Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2019) 0352 Bilag 1
Offentligt
2074360_0001.png
Den 9. september 2019
MFVM 887
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens meddelelse om intensivering af EU's indsats for at beskytte og
genoprette verdens skove
KOM(2019)352
Resumé
Kommissionens meddelelse om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genoprette verdens sko-
ve kommer i erkendelse af, at truslerne mod verdens skove er en af de største bæredygtighedsudfor-
dringer i vor tid. Kommissionen anser det ikke for realistisk, at
EU’s
mål om at reducere bruttorydnin-
gen af tropisk skov med 50 % i 2020 vil blive nået, og Kommissionen ønsker derfor at intensivere
EU’s
indsatser og lederskab for at beskytte og genoprette verdens skove. Kommissionens meddelelse inde-
holder oplæg til handlinger inden for fem overordnede prioritetsområder: 1) At reducere EU-
forbrugets jordfodaftryk samt fremme forbruget af produkter fra skovrydningsfri forsyningskæder i
EU; 2) at samarbejde med producentlandene om at mindske presset på skovene og sikre en "skovryd-
ningsfri garanti" for EU's udviklingssamarbejde; 3) at styrke det internationale samarbejde om at
standse skovrydning og skovforringelse samt støtte skovgenopretning; 4) at omkanalisere midler hen
imod en mere bæredygtig arealanvendelse; 5) at fremme tilgængeligheden og kvaliteten af samt ad-
gangen til oplysninger om skove og råvareforsyningskæder, og støtte forskning og innovation.
Baggrund
Kommissionen har den 24. juli 2019 fremlagt en meddelelse om Intensivering af EU's indsats for at be-
skytte og genoprette verdens skove. Meddelelsen er modtaget fra rådssekretariatet i en dansk sprogudga-
ve den 24. juli 2019.
Formål og indhold
I 2008 lancerede Kommissionen en meddelelse om afskovning, med et EU-mål om at stoppe tabet af
globale skovarealer senest i 2030, samt halvere brutto-afskovningen i troperne i 2020.
Kommissionens nye meddelelse kommer i erkendelse af, at de nuværende tiltag ikke er tilstrækkelige.
Der er således forsvundet et skovareal på 1,3 millioner km
2
i perioden 1990-2016. Det er ikke realistisk,
at
EU’s
mål om at reducere bruttorydningen af tropisk skov med 50 % i 2020 nås, og Kommissionen ser
derfor behov for at intensivere
EU’s
indsatser og lederskab for at beskytte og reetablere verdens skove.
Kommissionen anser truslerne mod verdens skove som en af de største bæredygtighedsudfordringer i vor
tid. Dette trusselsbillede blev også præsenteret af FN's klimapanel (IPCC), der den 8. august 2019 offent-
liggjorde en rapport, der blandt andet viser, at landbrug og skovbrug i dag står for 23 % af verdens sam-
kom (2019) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genoprette verdens skove
lede udslip af drivhusgasser. Afskovning er en af de store årsager til det høje udslip af drivhusgasser fra
disse sektorer.
Meddelelsen fra Kommissionen om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genoprette verdens
skove bygger på EU's skovstrategi fra 2013, EU's biodiversitetsstrategi til 2020, det 7. miljøhandlings-
program samt Europa-Kommissionens strategiske og langsigtede vision for en klimaneutral økonomi i
2050;
”En
ren planet for
alle”.
Meddelelsen er et resultat af en omfattende høringsproces vedrørende
afskovning og skovforringelse samt analyser af mulige EU-tiltag. Der er blandt andet afholdt to konferen-
cer om afskovning og skovforringelse i 2014 og 2017, samt en offentlig høring i 2019. Meddelelsen er
derudover en reaktion på gentagne opfordringer fra Rådet og Europa-Parlamentet om en bedre koordi-
neret indsats, navnlig i forhold til at eliminere afskovning i forbindelse med landbrugsproduktion.
