Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2060243_0001.png
Den 20. juni 2019
MFVM 842
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til ændring af indberetningskrav og formater under
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 166/2006 om oprettelse af
et europæisk register over udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-
PRTR) (komitesag)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om fremskyndelse af indrapporteringsdato og nyt format for
indberetning af data
under
forordning (EF) nr. 166/2006 om oprettelse af et europæisk register
over udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR) (komitesag). Formålet med PRTR reg-
lerne er, at skal give offentligheden bedre adgang til miljøoplysninger ved at oprette sammenhæn-
gende, integrerede, landsdækkende registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer
(PRTR-registre) for at gøre det lettere for offentligheden af deltage i beslutningsprocesser på miljø-
området og bidrage til forebyggelse og mindskelse af miljøforurening. Det nye format for indberet-
ning af data omfatter nye/ændrede data i forhold til virksomhedens driftsstatus, produktionsvolu-
men, driftstimer og antal ansatte, samt link til miljørapport eller redegørelse under EU's miljøledel-
sesordning (EMAS). Forslaget vil medføre øgede administrative og økonomiske byrder for virksom-
heder og myndigheder, hvilket dog ikke er kvantificeret. Kommissionens forslag har blandt andet til
formål at skabe sammenhæng til Kommissionens gennemførelsesafgørelse nr. 2018/1135 om rappor-
tering under direktivet for industrielle emissioner og forslaget medfører således, at alle virksomhe-
der under IE direktivet vil blive omfattet. Antallet af virksomheder, der er omfattet vil blive udvidet
fra ca. 200 til ca. 2.000 virksomheder. Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet. For-
slaget forventes sat til afstemning i Artikel 19 komitéen den 21. juni 2019. Fra dansk side agter man
på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at forslaget ændres, såle-
des at det ikke strider imod forordningens bilag III, som fastslår at indberetning af produktionsvo-
lumen, antal driftstimer og antal ansatte, samt om web-adresse er frivillige oplysninger.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af indberetningskrav og formater under Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 166/2006 om oprettelse af et europæisk register over ud-
ledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
166/2006.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Notat om komitésag om udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR)
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Artikel 19 komitéen. Hvis der er kvalificeret
flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik
på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måne-
der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget
eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger
Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret
og absolut flertal inden for 4 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-
Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning i Artikel 19 komitéen den 21. juni 2019.
Formål og indhold
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 166/2006 om oprettelse af et europæisk register
over udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR) har til formål at indsamle og offentliggø-
re data om udledninger fra de største virksomheder i Europa, således at offentligheden kan blive mere
inddraget i beslutninger om miljøforhold. E-PRTR forordningen implementerer Kiev protokollen un-
der Århus konventionen (UNECE).
Kommissionens forslag til ændringer følger op på Kommissionens overordnede mål om dataregistres
opfyldelse af INSPIRE direktivet, hvorved data skal være unikke og stedbestemte. Det foreslås samti-
digt at ændre medlemsstaternes rapporteringsfrist for data, således at dette sker med en noget kortere
frist end tidligere. Herudover skal der fremover rapporteres flere stamdata og administrative data end
tidligere. Kommissionens forslag har blandt andet til formål at skabe sammenhæng til Kommissionens
gennemførelsesafgørelse nr. 2018/1135 om rapportering under direktivet for industrielle emissioner.
Nuværende frist for indberetning af data til Kommissionen er 15 måneder efter et kalenderår. Frem-
over er fristen 9 måneder efter et kalenderår for emissionsdata og 10 måneder for administrative data.
Virksomhedens driftsstatus
Kommissionen foreslår at gøre indberetning af ”Virksomhedens driftsstatus” obligatorisk. ”Virksom-
hedens
driftsstatus” er et nyt felt, og det har ikke været omfattet af tidligere E-PRTR
krav. Viden om
virksomhedens driftsstatus kan have sin berettigelse, især i de tilfælde, hvor en virksomhed ikke har
indberettet i flere år, og det derfor er uvist, om der er emissioner, der er lavere end tærsklerne, eller
om virksomhedens produktion er ophørt. Kommissionen ønsker denne viden for bedre at kunne for-
tolke E-PRTR data.
