Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 209
Offentligt
2081410_0001.png
Til Folketingets Europaudvalg samt Transport- og Boligudvalget
Dato
J. nr.
26. september 2019
2019 - 3831
Orientering om den danske regerings svar på Kommissionens åb-
ningsskrivelse nr. 2019/2157 vedrørende Kommissionens direktiv
(EU) nr. 2012/34 af 21. november 2012 om oprettelse af et fælles
europæisk jernbaneområde.
Kommissionen har i brev af 26. juli 2019 sendt en åbningsskrivelse til Danmark
om gennemførelsen i national ret og anvendelsen af Rådets direktiv
2012/34/EU om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde.
Kommissionen finder ikke, at Danmark ved implementering i jernbaneloven
1
med dertilhørende administrative forskrifter
2
(bilag 1)
samt henvisning til for-
valtningsretlige principper og sædvane med supplerende øvrig dansk lovgiv-
ning og sædvane har gennemført direktivet i dansk ret.
Det drejer sig om følgende artikler:
Art. 3, nr. 10 og 17
Art, 4, stk. 2
Art. 5, stk. 1, 2, 3 og 4
Art. 8, stk. 2, 3 og 4
Art. 9, stk. 1 og 3
Art. 12, stk. 2 og 4
Art. 13, stk. 5 og 8
Art. 24, stk. 2
Art. 25, stk. 2
Art. 30, stk. 3, 5, 6 og 7
Art. 31, stk. 4, 5, 6, 7, 8 og 10
Art. 32, stk. 3
Art. 33, stk. 1, 3, 4 og 5
Art. 34, stk. 2, 3 og 4
Art. 37, stk. 2
Art. 38, stk. 2
Art. 41, stk. 2
Art. 44, stk. 3
Art. 46, stk. 2 og 3
Art. 51, stk. 3 og 4
Lov nr. 686 af 27. maj 2015. Alle benævnelser af jernbaneloven herefter henviser
til denne lov.
2
Alle benævnelser af ”jernbaneloven
og dertilhørende administrative forskrifter”
henviser til de oplistede i bilag 1.
1
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 209: Notat om svar på åbningsskrivelse om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde (sag nr. 2019/2157)
2081410_0002.png
Art. 56, stk. 6
Art. 57, stk. 5
Side 2/4
Fristen for gennemførelse af direktiv 2012/34/EU i dansk ret var den 16. juni
2015, jf. direktivets artikel 64, stk. 1.
Ved direktivets ikrafttræden i 2015 fandt man fra dansk side, at gennemførel-
sen af dele af direktivet allerede fulgte af
danske forvaltningsretlige principper
og sædvaner samt øvrig dansk lovgivning og sædvane,
hvorfor disse dele ikke
blev direkte implementeret i dansk ret. Yderligere fandt man, at de resterende
dele af direktivet blev implementeret tilstrækkeligt i jernbaneloven og dertilhø-
rende administrative forskrifter.
1. Artikler, hvor den danske regering er enig i manglende imple-
mentering
Regeringen kan dog tilslutte sig Kommissionens synspunkter om, at Danmark
ikke har gennemført dele af direktivet tiltrækkeligt i dansk ret. Dette gælder
følgende artikler i direktiv 2012/34/EU:
Art. 3, nr. 10 og 17
Art. 13, stk. 5
Art. 24, stk. 2
Art. 25, stk. 2
Art. 30, stk. 7
Art. 31, stk. 4, 5, 6, 7, 8 og 10
Art. 32, stk. 3
Art. 33, stk. 1, 3, 4 og 5
Art. 37, stk. 2
Art. 38, stk. 2
Art. 41, stk. 2
Art. 44, stk. 3
Art. 46, stk. 2 og 3
Art. 51, stk. 3 og 4
Art. 56, stk. 6
Art. 57, stk. 5
Hertil skal det særligt bemærkes:
I forhold til artikel 30, stk. 7
Artiklen vedrører infrastrukturforvalterens udarbejdelse og opretholdelse af et
register over aktiver. Infrastrukturforvalteren Banedanmark har et sådan asset-
register i dag. Her vil der således alene blive tale om implementering, der kodi-
ficerer det eksisterende asset-register i de administrative forskrifter for Ba-
nedanmark.
I forhold til artikel 38 og 44, jf. artikel 42
I tillæg til ovennævnte artikler vil artikel 42 om rammeaftaler også blive im-
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 209: Notat om svar på åbningsskrivelse om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde (sag nr. 2019/2157)
2081410_0003.png
plementeret i dansk ret, da dette er en forudsætning for korrekt implemente-
ring af artikel 38, stk. 2 og artikel 44, stk. 3.
Danmark skal som svar på Kommissionens åbningsskrivelse meddele, at oven-
nævnte artikler i direktivet vil blive gennemført i dansk ret i form af ændrings-
bekendtgørelser. Dette gælder for følgende bekendtgørelser:
Bekendtgørelse om modtagepligt på stationer (bekendtgørelse nr. 1380
af 1. december 2015)
Bekendtgørelse om modtagepligt på kombiterminaler (bekendtgørelse
nr. 1047 af 2. september 2015)
Bekendtgørelse om Banedanmarks opgaver og beføjelser (bekendtgø-
relse nr. 1276 af 20. november 2015)
Bekendtgørelse om tilladelse til at drive jernbanevirksomhed (be-
kendtgørelse nr. 854 af 7. juli 2015)
Bekendtgørelse om betaling for brug af statens jernbanenet og om mil-
jøtilskud til godstransport på jernbane m.v. (bekendtgørelse nr. 1374 af
1. december 2015)
Bekendtgørelse om infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet
(bekendtgørelse nr. 1328 af 27. november 2018)
Bekendtgørelse om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet (kana-
ler) m.v. (bekendtgørelse nr. 1245 af 10. november 2015)
Bekendtgørelse om Jernbanenævnet (bekendtgørelse nr. 1136 af 22.
september 2015)
Side 3/4
Kommissionen vil blive underrettet, når ændringerne til bekendtgørelserne er
trådt i kraft.
2. Artikler, hvor den danske regering ikke er enig i manglende im-
plementering
Regeringen finder, at de resterende artikler ikke kræver yderligere implemente-
ring i dansk ret. Dette gælder følgende artikler i direktiv 2012/34/EU:
Art, 4, stk. 2
Art. 5, stk. 1, 2, 3 og 4
Art. 8, stk. 2, 3 og 4
Art. 9, stk. 1 og 3
Art. 12, stk. 2 og 4
Art. 13, stk. 8
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 209: Notat om svar på åbningsskrivelse om oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde (sag nr. 2019/2157)
2081410_0004.png
Art. 30, stk. 3, 5 og 6
Art. 34, stk. 2, 3 og 4
Side 4/4
Den danske regering har overfor Kommissionen redegjort for hvordan oven-
nævnte artikler er implementeret i national lovgivning. Artiklerne er imple-
menteret
dels
med henvisning til nationale forvaltningsretlige principper og
grundsætninger, herunder hvordan Danmark har indrettet forvaltningen med
styrelser,
dels
ved bekendtgørelser og andre administrative forskrifter udstedt
med hjemmel i lov. Enkelte artikler kræver ikke implementering, da de ikke er
relevante for Danmark.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse
med det ovenfor anførte.