Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
2060552_0001.png
Den 21. juni 2019
MFVM 844
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af del III, punkt 13, i bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets di-
rektiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på tilpasning til
den tekniske og videnskabelige udvikling for så vidt angår aluminium (legetøjs-
direktivet) (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af grænserne for migration af aluminium fra legetøj
(komitésag). Formålet med forslaget er at beskytte børn mod udsættelse af aluminium ved at fast-
sætte lavere migrationsgrænser for aluminium i legetøj. Grænsen for aluminium foreslås sænket fra
5.625 mg/kg til 2.250 mg/kg, fra 1.406 mg/kg til 560 mg/kg og fra 70.000 mg/kg til 28.130 mg/kg
afhængig af typen af legetøj og legetøjsmateriale. Forslaget er sat til afstemning ved skriftlig proce-
dure med frist den 4. juli 2019. Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da det sikrer, at børn ud fra
den viden vi har i dag, ikke udsættes for aluminium i koncentrationer, der er problematiske. Forsla-
get har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, eller økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet. Fra dansk side agter man på den baggrund at
støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af del III, punkt 13, i bilag II til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj med henblik på tilpasning til den tekni-
ske og videnskabelige udvikling for så vidt angår aluminium.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 46, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/48/EF om sikkerhedskrav til legetøj. Optagelsen af stoffer på bilag II, del III, punkt 13, vedtages
efter forskriftsprocedure med kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed, der er nedsat med hjemmel i
legetøjsdirektivets artikel 47, stk. 2.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
komitéen for legetøjssikkerhed, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet,
der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Notat om komitésag om sikkerhedskrav til legetøj
vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig
inden for tidsfristen.
Forslaget er sat til afstemning ved skriftlig procedure med frist den 4. juli 2019.
Formål og indhold
Migrationsgrænserne for aluminium i legetøj og legetøjsbestanddele er i dag fastsat til 5.625 mg/kg for
tørt, skørt, pulverlignende eller bøjeligt legetøjsmateriale, 1.406 mg/kg for flydende eller klæbrigt lege-
tøjsmateriale og 70.000 mg/kg for afskrabet legetøjsmateriale. Disse tal er beregnet ud fra det fastsatte
tolerable daglige indtag (TDI) på 0,75 mg aluminium per kg kropsvægt.
Da børn også bliver udsat for aluminium fra andre kilder end legetøj, bør kun en del af det tolerable
daglige indtag bruges ved beregningen af den accepterede udsættelse fra legetøj. Den Videnskabelige
Komité for Toksicitet, Økotoksicitet og Miljø (CSTEE, the Scientific Committee on Toxicity, Ecotoxicity
and Environment) og Den Videnskabelige Komité for Sundheds- og Miljørisici (VKSM) har udtalt, at
legetøj kun bør bidrage med 10 % af det tolerable daglige indtag.
Den Videnskabelige Komité for Sundheds- og Miljørisici og Nye Risici (SCHEER) har gennemgået
tilgængelige videnskabelige data for sundhedseffekter af aluminium, da aluminium blandt andet har
effekter på børns udvikling. SCHEER har blandt andet set på vurderinger fra Den Europæiske Fødeva-
resikkerhedsautoritet (EFSA) og Det Fælles FAO—WHO-ekspertudvalg for tilsætningsstoffer. På bag-
grund af vurderinger fra disse organer har SCHEER vurderet, at det tolerable daglige indtag af alumi-
nium med henblik på fastsættelse af migrationsgrænser i legetøj er 0,3 mg per kg kropsvægt.
På denne baggrund, foreslås migrationsgrænserne for aluminium sænket fra 5.625 mg/kg til 2.250
mg/kg for tørt, skørt, pulverlignende eller bøjeligt legetøjsmateriale, fra 1.406 mg/kg til 560 mg/kg for
flydende eller klæbrigt legetøjsmateriale og fra 70.000 mg/kg til 28.130 mg/kg for afskrabet legetøjs-
materiale. Grænserne er fastsat afhængig af, hvor store mængder af legetøj børn kan forventes at ind-
tage. Grænserne er således lavest for legetøj, hvor børn kan forventes at indtage de største mængder,
som for eksempel fingermaling og slim, og højest for legetøj, hvor børn kun forventes at kunne indtage
meget lidt legetøjsmateriale, som for eksempel legetøj af hård plast eller metal.
Begrænsningen foreslås at gælde 18 måneder efter offentliggørelsen i EU-tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Da der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt, er det regeringens
vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget er et direktiv, og skal derfor implementeres i dansk ret ved en ændring af bekendtgørelse nr.
nr. 309 af 3. april 2017 om sikkerhedskrav til legetøj.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 24: Notat om komitésag om sikkerhedskrav til legetøj
2060552_0003.png
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet.
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, da det sikrer, at børn ikke udsættes for aluminium i koncen-
trationer, der, ud fra den viden man har i dag, er problematiske.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Forbrugerrådet Tænk Kemi støtter generelt forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side ønsker man at begrænse befolkningens udsættelse for farlige stoffer. I lyset af, at børn
er en udsat forbrugergruppe og kræver et højt sikkerhedsniveau mod risici fra kemiske stoffer i legetøj,
er man fra dansk side enig i, at grænseværdierne for aluminium i legetøj skal sænkes. Fra dansk side
agter man på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3