Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2062223_0001.png
Den 5. juli 2019
MFVM 866
REVIDERET GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/2019 af
dd.mm.2019 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt an-
går forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne: amidosulfuron, be-
ta-cyfluthrin, bifenox, chlorotoluron, clofentezin, clomazon, cypermethrin, da-
minozid, deltamethrin, dicamba, difenoconazol, diflubenzuron, diflufenican,
fenoxaprop-p, fenpropidin, fludioxonil, flufenacet, fosthiazat, indoxacarb, lena-
cil, MCPA, MCPB, nicosulfuron, picloram, prosulfocarb, pyriproxyfen, thiopha-
nat-methyl, triflusulfuron og tritosulfuron (Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 10. maj 2019. Æn-
dringer er markeret i marginen.
Resumé
Kommissionen forventes at foreslå at forlænge godkendelsesperioden for en række aktivstoffer i AIR
III fornyelsesprogrammet, hvor godkendelsen i henhold til forordning 1107/2009 udløber mellem
juli 2019 og december 2019. Hvis forslagene bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over god-
kendte aktivstoffer blive ændret. Forlængelserne er en konsekvens af, at den igangværende genvur-
dering ikke er færdiggjort på grund af forsinkelser. Der er ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for regioner og kommuner. Der er marginale administrative konsekvenser for staten,
da de danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges. Forslagene har umiddel-
bart ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser. Sagen kan dog potentielt have erhvervsøkonomiske
konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om forlængelse af aktivstofferne beta-cyfluthrin, clo-
mazon, cypermethrin, daminozid, deltamethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican, fenoxaprop-P,
fludioxonil, MCPA, picloram, prosulfocarb, pyriproxyfen, triflusulfuron, samt indoxacarb og thiop-
hanat-methyl, da der på nuværende tidspunkt er godkendte midler med disse stoffer i Danmark.
Forslagene forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den
16. - 17. juli 2019. Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er
godkendt i EU i dag. Regeringen finder generelt, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for de
pågældende aktivstoffer for at kunne nå genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne. Regeringen agter på denne baggrund at støtte Kommissionens forslag,
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 59: Revideret notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer
2062223_0002.png
idet der dog lægges afgørende vægt på, at godkendelsesperioden for indoxacarb og thiophanat-
methyl ikke forlænges, da der for disse stoffer allerede nu foreligger en konklusion fra den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i forbindelse med EU revurdering, der viser en uacceptabel
risiko for mennesker eller miljø. Endvidere lægges der afgørende vægt på, at Kommissionen frem-
sætter forslag om fornyelse/ikke fornyelse af stofferne beta-cyfluthrin og cypermethrin i 2019, da
der for begge aktivstoffer foreligger vurderingsrapporter fra EFSA, hvori der er flere problematiske
områder, men da Kommissionen endnu ikke har fremsat et endeligt forslag om godkendelse eller
ikke-godkendelse, er der endnu ikke taget stilling til, hvorvidt der forsat kan vises sikker anvendelse
af stofferne. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal sikre, at forslagene kommer til af-
stemning så snart som muligt, efter at Kommissionens vurderingsrapporter foreligger, særligt hvis
EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/xx af dd.mm.2019 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår forlængelse
af godkendelsesperioden for aktivstofferne; amidosulfuron, beta-cyfluthrin, bifenox, chlorotoluron,
clofentezin, clomazon, cypermethrin, daminozid, deltamethrin, dicamba, difenoconazol, diflubenzu-
ron, diflufenican, fenoxaprop-p, fenpropidin, fludioxonil, flufenacet, fosthiazat, indoxacarb, lenacil,
MCPA, MCPB, nicosulfuron, picloram, prosulfocarb, pyriproxyfen, thiophanat-methyl, triflusulfuron
og tritosulfuron”.
Forslagene har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som fastlæg-
ger, at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at vurdere en
ansøgning om fornyet godkendelse.
Forslagene behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver Komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver Komitéen en ne-
gativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene. Afgives der ikke nogen
udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen ændre-
de forslag, eller indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med
kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen ikke vedtage forslagene.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslagene.
Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen på egen hånd
vedtage forslagene.
Forslagene forventes sat til afstemning i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder den
16.-17. juli 2019.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om at forlænge godkendelsen af en række aktivstoffer, der tidligere har
været optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med plantebe-
skyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over godkendte ak-
tivstoffer. Stofferne tilhører det såkaldte AIR III fornyelsesprogram.
