Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 44
Offentligt
2060887_0001.png
Den 1. juli 2019
MFVM 854
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelser af
anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overflade-
behandlinger af mekaniske dele i helikoptere i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. april 2019. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen har fremsat to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelserne
af stofferne chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i heli-
koptere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (ko-
mitésag). Forslagene giver den tyske virksomhed ZF Luftfahrttechnik GmbH tilladelse til efter optag
på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, fortsat at anvende stofferne i en periode på 7 år
fra ”sol-
nedgangsdatoen” den
21. september 2017. Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen
den 10. juli 2019. Sagen forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttel-
sesniveauet i Danmark. De anvendte risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er
dog ikke tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Kommissio-
nen har derfor fastsat en række krav i godkendelsen. Det vurderes ikke, at de pålagte krav vil føre til
en tilstrækkelig reduktion af arbejdernes risiko. Ansøgningens brede anvendelsesområde gør det
svært at vurdere, om der kan være egnede alternativer til visse anvendelser. Kommissionen har der-
for foreslået at indsnævre anvendelsesområdet ved at begrænse godkendelsen til særlige overflade-
behandlingsprocesser og funktionaliteter som for eksempel rustbeskyttelse med anvendelse for me-
kaniske dele i helikoptere, som brugen af chromtrioxid og natriumdichromat skal opfylde. En nyligt
afsagt dom (T-837/16) i en godkendelsessag om blychromatpigmenter har fastslået, at Kommissio-
nen på visse punkter havde tilsidesat betingelserne for godkendelse ved at foreslå betingelser, der
havde til formål at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I det konkrete forslag til gennem-
førelsesretsakt mangler Kommissionen endnu at beskrive, hvordan den har taget højde for dommens
elementer. Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslagene i deres nuværende form, idet
man lægger afgørende vægt på, at der stilles skærpede krav til brug af effektive værnemidler ved
enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at forslaget og be-
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 44: Revideret notat om komitésag om godkendelser af anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere
2060887_0002.png
tragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig grad, så det bli-
ver vanskeligere at afvise alternativer.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelsen af
henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikop-
tere i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslagene. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslagene ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslagene for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge reviderede forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er kva-
lificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødvendige.
I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslagene i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt hvor
der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslagene.
Forslagene forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stofferne
på kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes
efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stofferne kan anvendes sikkert,
og komme med en vurdering af, om der findes egnede alternativer (substitutionsmuligheder).
Forslagene til gennemførelsesretsakten vedrører to forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra virksomheden ZF Luftfahrttechnik GmbH fra Tyskland om
fortsat anvendelse af op til 63 kg chromtrioxid om året:
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 44: Revideret notat om komitésag om godkendelser af anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere
2060887_0003.png
1.
Til anvendelse til overfladehærdning (funktionel forkromning) i produktion og vedligehold af
mekaniske dele i helikoptere.
2.
Til anvendelse til rustbeskyttende overfladebehandling, som ikke er funktionel forkromning, i
produktion og vedligehold af mekaniske dele i helikoptere.
og 10 kg natriumdichromat om året:
3.
Til anvendelse til overfladebehandlinger af metaller, kompositmaterialer og forsegling af
anode-film i produktionen og vedligehold af mekaniske dele i helikoptere.
ZF Luftfahrttechnik GmbH fremsendte den 21. marts 2016 ansøgninger om godkendelse af henholds-
vis chromtrioxid og natriumdichromat til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som den 28. august. 2017
har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse samt gennemførsel af målinger af arbejdstageres udsættelse for stofferne.
RAC tilføjer, at det dog er tydeligt, at risikohåndteringsforanstaltningerne og
anvendelsesforholdene kan forbedres. Desuden er vurderingen af udsættelsen af den generelle
befolkning via miljøet usikker, fordi virksomheden ikke har udført nogen beregninger på basis af
deres måledata, men blot har anført at udledningen er ubetydelig. RAC er ikke enig i den tilgang.
Derfor anbefaler RAC, at der gennemføres yderligere forbedringer af anvendelsesforholdene for
arbejdstagerne, og at ansøgeren gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for
stofferne, samt at ansøgeren skal vurdere udledningen til miljøet via spildevand.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stofferne. SEAC påpegede dog, at
der er forskel på ansøgningens brede anvendelsesområde og det anvendelsesområde, der er
analyseret i ansøgerens socioøkonomiske vurdering. Denne forskel gør sig også gældende i
analysen af alternativer. SEAC anbefaler derfor, at godkendelsen kun dækker produktion og
vedligehold af mekaniske dele i helikoptere. SEAC anbefaler ligeledes, at hvis virksomheden evt.
ønsker godkendelsen forlænget, skal virksomheden indsende en detaljeret rapport, der beskriver
krav til overfladebehandling af mekaniske dele i helikoptere.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. De oprindeligt an-
søgte anvendelser, dvs. uden præcisering af rustbeskyttende virkning eller specifik anvendelse til me-
kaniske dele i helikoptere, dækker imidlertid et meget bredt anvendelsesområde, hvilket gør det svært
at udelukke, at der kan være egnede alternativer til visse typer af anvendelser omfattet af ansøgningen.
