Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
KOM (2019) 0397 Bilag 1
Offentligt
2073731_0001.png
Samlenotat
Enhed:
Europapolitisk kontor
(EUP)
Dato:
05-09-2019
Sagsnummer:
2018 - 15000
Bilag:
Kommissionens forslag til ændring af forordningerne for Den Euro-
pæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) og Den Europæi-
ske Solidaritetsfond
KOM(2019) 397
KOM(2019) 399
Nyt notat
1. Resumé
Som en del af forberedelserne i tilfælde af, at Storbritannien udtræder af EU uden en aftale, har
Kommissionen fremlagt forslag til ændringer af forordningen for Den Europæiske Fond for Tilpas-
ning til Globaliseringen (EGF) og forordningen for Den Europæiske Solidaritetsfond (Solidaritets-
fonden). Forordningerne har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF), artikel 175.
Regeringen er positiv overfor de foreslåede ændringer, idet de potentielt kan hjælpe med at afbøde
nogle af de konsekvenser, der vil være, hvis Storbritannien udtræder af EU uden en aftale.
2. Baggrund
Kommissionen fremlagde 4. september 2019 sin 6. meddelelse vedrørende forbere-
delserne forud for Storbritanniens mulige udtræden af EU uden en aftale. I den for-
bindelse offentliggjortes også forslag til ændringer af forordningerne for Den Euro-
pæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen (EGF) og Den Europæiske Solidari-
tetsfond (Solidaritetsfonden).
Forordningen har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF) artikel 175.
3. Formål og indhold
Formålet med ændringsforslagene er at muliggøre, at de to fonde kan anvendes, hvis
Storbritannien udtræder af EU uden en aftale. Ændringsforslagene gennemgås ne-
denfor.
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen
I forslaget fra Kommissionen udvides anvendelsesområdet for EGF’en til at inklu-
dere situationer hvor arbejdstagere eller selvstændiges beskæftigelse er ophørt som
følge af, at Storbritannien udtræder af EU uden en aftale.
De eksisterende kriterier for at modtage støtte opretholdes. Det betyder, at der fort-
sat som hovedregel skal være tale om afskedigelser af mindst 500 personer i en virk-
somhed inden for en periode på 4 måneder eller afskedigelser af mindst 500 personer
kom (2019) 0397 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændring af forordningerne for Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globalisering (EGF) og Den Europæiske Solidaritetsfond
2073731_0002.png
indenfor samme økonomiske sektor inden for en periode på 9 måneder. Ved afskedi-
gelser inden for samme økonomiske sektor gælder det, at der skal være tale om afske-
digelser i en eller to sammenhængende regioner. Afskedigelserne skal have en betyde-
lig negativ indvirkning på den lokale, regionale eller nationale økonomi.
EGF’en yder støtte til aktive arbejdsmarkedsforanstaltninger.
Den Europæiske Solidaritetsfond
I forslaget fra Kommissionen udvides anvendelsesområdet for Solidaritetsfonden
1
til
at muliggøre støtte, hvor Storbritanniens udtrædelse af EU uden en aftale medfører
betydelige offentlig udgifter for et medlemsland.. Konkret kan fonden søges hvis den
økonomiske byrde som følge af, at Storbritannien udtræder af EU uden en aftale, er
over 1,5 milliarder euro eller mere end 0,3 pct. af BNI i det enkelte medlemsland.
Ansøgninger om støtte kan alene udformes af medlemslandene, og der kan kun ansø-
ges én gang. Ansøgninger skal være Kommissionen i hænde senest 30. april 2020. Af
ansøgningen skal det fremgå, hvorfor de nævnte udgifter ikke kunne være modgået af
såkaldte ’no-deal’-forberedelser.
Der kan opnås støtte til op til 5 pct. af den økonomi-
ske byrde indtil udgangen af 2020, der følger af, at Storbritannien udtræder af EU
uden en aftale.
Forslaget øger samtidigt, hvor meget forskud der kan gives ved ansøgning til fonden.
Størrelsen på forskuddet øges fra 10 pct. til 25 pct. af det ansøgte beløb, dog maksi-
malt 100 millioner euro
2
. Dette begrundes med, at evalueringen af fonden har vist, at
forskuddene som oftest har været for små til at gøre en forskel. Dette både ved store
og små ansøgninger. Samtidigt angiver Kommissionen, at den ønsker at øge budget-
rammen for forskud fra 50 millioner euro til 100 millioner euro i 2020. Det bemær-
kes, at
denne ændring ikke er afspejlet i Kommissionens forslag til EU’s budget for
2020. Kommissionen angiver at ville stille forslag herom som led i de særskilte for-
handlinger om EU’s 2020-budget.
Godkendes ansøgninger om økonomisk støtte fra Solidaritetsfonden, lægger forslaget
vægt på, at Rådet og Europa-Parlamentet så vidt muligt behandler ansøgningerne
uden unødig forsinkelse.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Da Kommissionens forslag vedrører fonde, der skal fungere på europæisk plan, og
som har hjemmel i TEUF artikel 175, kan de kun behandles på EU-niveau. Forsla-
gene er således i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
1
2
Fonden blev oprettet for med det formål at give støtte i forbindelse med større naturkatastrofer.
I det nuværende regelsæt er denne grænse sat ved 30 millioner euro.
kom (2019) 0397 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændring af forordningerne for Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globalisering (EGF) og Den Europæiske Solidaritetsfond
6. Gældende dansk ret
For støtte til projekter fra EGF gælder bekendtgørelse nr. 133 af 07/02/2014 om ad-
ministration af økonomisk støtte fra Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globa-
liseringen. Der eksisterer ikke gældende dansk ret for så vidt angår Solidaritetsfon-
den.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslagene vurderes i sig selv ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser,
idet de overordnede budgetlofter
for EGF’en
og Solidaritetsfonden ikke foreslås æn-
dret. En større udnyttelse af EGF’en
og Solidaritetsfonden
op til budgetloftet vil
kunne medføre en merudgift for Danmarks årlige EU-bidrag.
For så vidt angår den foreslåede forøgelse af budgetrammen til forskud under Solida-
ritetsfonden på 50 mio. euro, vil Danmarks bidrag hertil
forudsat en finansierings-
andel på 2 pct.
udgøre ca. 7,5 mio. kr. i 2020.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om de foreslåede ændringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positiv over for de foreslåede ændringer, idet de potentielt kan bidrage
til at afbøde nogle af de konsekvenser, der vil være, hvis Storbritannien udtræder af
EU uden en aftale.
Regeringen vil arbejde for, at revideringen af forordningerne fokuseres på de ændrin-
ger, der er nødvendige som følge af Storbritanniens eventuelle udtræden af EU uden
en aftale.
Regeringen vil arbejde for, at ændringsforslagene til forordningerne vedtages så hur-
tigt som muligt, og i så god tid som muligt inden Storbritanniens eventuelle udtræden
af EU uden en aftale.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
kom (2019) 0397 - Bilag 1: Samlenotat vedr. Kommissionens forslag til ændring af forordningerne for Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globalisering (EGF) og Den Europæiske Solidaritetsfond
Den Europæiske Fond for Tilpasning til Globaliseringen, for perioden 2014-2020,
blev forelagt til forhandlingsoplæg den 1. marts 2013. For perioden 2021-2027 blev
fonden forelagt til forhandlingsoplæg den 23. november 2018. Grund- og nærheds-
notat for Den Europæiske Solidaritetsfond blev oversendt til Folketinget den 11. sep-
tember 2013.