Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 56 (Alm. del) af 3.
september 2019, stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om Danmark i overensstemmelse med EU-retten kan be-
slutte at forbyde såkaldt tranching knyttet til sekuritisering
Svar
Forordninger er almengyldige, bindende i alle enkeltheder og umiddelbart gældende
i alle medlemsstater. De tjener til at sikre, at EU-retten anvendes på samme måde i
alle medlemsstater.
Det fremgår af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/2402 af 12.
december 2017 om en generel ramme for sekuritisering og om oprettelse af en spe-
cifik ramme for simpel, transparent og standardiseret sekuritisering (STS-forord-
ningen) artikel 2, stk. 1, at en sekuritisering er defineret som
”en transaktion eller
ordning, hvorved kreditrisikoen ved en eksponering eller en pulje af eksponeringer
opdeles i trancher, […]”.
Det er således en forudsætning, at kreditrisikoen i en sekuritisering opdeles i tran-
cher, da den pågældende transaktion eller ordning ellers ikke ville udgøre en seku-
ritisering. Det betyder også, at et forbud imod ”tranching” (trancheopdeling) de
facto vil udgøre et forbud imod sekuritiseringer og være et brud på forordningen.
Danmark kan derfor ikke beslutte at indføre et forbud imod trancheopdeling i for-
bindelse med sekuritiseringer.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk