Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2060807_0001.png
Den 1. juli 2019
MFVM 860
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat i primere og belægnin-
ger inden for luftfartssektoren i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat (”zink chromat”) i primere og belægninger inden
for
luftfartssektoren i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitésag). Forslaget giver et konsortium af 5 Europæiske virksomheder (PPG Industries
m.fl.) tilladelse til fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år fra solnedgangsdatoen. Forslaget
forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019. Sagen forventes ikke at have øko-
nomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. De anvendte risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den gene-
relle befolkning via miljøet. Kommissionen har derfor fastsat en række krav i godkendelsen. Det vur-
deres dog ikke, at de pålagte krav vil føre til en tilstrækkelig reduktion af arbejdernes risiko. Ansøg-
ningens brede anvendelsesområde gør det svært at vurdere, om der kan være egnede alternativer til
visse anvendelser. Kommissionen har derfor foreslået at indsnævre anvendelsesområdet ved at tilfø-
je en liste over særlige funktionaliteter, som for eksempel rustbeskyttelse, som brugen af zink chro-
mat skal opfylde. En nyligt afsagt dom
(T-837/16)
i en godkendelsessag om blychromatpigmenter
har fastslået, at Kommissionen på visse punkter havde tilsidesat betingelserne for godkendelse ved at
foreslå betingelser, der havde til formål at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I det kon-
krete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen beskrevet, hvordan den har taget højde
for dommens elementer, men det vurderes ikke at være tilstrækkeligt. Regeringen agter på den bag-
grund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgørende vægt på, at risikoen
for arbejdstagerne skal reduceres væsentligt, ved at der stilles skærpede krav til brug af effektive
værnemidler ved enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at
forslaget og betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig
grad, så det bliver vanskeligere at afvise alternativer.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 34: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat i primere og belægninger inden for luftfartssektoren
2060807_0002.png
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af kali-
umhydroxyoctaoxodizincatedichromat (herefter ”zinkchromat”) i primere og belægninger
inden for
luftfartssektoren i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde hvor behandling af sagen er påbegyndt efter
solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. f.eks. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra et konsortium af 5 Europæiske virksomheder (PPG Indu-
stries m.fl.), samt virksomheder, der aftager deres produkter, om fortsat anvendelse af op til 100 tons
om året af zinkchromat:
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 34: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat i primere og belægninger inden for luftfartssektoren
1.
Til formulering af blandinger udelukkende tilsigtet anvendelse 2, som angivet herunder
2. Til primere og belægninger (inkl. vaske-primere) anvendt til overfladebehandling af artikler
inden for luftfartssektoren
PPG Industries UK Ltd. m.fl. fremsendte den 19. november 2015 ansøgning om godkendelse af zink-
chromat til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovur-
dering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 9. december 2016 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede desuden, at der er usikkerhed om
eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og den generelle befolkning, og at de beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold ikke er tilstrækkeligt belyst. Udvalget
konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som er
beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for
arbejdstagere. Særligt er der for flere arbejdsscenarier et højt potentiale for indånding af
zinkchromat, som nødvendiggør korrekt funktion og brug af personlige værnemidler for at undgå
udsættelse. RAC vurderer dog, at de foreslåede tiltag og måleprogrammer for arbejdstagernes
udsættelse og udledning til miljøet vil forbedre situationen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt vurderes at være alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Der var oprindeligt ansøgt
om en bredere anvendelse af zinkchromat, hvilket medførte usikkerhed omkring vurderingen af
alternativer. SEAC har derfor anbefalet at afgrænse anvendelsesområdet til kun at omfatte brug af
zinkchromat i primere og belægninger (og ikke også i maling og forseglere som oprindeligt
omfattet af ansøgningen) for ikke at godkende anvendelser, hvor der findes egnede alternativer.
