Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 45
Offentligt
2060895_0001.png
Den 1. juli 2019
MFVM 849
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af an-
vendelsen af chromtrioxid til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien
i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af stof-
fet chromtrioxid til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslaget giver den
multinationale virksomhed Wesco Aircraft EMEA Limited tilladelse til fortsat at anvende stoffet i en
periode på 7 år. Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019. Sagen
forventes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. I
den konkrete sag er de foreslåede risikohåndteringsforanstaltninger ikke tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere. Derfor er der i forslaget til gennemførelsesretsakt fastsat betingelser, der har til for-
mål at nedbringe arbejdstagernes udsættelse til så lavt et niveau, det praktisk og teknisk er muligt.
Det vurderes dog ikke, at de pålagte krav vil føre til en tilstrækkelig reduktion af arbejdernes risiko.
Ansøgningens brede anvendelsesområdegør det svært at vurdere, om der kan være egnede alterna-
tiver til visse anvendelser. Kommissionen har derfor foreslået at indsnævre anvendelsesområdet ved
at tilføje en liste over særlige funktionaliteter som f.eks. rustbeskyttelse, som brugen af chromtrioxid
skal opfylde. En nyligt afsagt dom (T-837/16) i en godkendelsessag om blychromatpigmenter har
fastslået, at Kommissionen på visse punkter havde tilsidesat betingelserne for godkendelse ved at
foreslå betingelser, der havde til formål at udbedre utilstrækkeligheder ved ansøgningen. I det kon-
krete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen beskrevet, hvordan den har taget højde
for dommens elementer, men det vurderes ikke at være tilstrækkeligt. Regeringen agter på den bag-
grund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgørende vægt på, at risikoen
for arbejdstagerne skal reduceres væsentligt ved, at der for flere arbejdsprocesser og i prioriteret
rækkefølge stilles skærpede krav om brug af indeslutning, lokal udsugning og åndedrætsværn for at
reducere enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgørende vægt på, at forslaget
og betragtningen om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver revideret i betydelig grad, så det
bliver vanskeligere at afvise alternativer.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH).
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8. Afstemning skal herefter ske i hen-
hold til artikel 133, stk. 3, i REACH-forordningen, som henviser til forskriftproceduren i artikel 5 i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Forskriftproceduren er nu erstattet af undersøgelsesproceduren i hen-
hold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 182/11, jf. dennes artikel 13, stk. 1, litra
c).
Ved kvalificeret flertal i komitéen vedtager Kommissionen forslaget. Hvor der hverken er kvalificeret
flertal for eller imod i komitéen, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget, idet basisretsakten anses
for at bestemme, at forslaget ikke kan vedtages, når der hverken er kvalificeret flertal for eller imod.
Kommissionen kan dog vælge enten at forelægge forslaget for en appelkomité inden for 1 måned eller
at forelægge et revideret forslag for komitéen inden for 2 måneder. Det samme gælder, hvor der er
kvalificeret flertal imod i komitéen, og hvor Kommissionen vurderer, at foranstaltningerne er nødven-
dige. I appelkomitéen kan Kommissionen vedtage forslaget i tilfælde af kvalificeret flertal for, samt
hvor der hverken er kvalificeret flertal for eller imod forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i REACH-komiteen den 10. juli 2019.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig
med at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret,
og at disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er
økonomisk og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter allerede ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten. Her starter en del virksomheder arbejdet med at skifte til bedre alternativer. Udfas-
ningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over stoffer,
der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste ende skal
de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne, ansøge om
og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de socioøko-
nomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV opregner de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan mar-
kedsføres eller anvendes efter
den såkaldte ”solnedgangsdato” (dvs. den dato, hvor anvendelse skal
ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om godkendelse af
fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan anvendes sikkert, og
at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde hvor behandling af sagen er påbegyndt efter sol-
nedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen jf. f.eks. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakten vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgning fra den multinationale virksomhed Wesco Aircraft EMEA
Limited samt virksomheder, der aftager deres produkter, om fortsat anvendelse af op til 2 tons om året
af chromtrioxid
til overfladebehandling (”chemical conversion and slurry coating”) af metal i
luftfartsindustrien.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien
Wesco Aircraft EMEA Limited fremsendte den 14. marts 2016 ansøgning om godkendelse af chromtri-
oxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen
været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis den 8. juni 2018 og 30. november 2017 har afgivet
følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede desuden, at der er usikkerhed om
eksponeringsvurderingen for arbejdstagere og for den generelle befolkning via miljøet, og at der
særligt for de arbejdsscenarier, der involverer spray behandling, er et højt potentiale for indånding
af chromtrioxid. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, ikke er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. RAC vurderer dog, at
de forslåede måleprogrammer og tiltag vil forbedre situationen.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt vurderes at findes alternative stoffer
eller teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgeren har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. I lyset af det brede
anvendelsesområde for ansøgningen og de usikkerheder, som dette medfører for vurderingen af
egnede alternativer, har SEAC dog vurderet det nødvendigt at afgrænse anvendelsen til visse
påkrævede funktionaliteter inden for anvendelse i luftfartsindustrien.