Virksomhedens produktionsvolumen, driftstimer og antal ansatte
Kommissionen foreslår at gøre indberetning af produktionsvolumen, antal driftstimer og antal ansatte
obligatorisk senest fra 2020. Disse data har tidligere været valgfrie at indberette, og disse indberet-
ningsfelter har ikke været anvendt i Danmark. Kommissionen ønsker at medtage disse data og be-
grunder bl.a. dette med, at alene oplysninger om udledte mængder af forurenende stoffer ikke giver
mulighed for at vurdere virksomhedens miljøpræstation og sammenligne med andre virksomheder,
når virksomhedens størrelse ikke kendes.
En virksomheds tilladte produktionsvolumen vil typisk fremgå af miljøgodkendelsen, som er offentlig
tilgængelig, men det aktuelle produktionsvolumen i løbet af et rapporteringsår er ikke offentligt til-
gængeligt og vurderes at være omfattet af fortrolighed som udgangspunkt. Antal driftstimer vil i en
række tilfælde fremgå af miljøgodkendelsen eller ansøgningen om miljøgodkendelse, som er offentlig
tilgængelig, men det aktuelle antal driftstimer i løbet af et rapporteringsår er ikke offentligt tilgænge-
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Notat om komitésag om udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR)
2060243_0003.png
ligt og vurderes at være omfattet af fortrolighed som udgangspunkt. Oplysninger om realiserede pro-
duktionsvolumener og driftstimer vil nogle virksomheder sandsynligvis anse for følsomme eller fortro-
lige, da disse data eventuelt kan blive anvendt af konkurrerende virksomheder til at udregne økonomi-
ske nøgledata. Miljøstyrelsen forudser derfor anmodninger fra virksomheder om at fortroligholde ak-
tuel produktionsvolumen, driftstimer og også antal ansatte, hvis forslaget vedtages i den nuværende
form.
Både produktionsvolumen og driftstimer vil være afhængig af de konkrete produkter og kan ikke gene-
raliseres meningsfuldt med den foreslåede tilgang. Kommissionens forslag bør derfor revideres således
at det fastholdes af alle de ovennævnte administrative data er frivillige at indberette. Alternativt bør
forslaget revideres således at der gives mulighed for at indberette i foruddefinerede intervaller.
Udvidelse af indberetningskrav
De eksisterende indberetningskrav omfatter en valgfri mulighed for at videregive webadresse på virk-
somheden. Kommissionen foreslår i stedet, at der skal rapporteres link til miljørapport eller EMAS
redegørelse. Dette vil være en markant udvidelse af indberetningskravene. Herudover er det ikke alle
virksomheder, der i dag er omfattet af krav, hverken fra EU regulering eller national regulering, til at
udarbejde en miljørapport. EMAS en europæisk miljøledelsescertificering, der er frivillig. Der er kun få
danske produktionsvirksomheder, der benytter EMAS.
Det vurderes, at det er kommissionens hensigt, at foreslåede administrative data hvert år skal rappor-
teres for alle virksomheder omfattet af bilag 1 til E-PRTR-forordningen. Hvis det er Kommissionens
hensigt at opnå en årlig ajourføring, vil dette kræve indberetning fra langt flere virksomheder, end det
indtil nu har været tilfældet, og med dertil hørende sagsbehandling og kvalitetssikring hos tilsynsmyn-
dighederne, hvilket primært er kommunerne.
Hidtil har indrapportering af data fra en virksomhed kun været påkrævet, såfremt virksomheden i det
forgangne kalenderår har haft udledninger af enkeltstoffer større end de tærskler, der er nævnt i bilag
2 til E-PRTR-forordningen, eller overført mere end 2 ton/år farligt affald eller mere end 2.000 tons
ikke-farligt affald per år.
En række større virksomheder indrapporterer typisk hvert år, men der er også mange virksomheder,
som ikke indrapporterer data hvert år, men hvor indrapportering er mere sporadisk alt efter om de i et
kalenderår har haft emissioner større end nævnt i bilag 2 til forordningen eller indrapporteringspligti-
ge affaldsmængder.
Størstedelen af virksomhederne omfattet af E-PRTR har aldrig indrapporteret E-PRTR data, da virk-
somhederne aldrig har overskredet tærsklerne for indberetning af data. E-PRTR omfatter også bran-
cher, som i Danmark udgøres af mindre og mellestore virksomheder. Der er ca. 200 virksomheder,
der indberetter årligt, mens i alt 2.000 virksomheder er omfattet af Forordningen.