Med meddelelsen ønsker Kommissionen at beskytte og forbedre sundhedsstilstanden i de eksisterende
skove, navnlig primærskovene, samt at sikre en markant øgning af bæredygtige og biologisk mangfoldige
skove overalt i verden.
Da mandatet for den nuværende Kommission nærmer sig sin afslutning indeholder meddelelsen ikke en
detaljeret plan til den kommende Kommission. I stedet indeholder meddelelsen en analyse af proble-
merne, en række tiltag, der umiddelbart vil kunne gennemføres samt en række mulige regulatoriske og
finansielle mekanismer, som den kommende Kommission kan tage stilling til. Med meddelelsen lægges
der op til øget og forbedret indsats inden for allerede eksisterende rammer og fordelt på fem prioritets-
områder, der er nærmere uddybet nedenfor. Det er foranstaltninger, der vil øge det internationale sam-
arbejde mellem interessenter og medlemsstater for at fremme bæredygtig finansiering, bedre udnyttelse
af jord og ressourcer, bæredygtig jobskabelse, styring af forsyningskæden samt målrettet forskning og
dataindsamling. Samtidig iværksættes der en vurdering af mulige nye tiltag, herunder lovgivningstiltag,
for at mindske den påvirkning, EU's forbrug har på afskovning og skovforarmelse globalt.
1.
At reducere EU-forbrugets jordfodaftryk samt fremme forbruget af produkter fra skovrydningsfri
forsyningskæder i EU
For at fremme forbruget af produkter fra afskovningsfri forsyningskæder ønsker Kommissionen at gøre
det lettere for leverandører, producenter, detailhandel, forbrugere og offentlige myndigheder at identifi-
cere, promovere og købe sådanne produkter. Forbrugere og producenter bør også informeres bedre om
forbindelsen mellem forbrug af råvarer og afskovning. Forbrugere og producenter bør tilskyndes via både
lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige incitamenter til sundere, mere varierede og næringsrige
kostvaner, samt reduktion af madspild. Kommissionen vil derfor styrke en række igangværende indsat-
ser, og igangsætte indsatser om at: 1) oprette en platform for flerpartsdialog mellem medlemsstaterne og
interessenterne om skovrydning, skovforringelse og bæredygtig forøgelse af verdens skovdække; 2) op-
fordre til en styrkelse af standarder og certificeringsordninger, der kan fremme afskovningsfri produkti-
on; og 3) vurdere yderligere lovgivningsmæssige og ikke-lovgivningsmæssige tiltag på efterspørgselssiden
for at sikre lige vilkår og en fælles forståelse af afskovningsfri forsyningskæder.
At samarbejde med producentlandene om at mindske presset på skovene og sikre en "skovryd-
ningsfri garanti" for EU's udviklingssamarbejde
I overensstemmelse med EU's principper for udviklingssamarbejde vil Kommissionen samarbejde med
producentlande om at bekæmpe afskovning og skovforringelse. Baseret på de hidtidige erfaringer vil
Kommissionen opskalere eksisterende indsatser, og udvikle en række yderligere indsatser: 1) sikre, at
afskovning og skovforringelse tages op i de politiske dialoger med de enkelte lande, og hjælpe partner-
landene med at udvikle og gennemføre nationale rammer for skove og bæredygtig skovforvaltning; 2)
sørge for, at EU's støtte til partnerlandenes politikker vedrørende landbrug, infrastruktur, minedrift,
byområder, bynære områder og landdistrikter ikke bidrager til skovrydning og skovforringelse; 3) hjælpe
partnerlandene med at opnå bæredygtige skovbaserede værdikæder og fremme bæredygtige økonomier;
2.
2
kom (2019) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genoprette verdens skove
samt 4) udvikle og iværksætte incitamenter for smålandbrugere til at opretholde og fremme økosystem-
ydelser.
