Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2071770_0001.png
Den 2. september 2019
MFVM 878
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens udkast til gennemførelsesbeslutning vedrørende fastsættel-
se af regler om beregning, kontrol og rapportering af data om deponering af
husholdningsaffald og husholdningslignende affald fra andre kilder i overens-
stemmelse med Rådets direktiv 1999/31/EF om deponering af affald (komité-
sag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesbeslutning, der præciserer og harmoniserer
reglerne for, hvorledes medlemsstaterne skal gennemføre deponeringsdirektivets bestemmelser om
beregning, kontrol, rapportering og rapporteringsformat for husholdningsaffald, der deponeres.
Reglerne i forslaget skal bidrage til at sikre pålideligheden og sammenligneligheden af de data, med-
lemsstaterne indrapporterer om opfyldelse af deponeringsdirektivets målsætning om, at medlems-
staterne i 2035 maksimalt deponerer 10 % af deres husholdningsaffald. Udover at præcisere direkti-
vets bestemmelser om, hvad der skal medregnes i opgørelsen af husholdningsaffald, der deponeres,
indebærer forslaget, at medlemsstaterne på en række områder skal levere mere præcis dokumenta-
tion for, hvorledes de opfylder direktivets målsætning for deponering af husholdningsaffald, herun-
der krav til indholdet i en årlig kvalitetssikringsrapport. Forslaget forventes sat til afstemning i
affaldskomiteen den 11. september 2019. Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller admini-
strative konsekvenser for regioner, kommuner eller erhvervslivet. Forslagets analyse- og rapporte-
ringskrav vurderes at have begrænsede statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at
påvirke det danske beskyttelsesniveau. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til kommissionsbeslutning om fælles regler for medlemsstaternes
beregning, kontrol og rapportering om mængden af husholdningsaffald- og husholdningslignende
affald fra andre kilder (herefter husholdningsaffald) til deponering.
Forslaget er fremlagt med hjemmel i artikel 5a stk. 4 og artikel 15 stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2018/851 af 30. maj 2018 om ændring af direktiv 1999/31 (EF) om deponering af affald.
Forslaget behandles efter en undersøgelsesprocedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under
affaldsdirektivet. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissio-
nen forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
ikke forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag
eller inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse
med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komité-
en et ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appelud-
valget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage for-
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 132: Notat om komitésag om deponering af affald
slaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen for-
slaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage
forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i affaldskomiteen den 11. september 2019.
Formål og indhold
Som udmøntning af Kommissionens handlingsplan om cirkulær økonomi fra december 2015, har Rå-
det og Europa-Parlamentet i maj 2018 vedtaget en række ændringer af centrale affaldsdirektiver, her-
under tilføjet en ny artikel 5, stk. 5 til deponeringsdirektivet med krav om at nedbringe mængden af
deponeret husholdningsaffald til maksimalt 10 % i 2035. Med direktivets artikel 5a fastsættes over-
ordnede regler for beregning af om målet er opfyldt, ligesom det i stk. 4 bestemmes, at Kommissionen
skal fremlægge forslag om nærmere fælles regler for medlemsstaternes beregning, verificering og lø-
bende rapportering af data gennem vedtagelse af en såkaldt gennemførelsesbeslutning. Reglerne skal
bidrage til at sikre pålidelighed og sammenlignelighed af de data medlemsstaterne indrapporterer om
opfyldelse af deponeringsdirektivets målsætning om at nedbringe deponeringen af husholdningsaffald.
Kommissionens forslag indeholder følgende centrale elementer:
Forslagets afgørende bestemmelse er artikel 2, hvor det i stykke 1-4 fastsættes, hvad der skal medreg-
nes, og hvad der ikke skal medregnes i en medlemstats samlede opgørelse af husholdningsaffald til
deponering inden for et givet kalenderår:
Husholdningsaffald, der deponeres med det specifikke formål at mindske gener og farer fra depone-
ringsanlægget skal medregnes, og dette uden at der sker fradrag for husholdningsaffaldets vandind-
hold.
Hvis husholdningsaffald eksporteres til genanvendelse eller nyttiggørelse i et andet bestemmelsesland
i eller uden for EU, så skal den fraktion af affaldet der fremkommer som resultat af yderligere sorte-
ringsoperationer forud for selve genanvendelsesoperationen og som eventuelt efterfølgende deponeres
i bestemmelseslandet medregnes og rapporteres som deponeret i det land, hvor husholdningsaffaldet
er indsamlet.
Husholdningsaffald, der forbrændes i anlæg alene med henblik på bortskaffelse, (det vil sige uden
energiudnyttelse) skal medregnes som deponeret, idet der dog kan fraregnes materialer, der efterføl-
gende sorteres ud af forbrændingsslaggen til nyttiggørelse opgjort i forhold til, hvor stor en andel hus-
holdningsaffaldet udgør af det affald, der forbrændes i anlægget.
Endelig præciseres bestemmelsen i deponeringsdirektivets artikel 5a, stk.1d, der handler om, at det
affald, der fremkommer i selve den operation, hvor husholdningsaffaldet repareres så produktet kan
genbruges eller omdannes til genanvendelige stoffer, produkter eller materialer, det vil sige efter be-
regningspunktet, hvor genanvendelsen opgøres, ikke medregnes som husholdningsaffald til depone-
ring. Som afvigelse fra hovedreglen gælder dog, at det affald, der fremkommer når husholdningsaffald
for eksempel forberedes til at kunne repareres med henblik på genbrug, og som efterfølgende depone-
res, skal medregnes som husholdningsaffald, der deponeres. Det samme krav om medregning gælder
for de materialer, der mekanisk frasorteres under eller efter den aerobiske eller anaerobiske behand-
ling af bio-affald fra husholdninger, og som efterfølgende deponeres.
