Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2060757_0001.png
NOTAT
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
J. nr.
1. juli 2019
2018-4891
Kommissionens forslag til Kommissionens forordning (EU)
…/…
af X om ændring af forordning (EU) nr. 1230/2012 for så vidt an-
går typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer udstyret med
forlængede førerhuse og til aerodynamiske anordninger og ud-
styr til motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
Revideret notat.
1. Resumé
Europa-Kommissionen har fremlagt et forslag til ændring af Kommissionens
forordning (EU) nr. 1230/2012 med henblik på
blandt andet
at fremme
anvendelse af lastbilsførerhuse med bedre aerodynamik og trafiksikkerhed og
med det formål at reducere lastbilers brændstofforbrug og forbedre trafiksik-
kerheden.
Den foreslåede gennemførelsesforordning har direkte juridisk virkning og
skal ikke implementeres i dansk lovgivning. Det forventes dog, at der vil skulle
foretages konsekvensrettelser i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretø-
jers indretning og udstyr og i bekendtgørelse om køretøjers største bredde,
længde, højde, vægt og akseltryk, når den nye ændringsforordning foreligger.
Forslaget kan levere et delbidrag til, at bilindustrien kan reducere CO2-
udledningen fra tunge køretøjer i to trin frem mod 2030. Det vurderes, at
forslaget isoleret set vil have negativ indflydelse på provenuet fra brændstof-
afgifterne, vil reducere CO2-udledningen fra transport, vil i et vist omfang
kunne forbedre færdselssikkerheden og vil have positive økonomiske konse-
kvenser for transporterhvervet. Forslaget skønnes at have potentiale til at
have positiv virkning på beskyttelsesniveauet for miljø og sundhed i Dan-
mark.
Forslaget forventes at
komme til afstemning
den 4. juli
2019.
Kommissionen har udsendt et opdateret udkast til forslaget forud for afstem-
ning den 4. juli 2019, som indeholder et nyt element, der ikke er omfattet af
det tidligere fremsendte komiténotat. Det tidligere fremsendte komiténotat
opdateres derfor.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Opdateret notat om komitésag om typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer
2060757_0002.png
Regeringen støtter forslaget og agter at stemme for dette.
2. Baggrund
Krav til
køretøjers
tekniske indretning i forhold til masse og dimensioner er
fastsat i Kommissionens forordning (EU) nr. 1230/2012 af 12. december 2012
om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
661/2009 for så vidt angår krav til typegodkendelse for masse og dimensioner
for motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF.
Derudover er der fastsat krav til de største tilladte dimensioner, fx længde og
vægt for køretøjer, som foretager transport i EU, i Rådets direktiv 96/53/EG af
25. juli 1996 om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i national og
international trafik og største tilladte vægt i international trafik for visse vejkø-
retøjer i brug i Fællesskabet, som ændret ved direktiv (EU) nr. 2015/719 (Vægt-
og dimensionsdirektivet).
Ifølge Vægt- og dimensionsdirektivet er det dog muligt at overskride den stør-
ste tilladte længde af køretøjer og vogntog, hvis formålet blandt andet er at
forbedre energieffektiviteten og trafiksikkerheden. Det er dog et krav, at så-
danne køretøjer opfylder de tekniske krav i de relevante typegodkendelsesreg-
ler.
Den foreslåede gennemførelsesforordning er således en ændring af
oven-
nævnte
typegodkendelsesforordning med henblik på at fastsætte tekniske krav
for typegodkendelse for længere motorkøretøjer og aerodynamiske anordnin-
ger.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at forbedre aerodynamik og trafiksikkerhed for last-
biler
og forbedre aerodynamik for busser og påhængskøretøjer
ved at
give mulighed for at tillade større længde (og en lille forøgelse af bredden) af
køretøjet.
De større dimensioner foreslås tilladt i forbindelse med montering af anord-
ninger til forbedring af luftmodstanden foran eller bag på køretøjerne og/eller
for lastbiler med en mere afrundet og aerodynamisk form på lastvognes fører-
hus. Denne afrundede form forventes samtidigt at give forbedret beskyttelse af
øvrige trafikanter - især bløde trafikanter.
Formålet er endvidere at sikre bedre arbejdsforhold for førerne ved at give me-
re plads i førerhuset.
