Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
JOIN (2019) 0005 Bilag 1
Offentligt
2062347_0001.png
Grund- og Nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens og Unio-
nens Højtstående Repræsentant for Udenrigsanliggender og Sikkerhedspolitiks fælles
meddelelse om Forbindelserne mellem EU og Kina i et strategisk perspektiv
KOM (2019) 5 final
Den 26. juni 2019
1. Resumé
EU's Fælles Udenrigstjeneste (FUT) og Kommissionen præsenterede d. 12. marts 2019 en fælles meddelelse om
EU’s relationer med Kina. Meddelelsen er baseret på EU’s Kina-strategi
fra 2016 og opstiller 10 konkrete
tiltag, der lægger op til, at EU skal være parat til at håndtere Kina inden for en differentieret og realistisk til-
gang, hvor Kina på samme tid skal ses som en partner, konkurrent og strategisk rival. Det er Regeringens fore-
løbige holdning at støtte linjen i meddelelsen og den bagvedliggende erkendelse i mange europæiske lande af, at
forholdet mellem de muligheder og udfordringer, som Kina giver, er et andet nu end for få år siden.
2. Baggrund
EU's Fælles Udenrigstjeneste (FUT) og Kommissionen præsenterede d. 12. marts 2019 en fæl-
les meddelelse om
EU’s relationer med
Kina.
Meddelelsen skal ses i lyset af Kinas ændrede globale ageren hvormed Kina under sin nuvæ-
rende ledelse har justeret sin udenrigspolitik hen imod en globalt mere aktiv, proaktiv og i visse
tilfælde selvhævdende tilgang. Dette kommer især til udtryk i Belt & Road Initiativet (BRI), der
indebærer massive investeringer i Euroasien og rummer både muligheder og udfordringer, Ki-
nas ledende teknologiske rolle og reformambitioner.
Meddelelsen er baseret på EU’s Kina-strategi
fra 2016 og opstiller 10 konkrete tiltag, der lægger
op til, at EU i lyset af landets ændrede globale ageren skal være parat til at håndtere Kina inden
for en differentieret og realistisk tilgang, hvor Kina på samme tid skal ses som en partner, kon-
kurrent og strategisk rival. Meddelelsen har fokus på, hvordan EU ud fra klart definerede inte-
resser og principper kan styrke sit samarbejde med Kina og bevare sin velstand på længere sigt.
Meddelelsen blev drøftet og endosseret på møde i Det Europæiske Råd (DER) den 21.-22.
marts 2019.
3. Formål og indhold
Formålet med meddelelsen er at opstille en opdateret fælles ramme for EU’s relationer med
Kina, der tager højde for Kinas styrkede globale rolle på en række centrale udenrigspolitiske og
økonomiske områder. Meddelelsen
tager udgangspunkt i EU’s kinastrategi
fra 2016, men lægger
op til en tilgang, hvor Kina i højere grad end tidligere anskues både som en uomgængelig sam-
arbejdspartner og som en væsentlig konkurrent og strategisk rival. Inden for denne ramme op-
stilles 10 konkrete tiltag, der skitseres nedenfor.
Multilateralisme, menneskerettigheder og klimaforandringer
1: Styrke samarbejdet i FN’s tre søjler (menneskerettigheder, fred/sikkerhed og udvikling)
Der lægges op til en stærk og fælles EU-tilgang til spørgsmålet om de politiske og civile menne-
skerettigheder i Kina, der fortsat har trange kår. Der ligger heri, at Kina, trods pæne ord, holdes
1
join (2019) 0005 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forbindelser mellem EU og Kina i et strategisk perspektiv
2062347_0002.png
til ansvar for manglende efterlevelse af hensigten med
FN’s
tre søjler, nemlig menneskerettighe-
der, fred og sikkerhed samt udvikling.
2: Opfordre Kina til at lade CO2-udledningen toppe inden 2030, jf. Paris-aftalen.
Der opfordres til at lade CO2-udledningen toppe inden 2030, hvorefter der bør ske et drastisk
fald for at opnå en balance mellem udledninger og optag i anden halvdel af dette århundrede i
overensstemmelse med Parisaftalen. Ligeledes opfordres der til, at der tilføjes en reference til
Parisaftalens langsigtede mål om at vende finansieringsstrømme mod grønne løsninger som ka-
talysator for at nå Parisaftalens mål.
International fred, sikkerhed og bæredygtig udvikling
3: Øget engagement om fred og sikkerhed
Der lægges op til tættere samarbejde med Kina om fred og sikkerhed, hvor der er fælles interes-
ser, med udgangspunkt i det positive samarbejde om den fælles omfattende handlingsplan for
håndtering af Irans atomprogram.
4: Styrket vægt på bilaterale aftaler og finansielle instrumenter over for partnerlande.
Der lægges op til, at EU mere konsekvent anvender eksisterende bilaterale aftaler og finansielle
instrumenter og samarbejder med Kina om at følge de samme principper under gennemførel-
sen af EU's strategi for styrkede forbindelser mellem Europa og Asien med henblik på at be-
skytte EU's interesse i stabilitet, bæredygtig økonomisk udvikling og god forvaltningsskik i sine
partnerlande.
Et mere balanceret og gensidigt handels- og investeringssamarbejde
5: Kina skal levere på tidligere forpligtelser, herunder vedr. WTO-reform m.v.