Grunden til at der foreslås en forlænget godkendelse er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemsstaterne, og at sørge for, at der er tilstrækkelige res-
sourcer til vurdering og afgørelse med hensyn til stoffernes eventuelle fornyelse.
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber mellem juli
2019 og december 2019. Det forventes, at forlængelsen af disse aktivstoffer vil blive ændret. Dermed
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 59: Revideret notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer
2062223_0003.png
vil der blive tilstrækkelig tid til at gennemføre vurderingen af ansøgningerne om fornyet godkendelse
af de pågældende aktivstoffer.
I forbindelse med den kommende afstemning vedrørende forlængelse af en række aktivstoffer har
Kommissionen dels valgt at tilføje nye aktivstoffer samt at tage nogle aktivstoffer af i forhold til det
tidligere forslag.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der er godkendt midler i Danmark (anvendelsesområder er
angivet):
Beta-cyfluthrin, anvendes til bekæmpelse af insekter i hvede, rug, triticale, sennep, olieræddike,
raps, friske ærter med og uden bælg (ikke sukkerærter), kartofler, roer, fodermajs, rybs, rosenkål,
hovedkål, bladkål, prydplanter, samt i æbler, pærer, kløver og frøgræs.
Clomazon, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i kartofler, raps, bønner og ærter.
Cypermethrin, anvendes til bekæmpelse af insekter udendørs i korn, raps, hovedkål, blomkål,
broccoli, ærter, bønner, jordbær, prydplanter, tømmer, stiklinger og planteskolekulturer samt
tomater, agurker og prydplanter i væksthus.
Daminozid, anvendes til vækstregulering af potteplanter, udplantningsplanter og krysantemum
til afskæring.
Deltamethrin, anvendes til bekæmpelse af kornskadedyr i tomme kornlagre, opbevaringsrum i
skibe og lastbiler samt transport- og procesanlæg for korn.
Fludioxonil, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme ved bejdsning af korn, læggekartofler,
kål-, gulerods-, løg- og spinatfrø, samt bekæmpelse af svampesygdomme i jordbær, ærter med og
uden bælg, samt prydplanter i væksthus.
MCPA, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i korn, frøgræs og græsmarker samt græsplæner.
Prosulfocarb, anvendes til ukrudtsbekæmpelse i vintersæd, kartofler og frøgræs.
Dicamba, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i private haver.
Difenoconazol, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i bl.a. raps og sukkerroer.
Diflufenican, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i korn.
Fenoxaprop-P, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i korn.
Picloram, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i raps.
Pyriproxyfen, anvendes til bekæmpelse af insekter i prydplanter samt i grøntsager i væksthus.
Triflusulfuron, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i roer, rødbeder, cikorie og julesalat.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der ikke er godkendt midler i Danmark:
Chlorotoluron
Flufenacet
Fosthiazat
MCPB.
Amidosulfuron
Bifenox
Clofentezin
Diflubenzuron
Fenpropidin
Lenacil
Nicosulfuron
Tritosulfuron.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 59: Revideret notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer
2062223_0004.png
Aktivstoffer, som foreslås forlænget (anvendelsesområder er angivet for de aktivstoffer, hvor der er
midler godkendt i Danmark), såfremt der ikke opnås enighed om afstemning om fornyelse eller ikke
fornyelse inden aktivstoffets udløb:
Indoxacarb, anvendes til bekæmpelse af glimmerbøsser i vinterraps, vårraps og rybs samt be-
kæmpelse af insekter i æbler, pærer, vin, agurk, courgetter, græskar, tomat, peberfrugt, chili, au-
bergine, melon, rødkål, hvidkål, savojkål, rosenkål, blomkål, broccoli, fodermajs og sukkermajs.
Thiophanat-methyl, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i hvede, raps, blommer og
kirsebær.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer ligger mellem juli 2019 og december 2019 i
henhold til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennem-
førelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens gennemførel-
sesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive ændret. Denne
liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være lovgivningsmæssige konsekvenser af
forslaget.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller
konsekvenser for EU’s budget.
Der er marginale administrative konsekvenser for staten, da de
danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges. Forslagene skønnes ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslagene har umiddelbart ingen erhvervsøkonomi-
ske konsekvenser. Sagen kan potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der opnås
enighed om ikke at forlænge godkendelsen af følgende aktivstoffer: Beta-cyfluthrin, clomazon, cyper-
methrin, daminozid, deltamethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican, fenoxaprop-P, fludioxonil,
MCPA, picloram, prosulfocarb, pyriproxyfen, triflusulfuron, samt indoxacarb og thiophanat-methyl,
da der på nuværende tidspunkt er godkendt midler med disse stoffer i Danmark.
