Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2018) 0338 Bilag 1
Offentligt
2068994_0001.png
26. august 2019
Samlenotat vedr. EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-
forordningen
1)
Samlenotat vedr. EU’s budget for 2020
KOM (2019) 600
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2) Samlenotat vedr. forslag om revision af forordning om undersøgelser, der foretages af Det
Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF)
KOM (2018) 338
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
Side 2 af 21
Dagsordenspunkt 1:
Samlenotat vedr. EU’s budget for 2020
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020, KOM (2019) 600.
1. Resume
Kommissionen har fremlagt forslag til EU's budget for 2020.
Kommissionens forslag til EU's 2020-budget indebærer et niveau for forpligtigelsesbevillinger (for-
pligtelser) på 168,3 mia. euro. I forhold til 2019-budgettet er der tale om en stigning på 1,3 pct.
svarende til 2,1 mia. euro.
Betalingsbevillingerne (betalinger) er i Kommissionens forslag fastsat til 153,6 mia. euro. Beta-
lingsniveauet ligger 18,8 mia. euro under betalingsloftet for 2020, heraf kan 15,5 mia. euro hen-
føres til den globale betalingsmargen. I forhold til budgettet for 2019 er der tale om en stigning i
betalingsbevillingerne på 3,5 pct., svarende til 5,1 mia. euro.
Det er lagt til grund, at det danske EU-bidrag i 2020 vil blive ca. 22,6 mia. kr. Der vil kunne
komme ændringer til estimatet, når der er mere sikker viden om det endelige EU-budget for 2020.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde den 5. juni 2019 sit forslag til EU's budget for 2020, der
skal behandles i henhold til budgetproceduren vedtaget med Lissabon-traktaten.
Hjemmelsgrundlaget er traktatens artikel 314 (beslutningsprocedure for budget-
tet).
Den 10. juli blev der opnået enighed om Rådets holdning
til EU’s 2020-budget
embedsmandsniveau i COREPER. Rådets holdning indebærer en reduktion i
Kommissions forslag til forpligtelsesbevillingerne på 1.507,8 mio. euro og en re-
duktion i betalingsbevillingerne på 508,8 mio. euro,
jf. afsnit 9.
Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret 2019. Hvis der er
uoverensstemmelse mellem Rådet og Europa-Parlamentet, indledes herefter en 21
dage lang forligsprocedure med Kommissionen i rollen som mægler. Der stiles
mod en aftale om det endelige budget på ECOFIN-budget i november 2019.
Kommissionens forslag til EU’s budget for
2020 er fastlagt inden for rammerne af
forordningen om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 (MFF).
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU's 2020-budget er opsummeret i tabel 1.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0003.png
Side 3 af 21
Tabel 1
Kommissionens forslag til 2020-budgettet
Mia. euro,
løbende priser
2019-budget
1)
2020 budgetforslag
Forskel i mia. euro
Forskel i pct.
Forpligtel-
Forpligtel-
Forpligtel-
Forpligtel-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
ser
ser
ser
ser
1a. Vækstpolitikker
1b. Samhørighed
2. Landbrug
3. Sikkerhed & Borger
4. Globale Europa
5. Administration
I alt budgetkategori 1-5
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
Heraf globale forpligtelses-
margen
23,34
57,19
59,64
3,79
11,32
9,94
165,22
1,2
1,6
20,52
47,04
57,40
3,53
9,36
9,94
147,79
1,0
0
24,72
58,61
59,99
3,73
10,31
10,32
167,68
0,8
0,1
22,11
50,04
58,01
3,72
8,99
10,33
153,20
0,8
0
1,38
1,42
0,35
-0,06
-1,01
0,38
2,37
1,59
3,01
0,61
0,20
-0,37
0,38
5,41
5,9%
2,5%
0,6%
-1,5%
-8,9%
3,8%
1,5%
7,7%
6,4%
1,1%
5,6%
-4,0%
3,8%
3,7%
Andre særlige fleksibili-
tetsinstrumenter
I alt
I alt som pct. af BNI
Udgiftsloft
Margen
2)
0,9
166,2
1,01 %
164,1
1,3
0,7
148,5
0,90 %
166,7
19,9
0,6
168,3
0,99 %
168,8
1,8
0,4
153,6
0,90 %
172,4
20,1
-283
2,1
-286,6
5,1
-32,5%
1,3%
-40,6%
3,5%
Anm.: 1) 2019-budget inkl. forslag om ændringsbudget 1-3.
2) Ifølge Kommissionens fortolkning af MFF-forordningen finansieres betalingerne til de særlige fleksibili-
tetsinstrumenter udover betalingsloftet. Gruppen af Danmarks ligesindede lande finder, at alle betalinger
skal finansieres inden for betalingsloftet. Lægges gruppen af Danmarks ligesindede landes fortolkning af
MFF-forordning til grund for beregning af margen til betalingsloftet, udgør denne 18,8 mia. euro i 2020.
Ifølge Kommissionen udregnes margen på baggrund af totalen for budgetkategori 1-5 eksklusiv de særlige
fleksibilitetsinstrumenter, der ligger ud over loftet.
3)De globale margener for betalinger viderefører de ubrugte margener fra tidligere år, og muliggør en for-
øgelse af lofterne. Af de 20,1 mia. euro i betalingsmargen, kan 15,5 mia. euro henføres til den globale beta-
lingsmargen.
Kilde: Kommissionens
forslag til EU’s budget for 2020.
Udgiftslofterne, som er fastsat i MFF-forordningen for 2014-2020, udgør i 2020
168,8 mia. euro i forpligtigelser og 172,4 mia. euro i betalinger. Det bemærkes, at
loftet for betalinger i 2020 er opjusteret med 15,5 mia. euro som følge af den glo-
bale margen for betalinger. Opjusteringen pba. af den globale margen for betalin-
ger følger af MFF-forordningen, som muliggør en videreførelse af de ubrugte
margener fra tidligere år, og som herved forøger lofterne ud i tid. Herudover er
der en række særlige fleksibilitetsinstrumenter
1
, som ifølge Kommissionen kan ak-
tiveres udover både forpligtelses- og betalingslofterne. En gruppe medlemslande,
herunder Danmark, mener imidlertid, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter kun
1
Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden og Fleksibilitetsinstrumentet.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0004.png
Side 4 af 21
kan aktiveres udover forpligtigelsesloftet, men skal afholdes inden for det aftalte
betalingsloft.
I sit budgetforslag for 2020 har Kommissionen foreslået, at Fleksibilitetsinstru-
mentet aktiveres for samlet set 0,8 mia. euro i forpligtelser og 0,8 mia. euro i beta-
linger, som primært skal finansiere migrations- og sikkerhedsrelaterede udgifter
under budgetkategori 3,
Sikkerhed og borgerskab.
Kommissionen foreslår desuden at anvende 141,9 mio. euro fra den globale mar-
gen for forpligtigelser
3
til finansiering af Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet placeret
under budgetkategorien for samhørighed. Det bemærkes, at merbevillingen til
Ungdomsbeskæftigelsesinitiativet følger af aftalen om midtvejsevalueringen af den
flerårige finansielle ramme (MFF).
