Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 162
Offentligt
2074861_0001.png
10. september 2019
MFVM 889
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til en gennemførelsesretsakt om at forlænge godkendelsen for propi-
conazol i produkttype 8, i henhold til forordning 528/2012 om tilgængeliggørel-
se på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår en udskydelse af udløbsdatoen for godkendelsen af aktivstoffet propiconazol i
træbeskyttelsesmidler (produkttype 8) i henhold til forordning 528/2012 om biocidholdige produkter
(komitesag). Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at stoffet fortsat må indgå som aktivstof i
biocidholdige produkter i den angivne produkttype. Der er ingen væsentlige økonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet og staten. Der er heller ingen væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner og kommuner. Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Der er på nuværende tidspunkt ca. 60 biocidgodkendelser med propiconazol i træbe-
skyttelsesmidler i Danmark, hvilket svarer til næsten 60 % af biocidgodkendelserne inden for træbe-
skyttelsesmidler. Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stoffet er god-
kendt i EU i dag. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Biocidholdige pro-
dukter den 19. september 2019. Regeringen mener ikke, at godkendelsens udløbsdato for propicona-
zol i produkttype 8 skal forlænges i en periode på 2,5 år. Da propiconazol er klassificeret som ska-
dende for fostre og forplantningsevnen i kategori 1B og dermed er omfattet af udelukkelseskriterier-
ne, bør godkendelsen ikke fornys. Regeringen agter på den baggrund at stemme imod forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til beslutning, om at godkendelsen af propiconazol i
træbeskyttelsesmidler (produkttype 8) forlænges i en periode på 2,5 år, hvilket er tilstrækkeligt til at
kunne vurdere ansøgningen om fornyet godkendelse. En sådan udskydelse vil medføre, at udløbsdato-
en for godkendelsen udskydes til 30. september 2022.
Forslaget har hjemmel i artikel 82 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter.
Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgi-
ver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget. Afgi-
ves der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelæg-
ge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke ved-
tage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissio-
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 162: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsen for propiconazol i træbeskyttelsesmidler
2074861_0002.png
nen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen
vedtage forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Biocidholdige produkter den 19. sep-
tember 2019.
Formål og indhold
Forslaget drejer sig om beslutning om at forlænge godkendelsen i en periode, der er tilstrækkelig til at
give mulighed for at vurdere ansøgningen om fornyet godkendelse for aktivstoffet:
Propiconazol (CAS nr. 60207-90-1)
Aktivstoffet er omfattet af udelukkelseskriterierne i henhold
til artikel 5, stk. 1
1
i forordning 528/2012, da stoffet er klassificeret som skadende for fostre og for-
plantningsevnen i kategori 1B. Aktivstoffet er optaget som godkendt aktivstof i træbeskyttelsesmidler
(produkttype 8), og der foreligger en ansøgning om fornyet godkendelse. Ansøgningen om fornyet
godkendelse er indsendt til Finland, men da Finland har meddelt Kommissionen, at en fuld evaluering
er nødvendig, kan evalueringen om fornyelsen ikke nås, før den nuværende udløbsdato for godkendel-
sen (31. marts 2020).
Fristen for, hvornår godkendelsesindehavere skal indsende ansøgning om fornyet godkendelse, er i
biocidforordningen sat så kort, at en fuld evaluering om fornyelse ikke kan nås, inden udløbsdatoen
for godkendelsen. Før et aktivstof kan fornys, skal der foreligge en vurdering af stoffets hormonforstyr-
rende egenskaber, jævnfør
”Kriterierne
for bestemmelse af hormonforstyrrende egenskaber”, som
trådte i kraft den 7. juni 2018 for biocider. Vurderingen skal for propiconazol foretages ved revurde-
ringen, og blandt andet derfor er der behov for en fuld evaluering. Desuden er der behov for at gen-
nemgå nye retningslinjer og eventuelle studier, som er kommet til, siden den oprindelige godkendelse
blev givet i 2010. Som en konsekvens af, at det medlemsland, der skal forestå vurderingerne, vurderer,
at der er behov for en fuld evaluering, foreslår Kommissionen derfor at udskyde udløbsdatoen for god-
kendelsen af stoffet i den respektive produkttype for at give mulighed for en fuld evaluering af ansøg-
ningen om fornyet godkendelse, som det tidligere var tilfældet med fornyelsen af andre aktivstoffer.