De økonomiske konsekvenser af en ikke fornyet godkendelse af indoxacarb er vurderet af Institut for
Agroøkologi, Aarhus Universitet (AGRO). Indoxacarb anvendes i Danmark til insektbekæmpelse i
æbler og pærer, i en række grøntsager i væksthus og på friland samt i visse havefrø samt i majs og raps.
Langt størstedelen af indoxacarb anvendes i rapsdyrkningen.
På nuværende tidspunkt er der alternative midler, og derfor er der ingen problemer med bekæmpelse
af glimmerbøsser i raps og korsblomstrede frøafgrøder, og der vil på nuværende tidspunkt derfor ikke
være nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser. Men hvis der på sigt udvikles resistens overfor
et alternativt middel, som det er tilfældet i flere af vores nabolande, vil det kunne have store erhvervs-
økonomiske konsekvenser.
4
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 59: Revideret notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer
2062223_0005.png
AGRO vurderer, at der for de fleste frugter og grøntsager findes alternativer, som dog ikke alle er op-
timale, da nogle midlers anvendelse afhænger af brug af nyttedyr og af vejrforhold. Blandt andet derfor
er det vanskeligt at vurdere, hvor stort skadedyrsangrebet vil blive, og det er derfor ikke muligt at
kvantificere et udbyttetab hos frugt og grøntsager.
De økonomiske konsekvenser af ikke fornyet godkendelse af thiophanat-methyl er vurderet af Institut
for Agroøkologi, Aarhus Universitet (AGRO).
Thiophanat-methyl er godkendt til bekæmpelse af svampesygdomme i hvede, kirsebær og blommer
samt mindre anvendelse til bekæmpelse af svampesygdomme i juletræer, pyntegrønt, planteskolekul-
turer og prydplanter. Grundet den relativt høje afgift anvendes midlet ikke i hvede i praksis. Anvendel-
sen i hvede er derfor ikke taget med i vurderingen.
Det har ikke været muligt at forudsige de konkrete erhvervsøkonomiske konsekvenser ved en ikke-
fornyelse af thiophanat-methyl. Der foreligger ingen forsøgsresultater, der viser, hvilken betydning
angreb af de ovennævnte svampesygdomme har for nedgang af salget af kirsebær og blommer samt
prydplanter og planteskolekulturer. Det har derfor ikke været muligt at få oplysninger om et anslået
udbytte-tab via eksperter, og AGRO kan derfor ikke kvantificere de økonomiske konsekvenser. Konse-
kvenserne vurderes, at være over 10 millioner kr. pr. år.
Den årlige omsætning vedrørende blommer og kirsebær er på 39,3 mio. kr. årligt. Der findes flere al-
ternative midler til anvendelse i både kirsebær og blommer. Disse alternativer har dog begrænsninger i
forhold til thiophanat-methyl. Det har ikke været muligt at kvantificere udbyttetab. For et af de alter-
native midler er der allerede kendte resistensproblemer, hvorfor resistens i fremtiden måske ville kun-
ne føre til større udbyttetab.
Den årlige omsætning for planteskolekulturer og prydplanter er på 467 mio. kr. årligt. Der findes flere
godkendte alternativer på markedet. Det har ikke været muligt at kvantificere udbyttetab.
Den årlige omsætning for juletræsproducenterne er på 1,8 mia. kr., hvoraf 1,5 mia. kr. er i eksportvær-
di. Det har ikke været muligt at kvantificere det udbyttetab, der kan forventes uden muligheden for at
anvende thiophanat-methyl.
Forslagene vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Det bemærkes, at der for stofferne beta-cyfluthrin, cypermethrin, indoxacarb og thiophanat-methyl
allerede nu foreligger en konklusion fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i forbin-
delse med EU revurdering, der viser en uacceptabel risiko for mennesker eller miljø.