o
På grundlag af analysen af alternativer mv., som ansøgeren har udarbejdet, anbefaler Kommissionen,
at der gives en godkendelse med en frist for fornyet vurdering på 7 år fra solnedgangsdatoen frem til
den 21. september 2024 for de beskrevne anvendelser under forudsætning af anvendelse af de risiko-
håndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgeren har beskrevet. For at imødegå den
usikkerhed, der knytter sig til vurderingen af alternativer, har Kommissionen endvidere foreslået at
indsnævre denne anvendelse ved at tilføje hvilke funktionaliteter, som brugen af chromtrioxid skal
opfylde. Endvidere skal virksomheder omfattet af godkendelsen fremsende information til Kemikalie-
agenturet om, hvilke af disse funktionaliteter, som er nødvendige for deres anvendelse. Derudover er
det en forudsætning for godkendelsen, at ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet af godkendel-
sen, gennemfører de tiltag, som er foreslået af RAC:
-
-
ansøgerne udarbejder specifikke eksponeringsscenarier for repræsentative processer og arbejds-
opgaver
virksomheder, omfattet af godkendelsen, implementerer foranstaltninger til at reducere arbejds-
tagernes udsættelse for chromtrioxid til så lavt et niveau som teknisk og praktisk muligt. Det skal
fortrinsvist ske ved brug af lukkede systemer og automatisering, hvor muligt, og dernæst ved brug
af passende dimensioneret lokal udsugning. Der skal desuden etableres afgrænsning af de områ-
der, hvor der arbejdes med chromtrioxid, både under og i en vis periode efter arbejdets udførsel,
og effektive rengøringsprocedurer skal implementeres
mekanisk ventilation skal anvendes ved maskinaktiviteter i små arbejdsområder, med mindre det
medfører risici eller at det teknisk/praktisk ikke er muligt
effektive rengøringsprocedurer skal indføres for at forebygge overfladeforurening, hvor der hånd-
teres chromater på fast form
lokal udsugning og åndedrætsværn skal tjekkes og testes periodisk (inklusiv effektivitetstest af
åndedrætsværn)
ansøgeren og de virksomheder, der er omfattet af godkendelsen, gennemfører overvågning af ar-
bejdstagernes udsættelse for stoffet samt udslip af stoffet til spildevand og luft. Resultaterne her-
-
-
-
-
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien
2060895_0004.png
-
fra skal anvendes til at evaluere om risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er
effektive med henblik på yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse for stoffet
såfremt ansøgeren indsender en review rapport inden fristen for fornyet vurdering, skal denne
indeholde en ny vurdering af udsættelsen af den generelle befolkning via miljøet på baggrund af
lokale emissionsdata.
