Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2019) 0343 Bilag 1
Offentligt
2066444_0001.png
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg: Kommissio-
nens meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unio-
nen
en handlingsplan
Nyt notat
KOM (2019) 343 final.
1. Resumé
Kommissionen har den 17. juli 2019 fremsat en meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet
inden for Unionen. Meddelelsen blev præsenteret på rådsmødet (almindelige anliggender) den
18. juli 2019. Dansk sprogversion er modtaget den 17. juli 2019.
I meddelelsen samler Kommissionen op på den refleksionsproces om retsstatsprincippet, der blev
igangsat med Kommissionens meddelelse om samme emne i april 2019, og Kommissionen
præsenterer på den baggrund en række mulige foranstaltninger til styrkelse af retsstatsprincip-
pet i EU.
Konkret angiver Kommissionen, at den bl.a. har til hensigt at øge sin monitorering af retsstats-
forholdene i medlemslandene, og at den til støtte herfor vil udarbejde en årlig retsstatsrapport
og videreudvikle EU’s resultattavle for retsområdet. Derudover vil Kommissionen bl.a. styrke
sit samarbejde med civilsamfundet, den akademiske verden og internationale organisationer,
der arbejder for at fremme en retsstatskultur. Kommissionen vil desuden styrke håndhævelsen
af retsstatsprincippet gennem en strategisk anvendelse af traktatkrænkelsesprocedurer. Derud-
over fremhæver Kommissionen bl.a. også det allerede fremsatte forslag til forordning om beskyt-
telse af Unionens budget i tilfælde af generaliserende mangler i medlemsstaterne for så vidt
angår retsstatsprincippet.
Efter regeringens opfattelse viser erfaringerne fra de seneste år, at der er behov for at styrke
arbejdet på europæisk plan med at sikre overholdelsen af retsstatsprincippet. Regeringen ser
derfor som udgangspunkt positivt på de overvejelser og foranstaltninger, som Kommissionen
præsenterer i meddelelsen, herunder det nye forslag om en årlig retsstatsrapport og det allerede
fremsatte forslag til et nyt finansielt retsstatsinstrument.
2. Baggrund
Enhed:
EUP
Sagsbehandler:
Clara Cilius Rødgaard
Dato:
08-08-2019
Sagsnummer:
2019 - 771
Bilag:
-
Europa-Kommissionen har den 17. juli 2019 fremsat en meddelelse til Europa-
Parlamentet, Det Europæiske Råd, Rådet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unionen.
Kommissionen præsenterede meddelelsen for medlemslandenes ministre på
rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2019. Dansk sprogversion er
modtaget den 17. juli 2019.
kom (2019) 0343 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unionen
Meddelelsen er en opfølgning på Kommissionens meddelelse om samme emne
af 3. april 2019, hvor Kommissionen gjorde status over de eksisterende instru-
menter til håndhævelse af retsstatsprincippet og erfaringerne hermed.
Kommissionen fremhævede i den første meddelelse, at den effektive håndhæ-
velse af retsstatsprincippet hviler på tre søjler:
Bedre fremme af retsstatsprincippet,
tidlig forebyggelse
og
målrettet reaktion.
Kommissionen opfordrede på den baggrund
de øvrige institutioner, medlemslandene og andre interessenter til at debattere
og reflektere over, hvilke instrumenter der bedst kan sikre efterlevelsen af rets-
statsprincippet i EU.
3. Formål og indhold
I den nye meddelelse af 17. juli 2019 samler Kommissionen op på refleksions-
processen og præsenterer på den baggrund en række konkrete, mulige foran-
staltninger til styrkelse af retsstatsprincippet i EU. Visse af foranstaltningerne
kan iværksættes med det samme, mens andre er overvejelser, som vil skulle vi-
dereudvikles af den nye Kommission, Europa-Parlamentet og Rådet.
Refleksionsproces om retsstatsprincippet
Kommissionen oplyser, at der som led i refleksionsprocessen om retsstatsprin-
cippet er modtaget 60 bidrag fra nationale, europæiske og internationale aktører
samt fra civilsamfundet og den akademiske verden. Kommissionen har desuden
deltaget i konferencer og debatter på europæisk plan og i hovedstæderne.
