Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 110
Offentligt
2067165_0001.png
Rådet for
Den Europæiske Union
Bruxelles, den 15. juli 2019
(OR. en)
10895/19
ONU 76
CONUN 91
COHOM 87
CFSP/PESC 556
COPS 218
CSDP/PSDC 339
CONOP 70
COTER 91
DEVGEN 141
SUSTDEV 102
ENV 675
CLIMA 205
COHAFA 64
MIGR 108
CODUN 20
RESULTAT AF DRØFTELSERNE
fra:
til:
Tidl. dok. nr.:
Vedr.:
Generalsekretariatet for Rådet
delegationerne
10891/19
EU's prioriteter i De Forenede Nationer og på De Forenede Nationers 74.
generalforsamling (september 2019
september 2020)
Vedlagt følger til delegationerne EU's prioriteter i De Forenede Nationer og på 74. samling i FN's
Generalforsamling (september 2019
september 2020), som Rådet vedtog på 3709. samling den 15.
juli 2019.
10895/19
RELEX.1.B
ef
1
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0002.png
Fremme af multilateralisme og støtte til revitaliserede Forenede Nationer
Den Europæiske Union er en uundværlig partner for De Forenede Nationer i forbindelse med
at fremme og styrke multilateralismen og den regelbaserede internationale orden. I en tid med
opsplitning og polarisering er det stærke partnerskab mellem EU og FN om fremme og
udformning af den multilaterale dagsorden mere nødvendig end nogensinde. Vores fælles
engagement i en mere fredelig, samarbejdsorienteret og retfærdig verden hviler solidt på
vores fælles værdier
fred, demokrati, menneskerettigheder, retsstatsprincippet, ligestilling
mellem kønnene, bæredygtig udvikling
samt på
EU's dybe engagement i en effektiv
multilateralisme.
I de seneste år har
EU intensiveret sit engagement
som global aktør og
omsætter
multilateralisme til handling
i overensstemmelse med den globale strategi for Den
Europæiske Unions udenrigs- og sikkerhedspolitik og Rådets konklusioner om EU-tiltag til
styrkelse af regelbaseret multilateralisme. I september 2018 bekræftede EU og FN uddybelsen
af deres partnerskab på flere områder og arbejder nu på at gennemføre globale løsninger på
globale udfordringer med henblik på en sikrere og bedre verden for alle.
10895/19
RELEX.1.B
ef
2
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0003.png
I 2020 fejrer vi De Forenede Nationers 75-års jubilæum. Dette vil være en enestående
lejlighed til at bekræfte vores engagement i FN, vores støtte til dets værdier og principper og
til multilateralisme. Multilateralisme er den eneste effektive løsning i dagens komplekse
verden med dens mange globale udfordringer. En verden i hastig forandring kræver en
øget
offentlig diplomatisk indsats
til støtte for internationalt samarbejde og
revitaliserede
Forenede Nationer, som tilgodeser alles behov.
Det er vores fælles ansvar at demonstrere
FN's merværdi og relevans
som bevis for, at det tjener de demokratiske forhåbninger hos
mennesker i hele verden og gavner dem. I denne forbindelse vil EU fortsat arbejde med og
støtte De Forenede Nationer som led i sine bestræbelser på at
fremme, udvikle og reformere
den regelbaserede internationale orden.
For FN er effektivitet og ansvarlighed vigtigt i dag og for fremtiden. EU vil støtte de
nødvendige reformer af FN-systemets instanser og organer, herunder den omfattende reform
af FN's Sikkerhedsråd, så de bliver mere effektive, gennemsigtige, demokratiske,
repræsentative og ansvarlige. En
effektiv gennemførelse af FN's generalsekretærs
reformer,
herunder gennemførelse på stedet og på tværs af FN's agenturer, fonde og
programmer, sammen med en revitalisering af FN's Generalforsamling er afgørende for
et
mere fleksibelt og effektivt FN.
Det er grunden til, at EU fortsat vil
gå forrest i
reformindsatsen
såvel som for en
bæredygtig finansiering af FN
og vil fremme en effektiv
gennemførelse heraf med henblik på at opnå resultater.