Side 2/9
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Opdateret notat om komitésag om typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer
2060757_0003.png
I forlængelse af eksisterende regler indsættes endvidere bestemmelser i forsla-
get om, at ekstra vægt for alternativ brændstofsteknologi blandt andet skal do-
kumenteres i forbindelse med typegodkendelse.
Der indsættes desuden
bestemmelser, som lemper nuværende krav vedrørende totalvægten
for lastbiler og busser, der er forsynet med et hybrid-elektrisk
fremdrivningssystem. Disse bestemmelser er blevet indført i det
seneste udkast til forslag fra juni 2019.
Fravigelsen af den største tilladte længde af køretøjer og vogntog forudsætter
dog, at visse tekniske krav er opfyldt. De specifikke tekniske krav fremgår af
bilaget til forslaget og omfatter blandt andet krav om, at større udragende ae-
rodynamiske anordninger skal kunne ”klappes ind” eller ”foldes sammen” på
en sådan måde, at de i sammenfoldet stand ikke forøger køretøjets bredde med
mere end 5 centimeter og ikke forøger køretøjet længde med mere end 20 cm.
Sådanne aerodynamiske anordninger skal enten være fremstillet af et eftergive-
ligt materiale eller (alternativt) være ”crash-testet”, og det skal være dokumen-
teret, at de ikke deformerer betydeligt under normale belastninger. Det er des-
uden et krav, at sådanne aerodynamiske anordninger, i såvel udfoldet som
sammenfoldet position, ikke påvirker førerens udsyn negativt fremad og til
siderne.
Aerodynamisk udformede førerhuse på lastbiler, som medfører, at den normalt
tilladte længde overskrides, skal have en front, som passer ind i en nærmere
defineret ”skabelon”, som forventes at forbedre den passive sikkerhed for andre
især bløde
trafikanter. Ved passiv sikkerhed forstås bilens kollisionsegen-
skaber - dens evne til at begrænse skaderne på involverede personer, når en
ulykke ér sket
i modsætning til begrebet aktiv sikkerhed, som omfatter bilens
køreegenskaber, og udstyr, som kan hindre, at en ulykke finder sted. Kommis-
sionen har fremlagt et opdateret forslag fra marts 2019 til definition af denne
skabelon til Det Tekniske Udvalg for Motorkøretøjer (TCMV), og det er ved
computersimuleringer, udført for Kommisionen af Apollo Vehicle Safety Limi-
ted, sandsynliggjort at forslaget vil give en vis forbedring af lastbilers passive
sikkerhed.
Det kan supplerende oplyses, at forordning (EU) nr. 1230/2012 allerede på
nuværende tidspunkt indeholder en liste over udstyr til køretøjer, som medfø-
rer, at køretøjet vil kunne godkendes med en tilsvarende forøgelse af længde
og/eller bredde. Denne liste omfatter blandt andet solskærme, læsseramper, og
sidespejle.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Side 3/9
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Opdateret notat om komitésag om typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer
2060757_0004.png
Side 4/9
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelse af allerede vedtagne retsakter ved blandt andet
direktiv nr. 1996/53, som ændret ved direktiv nr. 2015/719. Det er regeringens
vurdering, at forslaget dermed er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Rådets forordning (EU) nr. 1230/2012 er umiddelbart gældende i dansk ret.
Den foreslåede forordning berører følgende danske bekendtgørelser:
Bekendtgørelse nr. 1497 af 1. december 2016 om køretøjers største
bredde, længde, højde, vægt og akseltryk
Bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr, med senere ændringer.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den foreslåede gennemførelsesforordning har direkte juridisk virkning og skal
ikke implementeres i dansk ret. Det forventes dog, at der vil være behov for at
foretage ændringer og konsekvensrettelser i dele af bekendtgørelse nr. 1497 af
1. december 2016 om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og aksel-
tryk samt bekendtgørelse nr. 1595 af 15. december 2016 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr, med senere ændringer.
Danmark har ikke national regulering, der modsvarer den EU-regulering, som
foreslås ændret for så vidt angår bestemmelser om lempelse af nuværende krav
vedrørende totalvægten for lastbiler og busser, der er forsynet med hybrid-
elektrisk fremdrivningssystem. Den del af forslaget forventes således ikke at få
lovgivningsmæssige konsekvenser i Danmark.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes at medføre en reduktion af transportsektorens brændstof-
forbrug, hvilket vil medføre et lavere provenu fra brændstofafgifterne. Det
skønnes således, at provenuet fra disse afgifter opgjort i 2019-niveau,
grund af forbedret aerodynamik for lastbiler,
vil kunne reduceres med
ca. 35 mio. kr. i 2025, ca. 70 mio. kr. i 2030 og ca. 80 mio. kr. i 2035.