3.1 Uddybning af de enkelte budgetkategorier
3.1.1 Budgetkategori 1a
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Kategori 1a omfatter en række nøglepolitikområder i Europa 2020-strategien, her-
under bl.a. forskning, uddannelse og infrastrukturinvesteringer. Over halvdelen af
udgifterne under kategori 1a går til forskningsprogrammet Horizon 2020.
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelser for
24.716 mio. euro svarende til en stigning på 1.281 mio. euro eller 5,9 pct. ift. 2019-
budgettet. Det efterlader en margen op til forpligtigelsesloftet for kategori 1a på
332,7 mio. euro.
Forslaget indeholder betalinger for 22.109 mio. euro svarende til en stigning på
1.587 mio. euro eller 7,7 pct. ift. 2019,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Kommissionens forslag til 2020-budgettet for kategori 1a
Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse
Mio. euro,
løbende priser
2019-budget
1)
Forplig-
telser
Betalinger
2.142
158
1.022
10.972
370
252
2.563
118
134
1.701
61
2020 budgetforslag
Forplig-
telser
2.219
147
173
13.184
400
413
2.835
119
133
3.938
p.m.
Betalinger
2.144
171
1.105
11.709
418
381
2.689
107
124
2.064
60
Forskel i mio. euro
Forplig-
telser
259
3
-14
872
27
46
69
-17
-2
174
Betalin-
ger
2
13
83
737
48
129
126
-12
-10
363
-1
Forskel i pct.
Forplig-
telser
13,2%
2,0%
-7,5%
7,1%
7,0%
12,5%
2,5%
-12,5%
-1,4%
4,6%
0%
Betalin-
ger
0,1%
8,4%
8,2%
6,7%
12,9%
51,2%
4,9%
-9,7%
-7,7%
21,3%
1,6%
Store Infrastrukturprojekter
Nuklear sikkerhed
EFSI
Horizon 2020
Euroatom
COSME
Erasmus+
Beskæftigelse og social in-
novation
Told, Fiscalis etc.
CEF
Genopretningspakken
1.959
144
187
12.312
373
367
2.766
136
135
3.764
p.m.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0005.png
Side 5 af 21
Europæisk solidaritetskorps
Forsvarsindustrielle udvik-
lingsprogram
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
143
245
194
128
97
383
23.335
120
147
165
115
100
382
20.522
166
255
197
137
p.m.
401
24.716
154
201
185
123
72
402
22.109
23
10
2
9
-97
18
1.381
34
54
20
8
-28
21
1.587
15,9%
4,1%
1,1%
6,8%
-100%
4,7%
5,9%
28,7%
36,4%
12,3%
6,8%
-27,6%
5,4%
7,7%
Anm.: 1) 2019-budget inkl. forslag om ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2020-budgettet.
Over halvdelen af bevillingerne under kategori 1a er afsat til forskningsprogrammet
Horizon 2020, hvilket afspejler prioriteringen af forskning, teknologisk udvikling
og innovation som drivkraft til at skabe vækst, beskæftigelse og konkurrenceevne.
Danmark har traditionelt betragtet Horizon2020 som et af de EU-programmer, der
er forbundet med størst EU-merværdi, idet forskningsmidler samles på EU-niveau,
hvor de konkurrenceudsættes og fordeles til de bedste europæiske projekter (excel-
lenceprincippet). Programmet står i Kommissionens forslag til en stigning på hen-
holdsvis 872 og 737 mio. euro i forpligtelser og betalinger ift. 2019.
Kommissions forslag til budgettet for 2020 har på forpligtelsessiden udover Hori-
zon2020 særligt opprioriteret store infrastrukturprojekter samt infrastrukturfacilite-
ten (CEF). CEF’en skal understøtte
implementeringen af infrastrukturprojekter in-
den for transport, energi og telekommunikation. Kommission foreslår et budget til
CEF’en på 3.938 mio. euro i forpligtelser og 2.064 mio. euro i betalinger, svarende
til stigninger på hhv. 4,6 og 21,3 pct. i forhold til 2019-budgettet.
Endelig kan stigningen i betalinger også henføres til Erasmus+ og COSME.
COSME har til formål at understøtte EU’s små og mellemstore virksomheder
(SMV’er). Kommission foreslår et budget til COSME på 413 mio. euro i forpligtel-
ser og 381 mio. euro i betalinger, svarende til stigninger på hhv. 12,3 og 51,2 pct. i
forhold til 2019-budgettet.
3.1.2 Budgetkategori 1b
Økonomisk, social og territorial samhørighed
Kategori 1b indeholder særligt udgifter til Den Europæiske Regionale Udviklings-
fond, Samhørighedsfonden samt Den Europæiske Socialfond
også kaldet EU's
samhørighedspolitik. Formålet med EU's samhørighedspolitik er at styrke økono-
misk, social og territorial samhørighed mellem regioner og medlemsstater i EU. I
flere mindre velstående medlemsstater udgør EU's strukturfonde en betydelig del
af de offentlige investeringer.
I den flerårige finansielle ramme for 2014-2020 er EU's strukturfonde målrettet
EU's 2020 strategi, og skal bidrage til opfyldelse heraf.
Budgettet til samhørighedspolitikken i 2020
Budgetforslaget til kategori 1b indeholder samlede midler til samhørighedspolitik-
ken på 58.612 mio. euro i forpligtelser og 50.042 mia. euro i betalinger. Det svarer
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0006.png
Side 6 af 21
til en stigning i forpligtelser på 1.420 mio. euro eller 2,5 pct. og en stigning i beta-
linger på 3.007 mio. euro eller 6,4 pct. ift. 2019,
jf. tabel 3.
EU's samhørighedspolitik
udgør ca. 1/3 af hele EU's budget.
Tabel 3
Kommissionens forslag til 2019-budgettet for kategori 1b
Økonomisk, social og territorial samhørighed
Mio. euro,
løbende priser
2019-budget
2020 budgetforslag
Betalinger
25.414
4.777
7.698
202
8.300
1.114
1.285
231
600
411
12
50.042
Forskel i mio. euro
Forskel i pct.
Forpligt-
Forpligt-
Betalinger
elser
elser
Mindst udv. regioner
Transitionsregioner
Mest udv. regioner
Perifere regioner
Samhørighedsfonden
CEF- bidrag fra Samhø-
righedsfonden
Territorialt samarbejde
Teknisk assistance
Ungdomsarbejdsløs
Støtte til socialt udsatte
Pilotprojekter
I alt
Heraf anvendelse af den
globale margen for forpl.
Margen
Forpligt-
Forplig-
Betalinger
Betalinger
elser
telser
887
115
173
5
311
80
40
35
-233
11
-4
1.420
1.371
407
257
25
594
262
94
18
-32
10
1
3.007
3,2%
2,0%
2,0%
2,0%
3,2%
4,7%
2,0%
14,4%
-66,7%
2,0%
-100,0%
2,5%
5,7%
9,3%
3,4%
14,3%
7,7%
30,8%
7,9%
8,5%
-5,0%
2,5%
5,4%
6,4%
27.875
5.849
8.649
231
9.754
1.700
1.973
240
350
568
4
57.192
350
0,0
24.042
4.370
7.442
176
7.706
852
1.191
213
632
401
11
47.035
28.762
5.964
8.822
236
10.065
1.781
2.012
274
117
579
p.m.
58.612
141,9
0,0
Anm.: 1) 2019-budget inkl. forslag om ændringsbudget 1-3.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020.