I dag er EU et referencepunkt for det globale netværk til støtte for effektiv multilateralisme. I
denne forbindelse investerer vi i nye partnerskaber for at støtte den multilaterale dagsorden på
den mest effektive, strategiske og fleksible måde og samtidig forblive loyale over for FN-
pagtens regler og principper. I en multilateral sammenhæng under udvikling er vi nødt til at
bygge bro og udvide dialogen. Det trilaterale samarbejde mellem AU, EU og FN er et
eksempel på en effektiv og aktiv multilateralisme, et nyt paradigme om at gå sammen med
internationale og regionale aktører med henblik på at tackle globale udfordringer.
10895/19
RELEX.1.B
ef
3
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0004.png
EU vil stå sammen om at fremme FN, dets principper og mål, tale med én stemme og styrke
sin kapacitet som global aktør på den multilaterale scene. EU's enhed er afgørende i denne
henseende for at maksimere vores indflydelse til støtte for vores fælles værdier. EU-
medlemsstaternes stærke tilstedeværelse i FN's Sikkerhedsråd og i Menneskerettighedsrådet
vil bidrage til et positivt momentum. EU og medlemsstaterne, som tilsammen er den største
bidragyder til FN, bør bidrage til at fremme denne proces.
Den Europæiske Union og dens medlemsstater
1
anerkender betydningen af, at De Forenede
Nationer er centrum i en effektiv multilateralisme, og vil på 74. samling i De Forenede
Nationers Generalforsamling fokusere på følgende tre indbyrdes forbundne og gensidigt
forstærkende prioriteter:
I.
II.
KONFLIKTFOREBYGGELSE, FRED OG SIKKERHED
EN FÆLLES POSITIV DAGSORDEN
III. ENGAGEMENT I GLOBALE UDFORDRINGER
I.
KONFLIKTFOREBYGGELSE, FRED OG SIKKERHED
I en tid med voksende geostrategisk konkurrence er vi nødt til at tackle nye udfordringer for
den globale fred. Krisers stigende intensitet og kompleksitet verden over bringer millioner af
menneskers liv i fare, skaber et hidtil uset antal tvangsfordrivelser og bringer
menneskerettighederne i fare. Klimaændringer fungerer som en trusselsmultiplikator, der har
alvorlige konsekvenser for fred og sikkerhed i hele verden. I lyset af mere komplekse,
voldelige og langvarige konflikter vil EU styrke sin rolle som global garant for fred og
sikkerhed.
1
I dette dokument foregriber anvendelsen af "EU" ikke, om kompetencen ligger hos "EU",
"EU og dets medlemsstater" eller udelukkende hos "medlemsstaterne".
ef
RELEX.1.B
4
10895/19
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0005.png
Konfliktforebyggelse
er et vigtigt redskab til at imødegå disse udfordringer. Vi bør skærpe
fokus i vores kollektive engagement og styrke den fælles indsats. Både EU og FN har gjort
konfliktforebyggelse til et strategisk mål og skal nu sørge for gennemførelsen heraf. Dialogen
mellem EU og FN om konfliktforebyggelse vil være med til at gøre en reel forskel på stedet
ved yderligere at operationalisere den forebyggende indsats, fredsopbygningen og den
fortsatte fredsdagsorden, herunder beskyttelsesansvaret (R2P-programmet). Det er vigtigt at
kæde tidlig varsling sammen med en tidlig indsats for at afbøde risikoen for, at konflikter
bryder ud og starter igen. Konfliktforebyggelse vil også være kernen i vores fælles tiltag for at
gøre fredsoperationer og krisestyring mere effektive og bæredygtige. Vi vil fortsat energisk
støtte og styrke
mæglingsbestræbelser
med FN i spidsen for en kraftig stigning i
fredsdiplomatiet. En meningsfuld inddragelse af kvinder og unge er afgørende for effektiv
konfliktforebyggelse, mægling og fredsopbygning. EU vil undersøge mulighederne for at
styrke FN's Fredsopbygningskommission, en vigtig platform for medlemsstaterne til at
engagere sig i at støtte fredsopbygning og fredsbevarelse, herunder gennem et øget samspil
med FN's Sikkerhedsråd. EU vil også yderligere styrke det trilaterale samarbejde med FN og
Verdensbanken for at hjælpe konfliktramte lande med at planlægge og gennemføre en hurtig
og bæredygtig genopretning.