Udløbsdatoen foreslås udskudt med 2,5 år til 30. september 2022 for propiconazol i produkttype 8.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltnin-
ger af en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af nye gennemførelsesafgørelse, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelsen bliver ændret. Det vil betyde, at pro-
piconazol i træbeskyttelsesmidler (produkttype 8) forbliver på EU-listen over godkendte aktivstoffer.
Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekven-
ser af forslaget.
Udelukkelseskriterierne er de kriterier, som gør at et aktivstof som udgangspunkt ikke kan godkendes, hvis det
for eksempel er kræftfremkaldende, mutagent eller reproduktionstoksisk i kategori 1A eller 1B.
1
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 162: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsen for propiconazol i træbeskyttelsesmidler
2074861_0003.png
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser. Forslaget har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Miljøstyrelsen har i øjeblikket ca. 60 biocidgodkendelser indeholdende propiconazol i træbeskyttel-
sesmidler til brug i Danmark. Dette er næsten 60 % af biocidgodkendelserne i træbeskyttelsesmidler
(idet det enkelte træbeskyttelsesmiddel kan indeholde flere aktivstoffer), men disse godkendelser vil
blive påvirket af propiconazols nye klassificering pr. 1. maj 2020, idet stoffet derefter ikke må indgå i
midler til private i koncentrationer over 0,3 procent, mens midler til industriel og professionel anven-
delse vil blive underlagt restriktioner.
Forslaget vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på, hvilke midler
med det pågældende aktivstof, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Danmarks Naturfredningsforening bakker op om at stemme imod en forlængelse af propiconazol.
Danmarks Farve- og Limindustri ønsker, at man fra dansk side støtter Kommissionens forslag om at
udskyde udløbsdatoen, således at der bliver tilstrækkelig tid til at gennemføre den grundige og fuld-
stændige vurdering af stoffet. Danmarks Farve- og Limindustri er kommet med omfattende kommen-
tarer, som er opsummeret her. Danmarks Farve- og Limindustri bemærker, at stoffet er ét af de to
aktivstoffer i produkttypen, som branchen har mulighed for at anvende for at opnå den ønskede effekt
og beskyttelse af træet mod svampeangreb. Det er en udfordring for industrien, at flere og flere aktiv-
stoffer vurderes med stramme klassificeringer, hvilket hænger sammen med, at de effektivt kan an-
vendes til at bekæmpe uønskede og ødelæggende organismer. Det er vigtigt, at der er opmærksomhed
på, at der også i fremtiden er aktivstoffer at vælge imellem, da de indgår i biocidprodukter, som udfyl-
der en samfundsmæssig nyttig funktion, i dette tilfælde bevarelse af bygninger, bygningselementer og
bygningskonstruktioner.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret
flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Ved behandlingen i EU er det vurderet, at det er nødvendigt at udskyde udløbsdatoen for godkendel-
sen af propiconazol i træbeskyttelsesmidler i 2,5 år for at kunne nå at lave en fuldstændig vurdering af
stoffet i forbindelse med en eventuel fornyelse af godkendelsen. Regeringen kan dog ikke støtte Kom-
missionens forslag om en forlængelse af godkendelsesperioden på 2,5 år.
På basis af stoffets nye klassificering som skadende for fostre og forplantningsevnen i kategori 1B, som
finder anvendelse fra senest 1. maj 2020, er stoffet allerede omfattet af udelukkelseskriterierne i hen-
hold til artikel 5, stk. 1 i biocidforordningen. Stoffet bør derfor ikke godkendes, og derfor lægger
regeringen afgørende vægt på, at godkendelsesperioden for propiconazol ikke forlænges.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 162: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsen for propiconazol i træbeskyttelsesmidler
Propiconazol er blevet forbudt som pesticid på baggrund af dets nye klassificering som skadende for
fostre og forplantningsevnen i kategori 1B, og fordi der ikke blev vist sikker anvendelse for grundvan-
det for de anvendelser som pesticid, der blev vurderet i EU.
Regeringen agter på den baggrund at stemme imod forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4