Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 206
Offentligt
2080423_0001.png
NOTAT
18. september 2019
19/06088-16
Click here to enter text.
Notat til Folketingets Europaudvalg, Erhvervsudvalg samt Miljø- og
Fødevareudvalg om afgivelse af indlæg i en sag ved Det Udvidende
Appelkammer ved Det Europæiske Patentkontor - sag G-3/19
1.
Indledning
Præsidenten for Den Europæiske Patentmyndighed (EPO) har henvist en
afgørelse truffet den 5. december 2018 af et Teknisk Appelkammer til Det
Udvidede Appelkammer i en sag, der drejer sig om, hvorvidt planter, der
er fremstillet ved en overvejende biologisk proces, kan patentbeskyttes.
Præsidenten ønsker en afklaring af, hvorvidt det er i overensstemmelse med
Den Europæiske Patentkonvention (EPK), at der vedtages en regel af
EPO’s
Administrative Råd, der fortolker en given bestemmelse i EPK, uag-
tet at et af EPO’s Appelorganer har fortolket bestemmelsen på en anden
måde i konkrete sager.
2.
Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
EPO blev etableret i 1977 på baggrund af EPK fra 1973. Formålet med
EPO er at styrke samarbejdet mellem europæiske stater med henblik på at
beskytte opfindelser og at etablere en procedure, hvor man kan få patent i
flere lande ved én ansøgning. EPO består af 38 stater, heraf EU’s medlems-
stater samt ti andre lande
1
.
Den konkrete sag vedrører en meget mørkegrøn peberfrugt, der kan høstes
på et tidspunkt, hvor den endnu ikke er moden, og som har en forbedret
ernæringsværdi. Patentansøgeren har frembragt peberfrugtplanten ved en
overvejende biologisk proces. Der er enighed om, at en
overvejende biolo-
gisk proces
ikke kan patententes, hverken efter EPK
2
eller efter EU-retten
3
.
1
Albanien, Nordmakedonien, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Serbien, Schweitz
og Tyrkiet
2
Jf. dennes artikel 53, litra (b), hvorefter overvejende biologiske processer til produktion af planter
eller dyr ikke kan patenteres. En overvejende biologisk proces kan f.eks. være en traditionel avls-
metode, hvor man udvælger og krydser planter med særlige egenskaber og videreavler disse med
henblik på at opnå en plante med en ønsket egenskab.
3
Jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/44/EF af 6. juli 1998 om retlig beskyttelse af bio-
teknologiske opfindelser (biotek-direktivet), artikel 4.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 206: Afgivelse af indlæg i en sag ved Det Udvidede Appelkammer ved Det Europæiske Patentkontor - sag G-3/19
2080423_0002.png
2/4
Spørgsmålet er, om
selve produktet,
altså peberfrugtplanten, der er resulta-
tet af den overvejende biologiske proces, kan patenteres. Dette fremgår
ikke eksplicit af EPK.
På EPO’s område
er Det Administrative Råd
der består af repræsentanter
fra alle medlemsstaterne, herunder Danmark
af den opfattelse, at ej heller
produktet kan patenteres. Imidlertid har Det Udvidede Appelkammer i to
afgørelser fra 2015 fundet, at produktet godt kan patenteres
4
.
Disse afgørelser foranledigede, at EU-Kommissionen på EU-rettens om-
råde
og med henblik på at afhjælpe juridisk tvivl om forståelsen af biotek-
direktivet
i november 2016 offentliggjorde en meddelelse om visse artik-
ler i direktivet
5
. Kommissionen anfører, at det var EU-lovgivers hensigt
med direktivet at udelukke patentering af produkter, der er fremstillet ved
overvejende biologiske fremgangsmåder.
Ligeledes med henblik på at skabe klarhed vedtog
EPO’s Administrative
Råd i juni 2017 en administrativ regel (Regel 28), der henviser til artikel
53 i EPK og fastslår, at der ikke kan gives europæiske patenter på planter,
der er fremstillet ved overvejende biologiske processer.
Vedtagelsen af denne regel gav anledning til nærværende sag, og ”første
instansen” (Det Tekniske Appelkammer) traf afgørelse den 5. december
2018, og fandt, at Regel 28 er
i strid med EPK’s artikel 53,
som denne be-
stemmelse er fortolket i de tidligere afgørelser truffet af Det Udvidede
Appelkammer
6
. Derudover fandt Appelkammeret, at Det Administrative
Råd ikke har kompetence at vedtage en sådan fortolkende regel i strid
med tidligere praksis.
Præsidenten for EPO har på denne baggrund henvist sagen til Det Udvidede
Appelkammer, og anmodet om svar på 1) hvorvidt det er foreneligt med
EPK at fastlægge en fortolkning af en konventionsbestemmelse, der tidli-
gere er fortolket med et andet resultat af Det Udvidede Appelkammer, og
2) hvorvidt udelukkelse af patentering af planter frembragt ved en overve-
jende biologisk proces som fastlagt i Regel 28 er i overensstemmelser med
artikel 53 i EPK.
3.