FN's fredsbevarende indsats har også brug for vores fortsatte opmærksomhed. EU og
medlemsstaterne tilsluttede sig FN's generalsekretærs Action for Peacekeeping-initiativ (A4P-
initiativ) og fornyede deres politiske engagement i fredsbevarende operationer med henblik på
at fremtidssikre dem. Succesen afhænger nu af vores fælles vilje til at gennemføre disse
forpligtelser, navnlig gennem politisk og finansiel støtte. EU's medlemsstater bidrager
sammen til en tredjedel af FN's fredsbevarende budget, hvilket er mere end nogen anden
global leder.
10895/19
RELEX.1.B
ef
5
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0006.png
EU's stærke engagement i Action for Peacekeeping-initiativet vil fortsat blive afspejlet i det
styrkede
strategiske partnerskab mellem EU og FN om fredsoperationer og krisestyring.
Gennemførelsen af de nye prioriteter (2019-2021) er baseret på vores respektive merværdi og
styrke på grundlag af vores betydelige resultater og synergivirkninger. Hovedparten af EU's
missioner og operationer gennemføres i samme område som FN's missioner. Vi vil fortsætte
det tætte samarbejde med FN's missioner og operationer på stedet, arbejde for at sikre
komplementaritet i indsatsen samt en gensidigt fordelagtig ressourcedeling, hvor det er
muligt. Fremme af gennemførelsen af dagsordenen for kvinder, fred og sikkerhed vil fortsat
stå i centrum i vores indsats for at forbedre sammenhængen i og integrationen af kønsaspektet
i hele vores samarbejde. Vi vil fortsat fremme dagsordenen for unge, fred og sikkerhed i
erkendelse af, at ungdommen spiller en afgørende rolle i forbindelse med fredsopbygning og
fredsbevarelse. Beskyttelsen af civile skal være et centralt element i fredsstøttende
operationer.
Partnerskaber med regionale organisationer spiller en central rolle for FN's freds- og
sikkerhedsarkitektur. Vores samarbejde med og støtte til afrikanskledede fredsoperationer er
et fælles bidrag til regional og global fred og sikkerhed. Den Afrikanske Union er EU's
vigtigste partner i disse bestræbelser. Varig fred kan kun opnås gennem omfattende aftaler,
der har rod i brede, dybe og holdbare regionale og internationale partnerskaber, som EU vil
fremme og støtte.
10895/19
RELEX.1.B
ef
6
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0007.png
II.
EN FÆLLES POSITIV DAGSORDEN
EU vil fortsat udvise lederskab med hensyn til at fremme vores fælles positive dagsorden. EU
står for sine grundlæggende værdier og vil fortsat indgå i partnerskaber med andre om at
fremme og forsvare dem. I en tid, hvor nogle lande sætter spørgsmålstegn ved
menneskerettighedernes universalitet, og civilsamfundets råderum bliver mindre, vil et stærkt
engagement i
fremme og beskyttelse af menneskerettighederne
være kernen i EU's
partnerskab med FN. EU vil også fremover være en førende aktør i multilaterale
menneskerettighedsfora og vil aktivt fremme FN's menneskerettighedssystem. Styrkelse af
partnerskaber med statslige og ikkestatslige aktører
herunder civilsamfundet og den private
sektor
er afgørende for EU's fortsatte engagement i at beskytte og fremme respekten for
menneskerettigheder, demokrati og retsstatsprincippet, civilsamfundets råderum, bæredygtig
udvikling og fred samt bekæmpelse af straffrihed for menneskerettighedskrænkelser og
overgreb. Ansvarliggørelse for krænkelser af den internationale
menneskerettighedslovgivning og den humanitære folkeret er afgørende for at genopbygge
samfundene efter konflikter og sikre varig fred.
EU vil fortsat fremme en positiv narrativ om menneskerettigheder og vil fremme delingen af
vellykkede menneskerettighedsinitiativer fra stater og andre aktører med udgangspunkt i det
tværregionale, EU-ledede initiativ "positive menneskerettighedshistorier", som blev søsat
sidste år. EU vil fortsat aktivt engagere sig i den globale indsats for at opnå ligestilling
mellem mænd og kvinder, fuld udøvelse af alle menneskerettigheder for alle kvinder og piger
og deres indflydelse og anerkendelse af behovet for at modsætte sig et kraftigt modpres mod
kvinders og pigers rettigheder. EU gentager sit tilsagn om at fremme og beskytte børns
rettigheder. Integrering af menneskerettigheder og integrering af kønsaspektet i hele FN's
arbejde vil forblive en topprioritet. Det er også afgørende, at EU fortsat støtter FN's
generalsekretærs bestræbelser på at forebygge seksuel udnyttelse og misbrug og seksuel
chikane. EU vil søge at opnå større synergivirkninger mellem arbejdet i
Menneskerettighedsrådet i Genève og FN's Generalforsamling og Sikkerhedsrådet i New
York. EU vil fortsat støtte et stærkt og effektivt Menneskerettighedsråd som led i en bredere
FN-reform og samtidig beskytte Rådets resultater og anerkende dets unikke rolle og merværdi
med hensyn til at fremme og beskytte menneskerettigheder i hele verden samt dets
forebyggende potentiale.