Tabel 1: Kommissionens forslag til rapportering af nye eller ændrede administrative data:
Felt nr.
2.11 NYT
2.12
Feltbeskrivelse i forslag
Virksomhedens driftsstatus
Produktionsvolumen
Tidsfrist
Obligatorisk
Valgfrit for 2019
data, derefter
obligatorisk
Valgfrit for 2019
data, derefter
obligatorisk
Eksisterende krav
Intet
kravet er nyt
Indtil nu valgfrit. Danmark har
ikke tidligere rapporteret dette.
Indtil nu valgfrit. Danmark har
ikke tidligere rapporteret dette.
2.13
Antal driftstimer
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Notat om komitésag om udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR)
2060243_0004.png
Felt nr.
2.14
Feltbeskrivelse i forslag
Antal ansatte
2.15 NYT
Web adresse med link til miljø-
rapport eller EMAS redegørelse
Tidsfrist
Valgfrit for 2019
data, derefter
obligatorisk
Obligatorisk
Eksisterende krav
Indtil nu valgfrit. Danmark har
ikke tidligere rapporteret dette.
Intet
kravet er nyt.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 1172 af 13/10/2015 om et register over udledning og overførsel af forurenende stof-
fer (PRTR) gennemfører E-PRTR forordningen i dansk ret.
Konsekvenser
Kommissionens forslag om flere indberetningsfelter vil føre til øgede administrative og økonomiske
byrder for såvel virksomheder som myndigheder.
En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgivning, herunder en konse-
kvensændring i PRTR-bekendtgørelsen, der gennemfører administrative bestemmelser i E-PRTR for-
ordningen.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at give et økonomisk overslag over øgede udgifter for virk-
somheder og myndigheder.
Der er ca. 2.000 virksomheder, herunder virksomheder og husdyrbrug omfattet af IED, der er omfat-
tet af E-PRTR, mens der dog kun er ca. 200 virksomheder, der i dag overskrider forordningens græn-
ser for rapportering og hvor Danmark hermed er forpligtiget til at indberette disse emissioner til E-
PRTR registret. Miljøstyrelsen er i færd med at etablere et nyt fælles LCP/PRTR indberetningssystem
til afløsning for det gamle indberetningssystem for PRTR/Grønne regnskaber.
Der forventes at være minimale udgifter for virksomhederne, for så vidt angår hovedparten af de for-
slåede stamdata der i dag indberettes. Stamdata for alle ca. 2.000 omfattede virksomheder forventes i
overvejende grad allerede at være til stede i blandt andet Miljøstyrelsens portal over virksomheder
(Digital Miljøadministration), der samler indberettede oplysninger fra miljømyndighederne. Stamdata
forventes derfor ikke at blive en årlig oplysning, der skal afgives af virksomhederne.
For alle ca. 2.000 virksomheder inklusiv IED/E-PRTR husdyrbrug, foreslår kommissionen at det gøres
obligatorisk fremover årligt at indberette særlige oplysninger om produktionsvolumen, driftstimer og
antal ansatte, uanset om virksomheden har/ikke har udledte emissioner og affaldsmængder over tær-
skelværdier. Dette forventes at medføre administrative og økonomiske byrder for såvel erhvervet som
myndigheder, der på nuværende tidspunkt ikke er muligt at anslå for hverken erhvervet, tilsynsmyn-
dighederne eller staten.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Notat om komitésag om udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR)
2060243_0005.png
Miljøstyrelsen forventer samtidigt, at der i modsætning til tidligere vil komme en større mængde af
anmodninger om fortrolighed, som medfører ekstra tidsforbrug hos både virksomheder, tilsynsmyn-
digheder og for Miljøstyrelsen, når data skal behandles og rapporteres.
