Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 119
Offentligt
Ministeren
Europaudvalget
26.
august 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Som udvalget nok er bekendt med, afsagde EU-Domstolen den 10. juli 2019 dom i
en dansk præjudicielsag C-89/18, A mod Udlændinge- og Integrationsministeriet,
om foreneligheden af det nu ophævede danske tilknytningskrav ved ægtefælle-
sammenføring med associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet, som gælder for
erhvervsaktive tyrkiske statsborgere. EU-Domstolen konkluderer i dommen, at
tilknytningskravet er i strid med associeringsaftalen.
Jeg ved, at den tidligere udlændinge- og integrationsminister ligesom jeg selv lø-
bende har været meget opmærksom på sagen, som har været prioriteret højt fra
dansk side, da den vedrører en af de bærende søjler i dansk udlændingepolitik
–
nemlig reglerne om ægtefællesammenføring. Det har derfor også været vigtigt for
mig hurtigst muligt at få et overblik over dommens konsekvenser.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har nu i samarbejde med Justitsministeri-
et udarbejdet en juridiske vurdering af dommen, som vedlæges til udvalgenes
orientering.
Selv om jeg selvfølgelig er ærgerlig over, at dommen er gået Danmark imod, så er
jeg lettet over, at det af den juridiske vurdering fremgår, at dommen først og
fremmest har bagudrettet betydning for en afgrænset personkreds. Dommens
resultat omfatter således alene herboende tyrkiske statsborgere, der som øko-
nomisk aktive er omfattet af associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet, og den
vurderes umiddelbart ikke at give anledning til ændringer i udlændingelovgivnin-
gen. Det gældende integrationskrav ved ægtefællesammenføring er således ikke
berørt. Med andre ord er der ikke rokket ved de bærende søjler i dansk udlændin-
gepolitik.
Jeg vil nu bede udlændingemyndighederne om at skrive til de i alt 138 ægtefæller
eller samlevere til tyrkiske statsborgere, der er meddelt afslag på grund af det nu
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 11000
859476
Side
1/2