Regeringens interesse og argumenter i sagen
Som EU-medlemsstat og konventionspart er Danmark bundet af såvel EU-
reguleringen på området, dvs. biotek-direktivet, som af EPK. Det er derfor
4
5
De såkaldte Tomato II og Broccoli II-sager (G
2/12, G 2/13)
EUT (2016/C 411/03)
6
Jf. ovennævnte Tomato II- og Broccoli II-sagerne
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 206: Afgivelse af indlæg i en sag ved Det Udvidede Appelkammer ved Det Europæiske Patentkontor - sag G-3/19
2080423_0003.png
3/4
i Danmarks og danske virksomheders interesse, at der er overensstemmelse
mellem fortolkningen af de to regelsæt.
Kommissionens meddelelse er ikke retligt bindende, men EU’s medlems-
stater
herunder Danmark
er af den opfattelse, at de er bundet af den
linje, der er lagt heri. En række medlemsstater har tilpasset deres lovgiv-
ning, så den er i overensstemmelse med meddelelsen, og i Danmark admi-
nistreres der iht. den linje, der er lagt af Kommissionen og Det Administra-
tive Råd.
Såfremt Det Udvidede Appelkammer når frem til, at et produkt af en over-
vejende biologisk proces
kan
patenteres, vil der være uoverensstemmelse
mellem reglerne i EU og i EPO, hvilket vil medføre usikkerhed om retsstil-
lingen. En sådan situation er uholdbar for samtlige EU-medlemsstater, og i
særdeleshed for de virksomheder, der opererer i EU.
Det forekommer usandsynligt, at EU vil ændre sin fortolkning af direktivet,
da der er bred enighed om denne i Rådet, Europa-Parlamentet og Kommis-
sionen. En afklaring af retsstillingen i tilfælde af uoverensstemmelse vil i
givet fald ligge år ude i fremtiden, og formentlig indebære afgørelse ved
EU-Domstolen og/eller en ændring af biotek-direktivet. En åbning af di-
rektivet er ikke ønskværdigt, da forhandlingen af direktivet var en lang og
vanskelig proces og udtryk for en række kompromisser.
Den væsentligste årsag til at afgive dansk indlæg i sagen er således at bakke
op om den fortolkning af EPK, der er lagt af Det Administrative Råd, og
som er på linje med Kommissionens og EU-medlemsstaternes fortolkning
af biotek-direktivet.
Derudover har regeringen også særlig interesse, da der udover den almin-
delige patentret også findes en særlig immateriel beskyttelse på plantesorts-
området, hvor planteforædlere efter bestemmelserne om plantenyhedsbe-
skyttelse
7
har mulighed for at få immaterielle rettigheder over en ny plan-
tesort, som de har fremavlet, og dermed kan opkræve licens fra producen-
ter, der ønsker at dyrke sorten.
Den væsentligste forskel mellem patentretten og plantenyhedsbeskyttelsen
er, at plantenyhedsbeskyttelsen på visse punkter er mere lempelig for bru-
gerne. Inden for plantenyhedsbeskyttelse gælder der nemlig en særlig und-
tagelse, "Breeders' exemption", hvorefter forædlere må videreforædle på
beskyttede sorter uden at skulle betale licens til sortsejeren. Undtagelsen er
7
Oprindeligt er plantenyhedsbeskyttelsen indført med International Convention for the Protection
of New Varieties of Plants (UPOV-konventionen) af 2. december 1961. Herudover findes nationale
regler og EU-retlige regler om plantenyhedsbeskyttelse, som alle bygger på UPOV-konventionen.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 206: Afgivelse af indlæg i en sag ved Det Udvidede Appelkammer ved Det Europæiske Patentkontor - sag G-3/19
4/4
til, for at sikre den fortsatte udvikling af planter og plantesorter, og derigen-
nem bæredygtige og anvendelige plantesorter, som fx har særlig sygdoms-
resistens eller kan modstå klimaforandringer, til gavn for hele fødevarekæ-
den.
Tillades det fremover at tage patent på planter og planteprodukter udviklet
ved overvejende biologiske processer, vil planteforædlerne ikke i samme
omfang kunne udvikle nye sorter, da der vil skulle betales licens for vide-
reforædlingen af patenterede produkter. Der er dermed en risiko for, at
planteforædlingen vil gå i stå eller blive væsentligt lavere end i dag. En
sådan nedgang i udviklingen vil i værste fald på sigt kunne påvirke forsy-
ningen af fødevarer.
Danmark har således
som de øvrige EU-medlemsstater
interesse i, at
reglerne i EPK, EU-retten samt reglerne for plantenyhedsbeskyttelse fun-
gerer parallelt, således at der er sikkerhed om retsstillingen til gavn for virk-
somhederne. Regeringen afgiver derfor indlæg i sagen og argumenterer for,
at Det Administrative Råd kan vedtage regler, der udfylder EPK, når der
foreligger tidligere afgørelser fra Det Udvidede Appelkammer om samme
spørgsmål, og at den pågældende Regel 28
hvorefter et produkt, der er
resultatet af en overvejende biologisk proces, ikke kan patenteres
er i
overensstemmelse med EPK artikel 53(b) og i øvrigt også EU-retten.