10895/19
RELEX.1.B
ef
7
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0008.png
Dette er et afgørende år for bæredygtig udvikling og klimaindsats på FN-plan.
Topmødet om
målene for bæredygtig udvikling
den 24.-25. september 2019 vil være en god lejlighed til at
puste nyt liv i det politiske momentum for at nå 2030-dagsordenen og dens mål for
bæredygtig udvikling og Addis Abeba-handlingsplanen for udviklingsfinansiering samt
synergivirkningerne med Parisaftalen om klimaændringer. En hurtigere indsats er en
overordnet EU-prioritet og er afgørende for at fremme gennemførelsen af denne
handlingsplan på alle forvaltningsniveauer for mennesker, planeten, velstand, fred og
partnerskab for verdens nuværende og kommende generationer. Topmødet om målene for
bæredygtig udvikling er et afgørende tidspunkt til at gå videre med den nødvendige omstilling
til bæredygtig udvikling på grundlag af dagsordenens positive ånd. EU vil gøre sit til at
opbygge alliancer for at opnå et ambitiøst resultat på topmødet med henblik på at nå målene
for bæredygtig udvikling, udrydde fattigdom og ikke efterlade nogen i stikken. EU glæder sig
over FN's Generalforsamlings møde på højt niveau om universel sundhedsdækning, der vil
lancere nye bestræbelser, så alle får adgang til overkommelige, inklusive og
modstandsdygtige sundhedssystemer. EU vil spille en aktiv rolle i gennemgangen og
reformen af Det Politiske Forum på Højt Niveau vedrørende Bæredygtig Udvikling, der skal
iværksættes på FN's generalforsamling i efteråret 2019. EU og medlemsstaterne bekræfter
deres tilsagn om at støtte bæredygtig udvikling via gennemførelsen af 2030-dagsordenen både
nationalt og på verdensplan, sideløbende med den nationale indsats, i partnerskab med alle
relevante aktører.
10895/19
RELEX.1.B
ef
8
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0009.png
Klimaændringerne
er vor tids afgørende problem. EU erkender, at det nuværende
indsatsniveau i det store og hele er utilstrækkeligt til at opfylde de globale ambitioner, som
parterne har tilsluttet sig i Parisaftalen. Det er tvingende nødvendigt at styrke den globale
reaktion og træffe afgørende foranstaltninger, herunder om gennemførelsen af internationale
aftaler på baggrund af de seneste videnskabelige resultater fra Det Mellemstatslige Panel om
Klimaændringer (IPCC). EU hilser topmødet "A Race We Can Win. A Race We Must Win",
som FN's generalsekretær har indkaldt til den 23. september 2019, velkommen som en vigtig
lejlighed til at vise, hvordan alle aktører, der samarbejder, er klar til at gøre en
forandringsfremmende indsats, og til at presse på for en mere ambitiøs klimaindsats.
Synergivirkningerne mellem klimaindsatsen og gennemførelsen af målene for bæredygtig
udvikling samt Addis Abeba-handlingsplanen for udviklingsfinansiering bør fremhæves både
på topmødet om klimaindsatsen og topmødet om bæredygtig udvikling. Vi må sende et signal
til interessenter og folk i hele verden om, at det internationale samfund seriøst ønsker at gøre
en betydelig indsats for at bekæmpe klimaændringer, og at denne mulighed ikke må forpasses.
Vi er fast besluttet på at bidrage til at øge de globale ambitioner og støtte gennemførelsen af
nationalt bestemte bidrag, hvilket vil føre til en hurtigere klimaindsats på alle fronter. Vi vil
fortsat arbejde tæt sammen med partnere på områderne tilpasning og gennemførelse i
erkendelse af, at de er vigtige for at nå Parisaftalens langsigtede mål. Vi går kraftigt ind for
den nyligt oprettede klimasikkerhedsmekanisme, der skal imødegå klimaændringernes
konsekvenser for stabiliteten og sikkerheden i hele verden. I den sammenhæng erkender vi, at
der er behov for bedre værktøjer til tidlig varsling og tidlig indgriben i skrøbelige
sammenhænge.