Høring
Sagen har tidligere været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Det Økologiske Råd finder, at der skal afsættes de nødvendige ressourcer til at gennemføre reevalue-
ringen, idet nogle af de omhandlede aktive stoffer med stor sandsynlighed har uacceptable virkninger
på sundhed og miljø. Det Økologiske Råd finder, at godkendelsesperioden for beta-cyfluthrin, cyper-
methrin, dimethenamid-p, indoxacarb og thiophanat-methyl ikke bør forlænges. Angående de øvrige
pesticider har Det Økologiske Råd følgende betænkeligheder: Herbicidet chlorotoluron indebærer en
risiko for forurening af grundvandet. Stoffet er desuden moderat giftigt for fugle, regnorme og de fleste
5
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 59: Revideret notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer
2062223_0006.png
vandlevende organismer. Fungicidet fludioxonil er persistent i jord og kan indebære en risiko for par-
tikelbundet nedsivning til grundvandet. Herbicidet flufenacet kan udvise persistens i jord under visse
betingelser. Stoffet er giftigt for fauna og flora. Nematicidet og insekticidet fosthiazat indebærer en
risiko for sundheden og for nedsivning til grundvandet. Det er desuden meget giftigt for bier. Samt at
herbicidet MCPA indebærer en risiko for forurening af grundvandet. Derfor kan det vise sig ved evalu-
eringen, at nogle af disse stoffer heller ikke bør forlænges.
Hertil skal det bemærkes, at der for stofferne chlorotoluron, fludioxonil, flufenacet, fosthiazat og
MCPA endnu ikke foreligger en fornyet vurdering fra EFSA. Og det kan på den baggrund ikke vurderes
om der med de nye data indsendt i forbindelse med fornyelsen, fortsat kan vises sikker anvendelse af
stofferne. Kun fludioxonil og MCPA er godkendt i Danmark
Det reviderede forslag har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Danske Regioner anerkender, at det kan være nødvendigt at give ekstra tid til at gennemføre revurde-
ringsprogrammerne og støtter derfor forslaget. Danske regioner finder, at Kommissionen skal sikre, at
forslagene kommer til afstemning så snart som muligt, efter at Kommissionens vurderingsrapporter
foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø. Danske regioner lægger
endvidere vægt på, at der ikke bør ske yderligere forlængelser af godkendelsesperioden. Årsagen er, at
regionerne finder flere af stofferne for eksempel MCPA, diflufenican og dicamba, i forbindelse med
deres undersøgelser på forurenede grunde. Det betyder, at der er risiko for, at antallet af grunde med
pesticidforurening vokser, så længe stofferne stadig anvendes i Danmark. En hurtig revurdering af
bekæmpelsesmidlernes godkendelse kan være med til at begrænse brugen af disse bekæmpelsesmid-
ler, og dermed undgå, at opgaven med at risikovurdere og potentielt afværge pesticidpunktkilder vok-
ser unødigt.
Det Økologiske Råd finder, at godkendelsesperioden for indoxacarb og thiophanat-methyl ikke skal-
forlænges, da der for disse stoffer allerede nu foreligger en konklusion fra EFSA, der viser en uaccep-
tabel risiko for mennesker eller miljø. Ligeledes skal beslutningen om beta-cyfluthrin og cypermethrin
fremskyndes, da der for begge aktivstoffer foreligger vurderingsrapporter fra EFSA, hvori der er flere
problematiske områder. Stofferne thiophanat-methyl, cypermethrin og beta-cyfluthrin har tidligere
været i høring, og de har alle udvist problematiske egenskaber.
Det Økologiske Råd bemærker, at de mange udsættelser tyder på manglende planlægning og afsætning
af ressourcer til revurderingerne. Der skal strammes op på godkendelsessystemet, da der blandt de
omhandlede stoffer kan være andre end indoxacarb, thiophanat-methyl, cypermethrin og beta-
cyfluthrin som ikke fremover godkendes på grund af skadelig virkning på sundheden og eller miljøet.
Det skal hertil bemærkes, at der for stofferne beta-cyfluthrin og cypermethrin endnu ikke foreligger en
færdig vurdering, og der er dermed endnu ikke er vist uacceptabel risiko. Det skal endvidere bemær-
kes, at der for stofferne chlorotoluron, dicamba, diflufenican, fludioxonil, flufenacet, fosthiazat og
MCPA endnu ikke foreligger en fornyet vurdering fra EFSA, og det kan på den baggrund ikke vurderes
om der med de nye data indsendt i forbindelse med fornyelsen, fortsat kan vises sikker anvendelse af
stofferne.
Dansk Frø bemærker, at de økonomiske konsekvenser af en ikke fornyet godkendelse af indoxacarb er
vurderet af Institut for Agroøkologi, Aarhus Universitet (AGRO). Indoxacarb anvendes i Danmark til
insektbekæmpelse i æbler og pærer, i en række grøntsager i væksthus og på friland samt i visse havefrø
samt i majs og raps. Langt størstedelen af indoxacarb anvendes i rapsdyrkningen. På nuværende tids-
punkt er der alternative midler, og derfor er der ingen problemer med bekæmpelse af glimmerbøsser i
6
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 59: Revideret notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer
2062223_0007.png
raps og korsblomstrede frøafgrøder, og der vil på nuværende tidspunkt derfor ikke være nævneværdige
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Men hvis der på sigt udvikles resistens overfor et alternativt mid-
del, som det er tilfældet i flere af Danmarks nabolande, vil det kunne have store erhvervsøkonomiske
konsekvenser, da glimmerbøsser kan ødelægge hele frøhøsten af en række korsblomstrende havefrøaf-
grøder blandt andet en række kålarter.