At styrke det internationale samarbejde om at standse skovrydning og skovforringelse og støtte
skovgenopretning
EU's indsats alene vil kun have en begrænset indflydelse på dels at reducere skovrydning og skovforrin-
gelse og dels at forøge det globale skovareal. Der er derfor brug for at fremme samarbejde og langsigtede
indsatser for at undgå, at handlen med produkter hvor der er risiko for skovrydning i forsyningskæden,
blot rykker til andre regioner i verden. Kommissionen sigter mod at sikre, at alle nye EU-handelsaftaler
indeholder bindende bestemmelser om bæredygtig skovforvaltning og ansvarlig forretningsadfærd samt
forpligtelser til at gennemføre Parisaftalen i praksis. Nogle af EU's eksisterende handelsaftaler indehol-
der allerede specifikke bestemmelser til fremme af handel med skovprodukter, der ikke forårsager af-
skovning eller skovforringelse, og tilskynde til bevarelse og bæredygtig forvaltning af skove. Kommissio-
nen vil styrke en række igangværende indsatser og igangsætte følgende indsatser: 1) Styrke samarbejdet i
internationale fora om politikker og tiltag, der skal standse skovrydning og skovforringelse og støtte
skovgenopretning; og 2) arbejde for handelsaftaler med bestemmelser om bevarelse og bæredygtig skov-
forvaltning og yderligere tilskyndelse til handel med landbrugsprodukter og skovbaserede produkter, der
ikke forårsager skovrydning eller skovforringelse.
4. At omkanalisere midler henimod en mere bæredygtig arealanvendelse
Kommissionen vil fokusere på at omkanalisere offentlige og private midler for at skabe incitamenter til
en bæredygtig skovforvaltning, bæredygtige skovbaserede værdikæder, opretholdelse af de eksisterende
skove samt genopretning og etablering af yderligere skovarealer. Kommissionen vil sammen med med-
lemsstaterne undersøge ordninger, som kan bane vej for en grøn skovfinansiering samt øge og tilveje-
bringe yderligere finansiering. Kommissionen vil derfor styrke en række igangværende indsatser, og
igangsætte indsatser med at: 1) foretage en vurdering i samarbejde med EU's medlemsstater vedrørende
mulige bæredygtige ordninger, som kan sætte gang i en grøn skovfinansiering, og muligheden for at øge
og tilvejebringe yderligere finansiering; og 2) overveje en forbedring af virksomhedernes indberetning af
den indvirkning, virksomhedens aktiviteter har på skovrydning og skovforringelse.
At fremme tilgængeligheden og kvaliteten af samt adgangen til oplysninger om skove og råvare-
forsyningskæder. Støtte forskning og innovation
Effektive skovpolitikker kræver troværdig information om skovressourcer og deres udvikling. Der er be-
hov for mere forskning og viden for at fremme omstillingen til mere bæredygtig arealanvendelse og for at
fremme overgangen til afskovningsfri leverandørkæder. Kommissionen vil derfor styrke en række igang-
værende indsatser, herunder støtte informationssystemer for at kunne følge virkningerne af skovbrande
og igangsætte indsatser med at: 1) tage udgangspunkt i de allerede eksisterende overvågningsværktøjer
og oprette et EU-observatorium for skovrydning, skovforringelse, ændringer i verdens skovdække og de
bagvedliggende årsager; 2) undersøge muligheden for at udvikle en servicekomponent til Copernicus
REDD+ for at styrke de eksisterende globale eller nationale skovovervågningssystemer og opbygge en
langsigtet europæisk kapacitet og førerposition på området; 3) forbedre arbejdskoordineringen mellem
de relevante forskningsinstitutter; samt 4) dele ud af innovativ EU-praksis vedrørende den cirkulære
økonomi, en bæredygtig bioøkonomi, vedvarende energi, intelligent landbrug og andre relevante emner.
I et bilag til Kommissionens meddelelse er der desuden opstillet en række anbefalede tiltag til medlems-
staternes myndigheder, erhvervsliv og civilsamfund.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om Kommissionens meddelelse.
5.
3.
3
kom (2019) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genoprette verdens skove
2074360_0004.png
Nærhedsprincippet
Der redegøres ikke for nærhedsprincippet, idet der alene er tale om en meddelelse fra Kommissionen.