10895/19
RELEX.1.B
ef
9
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0010.png
Sammen med klimaændringerne er den globale nedgang i
biodiversiteten
en aktuel trussel
mod menneskeheden. Det kommende år bør sikre en vellykket gennemførelse af vigtige
internationale miljøforhandlinger om den globale biodiversitetsramme efter 2020, herunder
arbejde med henblik på ledernes topmøde om biodiversitet på FN's generalforsamling i
september 2020. EU vil fortsætte med at styrke den internationale havforvaltning og vil
samarbejde med partnere om at forberede FN's havkonference i 2020 samt i udarbejdelsen af
en traktat under FN's havretskonvention om
bevaring og bæredygtig udnyttelse af havets
biodiversitet i områder uden for national jurisdiktion (BBNJ).
EU vil fortsat engagere sig
konstruktivt i FN's proces hen imod en
global miljøpagt
i overensstemmelse med
henstillingerne fra den åbne arbejdsgruppe.
EU vil yderligere styrke sit diplomatiske engagement i
bæredygtig vandforvaltning
som et
redskab til fred, sikkerhed og stabilitet og vil fremme samarbejdsbaserede løsninger på
grænseoverskridende udfordringer.
III. ENGAGEMENT I GLOBALE UDFORDRINGER
I dagens stadig mere globaliserede verden kræves der globale løsninger på globale
udfordringer. Megatendenser, såsom øget menneskelig mobilitet og hurtig udvikling af ny
teknologi, f.eks. kunstig intelligens, er i færd med at forme vores fremtid. De kombinerede
virkninger af globalisering og teknologisk, miljømæssig og demografisk forandring forandrer
arbejdslivet i et hidtil uset tempo og omfang og indebærer udfordringer og muligheder for
fremtidens arbejde. Disse omvæltninger kræver resolut handling, større solidaritet og stærkere
partnerskaber med henblik på en retfærdig globalisering og en bedre og mere bæredygtig
fremtid for alle med fuld respekt for menneskerettighederne.
10895/19
RELEX.1.B
ef
10
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0011.png
Intet land kan tackle
migration og tvangsfordrivelse
på egen hånd, hverken i Europa eller
andre steder i verden. EU samarbejder med partnere
oprindelses-, transit- og
bestemmelseslande samt internationale organisationer
for i fællesskab at tage disse
udfordringer op, herunder inden for rammerne af FN. EU vil fortsat forfølge sin samlede
tilgang til migration og tvangsfordrivelse, herunder for at tackle irregulær migration, ved at
opbygge effektive, bæredygtige og skræddersyede partnerskaber og et tættere samarbejde
mellem humanitære aktører og udviklingsaktører samt med civilsamfundet, så man kan
udnytte og styrke både værtssamfundenes og de tvangsfordrevnes modstandsdygtighed og
uafhængighed, herunder internt fordrevne personer. De stærke forbindelser med FN i
forbindelse med det trilaterale samarbejde mellem AU, EU og FN har været med til at
afhjælpe migrant- og flygtningesituationen i Libyen.
Det humanitære partnerskab mellem EU og FN, der er forankret i den europæiske konsensus
om humanitær bistand, har i årenes løb vist sit værd. Vi vil fortsætte med at bygge videre på
vores fælles engagement i at
bevare det humanitære rum og forbedre det humanitære
beredskabssystem.
Beskyttelse af civile, sikring af respekten for den humanitære folkeret og
ydelse af behovsbaseret bistand i overensstemmelse med de humanitære principper om
medmenneskelighed, neutralitet, upartiskhed og uafhængighed vil fortsat være hjørnestenen i
vores engagement. I denne afgørende periode, der er kendetegnet ved 70-årsdagen for
Genèvekonventionerne fra 1949, vil EU og FN bygge på vores partnerskab for at støtte et
fornyet engagement, der sikrer overholdelse af den humanitære folkeret, samt sørge for, at
terrorbekæmpelsesforanstaltninger og -sanktioner ikke står i vejen for en principbaseret
humanitær bistand og er i overensstemmelse med folkeretten, navnlig den humanitære
folkeret, den internationale menneskerettighedslovgivning og den internationale flygtningeret.