SEAC har desuden konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de
risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 22.januar 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. For at imødegå den
usikkerhed, der knytter sig til vurderingen af alternativer for anvendelse 2, har Kommissionen endvi-
dere foreslået at indsnævre denne anvendelse ved at tilføje hvilke funktionaliteter, som brugen af zink-
chromat skal opfylde. Endvidere skal virksomheder omfattet af godkendelsen fremsende information
til Kemikalieagenturet om, hvilke af disse funktionaliteter, som er nødvendige for deres anvendelse.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet
af godkendelsen, gennemfører de tiltag, som er foreslået af RAC:
-
-
ansøgerne udarbejder specifikke eksponeringsscenarier for repræsentative processer og arbejds-
opgaver
virksomheder, omfattet af godkendelsen, implementerer foranstaltninger til at reducere arbejds-
tagernes udsættelse for samt udslip til miljøet af zinkchromat til så lavt et niveau som teknisk og
praktisk muligt. Det skal fortrinsvist ske ved brug af lukkede systemer og automatisering, hvor
muligt, og dernæst ved brug af passende dimensioneret lokal udsugning. Hvor eksponering nød-
vendiggør brug af lokal udsugning og åndedrætsværn skal dette ske i overensstemmelse med
standard procedurer for brug og vedligehold. Der skal udarbejdes procedurer for at minimere støv
i luften
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 34: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat i primere og belægninger inden for luftfartssektoren
-
-
-
-
-
ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet af godkendelsen gennemfører overvågning af ar-
bejdstagernes udsættelse for chrom(VI) samt af udslip af chrom (VI) til luft og spildevand.
Virksomheder, omfattet af godkendelsen, gennemfører biomonitering af arbejdstagere, der er
mest udsat for indånding af zinkchromat som følge af de pågældende arbejdsprocesser
Virksomheder, omfattet af godkendelse til anvendelse 1, udarbejder procedurer for at minimere
støvdannelse ved affaldshåndteringsprocesser, ligesom affaldshåndteringsprocesser skal udføres
under brug af passende designet udsugning
Virksomheder, omfattet af godkendelse til anvendelse 2, etablerer adgangsbegrænsning til og fy-
sisk adskillelse af områder, hvor zinkchromat anvendes i åbne spray processer. Der stilles endvi-
dere krav om brug af særligt effektive værnemidler (masker) ved spraying
såfremt ansøgeren indsender en review rapport inden fristen for fornyet vurdering, skal denne
indeholde en ny vurdering af udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet på baggrund af
lokale emissionsdata.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplys-
ninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i
strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til
støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og
har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne
godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den forelig-
gende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de
dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning med de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete godkendelsessag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da stoffet ikke gen-
findes i færdige produkter.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 34: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat i primere og belægninger inden for luftfartssektoren
2060807_0005.png
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er indkommet følgende kommen-
tarer:
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte, at der gives godkendelser til ovennævnte anven-
delser, og har desuden svært ved at se, at eventuelle godkendelser vil fremme substitution, samt at
review-perioden i givet fald ikke bør være længere end 3 år.
Det Økologiske Råd mener, at det bør veje tungt, at stoffer på bilag XIV skal erstattes af alternativer,
og at det ikke virker som om der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer, ligesom review-
perioden bør kunne reduceres til 3 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I hovedparten af de tidligere godkendelsessager har et kvalificeret flertal af medlemsstaterne støttet
forslagene. I marts 2019 har retten imidlertid afsagt dom i en sag om godkendelse af blychromatpig-
menter på baggrund af sagsanlæg fra Sverige mod Kommissionen (T-837/16). Dommen vurderes at
have væsentlig betydning for godkendelsesproceduren under REACH. I den konkrete sag er det på
nuværende tidspunkt uvist, i hvor høj grad de øvrige medlemsstater vil lægge dommen til grund for
deres holdning, og om der kan forventes at være et kvalificeret flertal for Kommissionens forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet overstiger et ac-
ceptabelt niveau, og at de pålagte krav i forslagene ikke i tilstrækkeligt omfang vil føre til en reduktion
af arbejdstagernes risiko i EU. Regeringen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til
godkendelserne, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virk-
somheders konkurrenceevne i forhold til øvrige europæiske virksomheder omfattet af nærværende
godkendelse.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet, hvor-
dan Kommissionen har taget højde for dommen om godkendelse af to blychromatpigmenter (T-
837/16) i forhold til tilgængelighed af passende alternativer. Det vurderes, at Kommissionens betragt-
ning om vurdering af tilgængelighed af passende alternativer kan skabe en uønsket præcedens for
fremtidige godkendelser, idet Kommissionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alter-
nativer er egnede. Denne fortolkning vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-
forordningen eller at leve op til dommen.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgø-
rende vægt på, at risikoen for arbejdstagerne skal reduceres væsentligt, ved at der stilles skærpede krav
til brug af effektive værnemidler ved enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgø-
rende vægt på, at forslaget og betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revide-
ret i betydelig grad, så det bliver vanskeligere at afvise alternativer. Regeringen lægger desuden vægt
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 34: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af kaliumhydroxyoctaoxodizincatedichromat i primere og belægninger inden for luftfartssektoren
på, at vurderingen af udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet ikke først sker i forbindelse
med en eventuel forlængelse af godkendelsen, men før godkendelsen gives.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6