Konsekvenser
Meddelelsen om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genoprette verdens skove har ikke i sig
selv lovgivningsmæssige konsekvenser. Der vil på sigt kunne være et behov for tilpasning af lovgivninger
afhængig af udfaldet af de foreslåede analyser. Kommissionen forpligter sig imidlertid ikke til at foretage
reguleringsmæssige handlinger. Kommissionen har ikke præsenteret en tidshorisont for arbejdet.
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Meddelelsen har ikke i sig selv konsekvenser for beskyttelsesniveauet, men indeholder en række tiltag,
der på sigt kan øge beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
DAKOFO bakker op om Kommissionens ønske om at intensivere EU´s indsatser og fremhæver det som
afgørende, at der arbejdes på brede internationale løsninger. DAKOFO finder, at i der i afsnittet om Re-
geringens foreløbige generelle holdning er udstukket nogle fornuftige målsætninger bl.a. om partner-
skabstilgang og behovet for at søge samarbejde med alle væsentlige forbruger- og producentlande. Dan-
ske virksomheder har medvirket til at udarbejde og har tilsluttet sig en forstærket
”commitment
to re-
sponsible sourcing of feed
materials..”
i regi af den europæiske fodersammenslutning FEFAC. DAKOFO
mener, at et konkret dansk bidrag til at mindske efterspørgslen på import af proteinprodukter fra områ-
der, hvor der direkte eller mere indirekte kan være en påvirkning på afskovning, vil være at øge produkti-
viteten af proteinproduktion i Danmark. DAKOFO fremhæver, at Dansk Protein Innovation (DPI) har
anvist en række forskningsfelter hvor der er oplagte muligheder for, at danske universiteter og virksom-
heder i fællesskab kan gøre en øget indsats. DAKOFO opfordrer Regeringen til at bakke stærkt op om
dette
også med øgede forskningsmidler til området.
Landbrug & Fødevarer er enige med EU-Kommissionen i, at en EU's indsats alene kun vil have en be-
grænset indflydelse på dels at reducere skovrydning og skovforringelse og dels at forøge det globale skov-
areal. Der er derfor brug for at fremme samarbejde og langsigtede indsatser for at undgå, at handlen med
produkter, hvis leverandørkæder kan involvere afskovning, blot rykker til andre regioner i verden. Land-
brug & Fødevarer støtter EU-Kommissionens ønske om at intensivere initiativer på EU-niveau, herunder
vurdering af yderligere ikke-regulatoriske og regulatoriske tiltag for at sikre lige rammevilkår og en fælles
forståelse af afskovningsfri leverandørkæder, samt at kommissionen tager en bred vifte af andre virke-
midler i brug, blandt andet gennem fællesskabets handelspolitik og i samarbejds- og partnerskabsaftaler
med producentlande.
92-gruppen deler regeringens foreløbige generelle holdning, om at byde EU-Kommissionens meddelelse
velkommen. Gruppen understreger samtidig at man mener, at Kommissionen har været sene til at melde
ud. 92-gruppen noterer sig med glæde, at skiftende danske regeringer via Amsterdam-partnerskabet
løbende har presset på for at få Kommissionen til at tage skridt til en EU-handlingsplan mod afskovning.
Man beklager samtidig, at det ikke er lykkedes den siddende Kommission at fremlægge en detaljeret EU-
handlingsplan med såvel lovgivningsmæssige som ikke-lovgivningsmæssige initiativer, men at man blot
sender et
”idekatalog”
videre til den kommende Kommission.
92-gruppen refererer til IPCC-rapporten
“Climate
Change and
Land”
fra 8. august 2019, og dennes kon-
klusioner omkring skovenes betydning for at nå målene i Parisaftalen. I forlængelse heraf opfordres
4
kom (2019) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genoprette verdens skove
Danmark til at bede den kommende Kommission om at medtage konklusioner fra IPCC-rapporten i sit
videre arbejde med at omsætte meddelelsen til en handlingsplan om intensiveret EU-indsats.