Forpligtigelsesbevilliger og udgiftsmål
I modsætning til de fleste andre budgetkategorier udgør den flerårige finansielle
ramme for samhørighedspolitikken udgiftsmål og ikke udgiftslofter fsva. forpligtel-
serne. Derfor er forpligtigelserne i budgetforslaget også identiske med udgiftsmålet
for 2019. Det er ligeledes årsagen til, at margenen for kategori 1b typisk er nul eller
tæt på nul.
Betalingsbevillinger til samhørighedspolitikken
Budgettet for 2020 markerer det sidste år for implementering af forpligtelser inden
for 2014-2020 MFF-programperioden. Strukturfonden er karakteriseret ved fler-
årige programmer, hvor betalingerne ofte finder sted senere end i det år, de er for-
pligtede. Kommissionen forventer en stigning i betalingerne til strukturfondsprog-
rammer på 6,4 pct. Den store stigning i betalingsbevillingerne skal ses i lyset af, at
der nu forventes afløb på programmer, der er forpligtet tidligere i perioden. Der er
således en forventning fra Kommissions side om, at strukturfondsprogrammer vil
øge implementeringshastighed fra 2019 til 2020 efter en meget langsom opstart.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0007.png
Side 7 af 21
3.1.3 Budgetkategori 2
Bæredygtig vækst, naturressourcer
Budgetkategori 2 vedrører EU-budgettets landbrugsudgifter. Formålet
med EU’s
landbrugspolitik for 2014-2020 er:
-
Fremme af en bæredygtig fødevareproduktion
-
Bæredygtig forvaltning af naturressourcer
-
Geografisk balanceret udvikling af landdistrikterne i hele EU
Formålene med landbrugspolitikken understøttes af de to søjler i landbrugsbud-
gettet; Søjle 1, der indeholder den direkte landbrugsstøtte og markedsordningerne
og søjle 2, der indeholder udgifter til EU’s landdistriktspolitik.
Kommissionens budgetforslag til kategori 2 for 2020 indebærer samlede bevillinger
på 59.995 mio. euro i forpligtelser, svarende til stigning på 0,6 pct. og 58.014 mio.
euro i betalinger, svarende til en stigning på 1,1 pct. ift. 2019-budgettet,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Kommissionens forslag til 2020-budgettet for budgetkategori 2
Bæredygtig vækst, naturressourcer
Mio. euro,
løbende priser
2019-budget
2020 budgetforslag
Betalinger
43.502
13.141
912
378
p.m.
14
67
58.014
-14
5
353
-5
5
614
Forskel i mio. euro
Forpligt-
Betalinger
elser
340
-19
18
22
385
-7
200
36
Forskel i pct.
Forpligt-
Betalinger
elser
0,8%
-0,1%
1,68%
3,9%
0,0%
-100,0%
8,6%
0,6%
0,9%
-0,1%
28,1%
10,6%
0,0%
-26,7%
8,6%
1,1%
Forpligt-
Forpligt-
Betalinger
elser
elser
Direkte landbrugsstøtte
Landdistriktsstøtte
Fiskeri
Miljø og klima
Andet
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Margen
43.192
14.727
1.090
558
0,0
14
61
59.642
702
43.116
13.148
712
342
p.m.
20
61
57.400
43.532
14.709
1.108
580
p.m.
p.m.
67
59.995
426
Anm.: 1) 2019-budget inkl. forslag om ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens forslag til
EU’s budget for 2020.
75 pct. af betalingerne (43,5 mia. euro) i budgetkategori 2 vedrører landbrugsstøtten
i søjle 1 (markedsudgifterne og direkte støtte), mens landdistriktsstøtte (søjle 2) med
22,7 pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost. Landbrugs-
udgifterne i søjle 1 stiger fra 2019 til 2020 med 340 mio. euro i forpligtelser, sva-
rende til 0,8 pct. og 385 mio. euro i betalinger, svarende til 0,9 pct.
Kommissionen foreslår, i henhold til MFF-aftalen, at aktivere mekanismen for fi-
nansiel disciplin for at etablere en reserve til eventuelle kriser i landbrugssektoren.
Reserven, der finansieres gennem den direkte landbrugsstøtte, vil kunne bringes i
anvendelse ved større kriser i EU’s landbrugs-
og fødevaresektor. Kommissionen
foreslår en reserve på 478,0 mio. euro i 2020. Uforbrugte midler fra reserven fra
2019 bliver tilbageført til den direkte støtte i 2020, og udbetalt til landmændene.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
Side 8 af 21
Landbrugsstøttens første søjle består primært af direkte betalinger og markeds-
støtte. For så vidt angår
markedsstøtte
i landbrugssektoren foreslår Kommissionen at
afsætte 2.644,1 mio. euro (brutto), hvilket er en nedjustering på 4,6 mio. euro ift.
2019-budgettet. Kommissionen henviser til, at niveauet skal ses i lyset af tegn på en
stabilisering af markedet.
For så vidt angår
den direkte støtte
stiger denne i 2020 samlet set med 408,3 mio. euro
ift. 2019.
For så vidt angår
landdistriktsstøtten
ses et mindre fald i forpligtelser på 19 mio. euro
svarende til 0,1 pct. fra 2019 til 2020. På betalingssiden forventer Kommissionen
udgifter til landdistriktspolitikken på 13.141 mio. euro, svarende til et fald i betalin-
ger på 0,1 pct.
Det forventes, at Kommissionen i lighed med tidligere år vil fremlægge et ændrings-
brev til budgetforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i for-
ventningerne til priserne på landbrugsprodukter, valutakurser og bødeindtægter vil
blive indarbejdet.
Forpligtigelserne til
miljø- og klimaprogrammet
(LIFE) stiger med 22 mio. euro fra
2019 til 2020 svarende til 3,9 pct. Betalingerne stiger med 36 mio. euro, svarende
til en stigning på 10,6 pct. ift. 2019. Stigningen kan delvist henføres til en oppriori-
tering af initiativer, der fokuserer på at sikre biodiversitet og naturbevaring.
Det bemærkes, at klimadagsordenen endvidere indgår generelt som en tværgående
indsats mellem de forskellige budgetkategorier gennem såkaldt
climate mainstre-
aming,
hvor det er EU’s målsætning at 20 pct. af de samlede udgifter i indeværende
MFF-periode for 2014-2020 helt eller delvist skal understøtte Parisaftalen fra 2015
og EU’s mål om at være lavemissionsudleder i 2050. Kommissionen oplyser i den
forbindelse, at andelen af forslaget til EU’s 2020-budget,
som understøtter klima-
dagsordenen i form af climate mainstreaming forventes at udgøre 21 pct. Der er
tale om en lille stigning ift. 2019, hvor climate mainstreaming ifølge Kommissio-
nen udgør 20,9 pct.
3.1.4 Budgetkategori 3
Sikkerhed og borgerskab
Budgetkategori 3 indeholder udgifter vedrørende retlige og indre anliggender, græn-
sekontrol, migration og asylpolitik samt folkesundhed, forbrugerbeskyttelse og kul-
tur.