EU vil også fremover arbejde for at forebygge og reagere på kønsbaseret vold i
nødsituationer.
10895/19
RELEX.1.B
ef
11
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0012.png
EU vil fortsætte med at støtte de voksende muligheder, som
digitalisering,
ny teknologi og
kunstig intelligens indebærer for den digitale økonomi og bæredygtig udvikling, og samtidig
imødegå de sikkerhedsrisici, de måtte udgøre. EU vil fremme en humancentreret digital
omstilling som et instrument til at tackle globale udfordringer samt som et bidrag til
opfyldelsen af målene for bæredygtig udvikling, herunder for fremtidens arbejde og
uddannelse. EU vil følge op på rapporten fra FN's generalsekretærs Højniveaupanel om
fremme af det digitale samarbejde, der bygger på de høringer, der allerede er indledt med
EU's globale tekniske panel. Et effektivt og inklusivt digitalt samarbejde mellem regeringer,
den private sektor, civilsamfundet, den akademiske verden, tekniske kredse, arbejdsmarkedets
parter og andre interessenter er afgørende for at sikre en tryg og inklusiv digital fremtid for
alle i overensstemmelse med den internationale menneskerettighedslovgivning. EU vil være
en stærk tilhænger af samarbejde inden for det bredere FN-system for sikkerhed, teknologi,
bæredygtig udvikling og diplomati.
For at styrke den regelbaserede internationale orden vil EU fremme, at den eksisterende
internationale lovgivning anvendes fuldt ud på cyberspace. EU vil støtte udviklingen og
gennemførelsen af frivillige, ikkebindende normer for ansvarlig statslig adfærd samt regionale
tillidsskabende foranstaltninger som fastlagt i rapporterne fra FN-gruppen af
regeringseksperter, der blev enstemmigt godkendt af FN's Generalforsamling. I den
forbindelse glæder EU sig over oprettelsen af den nye FN-gruppe af regeringseksperter og en
åben arbejdsgruppe, som skal deltage aktivt i disse to processer. EU vil fremme Europarådets
konvention om it-kriminalitet som referenceramme for samarbejde om bekæmpelse af
cyberkriminalitet og vil fortsat støtte en samordnet indsats for at opbygge kapacitet på dette
område.
10895/19
RELEX.1.B
ef
12
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0013.png
Terrorbekæmpelse
og
forebyggelse og bekæmpelse af voldelig ekstremisme
er fortsat
topprioriteter for EU. EU har forpligtet sig til multilateralt samarbejde for at imødegå den
globale terrortrussel i fuld overensstemmelse med retsstatsprincippet og folkeretten, herunder
menneskerettighedslovgivningen og den humanitære folkeret. FN's globale strategi for
terrorbekæmpelse, handlingsplanen for forebyggelse af voldelig ekstremisme samt de
relevante resolutioner fra FN's Sikkerhedsråd og FN's Generalforsamling er kernen i EU's
indsats med henblik på terrorbekæmpelse og forebyggelse og bekæmpelse af voldelig
ekstremisme. EU vil fremme en fuldstændig gennemførelse af FN's globale aftale om
koordination af terrorbekæmpelsen og et tættere samarbejde med FN på de prioriterede
områder for 2018-2020, som er identificeret i EU's og FN's rammer for terrorbekæmpelse. EU
vil støtte et styrket samarbejde mellem FN og Det Globale Forum for Terrorbekæmpelse. EU
lægger stor vægt på en holistisk tilgang til terrorbekæmpelse ved at styrke samarbejde mellem
flere instanser for at forebygge radikalisering; ved at forhindre udbredelse af terrorrelateret
onlineindhold og fremme troværdige alternative narrativer; ved at styrke retshåndhævelse,
retssamarbejde og informationsudveksling samt bekæmpelse af hvidvask af penge og
imødegåelse af terrorfinansiering. EU understreger vigtigheden af at retsforfølge hjemvendte
fremmedkrigere, samtidig med at der lægges særlig vægt på situationen for ledsagende
kvinder og børn. EU understreger også behovet for at afskære kilderne til terrorfinansiering,
øge modstandsdygtigheden og yde omfattende bistand til terrorofre.