3F bemærker, at det ikke burde være nødvendigt gang på gang at give fristforlængelser, idet producen-
terne af aktivstoffer godt ved, hvornår deres godkendelse udløber og derfor burde meget tidligere have
i gang sat den fornødne procedure med at fremskaffe den dokumentation der er nødvendigt for at få en
eventuel fornyet godkendelse. 3F skal derfor opfordre til at der generelt bliver strammet op på, i hvilke
tilfælde der skal gives fristforlængelse. 3F finder ikke, at der skal gives en fornyet godkendelse til aktiv-
stofferne indoxacarb og thiophanat-methyl. Desuden finder 3F, at der heller ikke skal gives fornyet
godkendelse til aktivstofferne beta-cyfluthrin og cypermethrin, idet vurdering fra EFSA viser en uac-
ceptabel risiko for mennesker eller miljø.
Dansk Planteværn støtter forslaget, herunder
stofferne indoxacarb og thiophanat-methyl. Der forelig-
ger en udtalelse fra EFSA og et forslag fra Kommissionen for aktivstofferne indoxacarb og thiophanat-
methyl; men selv om der foreligger et forslag til ikke-godkendelse for aktivstofferne indoxacarb og
thiophanat-methyl er det ikke nødvendigvis det endelige resultat. På baggrund af den mangelfulde
behandling af ansøgningerne om godkendelse af ovennævnte aktivstoffer, støtter Dansk Planteværn
Kommissionens forslag om at forlænge godkendelsesperioden med henblik på fuld belysning af sager-
ne.
Det skal hertil bemærkes, at der ikke er tale om en procedurefejl, men blot at der for indoxacarb ikke
har været afholdt et ekspertmøde om miljørisikoen for især pattedyr og bier. Men revurderingen har
også vist, at der mangler data for nedbrydningsprodukter i forhold til persistens og udvaskning til
grundvand. For thiophanat-methyl undersøges det, hvorvidt der kan vises sikkeranvendelse ved en
begrænset anvendelse af midlerne. På baggrund af de allerede evaluerede anvendelser har revurderin-
gen vist uacceptabel risiko for sundhed, fugle og pattedyr, bier og grundvand.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre medlemssta-
ter. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret
flertal for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt at give ekstra tid til at gennem-
føre revurderingsprogrammerne. Regeringen agter på denne baggrund at støtte Kommissionens for-
slag, idet der dog lægges afgørende vægt på, at godkendelsesperioden for indoxacarb og thiophanat-
methyl ikke forlænges, da der for disse stoffer allerede nu foreligger en EFSA konklusion i forbindelse
med EU revurdering, der viser en uacceptabel risiko for mennesker eller miljø. Endvidere lægges der
afgørende vægt på, at Kommissionen fremsætter forslag om fornyelse/ikke fornyelse af stofferne beta-
cyfluthrin og cypermethrin i 2019, da der for begge aktivstoffer foreligger vurderingsrapporter fra EF-
SA, hvori der er flere problematiske områder, men da Kommissionen endnu ikke har fremsat et ende-
ligt forslag om godkendelse eller ikke-godkendelse, er der endnu ikke taget stilling til, hvorvidt der
forsat kan vises sikker anvendelse af stofferne. Desuden lægges der vægt på, at Kommissionen skal
sikre, at forslagene kommer til afstemning så snart som muligt, efter at Kommissionens vurderings-
rapporter foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø.
7
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 59: Revideret notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for diverse aktivstoffer
2062223_0008.png
Det bemærkes, at man fra dansk side tidligere har støttet ikke fornyet godkendelse af aktivstofferne
indoxacarb og thiophanat-methyl.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt grundnotat om en tidligere udgave af forslaget til den Folketingets Europaudvalg den
10. maj 2019.
Der er endvidere oversendt grundnotat om aktivstoffet indoxacarb til Folketingets Europaudvalg den
15. oktober 2018 og endelig er der oversendt grundnotat om aktivstoffet thiophanat-methyl til Folke-
tingets Europaudvalg den 3. december 2018.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
8