Kommissionens budgetforslag for budgetkategori 3 indebærer samlede forpligtelser
for 3.729 mio. euro svarende til et fald på 58 mio. euro eller 1,5 pct. ift. 2019-bud-
gettet. Kommissionen lægger desuden
i lighed med sidste år - op til at aktivere
Fleksibilitetsinstrumentet for 778 mio. euro, hvilket medfører en tilsvarende for-
øgelse af forpligtelsesloftet for budgetkategorien. Der efterlades ingen margen op
til det opjusterede forpligtelsesloft.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0009.png
Side 9 af 21
Forslaget indeholder betalinger for 3.724 mio. euro svarende til en stigning på 197
mio. euro eller 5,6 pct. ift. 2019,
jf. tabel 5.
Kommissionen anfører, at stigningerne i
betalingsniveauet skyldes lav implementering i tidligere år, som nu er kommet op i
fart.
Tabel 5
Kommissionens forslag til 2020-budgettet for budgetkategori 3
Sikkerhed og Borgerskab
Mio. euro,
løbende priser
2020 budgetfor-
slag
2019-budget
Forskel i mio. euro
Forskel i pct.
Forpligtel-
Forplig-
Forpligtel-
Forpligtel-
Betalinger
Betalinger
Betalinger
Betalinger
ser
telser
ser
ser
Asyl- og migrationsfonden
Intern sikkerhedsfond
IT systemer
Justits
Rettigheder og borgerskab
Civilbeskyttelse
Europa for borgerne
Fødevareprogram
Sundhed
Forbrugerprogram
Kreativt Europa
Intern nødhjælp
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf fleksibilitetsinstru-
mentet
Margen
1.121
534
0,1
45
66
150
29
290
68
29
245
0
106
15
1.090
3.787
986
0
953
664
p.m.
38
58
82
29
239
61
24
195
70
100
18
998
3.527
949
501
p.m.
47
69
156
30
280
70
30
244
p.m.
105
p.m.
1.250
3.729
778
0
953
670
p.m.
43
70
77
29
245
64
28
209
p.m.
104
11
1.223
3.724
-172
-33
-0,1
2
3
7
1
-10
1
0
-0
-0
-1
-15
159
-58
0
7
0
5
12
-5
-1
5
3
4
15
-70
4
-8
225
197
-15,4%
-6,1%
-100,0%
4,3%
4,2%
4,4%
3,9%
-3,3%
2,0%
1,5%
-0,2%
-100,0%
-0,5%
-100,0%
14,6%
-1,5%
0,0%
1,0%
0,0%
12,4%
19,9%
-5,7%
-2,5%
2,3%
4,7%
17,3%
7,5%
-100,0%
3,7%
-41,8%
22,6%
5,6%
Anm.: 1) 2019-budget inkl. forslag om ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2020-budgettet.
Agenturer stiger betydeligt i både forpligtelser og betalinger, idet forpligtelser stiger
med 159 mio. euro (svarende til 14,6 pct.) og betalinger stiger med 225 mio. euro
(svarende til 22,6 pct.). Denne stigning kan primært henføres til en stigning i bidra-
get til EU’s grænsekontrolsagentur FRONTEX, der i både forpligtelser og betalin-
ger stiger med 108 mio. euro svarende til en stigning på 34,6 pct. ift. 2019-budgettet.
Opprioriteringen af FRONTEX skal ifølge Kommissionen bidrage til indfasning af
målet om op til 10.000 grænsevagter i 2027.
Det bemærkes, at en række af initiativerne inden for budgetkategori 3 er omfattet
af det danske forbehold på området for retlige og indre anliggender. For initiativer
omfattet af det retlige forbehold vil Danmark modtage en refusion af det danske
EU-bidrag svarende til en forholdsmæssig andel af udgifterne på ca. 2 pct.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0010.png
Side 10 af 21
3.1.5 Budgetkategori 4
Globale Europa
Budgetkategori 4 dækker alle tiltag, som iværksættes uden for EU, herunder udvik-
lingshjælp, humanitær nødhjælp og den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Kommissionens budgetforslag for budgetkategori 4 indebærer samlede forpligtelser
for 10.308 mio. euro, svarende til et fald på 1.012 mio. euro eller 8,9 pct. Forslaget
indeholder betalinger for 8.986 mio. euro, svarende til et fald på 372 mio. euro eller
4,0 pct. ift. 2019,
jf. tabel 6.
Der efterlades ikke en margen under forpligtelsesloftet
for budgetkategori 4.
Tabel 6
Kommissionens forslag til 2020-budgettet for budgetkategori 4
Globale Europa
Mio. euro
løbende priser
2019-budget
1)
Forpligti-
gelser
Betalin-
ger
1.708
2.060
2.796
100
159
321
1.603
306
42
27
p.m.
21
16
25
73
74
8
21
9.358
2019 budgetforslag
Forskel i mio. euro
Forpligti-
gelser
-767
-32
63
8
5
17
-550
17
-1
Betalin-
ger
-201
-94
-20
34
20
28
-396
23
-9
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
-31,7%
-1,2%
2,0%
5,4%
2,3%
4,5%
-33,3%
5,1%
-2,2%
0,0%
Betalin-
ger
-11,8%
-4,6%
-0,7%
33,8%
12,7%
8,8%
-24,7%
7,6%
-21,2%
0,0%
0,0%
-24,0%
17,4%
0,0%
15,1%
6,1%
-70,5%
2,2%
-4,0%
Forpligti-
gelser
1.656
2.646
3.253
162
201
394
1.102
352
33
27
233
19
21
25
83
81
p.m.
21
10.308
0
202
Betalin-
ger
1.507
1.966
2.777
133
180
350
1.207
329
33
27
233
16
19
25
84
78
2
21
8.986
Før-tiltrædelsesstøtte
Naboskabsprogram
Udviklingssamarbejde
Partnerskabsinstrument
Demokrati og menne-
skerettigheder
Stabilitetsinstrument
Humanitær hjælp
Fælles udenrigs- og sik-
kerhedspolitik
Nuklear sikkerhed
Makrofinansiel assi-
stance
EU's lånegarantier
Civilbeskyttelse
Frivillig humanitær hjælp
Europæisk fond for bæ-
redygtig udvikling
Andet
Særlige KOM projekter
Pilotprojekter
Agenturer
I alt
Heraf globale margen
for forpligtelser
Margen
2.423
2.677
3.190
154
197
377
1.652
335
34
27
p.m.
24
20
25
84
76
6
21
11.319
1.051
0
233
-5
1
233
-5
3
0,0%
-20,5%
5,5%
0,0%
-1
5
-6
0
-1.012
11
5
-6
0
-372
-0,9%
7,0%
-100,0%
2,2%
-8,9%
Anm.: 1) 2019-budget inkl. forslag om ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens forslag til 2020-budgettet.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
Side 11 af 21
De største poster i budgetkategori 4 udgøres af Udviklingssamarbejdet, Humanitær
hjælp, Naboskabsinstrumentet og Før-tiltrædelsesstøtte. Midlerne til disse fire pro-
grammer udgør tilsammen ca. 84 pct. af forpligtelserne og 83 pct. af betalingerne
under budgetkategori 4.
Kommissionen foreslår at nedjustere før-tiltrædelsesstøtten betydeligt, herunder
med 767 mio. euro i forpligtelser på, svarende til 31,7 pct. og 201 mio. euro i beta-
linger på, svarende til 11,8 pct. Faldet kan primært henføres til, at anden tranche af
EU’s flygtningefacilitet i Tyrkiet udløber i 2019, hvilket isoleret set medfører et fald
i forpligtelser på 850 mio. euro og et fald i betalinger på 157 mio. euro.