92-gruppen vurderer og roser, at Kommissionens meddelelse giver et klart billede af verdens skoves
”be-
drøvelige”
tilstand, og ikke mindst for klart at anerkende EU-landenes ansvar for skovrydningen. Grup-
pen henviser herom særligt til
EU’s
import af palmeolie, kød, soja, kakao, majs, træ og gummi. 92-
gruppen er samtidig forundret over at Kommissionens mål for
EU’s
fremtidige indsats for at stoppe skov-
rydningen, synes at tage afsæt i Kommissionens meddelelse om skovrydning fra 2008, hvor der bl.a.
sættes et mål for EU om at standse det globale tab af skovdække senest i 2030. Målsætningen må efter
92-gruppens opfattelse være Verdensmålet (15.2) om at stoppe afskovning inden 2020.
92-gruppen støtter regeringens holdning til meddelelsens udmelding vedrørende bioenergi. Samtidig ser
man med bekymring på at Kommissionen lægger op til at ville øge indsatsen for en bæredygtig fremstil-
ling og anvendelse af træbrændsel og opfordrer den danske regering til at afvise dette tiltag med henvis-
ning til ønsket om at fremme bæredygtighed, men ikke øge produktion og forbrug. I forhold til tømmer
støtter 92-gruppen, at
EU’s
FLEGT-arbejdsplan for 2018-2022 får særligt fokus på at styrke gennemfø-
relsen af
EU’s
tømmerforordning.
I forhold til forsyningskæder støtter 92-gruppen Kommissionens forslag om at certificeringsordninger
bør styrkes gennem undersøgelser af deres fordele og mangler. 92-gruppen opfordrer til at Danmark
arbejder for lovgivning på området, eventuelt via et krav om due diligence/rettidig omhu som ved tøm-
merforordningen. 92-gruppen opfordrer regeringen til aktivt at støtte, at EU præsenterer en ambitiøs
EU-handlingsplan, og at en sådan tilgang støttes i både national og EU-lovgivning, hvor bl.a. revisionen
af Den Fælles Landbrugspolitik kan udformes, så der etableres sanktioner overfor forsyningskæder der
medfører afskovning. 92-gruppen mener, at Danmark bør arbejde for at EU skal stille strengere krav til al
import af produkter, som indebærer afskovning, degradering af økosystemer eller overtrædelse af oprin-
delige og lokale folks rettigheder. 92-gruppen opfordrer til, at EU støtter op om, at skovnationer bevarer
og afrapporterer på deres skov- og landsektor under Parisaftalen og opfyldelsen heraf. Dette med henblik
på at give producentlandet endnu et incitament til at bevare deres skove og andre økosystemer og samti-
dig sikre, at de lande EU handler med efterlever Parisaftalen. I forhold til handelsaftaler fremhæver 92-
gruppen, at bæredygtig skovforvaltning og efterlevelse af Parisaftalen, herunder respekten for oprindeli-
ge folks rettigheder, ikke kun bør indarbejdes i nye handelsaftaler, men opfordrer regeringen til at arbej-
de for, at allerede indgåede EU-handelsaftaler bliver revurderet. I forlængelse heraf mener 92-gruppen,
at
EU’s
Mercosur-aftale som minimum bør sættes på pause.
92-gruppen finder det er glædeligt, at Kommissionen klart anerkender betydningen af at omdirigere mid-
ler hen imod en mere bæredygtig arealanvendelse, men mener dog ikke at Kommissionen lægger til-
strækkeligt vægt på behovet for at forhindre investeringer, der medfører afskovning. 92-gruppen opfor-
drer regeringen til at opfordre EU til at afskovning bliver et fremtrædende parameter i gennemførelsen af
handlingsplanen om bæredygtig finansiering, herunder ved oprettelsen af et EU-klassificeringssystem for
økonomiske aktiviteter, samt at dette bør fremhæves som et af de vigtigste tiltag på området.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen er ikke bekendt med andre medlemsstaters holdninger til meddelelsen. Der forventes dog
positive tilkendegivelser samt en række bemærkninger fra de øvrige lande i det såkaldte Amsterdam
partnerskab (Nederlandene, Tyskland, Frankrig, Italien, Storbritannien og Norge), som sammen med
Danmark har opfordret Kommissionen til at tage ambitiøst initiativ for at dæmme op for afskovningen.