10895/19
RELEX.1.B
ef
13
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0014.png
EU gentager sin fulde støtte til den internationale
ikkesprednings- og
nedrustningsarkitekturs
integritet. EU vil fortsat bekæmpe spredning af
masseødelæggelsesvåben og deres fremføringsmidler, herunder navnlig ballistiske missiler,
og vil yderligere intensivere bestræbelserne på at sikre, at der træffes effektive
foranstaltninger til at tackle andre nedrustningsspørgsmål i forbindelse med nukleare,
kemiske, biologiske og konventionelle våben og eksportkontrol. I det kommende år vil EU
især fokusere på at arbejde hen imod, at gennemgangskonferencen vedrørende traktaten om
ikkespredning af kernevåben (NPT) i 2020 får et vellykket udfald. Som det fremgår af de
mange resultater under NPT i de halvtreds år, den har eksisteret, vil EU opretholde og bevare
NPT som et vigtigt multilateralt instrument for international fred, sikkerhed og stabilitet og
fremme universel anvendelse og fuldstændig gennemførelse heraf. Selv om EU anerkender
rummet som en drivkraft for bæredygtig udvikling, vil det fremme sikkerheden i det ydre
rum. EU finder i den forbindelse, at der kunne være en værdi i at opnå enighed om et frivilligt
instrument til fastsættelse af standarder for ansvarlig adfærd i overensstemmelse med
gældende folkeret. EU vil engagere sig for at gøre ende på den langvarige hårdknude i
nedrustningskonferencen.
EU går fortsat ind for en effektiv våbenkontrol. EU minder om, at de to atommagter, der har
de største lagre, har et særligt ansvar for våbenkontrol og atomnedrustning. I denne
forbindelse tillægger vi den nye START-traktat den allerstørste betydning. EU vil vedblive
med at tilskynde USA og Den Russiske Føderation til at opnå yderligere reduktioner i deres
lagre. EU vil tilskynde til initiativer, der kan bidrage til dialog, tillidsskabende
foranstaltninger, gennemsigtighed, kontrol, rapportering og risikoreduktion samt meddelelser
om affyring af missiler.
10895/19
RELEX.1.B
ef
14
DA
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 110: Kopi af URU alm. del - svar på spørgsmål 5 om at oversende EUs prioriteter på FNs 74. generalforsamling til Udenrigsudvalget, fra udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2067165_0015.png
EU vil støtte alle bestræbelser, der sikrer, at alle, der er ansvarlige for brug af kemiske våben,
stilles til ansvar, navnlig ved at støtte arbejdet i Organisationen for Forbud mod Kemiske
Våben (OPCW) og sikre et positivt udfald af konferencen af deltagerstater i november 2019.
Ikrafttrædelsen og den universelle anvendelse af traktaten om et altomfattende forbud mod
atomprøvesprængninger (CTBT) og universel tilslutning til og effektiv gennemførelse af
våbenhandelstraktaten (ATT) og Haagadfærdskodeksen mod spredning af ballistiske missiler
(HCoC) er fortsat EU's topprioriteter, og det samme er den universelle anvendelse og
styrkelse af konventionen om forbud mod biologiske våben og toksinvåben og opbygningen
af operationel kapacitet til FN's generalsekretærs mekanisme (UNSGM). EU vil også arbejde
for et vellykket resultat af den fjerde konvention om forbud mod biologiske våben og
toksinvåben. Vi vil gennemføre vores nye strategi til bekæmpelse af ulovlige skydevåben,
håndvåben og lette våben (SALW). Vi vil fortsat støtte bestræbelser på en bedre
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution 1540 som et centralt element i den
internationale ikkespredningsarkitektur.
I lyset af disse mangeårige forpligtelser har EU besluttet sig for at bakke op om fire aktioner
på FN's generalsekretærs dagsorden for nedrustning, herunder om fremme af CTBT's
ikrafttræden og indledning af umiddelbare forhandlinger på nedrustningskonferencen om en
traktat om forbud mod produktion af fissilt materiale (FMCT).
Styrkelse af et stærkt og effektivt FN
Det er vores fælles ansvar at arbejde hen imod en mere fredelig, sikker og velstående verden
for nuværende og kommende generationer. Derfor vil vi fortsat investere i et
stærkt og
effektivt FN,
så det kan spille sin rolle som rygraden i det multilaterale system. EU vil
sammen med sine medlemsstater styrke partnerskaber, fremme menneskerettigheder og
retsstatsprincippet samt støtte fred, sikkerhed, demokrati og bæredygtig udvikling for alle.
10895/19
RELEX.1.B
ef
15
DA