Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2018) 0321 Bilag 5
Offentligt
2075485_0001.png
September 2019
Arbejdsmarkedets parters visioner for EU-budgettet 2021-2027
FH og DA er enige om, at
EU’s kommende budget, den flerårige finansielle ramme FFR
, bør understøtte
økonomisk vækst i alle EU-lande. Vi opfordrer til, at den kommende FFR bruges til at investere i projekter og
initiativer, der sikrer langsigtet vækst og beskæftigelse
fx ved at understøtte opkvalificering og udvidelse af
arbejdsstyrken.
En langsigtet vækst og beskæftigelse i hele EU kan føre til investeringer i virksomheder og deres
ansatte og udligne forskelle i de sociale og økonomiske vilkår mellem lønmodtagerne i de enkelte
medlemslande. De nuværende udfordringer med fx ungdomsarbejdsløshed og en lav arbejdsmar-
kedstilknytning for kvinder løses bedst gennem et strukturelt fokus i den kommende FFR frem for
at fokusere på kortsigtede konjunkturbaserede løsninger. Ved at oprette langsigtede investerings-
planer kan de negative økonomiske konsekvenser af Brexit ligeledes imødegås. I den sammenhæng
kan de midler, der allerede er sat til side i Globaliseringsfonden eventuelt sættes i spil.
For at understøtte vækst og beskæftigelse bør den flerårige finansielle ramme fokusere på:
1. at fremme kvinders beskæftigelse på det europæiske arbejdsmarked
2. at anvende ungegarantien og beskæftigelsesinitiativet mere målrettet og effektivt
3. at på sigt omlægge støtteordninger og fokusere på regional- og socialfondene
4. at Den Europæiske Socialfond bidrager til udviklingen af den sociale dialog i EU
1. Kvinders erhvervsdeltagelse på det europæiske arbejdsmarked
En lav erhvervsfrekvens på 65 pct. for kvinder i EU hæmmer vækst i beskæftigelsen. Til sammen-
ligning har Skandinavien en samlet erhvervsfrekvens for kvinder på ca. 80 pct. De nordiske lande
har gode pasnings- og omsorgsmuligheder for børn og ældre, hvilket er en vigtig årsag til, at kvinder
i højere grad deltager på arbejdsmarkedet. Der er ligeledes et stort potentiale for en øget beskæfti-
gelse i EU gennem at få sygdomsramte, personer med handicap og andre udsatte ind på arbejds-
markedet.
FH og DA foreslår,
at den kommende FFR fokuserer på at fremme kvinders erhvervsdeltagelse på det europæiske arbejdsmar-
ked.
at videndelingen mellem EU-landene styrkes, fx gennem det gensidige læringsprogram. Der kan tages
udgangspunkt i de "best practice"-initiativer, der allerede har øget erhvervsfrekvensen for kvinder.
Side 1 af 2
kom (2018) 0321 - Bilag 5: Brev vedr. arbejdsmarkedets parters visioner for EU-budgettet 2021-2027
2075485_0002.png
2. Ungegarantien og beskæftigelsesinitiativet
Ungeledighed præger endnu det europæisk kontinent, og flere sydeuropæiske lande har fortsat en
høj ungeledighed på mere end 40 pct. Ungegarantien og Beskæftigelsesinitiativet fra Europa-Kom-
missionen har haft nogen positiv effekt, men der er stadig behov for en mere effektiv anvendelse af
resurserne.
FH og DA foreslår,
at der udarbejdes benchmarks, som ser på, om uddannelsessystemerne giver de kompetencer, der efter-
spørges af arbejdsmarkedet. De reviderede "nøglekompetencer om livslang læring (COM (2018) 24)", og
den digitale handlingsplan for undervisning kan tjene som inspiration.
at det tydeligøres, hvordan Ungegarantien og Beskæftigelsesinitiativet bruges, og hvilke konkrete resul-
tater de skaber.
at midler fra ESF+ øremærkes og målrettes til at skabe opmærksomhed om gevinsterne ved vekseluddan-
nelse.
3. Regional- og socialfondene
EU’s programmer
og støtteordninger bør under den kommende FFR tilrettelægges, så
EU’s midler
i højere grad kanaliseres mod de initiativer, der har vist sig effektive i at understøtte vækst og be-
skæftigelse i EU, eksempelvis regional- og socialfondene.
FH og DA foreslår,
at støtteordninger omlægges og i højere grad fokuserer på at skabe konkrete sociale, økonomiske og be-
skæftigelsesmæssige resultater.
at der fortsat investeres i arbejdsmarkedspolitikker med henblik på at styrke konkurrenceevnen.
4. Den Europæiske Sociale dialog
Afslutningsvis er der et behov for, at Den Europæiske Socialfond (ESF+) bidrager til udviklingen af
den sociale dialog i EU og medlemslandene. Der bør afsættes ressourcer til bilaterale og unilaterale
aktiviteter, som involverer de sociale parter for at styrke den europæiske sociale dialog. Herunder
til at udbrede kollektive forhandlingsstrukturer i de lande, hvor den sociale dialog fungerer dårligt.
FH og DA foreslår,
at der investeres i flere bilaterale og unilaterale aktiviteter, der involverer arbejdsmarkeds parter.
at der gennem Den Europæiske Socialfond (ESF+) investeres i reel kapacitetsopbygning for at fremme og
udbrede kollektive forhandlingsstrukturer i alle medlemslande.
Side 2
af
2