Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2060216_0001.png
Den 12. juni 2019
MFVM 836
GRUNDNOTAT
om forslag til gennemførelsesretsakt om midlertidig ekstraordinær tilpasnings-
støtte til landbrugere i oksekøds- og kalvekødssektoren i Irland (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om nødforanstaltninger i form af støtte
til oksekødssektoren i Irland (komitésag). Kommissionen foreslår at yde 50 millioner € i EU-støtte,
som Irland nationalt kan medfinansiere med op til 100 %, så den samlede støtte kan komme op på
100 mio. €. Midlerne skal målrettes oksekødsproducenterne til tiltag, der sigter mod at reducere
produktionen eller tilpasse oksekødsproduktionen, samt en eller flere målsætninger om anvendelse
af kvalitetsordninger eller projekter, der fremmer kvalitet og merværdi, diversificering af markeder
eller fremme af landmændenes miljømæssige, klimamæssige eller økonomiske bæredygtighed. For-
slaget har statsfinansielle konsekvenser i form af udgifter på 50 mio.
€ (372,5 mio. kr.) EU’s budget i
2020, svarende til en dansk finansieringsandel på ca. 7,5 mio. kr. En vedtagelse af et muligt kom-
mende forslag vurderes ikke at have indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget
forventes sat til afstemning i Komitéen for den Fælles Markedsordning den 20. juni 2019. Regerin-
gen agter at støtte forslaget, idet man arbejder for, at støtten ydes på objektive kriterier, og der sik-
res lige behandling, såfremt andre medlemsstater og sektorer måtte komme i lignende situationer,
samt at Kommissionen nøje følger markedsudviklingen særligt i lyset af Storbritanniens forventede
udtræden af EU.
Baggrund
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 221 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1308/2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Den Fælles Markedsordning. Afgiver
Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver Komi-
téen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommis-
sionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en måned kan
forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen vedtage forslaget indenfor to måneder, forelægge komitéen et ændret forslag eller in-
denfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Notat om komitésag om midlertidig ekstraordinær tilpasningsstøtte til landbrugere i okse-køds- og kalvekødssektoren i Irland
med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget
ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Komitéen for den Fælles Markedsordning den 20. juni 2019.
Formål og indhold
Det fremgår af udkastet til forslaget, at EU’s oksekødssektor er skrøbelig
grundet en række faktorer
herunder vanskeligheder ved at afsætte til tredjelande, et faldende hjemligt forbrug og stigende be-
kymring for sektorens klimapåvirkning. Storbritanniens udtræden af EU og usikkerhed om Storbri-
tanniens fremtidige tilknytning til
EU’s toldunion efter den endelige udtræden kan forstærke sektorens
usikkerhed, da Storbritannien er et stort importmarked for EU’s oksekødsproduktion. Disse forhold
rammer især Irlands store oksekødssektor, som eksporterer over 80 % af sin produktion, heraf halvde-
len til Storbritannien. Den irske oksekødsproduktion har oplevet et fald i indtjeningen på 11-19 % i det
seneste år, værst i kødkvægsproduktionen. Den usikre situation om Brexit har medført yderligere pres
på priserne. Dermed er der behov for markedstilpasning af den irske oksekødssektor, særligt i lyset af
den lange produktionstid, hvor studene slagtes i en alder fra 18 måneder til 30 måneder. Det er en
produktionsform, der er tilpasset ønskerne fra det britiske marked.
Kommissionen har vurderet, at situationen i Irland og ønske om markedsstabilitet i den europæiske
sektor falder ind under anvendelsesområdet for artikel 221 i Den Fælles Markedsordning for land-
brugsprodukter, hvorefter Kommissionen kan vedtage gennemførelsesretsakter vedrørende nødforan-
staltninger, der er nødvendige og berettigede for at løse specifikke problemer. Kommissionen foreslår,
at der kan ydes 50 millioner € i EU-støtte,
som den irske regering kan øge med nationale midler op til
100 %, så den samlede støtte kan komme
op på 100 mio. €. Støtten skal være udbetalt senest 31. maj
2020.
De irske myndigheder skal ifølge forslaget anvende midlerne målrettet til oksekødsproducenterne til
tiltag, der sigter mod at reducere produktionen eller tilpasse oksekødsproduktionen samt bidrager til
en eller flere målsætninger om anvendelse af kvalitetsordninger eller projekter, der fremmer kvalitet
og værditilvækst, eller markedsdiversificering eller fremme af sektorens miljømæssige, klimamæssige
eller økonomiske bæredygtighed.