5
kom (2019) 0352 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genoprette verdens skove
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder Kommissionens meddelelse om intensivering af EU's indsats for at beskytte og genop-
rette verdens skove velkommen. Danmark har som medlem af Amsterdam partnerskabet ad flere om-
gange presset på for øget EU-handling på området.
Regeringen er positiv overfor, at Kommissionen lægger op til at intensivere
EU’s
indsats for at beskytte
og genoprette verdens skove i erkendelse af omfanget af de eksisterende udfordringer, og at de eksiste-
rende tiltag i sig selv ikke har været tilstrækkelige til at reducere skovrydning og skovforringelse. EU spil-
ler i kraft af blandt andet importen af landbrugsråvarer en betydelig rolle, og det er et vigtigt skridt, at
Kommissionen med meddelelsen lægger op til øget handling på området. Regeringen finder tillige, at en
ambitiøs indsats fra
EU’s
side vil og bør bidrage til opfyldelse af FN-verdensmålet om at stoppe afskov-
ning inden 2020.
Regeringen opfordrer til, at den videre proces prioriteres højt, så der snarest muligt kan sættes gang i en
intensiveret indsats på området. Regeringen bakker op om meddelelsens partnerskabstilgang, og under-
streger behovet for øget bilateral dialog og samarbejde med alle væsentlige forbruger- og producentlande,
og ikke blot med lande, der modtager udviklingsbistand. Regeringen er særligt positiv overfor, at der i
meddelelsen lægges op til en vurdering af yderligere ikke-regulatoriske og regulatoriske tiltag rettet mod
efterspørgselssiden, for at sikre lige rammevilkår og en fælles forståelse af afskovningsfri leverandørkæ-
der. Regeringen vil lægge vægt på, at der gennemføres nye vurderinger af
EU’s
regulering af bioenergi
som led i bestræbelserne på at beskytte og genoprette verdens skove. Det er vigtigt med et klart fokus på
bæredygtighedskriterier i EU i forhold til brugen af bioenergi, idet der ellers kan være risiko for, at den
vedtagne udbygning med vedvarende energi i EU vil øge bioenergiefterspørgslen i EU og bidrage til yder-
ligere afskovning i tredjelande. Derudover bakker regeringen også op om initiativet, fordi skov vil spille
en vigtig rolle i forhold til optag og lagring af CO2 som bidrag til indfrielse af Parisaftalen. Regeringen
bakker også op om at styrke sammenhængen mellem politikker, bl.a. ift. udviklingsbistand og
EU’s
han-
delspolitik, herunder sikre koordination mellem de forskellige politikområder. Regeringen bakker ligele-
des op om at styrke indsatser, der også akut kan håndtere og forebygge skovbrande, som for eksempel de
nuværende i Amazonas.
Regeringen noterer, at Kommissionen i et bilag til meddelelsen opstiller anbefalede tiltag rettet mod
henholdsvis medlemsstaternes myndigheder, erhvervsliv og civilsamfund. Dette indbefatter blandt andet
opfordring til medlemsstaterne om at udarbejde og gennemføre nationale strategier og handlingsplaner
for skovrydning og skovforringelse. Regeringen understreger på linje med holdningen i meddelelsen, at
mange aktører spiller en rolle og kan bidrage aktivt til at beskytte og genoprette verdens skove. Regerin-
gen byder således erhvervs- og civilsamfundsinitiativer velkomne, der kan fremme import af ansvarligt
produceret og afskovningsfri råvarer såsom soja og palmeolie. Løbende dialog og samarbejde mellem
civilsamfundsorganisationer, virksomheder, brancheorganisationer og myndigheder er afgørende for at
beskytte og genoprette verdens skove.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6