Forbed-
ret aerodynamik for busser skønnes kun at have lille betydning for
den samlede provenueffekt.
Provenueffekten er opgjort som den isolerede
effekt af forslagets
mulighed for forbedret aerodynamik
ved uændret
adfærd. Der er således ikke taget højde for, at øvrige forbedringer i brændstof-
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Opdateret notat om komitésag om typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer
2060757_0005.png
effektiviteten kan reducere de potentielle forbedringer, som forslaget giver mu-
lighed for, og dermed provenutabet som følge af forslaget. Skønnet forudsætter
desuden fortsat overvejende anvendelse af konventionelle drivmidler. Der er
således ikke regnet med en gradvis indfasning af fx el-drevne lastbiler.
Forsla-
get fra juni 2019 medtager blandt andet en række mindre lempelser
for el-drevne køretøjer, der må ses som langsigtede tiltag, der vil
være med til at forbedre mulighederne for brug af el i tunge køretø-
jer. Det er ikke muligt at beregne provenueffekt for denne del af for-
slaget, da teknologien og køretøjerne ikke er etableret på markedet
endnu.
Det bemærkes endvidere, at Rådet og Europa-Parlamentet den 19. februar 2019
har indgået aftale om, at bilindustrien skal sænke CO2-udledningen fra nye
lastbiler i to trin frem mod 2030. Forslaget om at fremme anvendelse af last-
bilsførerhuse med bedre aerodynamik og aerodynamiske anordninger vil såle-
des kunne bidrage til opfyldelsen af de planlagte generelle krav til reduktion af
lastbilers energiforbrug. De anførte provenueffekter fra brændstofafgifterne
som følge af forbedrede aerodynamiske egenskaber vil derfor ligeledes indgå
som en del af et samlet besparelsespotentiale med henblik på opfyldelsen af de
kommende
krav til energieffektiviteten. Besparelser som følge af forbedrede
aerodynamiske egenskaber i konsekvens af den ændrede regulering på dette
område vil således, medmindre de samlede forbedringer ligger ud over de plan-
lagte krav, indgå som en del af de statsfinansielle konsekvenser som følge af de
nye krav til energieffektivitet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget indgår som en del af den fælleseuropæiske målsætning om at reduce-
re transportsektorens udledning af drivhusgasser. Forslaget forventes at kunne
medvirke til opnåelse af dette mål ved at reducere udslippet af drivhusgasser
fra transportsektoren. Desuden forventes forslaget at kunne give en mindre
reduktion i antallet
og konsekvenserne
af uheld med lastbiler.
En nærmere analyse af de økonomiske konsekvenser må imidlertid afvente
Kommissionens endelige krav til lange førerhuse.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Danmark har ingen lastbilsfabrikation, som kan forventes at blive berørt, men
der findes et mindre antal producenter af påhængskøretøjer og tilbehør til last-
biler, som kan tænkes at ville udnytte muligheden for at søge EU-
typegodkendelse i henhold til forordningen.
Forslaget forventes at give et positivt bidrag til den danske transportsektor, idet
denne forventes at få lavere brændstofudgifter. Modsat må det forventes, at
indkøbspriser på nye lastbiler stiger, idet lastbilsproducenterne forventes at
Side 5/9
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Opdateret notat om komitésag om typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer
2060757_0006.png
lægge udviklingsomkostninger over på lastbilskøberne. Det er regeringens for-
ventning, at forslaget samlet set vil give et positivt bidrag til transportsektoren.
Det er endvidere vurderingen, at gennemførelsesretsakten medfører admini-
strative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for dansk erhvervsliv. De admi-
nistrative konsekvenser består i, at få danske fabrikanter eller repræsentanter
herfor forventes at have et tidsforbrug til udarbejdelse af ansøgning, som føl-
ge af indførelsen af en ny produktionsmulighed, jf. forslagets artikel 4a.
Beskyttelsesniveau i Danmark
Forslaget skønnes at have potentiale til at have positiv virkning på beskyttel-
sesniveauet for miljø og sundhed i Danmark, da forslagets elementer giver mu-
lighed for lavere luftmodstand for lastbiler, busser og påhængskøretøjer til dis-
se.