Kina opfordres til at leve op til tidligere aftalte forpligtelser mhp. at opnå et mere ligevægtigt og
gensidigt økonomisk forhold. Det gælder især ift. WTO-reform, herunder navnlig med hensyn
til reglerne om subsidier og tvungne teknologioverførsler, samt færdiggørelse af igangværende
bilaterale forhandlingsspor om bl.a. investeringer og luftfartssikkerhed.
6: Hurtig vedtagelse af EU International Procurement Instrument (IPI).
Der påpeges vedrørende offentlige indkøb et mismatch mellem den åbenhed, kinesiske virk-
somheder møder i EU, og omvendt de begrænsninger, europæiske virksomheder står over for
på det kinesiske marked. Rådet og Europa-Parlamentet opfordres til inden udgangen af 2019 at
vedtage et instrument til i visse tilfælde at begrænse tredjelandes adgang til EU's marked for of-
fentlige indkøb (”international
procurement instrument”,
IPI).
Styrkelse af EU’s konkurrenceevne samt sikring af
lige konkurrencevilkår
7: Retningslinjer vedr. udenlandske tilbudsgivere ift. offentlige indkøb i EU.
Der lægges op til en mere strategisk tilgang til EU’s rammeværk om offentlige
indkøb. Kom-
missionen vil medio 2019 udsende vejledning målrettet aktører fra tredjelandes deltagelse i of-
fentlige udbudsprocesser i EU for derigennem at sikre, at der bl.a. ikke ses på pris alene, men
også på miljø- og arbejdstagerforhold. Kommissionen lægger endvidere op til i samarbejde med
medlemsstaterne at identificere huller i EU-reguleringen på området inden udgangen af 2019.
2
join (2019) 0005 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forbindelser mellem EU og Kina i et strategisk perspektiv
2062347_0003.png
8: Identificere skævvridning i det indre marked, der følger af udenlandsk ejerskab og statsfinan-
siering.
Der påpeges et behov for at imødegå de konkurrenceforvridende effekter af udenlandsk stats-
ligt ejerskab og statslig finansiering i det indre marked. Kommissionen vil inden udgangen af
2019 identificere løsninger på de eksisterende mangler i EU-lovgivningen.
Bedre beskyttelse af kritisk infrastruktur og teknologi
9: Kommissionen vil udsende anbefalinger vedr. 5G efter DER.
Der blev lagt op til Kommissionens efterfølgende præsentation af et generelt sæt anbefalinger
for en fælles EU-tilgang ift. sikkerhedsrisici forbundet med 5G netværk. Anbefalingerne vedr.
cybersikkerhed i forbindelse med 5G-teknologi blev præsenteret den 26. marts og tager ud-
gangspunkt i en koordineret EU risikovurdering og ”risk-management” indsatser, udveksling af
informationer i EU-regi og opmærksomhed på såkaldte kritiske kommunikationsnetværk.
10: Medlemslande opfordres til implementering af rammeværk for investeringsscreening.
Der opfordres til at øge bevågenheden ift. direkte udenlandske investeringer via hurtig og effek-
tiv implementering af forordningen om screening af direkte udenlandske investeringer i med-
lemslandene.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig, da der er tale om en fælles udtalelse fra Kommissionen
og den Fælles Udenrigstjeneste.
5. Nærhedsprincippet
Det vurderes, at den fælles meddelelse er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og medfører i sig selv ingen
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelses-
niveauet. Der vil særskilt blive taget stilling til forslag, som meddelelsen eventuelt måtte afføde.
8. Høring
Meddelelsen er ikke sendt i høring hos relevante organisationer, da der i første omgang alene er
tale om en meddelelse fra institutionerne og altså ikke konkrete forslag eller lovgivningsmæssige
initiativer.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I EU-kredsen er der bred opbakning til en justeret, mindre naiv tilgang til Kina, der tager højde
for landets ændrede globale ageren Der var generel opbakning til meddelelsen på møde i Det
Europæiske Råd den 21. - 22. marts 2019. Samtidig ses generelt velkendte skillelinjer. På det
handelspolitiske område er der enighed om behovet for på overordnet plan at tilpasse linjen
3
join (2019) 0005 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om forbindelser mellem EU og Kina i et strategisk perspektiv
over for Kina på en måde, der tager højde for den konkurrencemæssige udfordring og de nega-
tive konsekvenser for europæisk erhvervsliv af massiv kinesisk statsstøtte og urimelig handels-
politisk adfærd. Der vurderes ikke umiddelbart at være enighed i Rådet om samtlige foreslåede
tiltag.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens foreløbige holdning er at støtte linjen i meddelelsen og den bagvedliggende erken-
delse i mange europæiske lande af, at forholdet mellem de muligheder og udfordringer, som
Kina giver, er et andet nu end for få år siden. Linjen ses ligeledes at være i god overensstem-
melse med V36 bl.a. om, at der såvel bilateralt som i EU-Kina-dialogen gives udtryk for fortsat
bekymring over menneskerettighedssituationen i Kina, som et næsten enigt Folketing vedtog d.
11. december 2018. For så vidt angår handelspolitikken støtter regeringen en strategisk og
håndfast håndtering af de negative konsekvenser, som den kinesiske handelsadfærd rejser for
europæiske virksomheder. Regeringen finder, at håndteringen af Kina skal ske inden for ram-
merne af en fortsat handelsliberal linje og ikke må ske på bekostning af konkurrencen i det in-
dre marked, som er
kernen i EU’s vækst og velstand.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg af udenrigsministeren på møde
den 15. marts (forelæggelse af rådsmødet for udenrigsanliggender den 18. marts) og af statsmi-
nisteren på møde den 20. marts (forelæggelse af DER den 21.-22. marts).
4