Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2070931_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 10. juli 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 15 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 15:
Mi istere s u iddelbare forgæ ger udtalte . aj
9 u der DR ’s livetra s-
mission fra partiet Venstres valgkamp-event på den dansk-tyske
græ se, at ”der
er blevet brugt mange kræfter på at være kreative i forhold til at få forlænget
græ seko trolle ”. Er i istere e ig i, at de tidligere udlæ di ge-
og integrati-
onsminister og ministeriet brugte mange kræfter på at være kreative for at kunne
forlænge grænsekontrollen, og agter ministeren at videreføre denne aktivitet for
at finde kreative begrundelser, der over for EU kan bruges til at forlænge paskon-
trollen ved grænsen til Tyskland?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgeren er bekymret for, om den nuværende
grænsekontrol er indført i overensstemmelse med Danmarks Schengenforpligtel-
ser.
1.
Schengensamarbejdet tillader som udgangspunkt ikke grænsekontrol ved de
indre grænser mellem Schengenlandene.
Schengenreglerne giver dog mulighed for, at der undtagelsesvist kan indføres
midlertidig grænsekontrol, hvis der foreligger en alvorlig trussel mod den offentli-
ge orden eller den indre sikkerhed i en medlemsstat. Rammerne for genindførelse
og opretholdelse af midlertidig grænsekontrol ved de indre grænser er fastlagt i
Schengen-grænsekodeks (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 399
af 9. marts 2016 om en EU-kodeks for personers grænsepassage med senere æn-
dringer).
Midlertidig grænsekontrol kan i henhold til Schengengrænsekodeksen indføres og
opretholdes efter tre forskellige procedurer. Fælles for alle tre procedurer er, at
der skal foreligge en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sik-
28. august 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl- og Visumkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 10449
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 126: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 15 om ministeren er enig i, at den tidligere udlændinge- og integrationsminister og ministeriet brugte mange kræfter på at være kreative for at kunne forlænge grænsekontrollen, fra udlændinge- og integrationsministeren
kerhed, og indførelsen af grænsekontrol skal udgøre en passende reaktion på og
stå i rimeligt forhold til truslen.
Omfanget og varigheden af den midlertidige genindførelse af grænsekontrol må
ikke overstige det, som er strengt nødvendigt for at imødegå den alvorlige trussel.
2.
Schengenreglerne bygger med andre ord på en forudsætning om, at grænse-
kontrol
afhængig af omstændighederne
kan være et nødvendigt og nyttigt
redskab til eksempelvis at imødegå en alvorlig terrortrussel, alvorlig grænseover-
skridende kriminalitet eller til at imødegå konsekvenserne af en ekstraordinær og
ustabil migrationssituation på tværs af EU.
Danmark har siden den 4. januar 2016 haft midlertidig grænsekontrol på grænsen
mod Tyskland med skiftende begrundelser, herunder navnlig under henvisning til
Sveriges indførelse af grænsekontrol, truslen mod den offentlige orden og indre
sikkerhed i Danmark, risikoen for sekundære bevægelser af flygtninge og migran-
ter
elle EU’s edle sstater
samt under henvisning til antallet af flygtninge og
migranter, der krydser
EU’s ydre græ se.
Den tidligere regering har senest besluttet at videreføre den midlertidige grænse-
kontrol ved de indre Schengengrænser fra den 12. maj 2019 og indtil den 12. no-
vember 2019. Begrundelse for genindførelsen fremgår af den notifikationsskrivel-
se, der er sendt til Europa-Kommissionen. Notifikationsskrivelsen blev den 12.
april 2019 sendt til Udlændinge- og Integrationsudvalget, Retsudvalget og Euro-
paudvalget samt offentliggjort på Udlændinge- og Integrationsministeriets hjem-
meside.
Der henvises i den forbindelse til Udlændinge- og Integrationsudvalget (UUI) Alm.
del 2018-19 (1. samling) Bilag 148.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
2/2