I øvrigt indeholder forslagets artikel 3, stk. 1 fastsættelse af regler om, at medlemsstater fremover skal
benytte tabelformatet mv. fra forslagets bilag I til at indberette data vedrørende artikel 5, stk. 2 i depo-
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 132: Notat om komitésag om deponering af affald
neringsdirektivet. Denne artikel omhandler målsætninger, der stammer fra det gamle direktiv, og an-
går andelen af bionedbrydeligt husholdningsaffald, der deponeres.
Desuden fastsættes regler om, at medlemsstater fremover skal benytte tabelformatet m.v. fra forslagets
bilag II til at indberette data vedr. Artikel 5, stk. 5 i deponeringsdirektivet. Denne artikel omhandler
målsætningen om at nedbringe den samlede andel af husholdningsaffald, der deponeres, til maksimalt
10 % inden 2035.
Artikel 4 ophæver det tidligere indrapporteringskrav efter Kommissionens beslutning 2000/738/EC
på baggrund af de nye rapporteringskrav, der fastsættes i retsakten.
Endelig opstilles der i de to nævnte bilag til forslaget retningslinjer for medlemsstaternes årlige indbe-
retning til Kommissionen vedr. henholdsvis det eksisterende krav om at nedbringe andelen af bioned-
brydeligt husholdningsaffald samt vedr. det nye krav om, at der i 2035 maksimalt deponeres 10 % af
husholdningsaffaldet, herunder redegørelse for en række forhold omkring datatilvejebringelsen, som
kan tjene til at dokumentere validiteten i de indrapporterede data (en såkaldt datakvalitets rapport).
Det bemærkes endvidere, at bestemmelserne i Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt læg-
ger sig meget tæt op af de regler, der allerede er fastsat i deponeringsdirektivets artikel 5a og kun i
mindre grad tjener til at præcisere de heri fastsatte regler.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er i affaldsdatabekendtgørelsen fastsat regler om, at virksomheder, der håndterer affald (affalds-
operatører) skal opgøre husholdningsaffald til deponering og indmelde oplysninger herom til det nati-
onale affaldsdatasystem.
Konsekvenser
Bestemmelserne i nærværende kommissionsbeslutning vil være umiddelbart gældende i Danmark,
som et selvstændigt supplement til affaldsdatabekendtgørelsen. Forslaget har ingen lovgivningsmæs-
sige konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken kommuner,
regioner eller erhverv. Forslaget vurderes, at have meget begrænsede statsfinansielle konsekvenser
begrundet i den udvidede rapporteringsforpligtelse, som Miljøstyrelsen skal forestå til Kommissionen,
og idet det vurderes, at de beregninger, der skal foretages ved opgørelsen af husholdningsaffald til
deponering, grundlæggende vil kunne hentes ud af det eksisterende affaldsdatasystem for så vidt an-
går det husholdningsaffald, der håndteres i Danmark.
Bestemmelsen efter forslagets artikel 2, stk.2 af, i hvilket omfang der sker deponering i udlandet af
dansk indsamlet husholdningsaffald, udført til genanvendelse, vil forventeligt skulle finde sted i kom-
bination med at, der indhentes den viden om tabsrater for de enkelte affaldsfraktioner, som er nød-
vendig for at kunne opgøre endelig genanvendelse af husholdningsaffald, således som det kræves i det
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 132: Notat om komitésag om deponering af affald
2071770_0004.png
reviderede affaldsrammedirektiv. Kommissionen forventes inden udgangen af 2019 at fremlægge for-
slag til, hvordan medlemsstaterne kan benytte såkaldt gennemsnitlige tabsrater for forskellige genan-
vendelige affaldsfraktioner, til at vurdere størrelsen af den endelige genanvendelse, og sideløbende
hermed et kvantitativt grundlag for at vurdere affaldsbortskaffelsesomfanget ad andre kanaler (depo-
nering/forbrænding).
Forslaget vurderes ikke at påvirke det danske beskyttelsesniveau.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Kommunernes Landsforening bakker op om mere ensartet rapportering.
Landbrug & Fødevarer støtter Kommissionens forslag, da det er vigtigt at sikre ensartede retningslin-
jer. Sammenlignelige data kan sikre, at kontrollen af målet om at reducere mængden af husholdnings-
affald, der deponeres, sker på et fair grundlag. Reduktion af deponering øger mængden til genanven-
delse. Landbrug & Fødevarer støtter, at genanvendelsen af især bioaffald øges og anvendes i en cirku-
lær økonomi.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes, at være opbakning til forslaget fra de øvrige medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter den foreslåede harmoniserede beregningsmetode for deponering af husholdnings-
affald på tværs af medlemsstaterne, samt de fælles retningslinjer for rapportering herom. En ensartet
metode til beregning af deponering på tværs af medlemsstaterne er nødvendig for at sikre, at data kan
sammenlignes på tværs af EU og anvendes til at kontrollere, at landene lever op til den fastlagte mål-
sætning om i 2035 maksimalt at deponere 10 % af husholdningsaffaldet som fastsat i artikel 5, stk. 5 i
deponeringsdirektivet. Det bemærkes, at Danmark efter den seneste opgørelse (affaldsstatistik 2016) -
og med de hidtidige beregningsregler - deponerer omkring 1 % af husholdningsaffaldet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4