Overordnet fremhæver Kommissionen, at debatten
og en relateret Eurobaro-
meter-undersøgelse (nr. 489 om retsstatsprincippet)
har understreget, at der
er en meget stor opbakning til retsstatsprincippet i medlemslandene. Samtidig
er nødvendigheden af, at retsstatsprincippet overholdes i hele EU, blevet frem-
hævet fra flere sider. De forskellige bidrag til debatten har desuden bekræftet
relevansen og komplementariteten af de tre søjler for at
fremme, forebygge
og
reagere
på retsstatsområdet.
Kommissionen fremhæver endvidere, at der i et mindre antal bidrag er blevet
stillet spørgsmålstegn ved sagens EU-dimension. Det er i Kommissionens optik
blandt andet udtryk for, at det ikke kan tages for givet, at alle er opmærksomme
på retsstatsprincippets betydning for den måde, hvorpå EU fungerer. Samtidig
understreger det betydningen af, at handling på EU-plan skal være objektiv, pro-
portional og ikke-diskriminerende, og at der kun bør handles formelt fra EU's
side, hvis nationale mekanismer ikke fungerer.
Foranstaltninger til styrkelse af retsstatsprincippet
Kommissionen præsenterer på baggrund af debatten og de indspil, den har
modtaget, en række overvejelser og konkrete foranstaltninger, der skal styrke
retsstatsprincippet i EU.
kom (2019) 0343 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unionen
2066444_0003.png
Foranstaltningerne hviler på de tre søjler, der blev præsenteret i meddelelsen fra
april 2019:
Bedre fremme af retsstatskultur, forebyggelse af retsstatsproblemer
og
effektiv
reaktion ved konstatering af et tilstrækkeligt alvorligt problem.
Samtidig fremhæver
Kommissionen blandt andet, at det er et centralt princip for EU’s indsats på
retsstatsområdet, at det først og fremmest er det enkelte medlemslands ansvar
at sikre en velfungerende retsstat, og at den første afhjælpende foranstaltning
altid bør komme fra medlemslandet selv.
Fremme: Opbygning af viden og en fælles retsstatskultur
Kommissionen påpeger, at manglende oplysninger og begrænset offentlig viden
om udfordringer på retsstatsområdet skaber grobund for en udvikling, hvor
retsstatsprincippet bliver tilsidesat. Samtidig viser den Eurobarometerundersø-
gelse (nr. 484 om retsstatsprincippet), der er gennemført som led i debatten om
retsstatsprincippet, at over halvdelen af europæerne ikke føler sig tilstrækkeligt
informeret om EU’s grundlæggende værdier.
Kommissionen peger derfor på, at der er behov for proaktive foranstaltninger
til fremme af retsstatsprincippet inden for EU, både på fagligt niveau og blandt
den almindelige befolkning.
Konkret fremhæver Kommissionen, at civilsamfundet, medierne, den akademi-
ske verden og uddannelsessystemerne i medlemslandene alle kan bidrage ved at
sikre, at retsstatsprincippet indgår i den offentlige debat og uddannelsespro-
grammer. Kommissionen vil desuden følge op på en idé om et
årligt arrangement
om retsstatsprincippet
med henblik på dialog mellem civilsamfundsorganisationer
og politiske beslutningstagere på EU-plan.
Derudover vil Kommissionen fortsat have særlig fokus på tilfælde af forsøg på
at lægge pres på civilsamfundet og uafhængige medier. Kommissionen henviser
i den forbindelse til, at den allerede
som led i den nye flerårige finansielle
ramme
har foreslået en mere sammenhængende finansieringsramme for ind-
satsen under det kommende
program for rettigheder og værdier
og
programmet for Et
Kreativt Europa.
Herudover fremhæver Kommissionen, at gennemsigtighed og adgang til oplys-
ninger har afgørende betydning for civilsamfundet og mediernes kontrolmeka-
nismer. Lovgivning om
åbenhed og aktindsigt
skal derfor anvendes effektivt i alle
medlemslande og på EU-niveau. Samtidig har Kommissionen til hensigt at ud-
arbejde en særlig kommunikationsstrategi om retsstatsprincippet, som blandt
andet skal sikre, at relevante oplysninger gøres tilgængelige på alle officielle
sprog gennem et
særligt websted.
kom (2019) 0343 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unionen
2066444_0004.png
Kommissionen fremhæver også betydningen af den rolle, som
Europæiske net-
værk
spiller, når det kommer til blandt andet udveksling af ideer og bedste prak-
sis. Kommissionen vil derfor bygge videre på samarbejdet med europæiske ret-
lige netværk og andre netværk for at fremme retsstatsnormer, herunder yde
støtte til eventuelt samarbejde mellem forfatningsdomstole.
