Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 52
Offentligt
2061083_0001.png
Den 3. juli 2019
MFVM 864
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af beslutning 2007/305/EU, 2007/306/EU og 2007/307/EU om ud-
fasningsperioden for spor af de tre genetisk modificerede rapstyper Ms1xRf1,
Ms1 x Rf2 og Topas 19/2 (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om forlængelse af de eksisterende overgangsbestemmelser for
udfasning af genetisk modificeret raps Ms1xRf1, Ms1xRf2 og Topas 19/2, som ikke længere er god-
kendt, men for hvilke der kan forekomme små mængder utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold i
fødevarer og foder. De tre raps har tidligere været tilladt markedsført i henhold til reglerne om gene-
tisk modificerede fødevarer og foderstoffer i EU, men rettighedshaverne valgte i 2007 ikke at søge
om forlængelse af markedsføringstilladelserne. Tilladelserne til at markedsføre produkterne blev
derfor trukket tilbage i 2007. Samtidigt blev der i 2007 givet tilladelse til, at der i en udfasningsperi-
ode på fem år accepteredes utilsigtet og teknisk uundgåelig forekomst af de pågældende organismer
under en tærskelværdi på 0,9 %. Yderligere blev virksomheden, der var ansvarlig for markedsføring,
pålagt at sikre, at frø fra de tre GM raps forsvinder fra markedet. I 2012 blev udfasningsperioden
forlænget med fem år, samtidig med at tærskelværdien blev nedsat til 0,1 %, og der blev fastsat krav
om, at virksomheden fortsat skulle have procedurer til sikring af, at frøene fjernes fra markedet. I
2016 blev der givet en yderligere treårig forlængelse af udfasningsperioden, idet der ifølge virksom-
hedens undersøgelser, på trods af de foretagne tiltag for at udrydde rapsen, stadig kan forekomme
meget små (< 0,1 %) mængder af GM materiale fra de tre raps i fødevare- og foderkæden. I nærvæ-
rende forslag lægges op til, at udfasningsperioden forlænges med yderligere tre år, hvori der fortsat
må forekomme op til 0,1 % utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold af de pågældende raps i føde-
vare- og foderkæden. Ifølge rettighedshaveren kan der stadig forefindes meget små spor af de tre
rapstyper i fødevarer og foder. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesni-
veauet i Danmark og EU. Forslaget forventes at komme til afstemning på møde i Den Stående Komi-
té for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 12. juli 2019. Regeringen agter på den baggrund at støt-
te forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af beslutningerne 2007/305/EU,
2007/306/EU og 2007/307/EU med hensyn til udfasningsperioden for spor af genetisk modificeret
Ms1xRf1 (ACS-BNØØ4-7xACS-BNØØ1-4) hybrid oliefrøraps, Ms1 x Rf2 (ACS-BNØØ4-7xACS-BNØØ1-
5) hybrid oliefrøraps og Topas 19/2 (ACS-BNØØ7-1) oliefrø raps og deraf afledte produkter efter reg-
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Notat om komitésag om udfasningsperiode for spor af de tre genetisk modificerede rapstyper Ms1xRf1, Ms1 x Rf2 og Topas 19/2
lerne i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om
genmodificerede fødevarer og foderstoffer (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i GMO-forordningens artikel 8 og 20.
Beslutningen træffes på grundlag af et forslag fra Kommissionen, som forelægges Den Stående Komité
for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (Stående Komité) efter undersøgelsesproceduren. Hvis komitéen
afgiver en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Opnås der ikke
kvalificeret flertal for forslaget i komitéen, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen
inden for to måneder kan forelægge et ændret forslag for komitéen eller inden for en måned kan fore-
lægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse
om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal
en positiv udtalelse eller ingen udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget.
Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den
12. juli 2019.
Formål og indhold
Ifølge forslaget forlænges de eksisterende overgangsbestemmelser for genetisk modificeret raps
Ms1xRf1, Ms1xRf2 og topas 19/2 som fastsat i Kommissionens beslutninger nr. 2007/305/EU,
2007/306/EU og 2007/307/EU i yderligere tre år.
De tre raps har tidligere været tilladt markedsført i henhold til reglerne om genetisk modificerede fø-
devarer og foderstoffer, men den rettighedshavende virksomhed Bayer CropScience valgte i 2007 ikke
at søge om forlængelse af markedsføringstilladelserne. Tilladelserne til at markedsføre produkterne
blev derfor trukket tilbage i 2007. Samtidigt blev der i 2007 givet tilladelse til, at der i en udfasnings-
periode på fem år accepteres utilsigtet og teknisk uundgåelig forekomst af materiale fra de pågældende
organismer under en tærskelværdi på 0,9 %. Yderligere blev de ansvarlige for markedsføringen pålagt
at gennemføre en række tiltag for at sikre, at frø fra rapsene forsvinder fra markedet.