Ligeledes nedjusteres bidaget til humanitær hjælp betydeligt i både forpligtelser og
betalinger, idet forpligtelserne falder med 550 mio. euro, svarende til 33,3 pct. og
betalingerne med 396 mio. euro, svarende til 24,7 pct. Kommissionen henviser til,
at faldet i forpligtelser på 550 mio. euro ligeledes kan henføres til udløbet af anden
tranche
af EU’s flygtningefacilitet.
Der er på budgetforslaget for 2020 afsat 233 mio. euro i hhv. forpligtelser og beta-
linger til EU’s lånegarantier
i tredjelande. Der er primært tale om garantier udstedt
via EIB samt via EU’s makrofinansielle assistance.
3.1.6 Budgetkategori 5
Administration
Budgetkategori 5 dækker over de administrative udgifter til alle EU-institutionerne,
pensioner og Europaskolerne.
Kommissionens budgetforslag for 2020 indebærer et niveau for forpligtigelser på
10.324 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 3,8 pct. i for-
hold til 2019. Det bemærkes, at budgetkategori 5 er karakteriseret ved, at forpligtel-
serne i høj grad svarer til betalingerne, idet langt størsteparten af udgifterne er ét-
årige. Kommissionen opgør derfor kun forpligtelsesniveauet for budgetkategori 5
på underprogramniveau i budgetforslaget. Den samlede margen til forpligtelseslof-
tet er på 678 mio. euro,
jf. tabel 7.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0012.png
Side 12 af 21
Tabel 7
Kommissionens forslag til 2020-budgettet for budgetkategori 5
Administration
Mio. euro,
løbende priser
Pensioner og europæi-
ske skoler
Heraf pensioner
Heraf europæiske skoler
2019-budget
1)
2.196
2.004
192
7.747
3.633
1.996
582
429
147
139
99
11
17
695
9.943
-254
589
2020 budgetforslag
Forskel i mio. euro
143
142
1
238
128
30
13
11
8
5
3
1
3
37
381
Forskel i pct.
6,5%
7,1%
0,4%
3,1%
3,5%
1,5%
2,2%
2,5%
5,2%
3,5%
3,4%
8,6%
17,4%
5,3%
3,8%
2.339
2.146
193
7.985
3.761
2.026
595
440
155
143
102
12
20
732
10.324
-252
678
EU-institutionernes ad-
ministrative udgifter
Heraf Kommissionen
Heraf Europa-Parlamentet
Heraf Rådet
Heraf EU-Domstolen
Heraf Revisionsretten
Heraf Det Økonomiske og
Sociale Udvalg
Heraf Regionsudvalget
Heraf Ombudsmanden
Heraf Tilsynsførende for Da-
tabeskyttelse
Heraf Udenrigstjenesten
I alt
Aktivering af margenen til
uforudsete udgifter
Margen
Anm.: 1) 2019-budget inkl. forslag om ændringsbudget 1-3. Det bemærkes at loftet for udgiftsområde 5 Admini-
stration reduceres med 252 mio. euro i 2020, som følge af den tidligere anvendelse af Margenen til uforudsete
udgifter i 2017.
Kilde:
Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020.
De samlede udgifter til EU-institutionerne stiger gennemsnitligt med 3,8 pct. Ca.
1/3 af den samlede stigning i kan henføres til stigningen i pensionsudgifter på 7,1
pct. ift. 2019-budgettet. De administrative udgifter til Kommissionen udgør mere
end halvdelen af de administrative udgifter for EU-institutionerne. Udgifterne til
Kommissionen stiger i Kommissions forslag med 128 mio. euro ift. 2019-budgettet,
svarende til en stigning på 3,5 pct.
Fsva. stigningen i udgifterne til den fælleseuropæiske udenrigstjenesten angiver
Kommissionen, at stigningen skyldes et ønske om at opnormere med 168 fuldtids-
ansatte som følge af sikkerhedshensyn og nye opgaver, som følger af Rådsbeslut-
ninger.
Fsva. stigningen i udgifterne til Tilsynsførende for Databeskyttelse angiver Kom-
missionen, at udgiftsstigningen bl.a. kan henføres til ny databeskyttelseslovgivning
og nye overvågningsaktiviteter for
EU’s agentur for samarbejde mellem anklage-
myndigheder (Eurojust).
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0013.png
Side 13 af 21
3.1.7 Særlige Fleksibilitetsinstrumenter
En række såkaldte særlige fleksibilitetsinstrumenter er placeret uden for forpligti-
gelsesloftet i den flerårige finansielle ramme. En række medlemslande (herunder
Danmark) er af den opfattelse, at instrumenterne skal finansieres inden for beta-
lingsloftet. Kommissionen er af den opfattelse, af instrumenterne kan finansieres
udover både forpligtigelses- og betalingslofterne. De særlige fleksibilitetsinstrumen-
ter kan kun aktiveres, hvis der er et særligt behov. Det foreslås desuden at aktivere
den globale forpligtelsesmargen,
jf. tabel 8.
Tabel 8
Kommissionens forslag til 2020-budgettet for særlige fleksibilitetsinstrumenter
Mio. euro,
løbende priser
2019-budget
1)
Forplig-
telser
Nødhjælpsreserven
Globaliseringsfonden
Solidaritetsfonden
Fleksibilitetsinstrumentet
I alt særlige fleksibilitetsinstru-
menter
Global forpligtelsesmargen
Margen til uforudsete udgifter
I alt
351,5
175,7
343,6
1.164,3
2.035,1
1.576
-253,9
3.357
0
1.667
Beta-
linger
351,5
10
343,6
961,9
1.667,0
2020 budgetforslag
Forskel i mio. euro
Forskel i pct.
Forpligti-
gelser
2%
2%
Beta-
linger
2%
Forplig-
telser
358,5
179,3
50
778,1
1.365,9
141,9
-252
1.256
Beta-
linger
358,5
10
50
849,8
1.268,3
Forplig-
tigelser
7
3,5
-293,6
-386,3
-669,4
-1.434,1
Betalin-
ger
7
-293,6
-112,1
-398,7
-85,4%
-33,2%
-32,9
-91%
-85,4%
-11,7%
-23,9
0
1.269
1,9
-2.102
0
-399
-0,7%
-62,6%
0%
-23,9%
Anm.: 1) 2019-budget inkl. forslag om ændringsbudget 1-3.
Kilde: Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020.
Nødhjælpsreserven har som primært formål at yde humanitær nødhjælp til tredje
lande som følge af begivenheder, der ikke kan forudses ved budgettets fastlæggelse.
Fra og med 2014 blev fonden også anvendt til at håndtere migrationsstrømme ved
EU's eksterne grænser. Kommissionen foreslår, i tråd med aftalen omkring midt-
vejsevalueringen af den Flerårige Finansielle Ramme, at hele forpligtigelsesloftet in-
klusiv forøgelsen af nødhjælpsreserven fra midtvejsevalueringen udnyttes i 2020, og
at der dermed afsættes 358,5 mio. euro i både forpligtelser og betalinger til nød-
hjælpsreserven.