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Dansk Industri påpeger, at den nationale myndigheds kapacitet til at kvalitetssikre oplysninger fra
virksomheder bør tilpasses, så fristerne kan overholdes. Dansk Industri finder desuden ændringen fra
frivillig til obligatorisk for en række parametre kritisk. Dansk Industri vurderer, at forslaget om at gøre
oplysningen om en virksomheds driftsstatus obligatorisk, vil tidoble antallet af indberetningsberørte
virksomheder eller anlæg. Dansk Industri betragter dette, som en meget væsentlig stigning i admini-
strative byrder. Dansk Industri finder ikke rapportering om produktionsvolumen væsentlig, og mener,
at antallet af driftstimer er virksomhedskritisk information, der ikke bør offentliggøres. Dansk Industri
finder også, at antal ansatte ikke har noget med en virksomheds miljøperformance at gøre, og at skulle
indberette en miljørapport eller EMAS-redegørelse samtidigt med overskridelser af tærskelværdier
som dobbeltkonfekt. Dansk Industri vurderer overordnet set, at der ikke er hjemmel i PRTR-
forordningens til at indhente den ønskede data, blot fordi Kommissionen ønsker at bruge det til analy-
ser. Dansk Industri er derfor imod forslaget.
Landbrug & Fødevarer mener, at kraverne er helt ude af proportioner med de økonomiske og admini-
strative byrder. Landbrug & Fødevarer mener, at argumenterne for at bede om yderligere data er me-
get svage, og at den kan indhentes på langt mindre indgribende vis, og Landbrug & Fødevarer vurde-
rer, at det ikke bidrager med større åbenhed eller miljøgevinster. Det må forventes, at en række hus-
dyrbrug vil have udgifter til brug af deres lokale landbrugskonsulent. Inddragelsen af yderligere 1.800
virksomheder er ifølge Landbrug & Fødevarer ude af proportioner med de økonomiske og administra-
tive byrder, og vil medføre betydelige ”irritationsbyrder”. Landbrug & Fødevarer kritiserer, at indbe-
retningspligten ændres fra proportionaltiet, hvor kun relevante forurenende virksomheder er omfattet,
til at gælde alle. Landbrug & Fødevarer opfordrer derfor til, at Danmark skal arbejde for, at indberet-
ning bliver valgfri eller at alternativt, at forpligtigelsen for indberetningen ligger hos medlemsstaten og
ikke virksomhederne. Hvis dette ikke er muligt, anbefaler Landbrug & Fødevarer, at Danmark stem-
mer imod forslaget.
Bryggeriforeningen mener, at det bør drøftes, om et centralt PRTR-register opfylder et reelt behov
eller blot er et ønske fra Kommissionen, der ikke er strengt nødvendigt. I forhold til de specifikke pa-
rametre, mener Bryggeriforeningen, at indberetningen af virksomhedens driftsstatus, driftsvolumen
og driftstimer bør være frivillige. Bryggeriforeningen finder ikke antal ansatte eller indberetningen af
miljørapport eller EMAS-redegørelse for relevant, og mener derfor disse parametre bør slettes. Bryg-
geriforeningen er derfor imod forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemsstater (Frankrig, Sverige, Tyskland m.fl.) forventes at stille sig skeptiske over for
Kommissionens forslag med mindre, der foretages nogle justeringer af forslaget.
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 13: Notat om komitésag om udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR)
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man det overordnede formål om at forbedre reglerne om PRTR, med det formål
at give offentligheden bedre adgang til miljøoplysninger ved at oprette sammenhængende, integrerede,
landsdækkende registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer (PRTR-registre) og finder
offentlighedens indsigt i de mest forurenende virksomheder vigtig. Dog indeholder forslaget oplys-
ningskrav, som ikke vurderes at bidrage væsentligt til formålet.
Fra dansk side finder man derfor, at Kommissionens forslag bør ændres, således at det ikke strider
imod forordningens bilag III, som fastslår at indberetning af produktionsvolumen, antal driftstimer og
antal ansatte, samt om web-adresse er frivillige oplysninger. Muligheder for fortroligholdelse af oplys-
ninger bør desuden yderligere afklares.
Fra dansk side vil man i den danske gennemførelse af indberetningskravene i videst muligt omfang
genbruge administrative oplysninger, der allerede er tilgængelige for myndighederne, således at virk-
somhedernes indberetning bliver så enkel så mulig.
Fra dansk side agter man på den baggrund at støtte forslaget, idet man lægger afgørende vægt på, at
forslaget ændres, således at det ikke strider imod forordningens bilag III, som fastslår at indberetning
af produktionsvolumen, antal driftstimer og antal ansatte, samt om web-adresse er frivillige oplysnin-
ger.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6