Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 40
Offentligt
2060855_0001.png
Den 1. juli 2019
MFVM 859
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af dichromtris(chromat) til overfladebehandlinger af metaldele i luft-
fartsindustrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-forslag foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet dichromtris(chromat) (DCTC) til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). For-
slaget giver den tyske virksomhed Henkel (hhv. Henkel AG & Co. KGaA og Henkel Global Supply
Chain B.V.) tilladelse til fortsat at anvende stoffet i en periode på 7 år. Forslaget forventes sat til af-
stemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes
ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via
miljøet. Kommissionen har derfor fastsat en række krav i godkendelsen. Det vurderes ikke, at de
pålagte krav vil føre til en tilstrækkelig reduktion af arbejdernes risiko. Ansøgningens brede anven-
delsesområde gør det svært at vurdere, om der kan være egnede alternativer til visse anvendelser.
Kommissionen har derfor foreslået at indsnævre anvendelsesområdet ved at tilføje en liste over sær-
lige overfladebehandlingsprocesser og funktionaliteter som for eksempel rustbeskyttelse, som brugen
af dichromthis(chromat) skal opfylde. En nyligt afsagt dom
(T-837/16)
i en godkendelsessag om
blychromatpigmenter har fastslået, at Kommissionen på visse punkter havde tilsidesat betingelserne
for godkendelse ved at foreslå betingelser, der havde til formål at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen. I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen beskrevet, hvordan
den har taget højde for dommens elementer, men det vurderes ikke at være tilstrækkeligt. Regerin-
gen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgørende
vægt på, at risikoen for arbejdstagerne skal reduceres væsentligt, ved at der stilles skærpede krav til
brug af effektive værnemidler ved enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgø-
rende vægt på, at forslaget og betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revi-
deret i betydelig grad, så det bliver vanskeligere at afvise alternativer.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af dichromtris (chromat) til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
dichromiumtris(chromat) (DCTC) til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien i hen-
hold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde hvor behandling af sagen er påbegyndt efter
solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. f.eks. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden Henkel (hhv. Henkel AG & Co. KGaA og
Henkel Global Supply Chain B.V.) fra Tyskland, samt virksomheder, der aftager deres produkter, om
fortsat anvendelse af op til 100 tons om året af DCTC:
1.
Til formulering af blandinger udelukkende tilsigtet anvendelse 2, som angivet herunder
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af dichromtris (chromat) til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien
2. Til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien
Henkel (hhv. Henkel AG & Co. KGaA og Henkel Global Supply Chain B.V.) fremsendte den 19. novem-
ber 2015 ansøgning om godkendelse af DCTC til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold
til procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA,
i udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis den 9. og
2. december 2016 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede desuden, at der er usikkerhed om
eksponeringsvurderingen, hvilket kan medføre, at risikoen for arbejdstagere er underestimeret, og
at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold ikke er tilstrækkeligt
belyst. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. RAC vurderer dog, at
de foreslåede tiltag og måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og udledning til miljøet vil
forbedre situationen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. I lyset af det brede
anvendelsesområde for ansøgningen og de usikkerheder, som dette medfører for vurderingen af
egnede alternativer, har SEAC dog vurderet det nødvendigt at afgrænse anvendelsen til visse
specifikke overfladebehandlingsprocesser og påkrævede funktionaliteter inden for anvendelse i
luftfartsindustrien.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 22.januar 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risikohånd-
teringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. Den ansøgte anvendelse
i luftfartsindustrien (anvendelse 2) dækker imidlertid et meget bredt anvendelsesområde, hvilket gør
det svært at udelukke, at der kan være egnede alternativer til visse typer af anvendelser omfattet af
ansøgningen. For at imødegå denne usikkerhed har Kommissionen foreslået at indsnævre anvendelse
2 ved at tilføje en liste over særlige overfladebehandlingsprocesser og funktionaliteter, som brugen af
DCTC skal opfylde. Endvidere skal virksomheder omfattet af godkendelsen fremsende information til
Kemikalieagenturet om, hvilke af disse funktionaliteter, som er nødvendige for deres anvendelse. Der-
udover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet af
godkendelsen, gennemfører de tiltag, som er foreslået af RAC:
-
-