For at imødegå denne usikkerhed har Kommissionen foreslået at begrænse anvendelserne til mekani-
ske dele i helikoptere, hvilket både brugen af chromtrioxid og natriumdichromat skal opfylde. Dertil
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 44: Revideret notat om komitésag om godkendelser af anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere
2060887_0004.png
har Kommissionen foreslået at indsnævre anvendelserne for chromtrioxid ved at tilføje den rustbe-
skyttende funktionalitet.
Derudover er det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren
- installerer et låg på chrombad-tank nr. 51,
- gennemgår risikohåndteringsforanstaltningerne af virksomhedens chrombade med henblik på at
reducere medarbejdstagernes udsættelse,
- gennemfører overvågning af arbejdstagernes udsættelse for chromtrioxid generelt og i forbindelse
med specificerede arbejdsgange,
- gennemfører biomonitering ved måling af chromtrioxid i medarbejdstagernes urin,
- sikrer effektiviteten af lokal udsugning ved at indføre passende programmer for vedligehold,
- bruger måledataene til at vurdere om risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendelsesforhol-
dene er passende og effektive, og om nødvendigt som følge heraf reducerer udsættelsen af arbejds-
tagerne yderligere, og
- 18 måneder før fristen for fornyet vurdering vurderer udsættelsen af den generelle befolkning for
chrom-forbindelserne via spildevand.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16 ), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplys-
ninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i
strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til
støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og
har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår bl.a., at Kommissionen ikke må forsyne godkendel-
sen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den foreliggende analy-
se af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de dele, der
berører bevisbyrden i analysen af alternativer. Kommissionens mulighed for at foretage egne skøn
samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved an-
søgningen. I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning
med de kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske
egnethed af alternativer i den konkrete godkendelsessag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens to forslag til godkendelser er ikke relevante i forhold til dansk lovgivning, da de kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige samfundsøkono-
miske konsekvenser. Forslagene vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 44: Revideret notat om komitésag om godkendelser af anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere
2060887_0005.png
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da stoffet
ikke genfindes i færdige produkter.
Høring
Forslagene har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd mener, at det bør veje tungt, at stoffer på bilag XIV skal erstattes af alternativer,
og at det ikke virker som om der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer, ligesom review-
perioden bør kunne reduceres til 3 år.
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte, at der gives godkendelser til ovennævnte anven-
delser, og har desuden svært ved at se, at eventuelle godkendelser vil fremme substitution, samt at
review-perioden i givet fald ikke bør være længere end 3 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I hovedparten af de tidligere godkendelsessager har et kvalificeret flertal af medlemslandene støttet
forslagene. I marts 2019 har retten imidlertid afsagt dom i en sag om godkendelse af blychromatpig-
menter på baggrund af sagsanlæg fra Sverige mod Kommissionen (se også under regeringens foreløbi-
ge holdning). Dommen vurderes at have væsentlig betydning for godkendelsesproceduren under
REACH. I den konkrete sag er det på nuværende tidspunkt uvist, i hvor høj grad øvrige medlemslande
vil lægge dommen til grund for deres holdning, og om der kan forventes at være et kvalificeret flertal
for Kommissionens forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen forventer, at de pålagte krav i forslagene vil føre til en reduktion af arbejdstagernes risiko i
EU. Imidlertid er risikoen for arbejdstagerne stadig uacceptabelt høj. Samtidigt vurderes det, at de
krav, der stilles i godkendelserne ikke er på niveau med de krav, der stilles i Danmark. Regeringen vil
derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelserne, som mindst svarer til de
danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til øv-
rige europæiske virksomheder omfattet af nærværende godkendelse.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt mangler Kommissionen endnu at beskrive, hvordan
Kommissionen har taget højde for dommen om godkendelse af to blychromatpigmenter (T-837/16).
Da dette er af principiel betydning for vurderingen af forslaget, er det imidlertid ikke muligt at tage
stilling til, hvorvidt Kommissionens forslag efterlever dommens elementer.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslagene i deres nuværende form, idet man lægger
afgørende vægt på, at der stilles skærpede krav til brug af effektive værnemidler ved enhver risiko for
udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at forslaget og den indsatte betragtning
om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig grad, så det bliver vanskeligere
at afvise alternativer. Regeringen lægger desuden vægt på, at vurderingen af udsættelsen af den gene-
relle befolkning via spildevand sker, før godkendelserne gives, og ikke først i forbindelse med en even-
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 44: Revideret notat om komitésag om godkendelser af anvendelserne af henholdsvis chromtrioxid og natriumdichromat til overfladebehandlinger af mekaniske dele i helikoptere
2060887_0006.png
tuel forlængelse af godkendelserne, omend virksomheden anfører at udledningen er ubetydelig, og de
lokale myndigheder også har et ansvar i forhold til at begrænse udledningen til spildevand i forbindel-
se med at virksomheden skal have en godkendelse.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 4. april 2019.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
6