Kommissionen vil samtidig
styrke samarbejdet med Europarådet,
herunder Venedig-
kommissionen og Gruppen af Stater imod Korruption (GRECO), og
forstærke
samarbejdet med andre internationale organisationer
som for eksempel Organisationen
for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (OSCE) og Organisationen for Økono-
misk Samarbejde og Udvikling (OECD).
Endelig opfordrer Kommissionen de
nationale parlamenter
og
Europa-Parlamentet
til at udvikle et særligt interparlamentarisk samarbejde om retsstatsspørgsmål,
som Kommissionen kan bidrage til.
Forebygge: Samarbejde og støtte for på nationalt plan at styrke retsstatsprincippet
Kommissionen peger på, at EU har en legitim rolle, når det kommer til at støtte
de nationale myndigheder i at sikre overholdelsen af retsstatsprincippet, og når
det kommer til at sikre, at negative tendenser afværges på et tidligt tidspunkt.
EU-institutionernes rolle bør være at lette samarbejdet og dialogen for at for-
hindre, at problemerne bliver så omfattende, at der skal indledes formelle pro-
cedurer som led i retsstatsrammen (den såkaldte ”præmekanisme”), gennem
traktatkrænkelsesprocedurer eller anvendelse af proceduren i TEU artikel 7.
For at EU fuldt ud kan udfylde denne rolle, finder Kommissionen imidlertid, at
der er behov for, at EU-institutionerne udvikler et større kendskab til og forstå-
else for udviklingen i de enkelte medlemslande, sådan at potentielle risici lettere
kan identificeres og støtten tidligt kan målrettes.
Kommissionen vil derfor øge sin
monitorering af retsstatsforholdene
ved at gennem-
føre en løbende gennemgang af retsstatssituationen i medlemslandene. Monito-
rering vil i udgangspunktet omfatte alle medlemslande, men der vil skulle fore-
tages en mere nøje monitorering i de lande, hvor der er konstateret risici for
tilbagevenden til tidligere praksis eller særlige svagheder.
Kommissionen til hensigt årligt at offentliggøre en
retsstatsrapport
med en sam-
menfatning af situationen i medlemslandene. Rapporten vil ud over en kort re-
degørelse for den væsentligste udvikling i medlemslandene også indeholde en
redegørelse for udviklingen på EU-plan, herunder retspraksis fra EU-Domsto-
len, og andre relevante oplysninger såsom relevante dele af henholdsvis
EU’s
resultatavle for retsstatsområdet og landerapporterne under Det Europæiske Se-
mester.
kom (2019) 0343 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unionen
2066444_0005.png
Kommissionen lægger op til, at rapporten vil være baseret på blandt andet
dialog
med medlemslandene,
berørte parter, som for eksempel retlige netværk, og eksiste-
rende informationskilder, herunder Europarådets organer, OSCE, OECD og
EU-organer.
Intentionen med den løbende gennemgang er at bidrage til at opretholde en
dynamisk debat og til fortsat at forbedre redskaberne til styrkelse af retsstats-
princippet. Samtidig vil gennemgangen kunne udgøre et vigtigt bidrag til
Europa-
Parlamentets
og
Rådets
arbejde og egne drøftelser, blandt andet kan Rådets årlige
dialog om retsstatsprincippet eller drøftelserne om en eventuel peer review-me-
kanisme danne grundlag for relevante synergier.
Til støtte for den løbende gennemgang af retsstatssituationen vil Kommissionen
desuden videreudvikle
EU’s
resultattavle for retsstatsområdet
for blandt andet bedre
at dække relevante retsstatsrelaterede områder, f.eks. det straffe- og forvalt-
ningsretlige område.
Endelig opfordrer Kommissionen
som led den øgede interinstitutionelle dia-
log om retsstatsprincippet
også de
europæiske politiske partier
til at sikre, at deres
nationale medlemmer tager behørigt hensyn til overholdelsen af retsstatsprin-
cippet og følger op på det særlige fokus på retsstatsprincippet i deres paneuro-
pæiske programmer.