ansøgeren udarbejder specifikke eksponeringsscenarier for repræsentative processer og arbejds-
opgaver
virksomheder, omfattet af godkendelsen, implementerer foranstaltninger til at reducere arbejds-
tagernes udsættelse for samt udslip til miljøet af DCTC til så lavt et niveau som teknisk og praktisk
muligt. Det skal fortrinsvist ske ved brug af lukkede systemer og automatisering, hvor muligt, og
dernæst ved brug af passende dimensioneret lokal udsugning. Hvor eksponering nødvendiggør
brug af åndedrætsværn skal dette ske i overensstemmelse med standard procedurer for brug og
vedligehold
virksomheder, omfattet af godkendelsen, udvikler og implementerer procedurer for procedurer
for at minimere støv i luften for udvalgte arbejdsprocesser
-
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af dichromtris (chromat) til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien
2060855_0004.png
-
-
ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet af godkendelsen gennemfører overvågning af ar-
bejdstagernes udsættelse for chrom(VI) samt af udslip af chrom (VI) til luft og spildevand
såfremt ansøgeren indsender en review rapport inden fristen for fornyet vurdering, skal denne
indeholde en ny vurdering af udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet på baggrund af
lokale emissionsdata.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplys-
ninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i
strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til
støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og
har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne
godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den forelig-
gende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de
dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning med de krite-
rier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske egnethed af
alternativer i den konkrete godkendelsessag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da stoffet ikke gen-
findes i færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er indkommet følgende kommen-
tarer:
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte, at der gives godkendelser til ovennævnte anven-
delser, og har desuden svært ved at se, at eventuelle godkendelser vil fremme substitution, samt at
review-perioden i givet fald ikke bør være længere end 3 år.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 40: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af dichromtris (chromat) til overfladebehandlinger af metaldele i luftfartsindustrien
2060855_0005.png
Det Økologiske Råd mener, at det bør veje tungt, at stoffer på bilag XIV skal erstattes af alternativer,
og at det ikke virker som om der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer, ligesom review-
perioden bør kunne reduceres til 3 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I hovedparten af de tidligere godkendelsessager har et kvalificeret flertal af medlemsstaterne støttet
forslagene. I marts 2019 har retten imidlertid afsagt dom i en sag om godkendelse af blychromatpig-
menter på baggrund af sagsanlæg fra Sverige mod Kommissionen (T-837/16). Dommen vurderes at
have væsentlig betydning for godkendelsesproceduren under REACH. I den konkrete sag er det på
nuværende tidspunkt uvist, i hvor høj grad de øvrige medlemsstater vil lægge dommen til grund for
deres holdning, og om der kan forventes at være et kvalificeret flertal for Kommissionens forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at risici for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet overstiger et ac-
ceptabelt niveau, og at de pålagte krav i forslagene ikke i tilstrækkeligt omfang vil føre til en reduktion
af arbejdstagernes risiko i EU. Regeringen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til
godkendelserne, som mindst svarer til de danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virk-
somheders konkurrenceevne i forhold til øvrige europæiske virksomheder omfattet af nærværende
godkendelse.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet, hvor-
dan Kommissionen har taget højde for dommen om godkendelse af to blychromatpigmenter (T-
837/16) i forhold til tilgængelighed af passende alternativer. Det vurderes, at Kommissionens betragt-
ning om vurdering af tilgængelighed af passende alternativer kan skabe en uønsket præcedens for
fremtidige godkendelser, idet Kommissionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alter-
nativer er egnede. Denne fortolkning vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-
forordningen eller at leve op til dommen.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgø-
rende vægt på, at risikoen for arbejdstagerne skal reduceres væsentligt, ved at der stilles skærpede krav
til brug af effektive værnemidler ved enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgø-
rende vægt på, at forslaget og betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revide-
ret i betydelig grad, så det bliver vanskeligere at afvise alternativer. Regeringen lægger desuden vægt
på, at vurderingen af udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet ikke først sker i forbindelse
med en eventuel forlængelse af godkendelsen, men før godkendelsen gives.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5