Globaliseringsfonden har til formål at hjælpe arbejdstagere med at finde nyt arbejde
og udvikle nye kompetencer, når de har mistet jobbet på grund af ændringer i det
globale handelsmønster
eksempelvis når en stor virksomhed lukker eller en fabrik
flytter ud af EU. Ligesom for nødhjælpsreserven foreslår Kommissionen, at hele
forpligtigelsesloftet til Globaliseringsfonden udnyttes i 2020, hvorved der foreslås
afsat 179,3 mio. euro i forpligtigelser og 10 mio. euro i betalinger.
Solidaritetsfonden er etableret for, at EU kan reagere hurtigt med finansiel støtte til
medlemsstater, der har været udsat for større naturkatastrofer. Der kan gives støtte
fra Solidaritetsfonden til EU-medlemsstater og ansøgerlande. Kommissionen fore-
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
Side 14 af 21
slår at afsætte samlet set 50 mio. euro i forpligtelser og betalinger til Solidaritetsfon-
den, hvilket svarer til et fald på 85,4 pct. for hhv. forpligtelserne og betalingerne.
Den årlige konvolut til Solidaritetsfonden beløber sig til i alt 597,5 mio. euro, som
har karakter af at være en reserve, som kan mobiliseres i det øjeblik, der træffes
beslutning herom. Kommissionen angiver, at formålet med denne nye konstruktion
er at reducere behovet for ændringsbudgetter i løbet af året og sikre hurtig mobili-
sering af Solidaritetsfondens midler.
Fleksibilitetsinstrumentet kan anvendes til at finansiere udgifter, der ikke kan finan-
sernes inden for én eller flere forpligtelseslofter for udgiftsområder. Kommissionen
ønsker at aktivere fleksibilitetsinstrumentet til at finansiere asyl- og migrationstiltag
under budgetkategori 3 for i alt 778,1 mio. euro i forpligtigelser.
Den globale margen for forpligtigelser
Det fremgår af MFF-forordningens art. 14, at forskellen mellem anvendte forplig-
tigelser og forpligtigelseslofterne for 2014-2017 skal udgøre en såkaldt global mar-
gen for forpligtigelser. Denne globale margen for forpligtigelser kan anvendes ud-
over forpligtigelseslofterne for årerne 2016-2020 til politikområder, der relaterer
sig til vækst og beskæftigelse, herunder særligt ungdomsarbejdsløshed. Som følge
af aftalen om midtvejsevalueringen af den flerårige finansielle ramme, kan den glo-
bale margen for forpligtelser også blive anvendt til områder, der relaterer til migra-
tion og sikkerhed.
Kommissionen har beregnet den globale margen for forpligtigelser til at udgøre
1.345,1 mio. euro, som kan anvendes udover forpligtigelsesloftet i 2020. Kommis-
sionen foreslår, at 141,9 mio. euro af den globale margen for forpligtelser skal ak-
tiveres i 2020 til at finansiere ungdomsbeskæftigelsesinitiativet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin holdning. Europa-Parlamentet ven-
tes at fastlægge sin holdning i efteråret.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Når der er opnået enighed om EU's budget for 2020, vil det få betydning for ni-
veauet for det danske EU-bidrag i 2020, der vil blive opført på finansloven for 2020.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Det er Finansministeriets
foreløbige vurdering, at det danske bidrag til EU’s bud-
get i 2020 vil være 22,6 mia. kr.
Forslaget til EU’s budget for 2020 blev i juli be-
handlet af Rådet. Europa-Parlamentet forventes at behandle forslaget i efteråret
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0015.png
Side 15 af 21
2019. Der stiles mod en aftale om det endelige budget på ECOFIN-budget i no-
vember 2019, som vil lægge udgiftsniveauet for 2020 fast.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Afhængig af det samlede udgiftsniveau på EU-budgettet og fordelingen af udgif-
terne på de forskellige udgiftsområder,
vurderes forslaget til EU’s 2020-budget
at
have afledte konsekvenser for dansk erhvervsliv i form af fx støtte til danske land-
mænd, forskningsmidler til danske forskningsinstitutioner, strukturfondsmidler til
vækstfora, støtte til små og mellemstore danske virksomheder mv. De samlede er-
hvervsøkonomiske konsekvenser kan dog ikke kvantificeres, men afhænger især af
hvor stor en andel af budgettet, der tildeles vækstpolitikker.
8. Høringer
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Den 10. juli blev der opnået enighed om Rådets holdning til EU’s budget for 2020
på COREPER niveau. Der er frist for endelig stemmeafgivning den 3. september
2019.
På grund af afholdelse af folketingsvalg i Danmark har det ikke været muligt at
indhente mandat til Danmarks holdning til EU’s 2020-budget.
Danmark har der-
for taget parlamentariske forbehold indtil der er givet mandat.
Rådets holdning til EU’s 2020-budget
indebærer en reduktion ift. Kommissions
forslag til forpligtelsesbevillingerne på 1.507,8 mio. euro og en reduktion i beta-
lingsbevillingerne på 508,8 mio. euro,
jf. tabel 11.
Tabel 9
Rådets ændringer i Kommissionens forslag til EU’s 2020-budget
Mio. euro,
løbende priser
Kommissions forslag
Forpligtigel-
ser
Vækstpolitikker
Samhørighedspolitik
Landbrugspolitik
Sikkerhed & Borger
Globale Europa
Administration
Fleksibilitetsinstrumenter
I alt
24.716,4
58.611,9
59.994,9
3.729,1
10.307,6
10.324,1
587,8
168.271,8
Betalinger
22.108,5
50.042,4
58.014,3
3.723,9
8.986,1
10.327,1
418,5
153.620,7
Rådets ændringer
ift. Kommissions forslag
Forpligtigel-
Betalinger
ser
-747,4
-141,9
-243,9
-126,3
-193,2
-55,0
-
-1.507,8
-104,4
-35,0
-239,9
-34,5
-40,0
-55,0
-
-508,8
956,3
4.903,5
Rådets ændringer ift.
2019-budgettet
Forpligtelser
629,0
1.280,0
111,0
-187,2
-1.205,6
329,1
Betalinger
1.484,1
2.967,4
374,4
159,4
-413,9
332,1
Anm.: Afvigelser i summer skyldes afrunding.
Kilde: Rådets forslag til EU’s budget for 2020.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
Side 16 af 21
Rådets position indebærer, at EU-budgettet samlet set stiger med 0,6 mia. euro i
forpligtelsesbevillinger ift. 2019-budgettet. Fsva. betalingsbevillinger indebærer
Rådets position en stigning på 0,5 mia. euro ift. 2019-budgettet.
Der lægges i Kommissionens forslag op til en aktivering af Finansforordningens
art. 15. stk. 3. for 72 mio. euro i alt. Artiklen giver, ifølge Kommissionens fortolk-
ning, mulighed for at genanvende annullerede budgettilsagn fra forskningsområ-
det uden om udgiftsloftet. Rådet har i det reviderede budgetforslag ikke indarbej-
det en genanvendelse af tilsagnene, idet Rådet afviser Kommissions fortolkning.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges der betydelig vægt på, at EU's budget afspejler de konsoli-
deringsbestræbelser og løbende prioriteringer, som udgør rammerne for den nati-
onale budgetlægning i EU’s medlemsstater.