Reagere: Håndhævelse på EU-plan, når nationale mekanismer vakler
Kommissionen fremhæver, at det er målet, at den udviklede tilgang til at fremme
retsstatsprincippet og forebygge problemer vil føre til en væsentlig reduktion af
behovet for at reagere på EU-niveau. Samtidig er det dog EU-institutionernes
og medlemslandenes fælles ansvar at træffe foranstaltninger til afhjælpning af
situationen, når nationale retsgarantier i alligevel ikke synes at kunne modvirke
trusler mod retsstaten.
Kommissionen fremhæver den betydning, som EU-Domstolen har i forhold til
at sikre retsstatsprincippet i medlemslandene, og Kommissionen understreger,
at den er fast besluttet på at
indbringe sager om retsstatsproblemer,
der vedrører an-
vendelsen af EU-retten, for EU-Domstolen, når problemerne ikke kan løses ved
hjælp af nationale retsgarantier.
Kommissionen vil på baggrund af sin nuværende håndhævelsestilgang og ud-
viklingen i Domstolens retspraksis følge en
strategisk tilgang til traktatbrudssager,
der vedrører retsstatsprincippet. Samtidig vil Kommissionen aktivt fremme de
normer, der er udviklet som led i Domstolens retspraksis, blandt andet ved at
samle relevante præmisser.
kom (2019) 0343 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unionen
Kommissionen fremhæver også betydningen af, at EU-institutionerne handler
hurtigt og følger en mere
sammenhængende og samordnet
tilgang til håndtering af
problemer med overholdelsen af retsstatsprincippet, og at de formelle procedu-
rer, der indledes som led i retsstatsrammen og TEU artikel 7, ledsages af tydelige
frister og procedurer.
Kommissionen glæder sig over Rådets nye modaliteter for artikel 7-høringer,
men opfordrer samtidig Rådet og Europa-Parlamentet til at overveje at intensi-
vere den fælles tilgang mellem institutionerne i artikel 7-sager. Kommissionen
vil desuden overveje, hvordan de øvrige institutioner på et tidligere tidspunkt
kan inddrages yderligere i processen for retsstatsrammen.
Kommissionen opfordrer også Rådet til at overveje, om drøftelserne i Rådet
(almindelige anliggender) kan forbedres ved, at de forberedes på teknisk niveau
i en rådsarbejdsgruppe.
Derudover fremhæver Kommissionen, at det
for at sikre en effektiv EU-til-
gang til retsstatsprincippet og en ånd af loyalt samarbejde
er afgørende at sikre
en hurtig nedtrapning eller udsigt til afslutning af de formelle retsstatsprocedu-
rer. Samtidig skal de øvrige medlemslande dog have garanti for en varig genop-
rettelse af retsstaten.
Kommissionen foreslår derfor, at en eventuel
nedtrapning eller afslutning
af en for-
mel procedure kan ledsages af støtte fra Kommissionen til det pågældende med-
lemsland, herunder gennem specifik opfølgende monitorering.
Endelig fremhæver Kommissionen, at der
sammen med de formelle retsstats-
procedurer
også kan være behov for en indsats på specifikke EU-aktivitets-
områder, der kan blive særligt berørt af retsstatsmangler i medlemslandene.
Kommissionen fremhæver som eksempel på denne tilgang forslaget til en
forord-
ning om beskyttelse af Unionens budget i tilfælde af generaliserende mangler i medlemsstaterne
for så vidt angår retsstatsprincippet.
Kommissionen opfordrer Rådet og Europa-Par-
lamentet til hurtigt at vedtage forordningen, og Kommissionen understreger
samtidig, at en lignende tilgang også kan blive nødvendig inden for andre EU-
politikker end beskyttelsen af
EU’s finansielle interesser.
Kommissionen vil derfor inden udgangen af 2020 undersøge, om virkningerne
af vedvarende retsstatsproblemer for gennemførelsen af EU’s politikker kræver
nye mekanismer ud over den foreslåede forordning om beskyttelse af Unionens
budget.