8. Høring
Et af Kommissionens udkast til forslag har været sendt i høring i EU-
Specialudvalget for Transport, Bygning og Bolig med frist for bemærkninger
den 19. februar 2019 kl. 12.00. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Erhverv,
ITD
Brancheorganisation for den danske vejtransport, DTL Danske Vogn-
mænd og
Erhvervsflyvningens Sammenslutning.
De indkomne bemærkninger
er indsat nedenfor.
Dansk Erhverv
”Dansk
Erhverv har modtaget ministeriets høring af 14. februar 2019 vedrø-
rende ovennævnte.
Dansk Erhverv ser positivt på forslaget om, at aerodynamiske anordninger og
udstyr, som f.eks. indtrækbare eller sammenfoldelige vindspoilere, der er fast-
gjort til bagenden af lastvogne eller påhængskøretøjer og som er tilgængelig
teknologi med potentiale til forbedring af køretøjets aerodynamiske ydeevne,
der på grund af deres design kan strække sig ud over den yderste del på foren-
den, bagenden eller siderne af køretøjerne, hvor de er monteret på, undtages
for at blive medregnet i kravene til standarddimensionerne.
Ligeledes ser Dansk Erhverv positivt på, at det ud fra ønskerne om at kunne
udnytte energien bedre, reduktion af vindmodstanden, bedre sigt fra førerplad-
sen, mere sikkerhed og komfort for chauffører, også bliver tilladt at anvende
torpedobyggede lastvogne med en kort torpedo, uden at det den ekstra længde
regnes med i kravene til standarddimensionerne.
Det skal også hilses velkommen, at det nævnte aerodynamiske udstyr skal ty-
pegodkendes som separate tekniske enheder, og at der derfor sættes specifikke
Side 6/9
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Opdateret notat om komitésag om typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer
2060757_0007.png
krav til udstyret. Af praktiske grunde er det også godt, at der stilles krav til at
bevægelige vindspoilere, der er fastgjort til bagenden og aerodynamiske anord-
ninger, samt udstyr til førerhuse konstrueres, så det ikke forringer lastbilens
evne til at kunne anvendes til intermodale transporter.
Dansk Erhverv havde dog gerne set, at længden på selve førerhusene også kun-
ne blive forøget, så chaufførerne kunne få mere plads, når de fx kører over lan-
ge afstande og er nødt til at bo i lastbilerne flere dage i træk.
I lyset af den meget korte høringsfrist har det ikke været muligt at kommentere
i detaljen.”
ITD Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
”Hermed fremsendes ITD’s bemærkninger til fremsendte udkast. Vi tager for-
behold for eventuelle yderligere bemærkninger, med baggrund i den korte hø-
ringsfrist og det relativt omfattende og teknisk komplicerede materiale.
ITD støtter umiddelbart forslagene og tilgangen i fremsendte udkast.
Vi kvitterer for udkastets anvendelse af den såkaldte "3D envelope", for så vidt
angår udformningen af aerodynamiske førerhuse, som udarbejdet og foreslået
af ACEA under arbejdsgruppemøderne i DG Moves Aero Dynamics Expert
Group.
Med baggrund i drøftelser i IRU’s tekniske komite og trafiksikkerhedsgruppe,
hvor vi har fået præsenteret forskellige beregninger og overvejelser omkring
påvirkningen af bløde trafikanter ved sammenstød, er der især to kritiske vær-
dier i udkastets Appendix 5, som vi vurderer bør bevares som defineret i udka-
stet.
Det drejer sig om den såkaldte ”rake-vinkel” på 3°, som defineret i Appendix
5,
pkt. 1.3.2.3. (illustreret ved figur 3), side 20 i udkastet.
Det er endvidere vigtigt at fastholde, at den vandrette planhøjde bevares på
1.350 mm, som anført i Appendix 5, pkt. 1.3.2.2., side 19 i udkastet.
Baggrunden for overvejelserne er, at imødegå kritiske punkter på førerhuset,
som er afgørende for beskyttelse af bløde trafikanter (hovedpåvirkning).
Ved at holde højden af ”rake-vinklen” på 1.350 mm øges fladen hvor der er af-
stand mellem det mere eftergivende frontgitter og kabinens hårde punkter,
hvorved påvirkningen af bløde trafikanter mindskes.
Side 7/9
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Opdateret notat om komitésag om typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer
2060757_0008.png
En højere ”rake-vinkel” end 3° vil øge risikoen for hovedskader, da det øger
'delta' (hovedets slaghastighed), mod eksempelvis frontruden, efter den indle-
dende påvirkning mellem førerhusets nedre del og kroppen.