I marts 2019 er der faldet dom i en sag (T-837/16), hvor Sverige har stævnet Kommissionens gennem-
førelsesafgørelse om godkendelse af to blychromatpigmenter. Sverige har anført, at der forelå oplys-
ninger om mulige alternativer til de beskrevne anvendelser, og at den tildelte godkendelse derfor var i
strid med godkendelsesordningen. Danmark, Finland og Europa-Parlamentet intervenerede i sagen til
støtte for Sverige, mens ECHA støttede Kommissionen. I marts 2019 har retten afsagt dom i sagen og
har givet Sverige medhold. Af rettens dom fremgår blandt andet, at Kommissionen ikke må forsyne
godkendelsen med betingelser, der sigter på at udbedre utilstrækkeligheder/mangler ved den forelig-
gende analyse af alternativer. Kommissionen har i maj 2019 appelleret dele af dommen, herunder de
dele, der berører bevisbyrden i analysen af alternativer, Kommissionens mulighed for at foretage egne
skøn samt muligheden for at tilføje betingelser til godkendelsen for at udbedre utilstrækkeligheder ved
ansøgningen. I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen indsat en betragtning
med de kriterier, som Kommissionen har lagt til grund for at vurdere den teknologiske og økonomiske
egnethed af alternativer i den konkrete godkendelsessag.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til godkendelsen er ikke relevant i forhold til dansk lovgivning, da den kun
vedrører anvendelse uden for Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke
at medføre væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, da stoffet ikke gen-
findes i færdige produkter.
Høring
Forslaget har været i høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd mener, at det bør veje tungt, at stoffer på bilag XIV skal erstattes af alternativer,
og at det ikke virker som om der er foretaget en seriøs vurdering af alternativer, ligesom review-
perioden bør kunne reduceres til 3 år.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 45: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid til overfladebehandling af metal i luftfartsindustrien
2060895_0005.png
Fagbevægelsens Hovedorganisation kan ikke støtte, at der gives godkendelser til ovennævnte anven-
delser, og har desuden svært ved at se, at eventuelle godkendelser vil fremme substitution, samt at
review-perioden i givet fald ikke bør være længere end 3 år.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
I hovedparten af de tidligere godkendelsessager har et kvalificeret flertal af medlemsstaterne støttet
forslagene. I marts 2019 har retten imidlertid afsagt dom i en sag om godkendelse af blychromatpig-
menter på baggrund af sagsanlæg fra Sverige mod Kommissionen (T-837/16). Dommen vurderes at
have væsentlig betydning for godkendelsesproceduren under REACH. I den konkrete sag er det på
nuværende tidspunkt uvist, i hvor høj grad de øvrige medlemsstater vil lægge dommen til grund for
deres holdning, og om der kan forventes at være et kvalificeret flertal for Kommissionens forslag.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat anvendel-
se være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal opveje even-
tuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at risici for arbejdstagere overstiger et acceptabelt niveau, og at de pålagte krav i
forslagene ikke i tilstrækkeligt omfang vil føre til en reduktion af arbejdstagernes risiko i EU. Regerin-
gen vil derfor lægge afgørende vægt på, at der fastsættes krav til godkendelserne, som mindst svarer til
de danske arbejdsmiljøkrav. Dette vil også sikre danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til
øvrige europæiske virksomheder omfattet af nærværende godkendelse.
I det konkrete forslag til gennemførelsesretsakt har Kommissionen i en betragtning beskrevet, hvor-
dan Kommissionen har taget højde for dommen om godkendelse af to blychromatpigmenter (T-
837/16) i forhold til tilgængelighed af passende alternativer. Det vurderes, at Kommissionens betragt-
ning om vurdering af tilgængelighed af passende alternativer kan skabe en uønsket præcedens for
fremtidige godkendelser, idet Kommissionen anlægger en meget snæver fortolkning af, hvorvidt alter-
nativer er egnede. Denne fortolkning vurderes hverken at leve op til hensigterne med REACH-
forordningen eller at leve op til dommen.
Regeringen agter på den baggrund ikke at støtte forslaget i sin nuværende form, idet man lægger afgø-
rende vægt på, at risikoen for arbejdstagerne skal reduceres væsentligt ved, at der for flere arbejdspro-
cesser og i prioriteret rækkefølge stilles skærpede krav om brug af indeslutning, lokal udsugning og
åndedrætsværn for at reducere enhver risiko for udsættelse. Regeringen lægger endvidere afgørende
vægt på, at forslaget og den indsatte betragtning om konsekvenserne af dommen (T-837/16) bliver
revideret i betydelig grad, så det bliver vanskeligere at afvise alternativer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5