Oksekødsektoren i Irland
Irland er den næststørste eksportør af landbrugsprodukter og fødevarer til Storbritannien med knap 15
%. Kun Nederlandene er større med 18 %. Irland er den tredjestørste producent af oksekød i EU, i det
landet i 2018 producerede 623.000 tons oksekød ud af en samlet EU produktion på 7,9 mio. tons. Der
produceres især kød fra stude, som er på græs på grund af det milde og fugtige klima, der er fordelag-
tigt for græsning. Størsteparten af oksekødsproduktionen eksporteres hovedsageligt internt i EU, heraf
250.000 tons årligt til Storbritannien. Storbritanniens selvforsyning med oksekød er på ca. 70 %. Det
skal bemærkes, at oksekødsprisen for studekød primo juni 2019 i Irland er på 381,9 €/100 kg, mens
EU-gennemsnittet
er på 385,6 €/100 kg.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Notat om komitésag om midlertidig ekstraordinær tilpasningsstøtte til landbrugere i okse-køds- og kalvekødssektoren i Irland
2060216_0003.png
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser.
Forslaget forventes at have statsfinansielle konsekvenser i form af udgifter på EU’s budget i 2020
50 mio. €, svarende til
372,5 mio. kr. Danmark finansierer
ca. 2 % af EU’s
budget, hvormed den dan-
ske finansieringsandel udgør ca. 7,5 mio. kr. i 2020. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at have
indflydelse på beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen.
Landbrug & Fødevarer bemærker, at der ses markante udfordringer på markedet for oksekød i EU
ligesom den irske oksekødssektor. Der er ifølge organisationen udsigt til markante udfordringer på
markedet, hvis Storbritanniens udtræden af EU kommer til at ske uden aftale, og hvis rygterne om en
forestående Mercosur-handelsaftale med en stor oksekødskvote bliver en realitet. Landbrug & Fødeva-
rer bemærker, at disse forhold vil kunne slå bunden ud af markedet for dansk og europæisk oksekød
med meget alvorlige negative konsekvenser for de danske oksekødsproducenter.
Landbrug & Fødevarer beskriver, at dansk oksekød er igennem en længere periode blevet afregnet til
stort set samme priser som det irske oksekød, ligesom den danske oksekødssektor har oplevet det
samme fald i priser det seneste år
1
. Landbrug & Fødevarer udtrykker, at det alene på den baggrund er
svært at forstå, hvorfor den irske oksekødssektor ensidigt er udvalgt til at skulle modtage økonomisk
støtte fra EU. Den i forslaget foreslåede ensidige støtte til Irland risikerer ifølge organisationen at få
alvorlige konkurrenceforvridende konsekvenser for de øvrige europæiske oksekødsproducenter, idet
de irske producenter vil kunne ”dumpe” billigt oksekød
på de øvrige europæiske markeder.
Landbrug & Fødevarer beskriver endvidere, at forslaget til støtte lægger op til en reduktion af den irske
oksekødssektors produktion. Dette vil skulle ske ved en øget slagtning af moder- og ungdyr i en perio-
de og dermed et forøget udbud af oksekød på det europæiske marked, som vil resultere i et yderligere
nedadgående prispres på den danske og europæiske sektor.
Forslaget er ifølge Landbrug & Fødevarer baseret på en række forhold, som ikke kun er relevante for
den irske oksekødssektor. Det gælder blandt andet udfordringer som begrænset adgang til tredje-
landsmarkeder, stor afhængighed af eksport og faldende marginer og priser det seneste år. Landbrug &
Fødevarer bemærker endvidere, at det ikke kun er den irske oksekødssektor, som har mærket faldet i
pundet på grund af usikkerheden om Storbritanniens fremtidige status i forhold til EU.
Landbrug & Fødevarer efterspørger, at der i forslaget opstilles objektive og klare støttekriterier, der er
gældende for alle EU-medlemslande. Dette kunne være baseret på prisfald over det seneste år, en tær-
skel herfor og eventuelt sammenholdt med produktionen. Endeligt fastholder Landbrug & Fødevarer,
at usikkerheden om Brexit fortsat er stor, herunder timing og betingelser for et Brexit. På det grundlag
forekommer forslaget om ensidig støtte til den irske oksekødssektor ifølge Landbrug & Fødevarer også
præmaturt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
1
EU Commission, Meat Market Observatory
Beef and Veal.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 11: Notat om komitésag om midlertidig ekstraordinær tilpasningsstøtte til landbrugere i okse-køds- og kalvekødssektoren i Irland
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side agter man at støtte forslaget, idet man arbejder for at støtten ydes på objektive kriterier,
og der sikres lige behandling, såfremt andre medlemsstater og sektorer måtte komme i lignende situa-
tioner, samt at Kommissionen nøje følger markedsudviklingen særligt i lyset af Storbritanniens forven-
tede udtræden af EU.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4