Samtidig vil Kommissionen undersøge mulighederne for på grundlag af Kom-
missionens strategi for bekæmpelse af svig at oprette en dataanalysefunktion,
kom (2019) 0343 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unionen
der fra forskellige kilder samler data om de systemer til beskyttelse af
EU’s
fi-
nansielle interesser, som medlemslandene har indført. Systemet vil på den måde
kunne bidrage til at identificere risici vedrørende EU's finansielle interesser, og
det vil eventuelt kunne udstede advarsler, når der opstår problematiske tenden-
ser for eksempel i relation til opfølgning på rapporter fra Det Europæiske Kon-
tor for Bekæmpelse af Svig (OLAF).
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om selve meddelelsen.
Kommissionen fremhæver dog i meddelelsen, at der i de kommende måneder
vil være behov for en løbende opfølgning og dialog med blandt andet Europa-
Parlamentet om en samordnet tilgang til retsstatsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant for meddelelsen.
6. Gældende dansk ret
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have konsekvenser for gældende dansk
ret.
7. Konsekvenser
Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have statsfinansielle eller lovgivnings-
mæssige konsekvenser. Konsekvenserne af eventuelle yderligere, opfølgende
forslag vil blive vurderet i forbindelse med behandlingen af disse.
8. Høring
Sagen har været sendt i høring i Regeringens specialudvalg for EU-institutionelle
spørgsmål.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande udtrykte på rådsmødet (almindelige anliggender) den
18. juli 2019 opbakning til Kommissionens meddelelse og generelle indsats på
området, herunder både i forhold til de nye foranstaltninger, der er præsenteret
i meddelelsen, og det allerede fremsatte forslag til en forordning om beskyttelse
af Unionens budget i tilfælde af generaliserende mangler i medlemsstaterne.
Enkelte medlemslande gav på rådsmødet udtryk for at være kritiske over for
meddelelsen, herunder især over for det konkrete tiltag om en årlig retsstatsrap-
port.
Retsstatsprincippet er én af EU’s grundlæggende værdier og skal til enhver tid
efterleves af alle medlemslande. Efterlevelse
af EU’s grundlæggende værdier er
en forudsætning for at opnå EU-medlemskab og er fortsat et krav, når man har
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
kom (2019) 0343 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om styrkelse af retsstatsprincippet inden for Unionen
opnået medlemskab.
Samtidig er retsstatsprincippet centralt for EU’s funktions-
måde, idet for eksempel det indre markeds funktion er afhængig af, at retsstats-
princippet efterleves i alle medlemslande.
Efter regeringens opfattelse viser erfaringerne fra de seneste år, at der er behov
for at styrke arbejdet på europæisk plan med at sikre overholdelsen af retsstats-
princippet, og at der er behov for i højere grad at samordne og strømline ind-
satsen.
Erfaringerne med de første tilfælde af anvendelse af traktatens artikel 7 har så-
ledes vist, at der er behov for
inden for de eksisterende traktatmæssige rammer
at afsøge yderligere muligheder for at styrke både forebyggelse og de konkrete
midler til at rette op på trusler mod retsstatsprincippet.
Regeringen er på den baggrund som udgangspunkt positivt indstillet over for de
overvejelser og foranstaltninger, som Kommissionen præsenterer i meddelelsen.
Det gælder både indsatsen for at fremme retsstatsprincippet og indsatsen for at
forebygge, at der opstår nye problemer med retsstaten i et medlemsland.
Regeringen er ligeledes tilhænger af forslag, der kan styrke håndhævelsen i til-
fælde, hvor der allerede
er
opstået problemer med manglende efterlevelse af rets-
statsprincippet. Det gælder også i tilfælde, hvor manglende overholdelse af rets-
statsprincippet kan have betydning for forvaltningen af EU-midler, og hvor der
således er behov for, at der tages skridt til at forsvare EU’s
finansielle interesser.
Kommissionens forslag til en forordning
om beskyttelse af Unionens budget i tilfælde
af generaliserede mangler i medlemsstaterne for så vidt angår retsstatsprincippet
er et eksem-
pel på et tiltag, der kan styrke håndhævelsen, og som regeringen bakker op om.
Samtidig er det regeringens indtryk, at domstolssporet ser ud til at have en ef-
fektiv betydning for håndhævelsen af retsstatsprincippet. Regeringen anser det
derfor for positivt, at Kommissionen også fremadrettet vil have skærpet fokus
på at anvende traktatkrænkelsesprocedurer til at sikre efterlevelsen af retsstats-
princippet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt skriftligt for Folketingets Europaudvalg forud for råds-
mødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2019, hvor Kommissionens med-
delelse blev præsenteret.