Tilbagetrækningsfristen blev i 2012 forlænget med yderligere fem år for de tre raps, idet det havde vist
sig, at der stadig kunne forekomme små spor af GMO'erne i fødevarer og foder. Tærskelværdien for det
utilsigtede eller teknisk uundgåelige indhold blev samtidig nedsat til 0,1 %. Desuden blev der stillet en
række krav til Bayer CropScience AG om at tage foranstaltninger for at sikre den effektive tilbagetræk-
ning fra markedet og om at rapportere om denne tilbagetræning til Kommissionen. Tilbagetræknings-
fristen er efterfølgende blevet forlænget med yderligere tre år indtil 31. december 2019.
Rettighederne til markedsføring af de tre raps er i mellemtiden overgået til firmaet BASF SE, som i
2018 meddelte, at der på trods af gennemførelsen af de fastsatte foranstaltninger og en faldende ten-
dens stadig kan forefindes meget små spor af de tre rapstyper i fødevarer og foder. Ifølge BASF SE
skyldes de fortsatte fund, at rapsfrø kan overleve i jorden i lang tid, samt at den landbrugsmæssige
praksis i de lande, hvor de pågældende GM raps har været dyrket, ikke har været effektiv i forhold til at
udrydde den.
I forslaget fra Kommissionen lægges op til, at udfasningsperioden forlænges med yderligere tre år,
hvori der fortsat må forekomme op til 0,1 % utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold af de pågæl-
dende raps i fødevare-
og foderkæden. Samtidig stilles yderligere krav til BASF SE’s foranstaltninger
for at sikre den effektive udfasning fra markedet.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Notat om komitésag om udfasningsperiode for spor af de tre genetisk modificerede rapstyper Ms1xRf1, Ms1 x Rf2 og Topas 19/2
2061083_0003.png
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regerin-
gens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser i
Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reglerne umiddelbart
gældende i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virksomheder og umiddelbart gæl-
dende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ikke statsfinansielle konsekvenser og vurderes ikke at indebære administrative byrder
for erhvervet. Forslaget vurderes at have positive konsekvenser for erhvervet, idet der i en fortsat peri-
ode på tre år vil kunne tolereres utilsigtet eller teknisk uundgåeligt indhold af de tre raps i fødevarer og
foder i små mængder (op til 0,1%). For indhold af ikke-EU-godkendte
GMO’er i fødevarer og foder
gælder ellers en nul-tolerance, således at fødevarer og foder med målbart indhold heraf ikke må mar-
kedsføres i EU.
De tre GM raps har tidligere været risikovurderet og godkendt i EU på baggrund af risikovurderinger,
som fastslår, at der ikke er risiko forbundet med markedsføringen. Forslagets forlængelse af udfas-
ningsperioden vurderes derfor ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark eller i resten af EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at Danmark støtter forslaget om at forlænge udfasningen af de tre GMO raps.
Landbrug & Fødevarer opfordrer til, at Danmark støtter godkendelse af en yderligere forlængelse af
den i 2012 oprindelige og i 2016 forlængede udfasningsplan.
DAKOFO byder forslaget om en forlængelse velkommen. Det er korn- og foderbranchen, der i sidste
ende står med ansvaret for, at sorter med disse traits ikke importeres ind i Unionen, men så længe der
er en risiko for, at enkle ”ukrudts” rapsplanter med disse gener stadig kan findes, må unionen dispen-
sere for dette. DAKOFO støtter, at der er indført en maxgrænse for indholdet.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget. Det forventes dog på
baggrund af tidligere afstemninger om forlængelse af udfasningsperioden for rapsene, at der ved af-
stemningen i komitéen vil være et kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodifice-
rede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering som fastsat i
GMO-forordningen.
De pågældende GM raps har tidligere været tilladt til markedsføring som fødevarer, foder og til anden
brug og har på den baggrund været vurderet ikke at have negative effekter på menneskers og dyrs
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 52: Notat om komitésag om udfasningsperiode for spor af de tre genetisk modificerede rapstyper Ms1xRf1, Ms1 x Rf2 og Topas 19/2
sundhed og på miljøet. Indholdet af materiale fra de tre GM raps er reduceret til under 0,1 %, og de
virksomheder, der var ansvarlige for markedsføring, pålægges at gennemføre en række yderligere til-
tag for at sikre, at produkterne forsvinder fra markedet.
Regeringen vurderer derfor, at en forlængelse af udfasningsperioden med yderligere tre år ikke påvir-
ker beskyttelsesniveauet i negativ retning
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Der er tidligere oversendt grundnotat om forlængelser af udfasningsperioden den 8. november 2016.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
4