Grønlands infrastruktur på det sidste for at undgå, at pengene i stedet bliver lånt fra Kina.
Det handler om at hindre en kinesisk indflydelse i Grønland.
Det er jo storpolitik.
Det handler om indflydelse på en stor scene.
2 dage senere kom der så udmelding fra USA om, at man også gerne vil være med til at finansiere de her ting.
Det viser jo, at der er storpolitik i det her.
Det burde være noget, man hidsede sig mere op over, for der er helt sikkert mange ting, som kunne skabe en dynamisk konfliktfyldt debat her i salen.
Det, der foregår, er jo i den grad rigsfællesskabsinternt, for nu at bruge det ord.
Det, vi har til behandling i dag, er en redegørelse, som er fyldt med meget fine ord, meget fine intentioner.
Man er enig i alle ting, og når man er enig i alting, så er der nogen, der har sagt for lidt, for hvis man siger noget, som alle er enige i, så har man ikke sagt så meget.
Og sandheden er desværre – nu har jeg jo arbejdet meget med Arktis de sidste år - at der i hele debatten om Arktis er meget sådan fluffy ordstrømme om det.
For 3 uger siden var jeg i Inari i det nordlige Finland, hvor de arktiske parlamentarikere havde deres årlige møde.
Fru Aaja Chemnitz Larsen var også med.
Flere dages debatter førte så til en vedtagelse, og den var fin, debatten var god.
Den blev så vedtaget, og den blev så sendt til samtlige regeringer og Det Arktiske Råd.
Derfor vil jeg spørge ministeren, om han ved, om hans ministerium har modtaget den her vedtagelse fra de arktiske parlamentarikere og i givet fald, hvad der så sker med den.
Hvordan behandles den?
Bruges den til inspiration, eller hvad sker der med de vedtagelser, der bliver lavet?
Nogle gange er man bange for, at alle de diskussioner, der foregår rundtomkring, foregår i lukkede rum ligesom Facebooks ekkorum, og de går ingen steder.
Der er ingen kommandolinje ud fra de her rum, og så er det jo problematisk.
Om nogle dage er der Arctic Circle i Reykjavik, og det er også spækket med foredrag, konferencer og breakout sessions og paneldiskussioner og pindemadder og kage og kaffe og sushi og alle de her mennesker og embedsmænd, som er eksperter i at gå rundt med de her tallerkener med en klemme, som man hægter vinglasset på, og bytter visitkort.
Der er meget af det, desværre.
Men der er et indhold, som er meget vigtigt, og det kan jo skygge for indholdet.
Men indholdet er meget vigtigt, og derfor er det også vigtigt, at man i Folketinget har en arktisk arbejdsgruppe.
For os, der bor i Grønland og på Færøerne, er det jo vigtigt; det er ikke kun snak.
Vi har en arktisk arbejdsgruppe, som også vil være med på næste konference i Arctic Circle.
Vi prøver at fokusere på de virkelige ting, ikke på de helt fluffy ting, hvor man snakker om bæredygtighed, bæredygtighed og atter bæredygtighed, men på noget, der har betydning for menneskerne, der bor der.
Om 2 uger vil der være fokus på shipping og business i et gensidigt afhængigt Arktis.
Vi har før haft tiltag, som virkelig har flyttet noget, som har skabt interesse, og hvor folk virkelig har knyttet nogle bånd, som de har videreudviklet siden.
Så det er meget vigtigt, at man gør det, og at man har et fokus og ikke lader det drukne i de konferencer, der er der.
Vi har fokus på fiskeri, på erhvervsmuligheder, på transport, på turisme, på infrastruktur, på telekommunikation osv., og det har, synes jeg selv, givet noget tilbage.
Det har flyttet noget, og det har fået nogle folk frem på banen, som måske ellers ikke ville have været med i det, der sker, ikke ville have været med i de investeringer, der foretages.
Nogle gange hjælper det at skære igennem strømmen af tomme ord, som ruller ud.
Elefanten i rummet, når det gælder Arktis, er selvfølgelig Rusland.
På den kongres, jeg var på i Finland, og som jeg talte om før, stillede jeg den finske udenrigsminister et spørgsmål.
Jeg sagde:
Nu sidder vi her, nogle repræsentanter fra alle de arktiske lande, og alle landene har udvist snesevis af diplomater fra det ene land, nemlig Rusland.
Konflikten om Krim, om Salisbury, om støtten til Assad i Mellemøsten osv.
har jo skabt en meget alvorlig konflikt mellem Vesten og Rusland.
Hvordan kan vi samarbejde i nord, samtidig med at vi har en meget stor konflikt i syd?
Storbritannien vil sende 800 soldater til det nordlige Norge og placere dem der permanent, fordi man mener, at faren for en aggression fra Rusland er så stor.
På vej hjem fra Inari stoppede vi i Kirkenes i Norge, helt oppe i det nordlige Norge.
Der hang der plakater på væggene rundtomkring i bygden, hvor der stod:
Hjælp Frode hjem.
Frode er en ganske almindelig borger i Kirkenes, som var i Rusland, og som blev taget af de russiske myndigheder og har siddet der i lang, lang tid, men kan ikke komme hjem igen, beskyldt for at være budbringer for den norske efterretningstjeneste.
Som det forstås, var der beviser for, at det var det, han var.
Et andet sted i Kirkenes står der et stort monument, hvor der til minde om befrielsen af Kirkenes i 1944 står:
Tak til Sovjetunionens tapre soldater.
Altså, i 1944 var det Sovjetunionen, russerne, der befriede Kirkenes, og nu er der en stor konflikt mellem landene, hvor de russiske myndigheder tager en norsk borger og beskylder ham for at være budbringer for den norske efterretningstjeneste.
Det viser, hvor stor konflikten er blevet, og hvor meget tingene har ændret sig på det seneste.
Derfor vil jeg spørge ministeren om den her balancegang, som jeg også nævnte før i et spørgsmål:
Hvordan tackler Danmark den balancegang?
Man kan være naiv og ikke se konflikten i øjnene og samarbejde og samarbejde og atter samarbejde, indtil man er gået for langt, eller man kan tage konfrontationen og risikere at miste samarbejdet.
Det er også en lose-lose-situation, som man plejer at sige.
Hvordan ser udenrigsministeren helt overordnet på det dilemma?
Skal man samarbejde med risiko for, at konflikten går for langt, inden man siger stop, eller skal man tage konfrontationen med risiko for at tabe muligheden for samarbejdet, som er uhyre vigtigt?
Hvordan ser man overordnet på det fra regeringens side?
Tak for ordet.