Fra dansk side finder man det positivt, at Kommissionen har valgt at efterlade en
margen til betalingsloftet på 18,8 mia. euro, hvorved anvendelsen af den globale
betalingsmargen ikke bliver aktuel. Dette bidrager til at sikre den flerårige finan-
sielle rammes holdbarhed og at der er rum til at håndtere uforudsete udgifter, der
måtte opstå i løbet af budgetåret.
Fra dansk side er det på linje med Rådets holdning vurderingen, at særligt forplig-
telsesniveauet, men også betalingsniveauet kan nedjusteres. Fsva. betalingsni-
veauet vil Danmark sammen med andre budgetsansvarlige lande arbejde for et ret-
visende og realistisk niveau.
Fra dansk side lægges der, sammen med andre budgetsansvarlige lande, vægt på, at
forpligtelsesniveauet understøtter finansiel holdbarhed og at der sikres en tilstræk-
kelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter. Danmark finder, at
der er rum til nedjustering ift. det af Kommissionens foreslåede forpligtelsesni-
veau.
Der lægges endelig vægt på sund finansforvaltning og transparens i budgetud-
møntningen, hvorfor Danmark støtter Rådets position om, at Finansforordnin-
gens art. 15. stk. 3. ikke aktiveres, som Kommissionen ellers har forslået.
Fra dansk side lægges i lighed med tidligere år afgørende vægt på overholdelse af
de udgiftslofter, der er fastsat i den flerårige finansielle ramme.
Fra dansk side lægges der vægt på, at EU’s budget understøtter den grønne om-
stilling og klimadagsordenen. Regeringen finder det derfor positivt, at Kommissio-
nen i budgetforslaget for 2020 har øget den del af budgetanvendelsen, som under-
støtter klimaindsatsen (climate mainstreaming) til 21,0 pct.
Inden for ovennævnte ramme vil regeringen arbejde for følgende mere specifikke
prioriteter:
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
Side 17 af 21
Angående
budgetkategori 1a vækstpolitikkerne
indebærer Kommissionens forslag
meget markante stigninger, hvorfor regeringen støtter en mere moderat stig-
ning, som foreslået af Rådet. Regeringen prioriterer udgifterne til vækstpolitik-
kerne, herunder særligt forskning, energi, uddannelse, innovation og transport-
infrastruktur, under hensynstagen til at dette sker inden for en samlet reduce-
ret ramme.
Angående
budgetkategori 1b samhørighedspolitik
arbejdes der for, at budgetkatego-
rien også bidrager til en samlet reduktion i forhold til Kommissionens forslag
og at der sikres retvisende budgettering.
Med hensyn til
budgetkategori 2 landbrugspolitik
arbejdes der for, at der afsættes
realistiske bevillinger til landbrugspolitikken, idet budgetkategorien vurderes at
kunne begrænses ift. det af Kommissionen foreslåede. Danmark anerkender,
at langt hovedparten af udgifterne til landbrugspolitikken i form af direkte
støtte er fastlagt i forordningen herom.
For så vidt angår
budgetkategori 3 sikkerhed og borgerskab
lægger regeringen vægt
på, at migrations- og flygtningerelaterede udgifter prioriteres.
For
budgetkategori 4 globale EU
lægger regeringen generelt vægt på, at EU’s hu-
manitære hjælp og civile krisestyringsindsatser prioriteres. Danmark vil desu-
den arbejde for, at finansieringen af Grønlandsinstrumentet fastholdes, som
det er lagt op til i Kommissions budgetforslag.
Med hensyn til
budgetkategori 5 administration
vægtes en stram og budgetansvar-
lig linje. Det gælder også for de administrationsudgifter, som er budgetteret
under de øvrige budgetkategorier, herunder især agenturer. Der lægges derfor
vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a.
som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og
strukturelle reformer.
Vedrørende
de særlige fleksibilitetsinstrumenter
finder regeringen, at aktiveringen af
disse til enhver tid skal være retfærdiggjort. Regeringen lægger desuden betyde-
lig vægt på, at de særlige fleksibilitetsinstrumenter finansieres inden for EU's
betalingslofter.
Regeringen kan på den baggrund støtte det foreliggende rådskompromis,
jf. afsnit
9.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0018.png
Side 18 af 21
Dagsordenspunkt 2: Samlenotat vedr. forslag om revision af forordning om
undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig
(OLAF)
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om æn-
dring af forordning (EU, Euratom) nr. 883/2013 om undersøgelser, der foretages
af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF), for så vidt angår
samarbejdet med Den Europæiske Anklagemyndighed og effektiviteten af
OLAF's undersøgelser, KOM (2018) 338 endelig.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionens fremlagde den 25. maj 2018 forslag om revision af forordning om undersøgelser,
der foretages af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) med det primære for-
mål at tilpasse samarbejdet med Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO), som Danmark
ikke deltager i, samt øge effektiviteten af OLAF’s undersøgelser.
Fsva. øget effektivitet i OLAF’s undersøgelser indeholder revisionen en række justeringer
af pri-
mært teknisk karakter. Under de afsluttende drøftelser i Rådet blev der imidlertid tilføjet en be-
stemmelse, der betyder, at OLAF vil være bemyndiget til at foretage administrative undersøgelser
relateret til momssvig i medlemslandene, såfremt to eller flere lande medlemslande er involveret
samt sagen omfatter en skade over 10. mio. euro.
Rådet fastlagde den 12. juni holdning vedr. forslaget. Som følge af den parlamentariske situation
afstod man fra dansk side at tilslutte sig Rådets holdning.
Regeringen støtter op om
målsætningen om at beskytte af EU’s finansielle interesser, samt
OLAF’s arbejde
hermed. Regeringen er derfor positivt indstillet over for forslaget, der søger at
øge effektiviteten og tilpasse OLAF til et samarbejde med EPPO. Regeringen finder Rådets
holdning, herunder kompromisforslaget vedr. undersøgelser af momssvig, er udtryk for et balance-
ret kompromis, hvorfor man støtter Rådets tiltrådte holdning vedr. forslaget.
Nedenstående gennemgår de væsentligste elementer i sagen baseret på Kommissionens oprindelige
forslag og Rådets aktuelle holdning.
2. Baggrund
Forslaget baserer sig på artikel 325 i traktaten om Den Europæiske Unions funkti-
onsmåde (TFEU) og artikel 106a i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Atomenergifællesskab. Den nuværende revision af forordning om undersøgelser,
der foretages af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF), er ved-
taget den 11. september 2013
2
og regulerer i hovedsagen kontorets gennemførelse
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EU, EURATOM) Nr. 883/2013 af 11.
september 2013 om undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF)
og om ophævelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1073/1999 og Rådets forordning
(Euratom) nr. 1074/1999.
2
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
2068994_0019.png
Side 19 af 21
af administrative undersøgelser af formodet svig og andre ulovlige aktiviteter, der
skader EU’s finansielle interesser.
Som følge af at Rådet i oktober 2017 vedtog forordningen om oprettelse af Den
Europæiske Anklagemyndighed
3
(EPPO) lægges der op til en revision af forord-
ningen vedrørende undersøgelser, der foretages af Det Europæiske Kontor for
Bekæmpelse af Svig (OLAF). EPPO har beføjelse til at foretage strafferetlige un-
dersøgelser og anlægge sager ved domstolene i deltagende lande
4
. Foruden tilpas-
ningen af OLAF-forordningen til etableringen af EPPO lægges der op til at for-
bedre effektiviteten af OLAF’s undersøgelsesfunktion, hvilket bygger
på Kommis-
sionens evalueringen af anvendelsen af OLAF-forordningen (fra oktober 2017).
