Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2018) 0321 Bilag 5
Offentligt
September 2019
Arbejdsmarkedets parters visioner for EU-budgettet 2021-2027
FH og DA er enige om, at
EU’s kommende budget, den flerårige finansielle ramme FFR
, bør understøtte
økonomisk vækst i alle EU-lande. Vi opfordrer til, at den kommende FFR bruges til at investere i projekter og
initiativer, der sikrer langsigtet vækst og beskæftigelse
–
fx ved at understøtte opkvalificering og udvidelse af
arbejdsstyrken.
En langsigtet vækst og beskæftigelse i hele EU kan føre til investeringer i virksomheder og deres
ansatte og udligne forskelle i de sociale og økonomiske vilkår mellem lønmodtagerne i de enkelte
medlemslande. De nuværende udfordringer med fx ungdomsarbejdsløshed og en lav arbejdsmar-
kedstilknytning for kvinder løses bedst gennem et strukturelt fokus i den kommende FFR frem for
at fokusere på kortsigtede konjunkturbaserede løsninger. Ved at oprette langsigtede investerings-
planer kan de negative økonomiske konsekvenser af Brexit ligeledes imødegås. I den sammenhæng
kan de midler, der allerede er sat til side i Globaliseringsfonden eventuelt sættes i spil.
For at understøtte vækst og beskæftigelse bør den flerårige finansielle ramme fokusere på:
1. at fremme kvinders beskæftigelse på det europæiske arbejdsmarked
2. at anvende ungegarantien og beskæftigelsesinitiativet mere målrettet og effektivt
3. at på sigt omlægge støtteordninger og fokusere på regional- og socialfondene
4. at Den Europæiske Socialfond bidrager til udviklingen af den sociale dialog i EU
1. Kvinders erhvervsdeltagelse på det europæiske arbejdsmarked
En lav erhvervsfrekvens på 65 pct. for kvinder i EU hæmmer vækst i beskæftigelsen. Til sammen-
ligning har Skandinavien en samlet erhvervsfrekvens for kvinder på ca. 80 pct. De nordiske lande
har gode pasnings- og omsorgsmuligheder for børn og ældre, hvilket er en vigtig årsag til, at kvinder
i højere grad deltager på arbejdsmarkedet. Der er ligeledes et stort potentiale for en øget beskæfti-
gelse i EU gennem at få sygdomsramte, personer med handicap og andre udsatte ind på arbejds-
markedet.
FH og DA foreslår,
•
at den kommende FFR fokuserer på at fremme kvinders erhvervsdeltagelse på det europæiske arbejdsmar-
ked.
•
at videndelingen mellem EU-landene styrkes, fx gennem det gensidige læringsprogram. Der kan tages
udgangspunkt i de "best practice"-initiativer, der allerede har øget erhvervsfrekvensen for kvinder.
Side 1 af 2
kom (2018) 0321 - Bilag 5: Brev vedr. arbejdsmarkedets parters visioner for EU-budgettet 2021-2027
2. Ungegarantien og beskæftigelsesinitiativet
Ungeledighed præger endnu det europæisk kontinent, og flere sydeuropæiske lande har fortsat en
høj ungeledighed på mere end 40 pct. Ungegarantien og Beskæftigelsesinitiativet fra Europa-Kom-
missionen har haft nogen positiv effekt, men der er stadig behov for en mere effektiv anvendelse af
resurserne.
FH og DA foreslår,
•
at der udarbejdes benchmarks, som ser på, om uddannelsessystemerne giver de kompetencer, der efter-
spørges af arbejdsmarkedet. De reviderede "nøglekompetencer om livslang læring (COM (2018) 24)", og
den digitale handlingsplan for undervisning kan tjene som inspiration.
•
at det tydeligøres, hvordan Ungegarantien og Beskæftigelsesinitiativet bruges, og hvilke konkrete resul-
tater de skaber.
•
at midler fra ESF+ øremærkes og målrettes til at skabe opmærksomhed om gevinsterne ved vekseluddan-
nelse.
3. Regional- og socialfondene
EU’s programmer
og støtteordninger bør under den kommende FFR tilrettelægges, så
EU’s midler
i højere grad kanaliseres mod de initiativer, der har vist sig effektive i at understøtte vækst og be-
skæftigelse i EU, eksempelvis regional- og socialfondene.
FH og DA foreslår,
•
at støtteordninger omlægges og i højere grad fokuserer på at skabe konkrete sociale, økonomiske og be-
skæftigelsesmæssige resultater.
•
at der fortsat investeres i arbejdsmarkedspolitikker med henblik på at styrke konkurrenceevnen.
4. Den Europæiske Sociale dialog
Afslutningsvis er der et behov for, at Den Europæiske Socialfond (ESF+) bidrager til udviklingen af
den sociale dialog i EU og medlemslandene. Der bør afsættes ressourcer til bilaterale og unilaterale
aktiviteter, som involverer de sociale parter for at styrke den europæiske sociale dialog. Herunder
til at udbrede kollektive forhandlingsstrukturer i de lande, hvor den sociale dialog fungerer dårligt.
FH og DA foreslår,
•
•
at der investeres i flere bilaterale og unilaterale aktiviteter, der involverer arbejdsmarkeds parter.
at der gennem Den Europæiske Socialfond (ESF+) investeres i reel kapacitetsopbygning for at fremme og
udbrede kollektive forhandlingsstrukturer i alle medlemslande.
Side 2
af
2