Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2077489_0001.png
Den 18. september 2019
MFVM 897
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 for så vidt an-
går grænseværdier for Perchlorat i forskellige fødevarer (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om at fastsætte grænseværdier for perchlorat i frugt, grøntsager, te, mo-
dermælkserstatning og mad til små børn (komitésag). Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Ko-
mité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 26. september 2019. Forslaget skønnes ikke at have
væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervet, da indholdet i fødevarerne i EU gene-
relt ligger under de foreslåede grænseværdier. Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark og i
EU, idet der i dag ikke er fastsat grænseværdier for perchlorat. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af EU-Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. de-
cember 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer, hvorved der fastsæt-
tes grænseværdier for perchlorat i frugt, grøntsager, te, modermælkserstatning og mad til små børn.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om fællesskabsproce-
durer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger EU-Kommissionen forslaget for Rå-
det og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og abso-
lut flertal inden for 3 måneder. EU-Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet til-
slutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående
Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger EU-Kommissionen sagen for Rådet og Euro-
pa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. EU-
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har ud-
talt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 26. september 2019.
Formål og indhold
Forslaget fastsætter maksimalgrænseværdier for perchlorat i frugt, grøntsager, te, modermælkserstatning og mad
til små børn i forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte
forurenende stoffer i fødevarer.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 183: Notat om komitésag om grænseværdier for Perchlorat i forskellige fødevarer
Perchlorat kan hæmme optaget af iod i skjoldbruskkirtlen hos mennesker. Perchlorat findes naturligt i miljøet og
kan dannes i atmosfæren og udfældes til jord og grundvand. Det forekommer også som en miljøforurening, der
opstår ved anvendelse af kvælstofgødning ved industrielle processer og ved fremstilling af diverse produkter.
Perchlorat kan også dannes under nedbrydning af natriumhypochlorit, der anvendes til desinfektion af vand.
Vand, jord og gødning betragtes som mulige kilder til forurening af fødevarer med perchlorat.
I 2015 udarbejdede Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne
”erklæring
om forekomsten af perchlorat i
fødevarer”,
hvor der blev fastsat niveauer for, hvad der bør accepteres af medlemsstaterne i forhold til indhold af
perchlorat i en række fødevarer, når fødevarer samhandles. Forud havde der været problemer med samhandel i
medlemsstaterne, hvilket var den primære årsag til at foreslå en erklæring med fastsatte niveauer.
På baggrund af EFSA’s seneste vurdering og med de data, der nu foreligger, er det besluttet at fastsætte EU græn-
seværdier for perchlorat i fødevarer. De foreslåede grænseværdier er for de fleste fødevaregrupper halveret i for-
hold til tidligere værdier i erklæringen, der blev vedtaget i 2015. Med de nye foreslåede grænseværdier forventes
det, at man forhindrer samhandelsproblemer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitets-
kontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurde-
ring, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af forordning nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier
for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre
andre ændringer af lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes heller
ikke at have væsentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervet, jf. nedenfor.
Grænseværdierne for perchlorat fastlægges på baggrund af en risikovurdering foretaget af den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritet (EFSA).
De foreslåede grænseværdier er vurderet af DTU Fødevareinstituttet. DTU finder, at de nye grænser ikke vil have
signifikant betydning for indtaget af perchlorat, da indholdet i fødevarerne i EU generelt ligger under de foreslåe-
de grænseværdier.
Til dette bemærker Fødevarestyrelsen, at der særligt i de sydeuropæiske lande er fundet forhøjede indhold af
perchlorat i visse fødevarer. Der er kun fundet lave indhold af perchlorat i danske fødevarer. De nye grænseværdi-
er vil forhindre markedsføring af fødevarer med et særligt højt indhold af perchlorat.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 183: Notat om komitésag om grænseværdier for Perchlorat i forskellige fødevarer
En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at betyde et styrket beskyttelsesniveau i Danmark og i EU, da der i
dag ikke er fastsat grænseværdier for perchlorat i lovgivningen.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det afgørende vigtigt, at der fastsættes grænseværdier, der bidrager til at øge forbrugersikker-
heden. Det er samtidig afgørende for regeringen, at grænseværdier fastsættes på baggrund af videnskabeligt base-
rede risikovurderinger foretaget af EFSA. En vedtagelse af forslaget skønnes samlet set at styrke beskyttelsesni-
veauet i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 3/3