Ud over ovenstående, har ITD ikke yderligere kommentarer til det foreliggende
udkast, for nuværende.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybende!”
DTL Danske Vognmænd
”DTL-Danske
Vognmænd ser positivt på forslaget om, at aerodynamiske an-
ordninger og udstyr, som f.eks. indtrækbare eller sammenfoldelige vindspoile-
re, der er fastgjort til bagenden af lastvogne eller påhængskøretøjer og som er
tilgængelig teknologi med potentiale til forbedring af køretøjets aerodynamiske
ydeevne, der på grund af deres design kan strække sig ud over den yderste del
på forenden, bagenden eller siderne af køretøjerne, hvor de er monteret på,
undtages for at blive medregnet i kravene til standarddimensionerne.
Ligeledes ser DTL-Danske Vognmænd positivt på, at det ud fra ønskerne om at
kunne udnytte energien bedre, reduktion af vindmodstanden, bedre sigt fra
førerpladsen, mere sikkerhed og komfort for chauffører, også bliver tilladt at
anvende torpedobyggede lastvogne med en kort torpedo, uden at det den ekstra
længde regnes med i kravene til standarddimensionerne.
Det skal også hilses velkommen, at det nævnte aerodynamiske udstyr skal ty-
pegodkendes som separate tekniske enheder, og at der derfor sættes specifikke
krav til udstyret. Af praktiske grunde er det også godt, at der stilles krav til at
bevægelige vindspoilere, der er fastgjort til bagenden og aerodynamiske anord-
ninger, samt udstyr til førerhuse konstrueres, så det ikke forringer lastbilens
evne til at kunne anvendes til intermodale transporter.
DTL-Danske Vognmænd havde dog gerne set, at længden på selve førerhusene
også kunne blive forøget, så chaufførerne kunne få mere plads, når de fx kører
over lange afstande og er nødt til at bo i lastbilerne flere dage i træk.
I lyset af den meget korte høringsfrist har det ikke været muligt at kommentere
i detaljen.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at delta-
ge i høring over Europa-Kommissionens
forslag om en ændring til “Commissi-
on Regulation (EU) No 1230/2012 as regards type-approval requirements for
certain motor vehicles fitted with elongated cabs and for aerodynamic devices
and equipment for motor vehicles and their trailers”.
Side 8/9
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 32: Opdateret notat om komitésag om typegodkendelseskrav for visse motorkøretøjer
2060757_0009.png
Emnet ligger imidlertid udenfor ES ressort område, hvorfor ES ikke har be-
mærkninger.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er generelt blevet positivt modtaget af medlemsstaterne.
Danmark er den eneste medlemsstat, som har påpeget behovet for at fastsætte
krav om bedre udsyn fra lastbiler i forbindelse med ændring af forordning nr.
1230/2012. Regeringen søger at opnå tilslutning fra andre medlemsstater til
det danske synspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for intentionerne i den af Kommissionen
foreslåede ændring af forordning (EU) nr. 1230/2012.
Regeringen er positivt indstillet over for de forbedringer af lastbilers brænd-
stofforbrug, og den dermed forbundne reduktion af CO2-udledningen, som kan
opnås ved montering af særlige anordninger til forbedring af bilernes aerody-
namiske virkning. Endvidere har regeringen fokuseret på de mulige trafiksik-
kerhedsmæssige forbedringer, som kan opnås, hvis der samtidigt med mulig-
heden for længere førerhuse, stilles krav til førerens udsyn fra disse nye fører-
huse. Regeringen har derfor arbejdet for, at dette aspekt afspejles i udkast til
forslaget til ændring af forordningen. Regeringen må dog konstatere, at det
synes svært at få tilstrækkelig opbakning fra de øvrige medlemsstater til at få
gennemført de danske synspunkter for så vidt angår krav til udsyn fra førerhu-
se.
Det er imidlertid fortsat regeringens holdning, at forslaget bør fremmes, da
forslaget, ud over de miljømæssige forbedringer, samlet set også forventes at
ville medføre en vis forbedring for færdselssikkerheden for de bløde trafikanter.
Regeringen
har arbejdet
for at få større forbedringer af færdselssikkerheden
for bløde trafikanter med i forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt et komiténotat til Folketingets Europaudvalg den 9. april
2019, som opdateres med nærværende notat.
Side 9/9