Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2078694_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
23. september 2019
Europaudvalget har den 29. august 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 33 (alm.
del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 33:
Som opfølgning på samråd i Europaudvalget den 28. august bedes ministeren
redegøre for, hvor stor en rolle i EU-Domstolens afgørelse i C-89/18 GENC-
dommen spillede? Kan ministeren redegøre for, hvorvidt integrationskravet var
foreneligt med reglerne tilbage i 2010, inden GENC-dommen blev afsagt?
Svar:
1.
Genc-dommen, der blev afsagt den 12. april 2016 (sag C-561/14), vedrørte det
danske krav om vellykket integration, som stilles i visse sager om familiesammen-
føring med børn (udlændingelovens daværende § 9, stk. 16, nu § 9, stk. 20).
A-dommen, der blev afsagt den 10. juli 2019 (sag C-89/18), vedrørte det nu op-
hævede tilknytningskrav ved ægtefællesammenføring (udlændingelovens davæ-
rende § 9, stk. 7). I A-dommen henvises der flere steder til Genc-dommen, hvilket
skal ses i lyset af, at EU-Domstolen i begge sager fortolker den samme EU-regel,
nemlig stand still-klausulen i artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 ved-
rørende tyrkiske arbejdstagere.
2.
Som det fremgår af den juridiske vurdering af 26. august 2019, er EU-
Domstolens dom i A-sagen konstaterende. Det betyder, at dommen ikke skaber
ny ret, men fortolker eksisterende EU-ret (associeringsaftalekomplekset). Fortolk-
ningen skal derfor tillægges virkning fra det tidpunkt, hvor den fortolkede regel
blev indført. Konkret fortolker EU-Domstolen i A-sagen stand still-klausulen inde-
holdt i artikel 13 i afgørelse nr. 1/80, som trådte i kraft i den 1. december 1980. At
EU-Domstolen i A-sagen fortolker artikel 13 sådan, at den er til hinder for en regel
som tilknytningskravet, betyder, at det siden den 1. december 1980 ikke har væ-
ret i overensstemmelse med associeringsaftalekomplekset at anvende en regel
som tilknytningskravet på tyrkiske statsborgere, der som økonomisk aktive er
omfattet af associeringsaftalen. Da tilknytningskravet er indført den 3. juni 2000,
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-opholddkontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 12806
1009405
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om en redegørelse for, hvor stor en rolle i EU-Domstolens afgørelse i C-89/18 GENC-dommen spillede, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
betyder dommen, at tilknytningskravet siden dette tidspunkt vedvarende har
været i strid med associeringsaftalekomplekset.
Mattias Tesfaye
/
Charlotte Barslev
Side
2/2