3. Formål og indhold
Nedenstående gennemgår de væsentligste elementer i forslaget baseret på Kom-
missionens oprindelige forslag og Rådets aktuelle holdning. Forslaget har til for-
mål at styrke beskyttelsen af EU’s finansielle interesser ved bl.a., at:
-
-
tilpasse af OLAF-forordningen som følge af oprettelse af EPPO
forbedre effektiviteten af OLAF's undersøgelsesfunktion.
Forordningen for etableringen af EPPO indeholder bestemmelser, der regulerer
forholdet mellem EPPO og OLAF, hvilket er baseret på tæt samarbejde, udveks-
ling af oplysninger, komplementaritet og undgåelse af overlap. Disse regler afspej-
les og udbygges i forslaget om revision af OLAF-forordningen.
Idet man fra dansk side ikke deltager i EPPO, som følge af Danmarks retsforbe-
hold, fokuseres der på revisionen relateret til OLAF’s
undersøgelser. De væsent-
lige ændringsforslag til forordningen om OLAF er:
-
-
-
OLAF bemyndiges til at kunne foretage administrative undersøgelser relate-
ret til momssvig, såfremt to eller flere lande medlemslande er involveret,
samt sagen omfatter en skade over 10. mio. euro.
Udformningen af henvisninger til national lovgivning forbedres med hen-
blik på at sikre en mere effektiv og sammenhængende anvendelse af
OLAF's beføjelser til at foretage kontrol og inspektion på stedet, dog uden
at ændre den måde, hvorpå forordningen fungerer ift. medlemsstaterne.
Præcisering af at kompetente nationale myndigheder skal bistå OLAF i de-
res undersøgelser ved at fremsende bankoplysninger, såfremt det er relevant
for sagen. Den nationale myndighed skal i sin assistance til OLAF’s under-
søgelse handle i overensstemmelse med nationale regler.
RÅDETS FORORDNING (EU) 2017/1939 af 12. oktober 2017 om gennemførelse af et forstærket samar-
bejde om oprettelse af Den Europæiske Anklagemyndighed (»EPPO«).
4
Ikke-deltagende består af Danmark, Ungarn, Irland, Polen, Sverige og Storbritannien.
3
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
Side 20 af 21
-
Præcisering af rollen for medlemslandenes koordineringstjenester for be-
kæmpelse af svig (AFCOS) med henblik på at OLAF får den nødvendige og
relevante assistance.
4. Europa-Parlamentets holdning
Parlamentet har hidtil været positiv over for Kommissionens forslag. Af Parla-
mentets ændringsforslag kan følgende fremhæves:
-
-
-
OLAF skal være bemyndiget til at foretage undersøgelser relateret til moms-
svig på lige fod med EU’s andre finansielle interesser.
indførelse af en kontrolansvarlig for processuelle garantier.
yderligere fremme af gyldigheden af OLAF's rapporter ifm. nationale rets-
lige og administrative procedurer.
5. Nærhedsprincip
Kommissionen anfører, at OLAF’s arbejde i at beskytte EU’s finansielle interesser
inden for rammerne af artikel 317 og 325 i TFEU ikke på samme måde kan gen-
nemføres på nationalt plan. Hertil fremføres det, at revisionen af forordningen
ikke ændrer medlemsstaternes beføjelser og ansvar for bekæmpelse af svig, der
skader Unionens finansielle interesser. Regeringen er enig i Kommissionens be-
tragtninger og vurderer ikke, at nærhedsprincippet overskrides.
6. Gældende dansk ret
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
7. Konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser,
samt
ingen konsekvenser for EU’s budget, men ventes at styrke beskyttelsen af
Unionens finansielle interesser.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger/forhandlingssituati-
onen
Rådet fastlagde den 12. juni holdning vedr. forslaget. Som følge af den parlamen-
tariske situation afstod man fra dansk side at tilslutte sig Rådets position.
Forhandlingerne i Rådet har generelt været præget af ønsket om, at nationale be-
føjelser fastholdes, samt at OLAF ifm sine undersøgelser skal følge nationale reg-
ler og lovgivning. Hertil er generelt enighed om, at forslaget ikke må medføre
øgede administrative byrder.
I drøftelserne om OLAF’s beføjelser vedr. undersøgelser af momssvig har der væ-
ret uenighed blandt medlemslandene og Kommissionen om, hvilke beføjelser
kom (2018) 0338 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2020 og revision af OLAF-forordningen
Side 21 af 21
OLAF har gennem den nuværende forordning. Kommissionen har med bl.a. bag-
grund i en afgørelse foretaget af den Europæiske Unions domstol (Tarricco-sagen
fra september 2015) fremført, at OLAF i nuværende forordningen er bemyndiget
at undersøge alle Unionens finansielle interesser, herunder også sager relateret
momssvig. Der har fra en bred række lande været ønske om, at beføjelsen om at
foretage administrative undersøgelser af momssvig skal flugte med anvendelses-
området fra direktivet om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod Den Euro-
pæiske Unions finansielle interesser (PIF-direktivet), hvor sagen skal omfatte
mindst to medlemslande og omfatte en skade over 10 mio. euro.
Under de afsluttende drøftelser i Rådet blev der med udgangspunkt heri tilføjet en
bestemmelse, der betyder, at OLAF vil være bemyndiget til at foretage administra-
tive undersøgelser relateret til momssvig, såfremt to eller flere lande medlems-
lande er involveret, samt sagen omfatter en skade over 10. mio. euro.
Langt størstedelen af medlemslande støtter op om det nuværende kompromisfor-
slag.
En række medlemslande lægger i den forbindelse vægt på, at OLAF’s bemyn-
digelser vedr. undersøgelser relateret til momssvig fastlægges inden for klart defi-
nerede rammer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter op om indsatsen vedr. bekæmpelses af svig og målsætningen
om at beskytte af EU’s finansielle interesser, samt OLAF’s arbejde hermed. Rege-
ringen er derfor positivt indstillet over for forslaget om revision af forordning om
undersøgelser, der foretages af OLAF.
Regeringen lægger vægt på, at det er nationale lovgivning, der er grundlag for nati-
onale kompetente myndigheder i deres bistand til OLAF’s administrative undersø-
gelser. Hertil lægges der vægt på, at organisering af medlemslandenes koordine-
ringstjenester for bekæmpelse af svig (AFCOS) samt beføjelser fortsat henhører
under den enkelte medlemslands kompetence.
Regeringen finder Rådets holdning, herunder kompromisforslaget vedr. undersø-
gelser af momssvig, er udtryk for et balanceret kompromis, hvorfor man støtter
op om Rådets tiltrådte holdning vedr. forslaget om revision af OLAF-forordnin-
gen. Regeringen lægger i den forbindelse, på linje med en række andre medlems-
lande, vægt på at OLAF’s bemyndigelser
vedr. undersøgelser relateret til moms-
svig fastlægges inden for klart definerede rammer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg. Som følge af den parla-
mentariske situation blev der ikke i overensstemmelse med vanlig praksis indhen-
tet forhandlingsmandat forud for fastsættelse af Rådets holdning. Rådet fastlagde
den 12. juni holdning vedr. forslaget.