Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2063863_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
12. juli 2019
2015-7660
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om æn-
dring af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/126/EC om
kørekort
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag til ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets Direktiv nr. 2006/126/EC om kørekort med henblik på at udvide med-
lemsstaternes mulighed for at beslutte, at der ikke skal indføres begrænsnin-
ger for køretøjer med automatisk transmission (automatgear). Endvidere in-
deholder forslaget en ændring om mindstekrav til mellemstor motorcykel
(A2), der anvendes til praktisk prøve.
Det forventes, at der vil skulle foretages ændringer i bekendtgørelse om køre-
kort.
Det er forventningen, at forslaget vil komme til afstemning ultimo juli 2019.
Det vurderes ikke, at forslaget vil have væsentlige negative statsfinansielle-,
samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske konsekvenser. Det vurderes heller
ikke, at forslaget vil påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen støtter forslaget og agter at stemme for dette.
2. Baggrund
Første del-element: automatgear
I dag får man en begrænsning på sit kørekort (kode 78), såfremt man tager en
køreprøve i et køretøj med automatgear. Begrænsningen betyder, at man kun
må køre i et køretøj med automatgear, såfremt prøven er aflagt i et køretøj med
automatgear.
Medlemsstaterne har mulighed for at beslutte, at der ikke skal indføres be-
grænsninger for køretøjer med automatisk transmission på kørekort for inde-
havere af kørekort for køretøjer i kategori C, CE, D og DE. Forslaget vil udvide
medlemsstaternes mulighed for at beslutte, at der ikke skal indføres begræns-
ninger for køretøjer med automatisk transmission til indehavere af kørekort til
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Notat om komitésag om kørekort
2063863_0002.png
køretøjer i kategori BE, C1, C1E, D1 og D1E, når ansøgeren allerede har et køre-
kort, der er erhvervet på et køretøj med manuel transmission i mindst en af føl-
gende kategorier: B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 eller D1E.
Kravet om kode 78 på kørekortet kom ind i kørekortbekendtgørelsen i januar
2017 og medførte en del kritik fra kørelærerne, da de havde investeret i dyre bi-
ler med automatgear for at undervise i kategori BE, hvor der var praksis for, at
prøven kunne tages i en bil med automatgear og uden, at der kom en begræns-
ning på kørekortet.
Endvidere har det været påpeget, at der ikke er nogen begrundelse for, at der
krav om begrænsning i forhold til nogle kategorier men ikke i forhold til andre.
Dette kan illustreres med følgende:
Hvis man allerede har taget et kørekort til almindelig bil med manuelt gear og
efterfølgende tager kørekort til fx lille lastbil med automatgear, vil det medføre
en begrænsning om automatgear på kørekortet til den lille lastbil.
Derimod, hvis der i stedet for en lille lastbil, tager kørekort til en stor lastbil
med automatgear, vil der ikke komme en begrænsning på kørekortet.
I eksemplet ovenfor, er det vanskeligt fagligt at begrunde en forskelsbehandling
af, hvorfor der skal en begrænsning på kørekort til lille lastbil, men ikke til stor
lastbil.
Andet delelement: ændret mindstekrav for mellemstor motorcykel (A2) til
praktisk prøve
For at anvende en mellemstor motorcykel til en praktisk prøve, skal motorcyk-
len opfylde nogle minimumskrav, herunder at den skal have en slagvolumen på
mindst 400 cm
3
, og samtidig have en motoreffekt på mindst 20 kW, men ikke
over 35 kW. Dette har givet problemer for køreskoler i de forskellige medlems-
stater, der skal indkøbe denne type motorcykler, da der ikke er mange motor-
cykler, som opfylder disse mål.
3. Formål og indhold
Første del-element: automatgear
Ændringen i forhold til automatgear bør ifølge Kommissionen gennemføres på
baggrund af den tekniske udvikling, navnlig for at tage hensyn til udviklingen
og øget anvendelse inden for transportbranchen af mere moderne, sikrere og
mindre forurenende køretøjer udstyret med en bred vifte af halvautomatiske,
automatiske eller hybrid transmissionssystemer. Desuden vil forenkling af de
eksisterende begrænsninger for kørsel af automatiske køretøjer mindske den
administrative og finansielle byrde for interessenter, herunder små og mellem-
store virksomheder og mikrovirksomheder inden for vejtransport.
Andet del-element: ændret mindstekrav til mellemstor motorcykel (A2) til
praktisk prøve
Side 2/5
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Notat om komitésag om kørekort
2063863_0003.png
Ændringen i forhold til mindstekrav til mellemstore motorcykler, der anvendes
til praktisk prøve, bør ifølge Kommissionen tilpasses på baggrund af den tekni-
ske udvikling, især til forbrændingsmotor og udvikling i chassis-dele og til det
formål at udbrede brug af elektriske motorcykler. Tilpasningen af de tekniske
specifikationer for køretøjer i kategori A2 bør også sikre, at ansøgerne testes på
køretøjer, der er repræsentative for den kategori, for hvilken kørekortet skal
udstedes.
Kommissionen foreslår konkret at, hvis motorcyklen er drevet af en forbræn-
dingsmotor, skal kravet i forhold til slagvolumen være på mindst 250 cm
3
mod
de nuværende 400 cm
3
. Der er således tale om en lempelse, da det med forsla-
get vil blive muligt at indkøbe andre tilgængelige modeller på markedet til brug
for den praktiske prøve.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
Side 3/5
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelse af allerede vedtaget retsakt ved direktiv nr.
2006/126 med senere ændringer. Det er regeringens vurdering, at forslaget
dermed er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF om kørekort er imple-
menteret i bekendtgørelse nr. 815 af 21. juni 2017 om kørekort. Udgangspunk-
tet er herefter, at man får begrænsning om automatgear (kode 78) på kørekor-
tet, hvis man har taget kørekort i en kørekortkategori med automatgear. Her-
udover er der mulighed for at søge om dispensation til få fjernet begrænsnin-
gen om automatgear på kørekortet for så vidt angår almindelig bil med stor
trailer, hvis man allerede har taget kørekort til et køretøj med manuelt gear.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den foreslåede ændring skal implementeres i dansk ret. Der vil være behov for
at ændre i dele af bekendtgørelse nr. 815 af 21. juni 2017 om kørekort.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre samfundsøkonomiske konsekvenser.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Notat om komitésag om kørekort
2063863_0004.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes ikke at medføre negative administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Derimod forventes delforslaget om automatgear at medføre ad-
ministrative lettelser, idet der ikke længere skal søges om dispensation for at få
fjernet begrænsningen om automatgear på kørekortet.
Endvidere får kørelærere med det andet delforslag mulighed for at vælge blandt
et bredere udsnit af mellemstore motorcykler til A2-køreprøven, da mindste-
kravene for mellemstor motorcykel, der skal anvendes til den praktiske køre-
prøve, lempes.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-
mark.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for
Transport, Bygning og Bolig med frist for bemærkninger den 9. juli 2019 kl.
12.00. Der er modtaget høringssvar fra DTU Management (afdeling for Trans-
port),
Erhvervsflyvningens Sammenslutning og Foreningen af Rådgivende In-
geniører (FRI).
De indkomne bemærkninger er indsat nedenfor.
Side 4/5
DTU Management (afdeling for Transport)
”DTU
Management, afdeling for Transport har ingen bemærkninger til høring
vedrørende udkast til ændring af reglerne for automatgear under forudsætning
af, at den nævnte udvidelse omfatter personer, som har erhvervet kørekort til et
køretøj med manuelt gear og dermed har demonstreret de påkrævede kompe-
tencer.
I henhold til høring vedrørende udkast til ændringsforslag for mindstekravet til
kategori A2, vil DTU Management, afdeling for Transport gerne understrege, at
det af hensyn til trafiksikkerheden er vigtigt, at ansøgere aflægger deres prakti-
ske køreprøve og opnår deres kørefærdigheder på et øvelseskøretøj, som er re-
præsentativt
for det køretøj, som de efterfølgende vil benytte.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning og Foreningen af Rådgivende Ingeniører
(FRI) har ikke haft bemærkninger til forslaget.
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 73: Notat om komitésag om kørekort
2063863_0005.png
Side 5/5
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget bliver behandlet i Kommissionens kørekortkomité, hvor der har været
afholdt et møde om udkast til forslag i februar 2019. Overordnet virker medlems-
staterne positive over for forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Kommissionens forslag hilses fra dansk side velkomment, da Danmark for så
vidt angår forslagets del om automatgear, har været forslagsstiller til forslaget.
Danmark har arbejdet aktivt for at påvirke EU-reguleringen på automatgear-
området, som følge af den ulogiske forskelsbehandling på tværs af kørekortka-
tegorierne.
For så vidt angår forslaget om ændring af mindstekrav til mellemstore motor-
cykler (A2), er det regeringens holdning, at den foreslåede ændring ikke vil på-
virke færdselssikkerheden negativt. Den foreslåede ændring om at sænke mini-
mumskrav til slagvolumen (motorens størrelse) påvirker ikke en køreelevs kø-
refærdigheder til en mellemstor motorcykel generelt, fordi der ikke samtidig
ændres på krav til effekt (dvs. hvor stærk motoren er). Kravet til effekt bliver
der således ikke ændret ved med ændringsforslaget.
Regeringen agter at støtte forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.